Perustietoja Kuplasta vm.70-75

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

Perustietoja Kuplasta vm.70-75

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 26.9.2006 9:02

Kaveri tuossa soitti ja kertoi että olisi yhdellä maatilalla hylättynä kupla, vuosimalli 70-75. Ainoa mitä siitä tiedän on toi vuosimalli, siis noin ja sen että se on mustakilpinen. Mitä kone / tekniikka vaihtoehtoja tuolloin on ollut ja mikä niistä on esim. yleisin ?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.9.2006 9:14

Malli voisi olla joku seuraavista: 1302, 1302S, 1303, 1303S, 1200, 1300. Hieman harsoista yleistystä, mutta 02 -mallit kaarevalla tuulilasilla, norsunjaloilla ja McPhersonerilla ja ässät 1600 -koneilla.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 26.9.2006 9:29

Kilpien väri on vaihtunut jossakin vaiheessa vuotta 1972.

Jos takaluukussa on kaksi ritilää niin vm on 71 ja jos neljä niin 72. Poislukien stanut, 1200:set ja jollei luukkuja ole vaihdettu... Runkonumerosta selviää tod. vuosimalli ja sehän löytyy takapenkin alta runkotunnelin päältä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.9.2006 9:44

Tuo kilpijuttu unohtuikin, hyvä nyrkkisääntö. 1303S -kuplaa ei mustilla kilvillä löydy, mutta hieman samannäköistä 1302 -mallia voisi löytyäkin. Olikohan vielä olemassa 1300S -mallikin?

vesa
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.8.2004 19:28

ViestiKirjoittaