volvon turbokaasarin toimintaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

volvon turbokaasarin toimintaa

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 30.10.2006 16:43

vaikkei ny iha vaggineisii liitykkää nii kysästää kumminki että ku tuli talvi-iltojen iloks kaveri kans ostettua tommone 1600 turbolada projekti. kyseisee laitoksee oli laitettu kaiketi 2.3 turbovolvosta garretin tb03 vesijäähdytteinen ahdin ja samaisen keksinnö solex luistikaasari. ei sitte ole ikinä ennen nähnykkää vastaavaa kaasaria ja se lienee alipainetoiminen ja luisti yläpuolella kuuluis ilmeisesti olla jotai öljyä mutta mitä kuinka paljo jne.? löytyyköhä mistää kyseise kaasari säätöohjeita tms...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 3.11.2006 12:22

heittäkää pois se solexi, ja jotain muuta tilalle.. Pääsette helpommalla:)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 3.11.2006 14:22

Tuo kun ei toimi edes uutena, varmaan helpoin on etsiä sinne esim k-jetti.

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 3.11.2006 20:09

solex = KASA PASKAA!

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 3.11.2006 22:58

solexit pois ja Weberit tahi dellortot tilalle.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.11.2006 2:05

Jos kaasuttimella haluaa turbotella, niin sitten Hif SU tilalle. suht Bolt on ja ainoa alle 2vuoden jokaviikkoisella säädöllä säätöihin saatava (toisin kuin ne weberit ja lortot turbopeleissä). Oikeasti se Volvon orginaalikin on perseesta, nimimerkki jokusen tuhatta kilometriä tullut ajettua.

Suppari
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2005 22:51

ViestiKirjoittaja Suppari » 6.11.2006 19:58

^Mikäs tossa niin perseestä on?
Itellä kokemusta volvoissa ja saabeissa käytettävistä zenith strömberg kaasarista 2,5 bar verran ylipainetta eikä mulla ainakaan säädöt karkaillu kun teki pieniä temppuja sille.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.11.2006 21:50

Ei meidän suvun yhdessä turbowolvossa ainakaan koskaan se oikein toiminut kunnolla, ja vähän samaa kaikilta muiltakin kuullut ketkä niiden kanssa on pelannut. Muutenkin ne kumikalvokaasarit ovat säätöpaikkojen mukaan kohtuu kamalia saada pelaamaan koko alueen, mäntätyyppiset sitten ei ole ongelma.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 7.11.2006 18:26

Mä en hiffaa että mistä johtuu muka että säädöt muuttuisi. Eihän kerran säädetty kaasari periaatteessa muuta säätöjään, ellei ilmasto muutu radikaalisti, mekaaninen kuluminen, paska kaasuvivusto aiheuta asiaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.11.2006 21:13

Kumikalvon lämpötila, vanhemisesta/kemiallisesti tuleva kovuus, hetkellinen pehmeneminen bensassa uimisen takia, yms...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 7.11.2006 22:18

No eipä kyllä webereissä pahemmin sellasia osia ole :D Lortoissa _EHKÄ_ se kiihdytyspumpun kalvo, joskaan sitäkään ei hirveen usein tartte vaihtaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.11.2006 22:37

Ehkä tuo yksi viesti on vähän epäselvästi kirjoitettu, tokihan weberi ja lortto pysyy säädöissään.

Mutta toisaalta, muutaman kovan yrittäjän tiedän ketkä ovat pari-kolme vuotta yrittäneet säätää seoksia kohdalleen jos jollain konstilla (kuristajia, omatekele seosputkia, yms...). Valitettavasti yhtään onnistunutta en tiedä, kaikki toimivat vähän sinnepäin.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 14.11.2006 16:39

Ne äijät ketkä oikeasti aikanaan saivat esim saabin kaks ykskurkkuista solexia säätöihin (keskenään), edes tunniksi, ovat melkein kuolleet sukupuuttoon... ja ne jotka vielä elävät vetävät pullakahvit väärään kurkkuun, kun edes mainitsee asiasta...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.11.2006 13:15

hyvimpä tuo vaa tuntu pelaavan noi yhtäkkiseltään...

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 21.11.2006 20:28

Miksi pitäis sählätä kaasareiden kanssa? PA-budjettirakentelijatkin ovat siirtyneet megaruuttaan jo aikoja sitten.

Ei mut vakavasti. En usko että kaasari + turbo yhdistelmää saa kukaan toimimaan kun seokset ei pysy hallinnassa. Jos seos on päin mettää niin sytkäkin on sitä aina koska laiha ja rikas seos palaa hitaasti tai jää syttymättä. Eikä kaasarivehkeessä toimi seosmittarit koska lamdaanturi sekoilee kun se jäähtyy palamattomasta polttoaineesta ja mittari näyttää vähän puutaheinää. Tai ainakin luulen että se toimimattomuus johtuu tuosta eikä omasta kädettömyydestä. Eli suosittelen sitä megaruuttaa.

Jos on lompsassa nolla egee ja pitäis joku auto heti turbottaa niin ota jostain paaliin menevästä saabista mekaaninen ruutta ja ahdin. On sekin noita kaasarivirityksiä parempi ja on helppo asentaa mihintahansa.

Joo mut onnea projektille.

E. Jokainen tietysti määrittelee itse mikä on toimiva kone. Kyllä moottori käy ilman kaasariakin kun kaataa kannulla suoraan bensaa imusarjaan. Asiavirhe tai ei mutta en ole itse nähnyt toimivaa turbo+kaasari yhdistelmää enkä usko sellaisen olemassaoloon, jos vertailukohtana on nykyaikaisella moottorinohjauksella ja turbolla varustettu moottori. Aivan sama se mulle mitä poijaat säätää.
Viimeksi muokannut jimmy, 23.11.2006 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Suppari
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2005 22:51

ViestiKirjoittaja Suppari » 22.11.2006 22:22

^^Aijaa?
Täälläpäin on tehty kaksi onnistunutta kaasutinturboa.Molemmat säädetty tavallisella lambdalla,molemmissa kärkijakajat ja volvon strömbergit.Toisessa oli jopa miesten paineet(yli 1.5bar)Pysyi säädöissään ne tuhannet joita niillä ajettiin..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 23.11.2006 0:42

Jimmy, tossa oli kyllä niin paljon asiavirheitä, että sukat rupes pyörii. Mites maseratin bi-turbo joka on yllätys yllätys webereillä varustettu, sitten toimii ja toimii vielä helkutin hyvinkin. Kyllä kaasarit ja turbot on ihan toimiva yhdistelmä, eri asia onko se sitten nykyaikaa ja bensatalous on kanssa vähän erilainen :D

BLU-630
-
Viestit: 147
Liittynyt: 13.10.2003 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja BLU-630 » 21.12.2006 17:27

täällä rovaniemellä on tuplakaasari kupla, +400hv, pelaa kuulema loistavasti. monet varmasti tietävät tämän lilan, kesäisin näyttelyssäkin näkynyt.?
-Olisko tuo sit ainut kaasariturbo mikä pelaakin..? :) aiemmin taisi olla yli 500hv.

itse laittaisin ruutan, saisihan siinä harrastellakin vähän ajankuluksi.

vitonen
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.11.2004 16:57

ViestiKirjoittaja vitonen » 1.1.2007 23:53

Mites maseratin bi-turbo joka on yllätys yllätys webereillä varustettu, sitten toimii ja toimii vielä helkutin hyvinkin.

Flashmn: Onkos montaakin Biturboa tullut pideltyä? Henk. koht. ei ole kokemuksia kuin yhdestä, mutta se jo riittikin. Aikani laitteen kanssa tapelleena tutkin asiaa netistä ja huomasin etten ole yksin ongelman kanssa. Juurikin nuo alkupään kaasarikoneet olivat pilata De Tomason yrityksen pelastaa merkki varmalta kuolemalta. Onneksi Talbotti-mallinen Weber 36 DCNVH saatiin korvattua Weber-Marellin ruutalla vuonna -85. -Sillä pitkälti samalla, jota oli mm. Cossu Sierroissa ja Lancia Integralessa ym ym.
Noiden kaasarikoneiden ongelmana oli seokset, jotka eivät pysy riittävän tarkasti kohdallaan. Tästä syystä koneet oli säädetty "turvallisen" rikkaalle, jolloin keskikulutus oli vaatimattomat 14l/100km. -Ei paha urheiluautolle, mutta Bemarin näköiselle Fiiatille kyllä.
Summaarum. Jos turbojen kanssa pelaa, ehdottomasti ruisku kylkeen. Toki jokainen tekee mitä lystää, mutta nykyjään ei kaasareihin tahdo saada järkevällä hinnalla/ollenkaan edes kaikkia säätöosia. Tai sitten olen liika persaukinen harrastelemaan niiden kanssa.
PS: Niin, se Maserati josta puhuin on nykyjään vapari. Sen kun hirnauttaa tuonne 8000rpm tietämille, on äänikin jo etäisesti moottoriajoneuvoa muistuttava ;?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.1.2007 0:43

^henk koht. ei yhtään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa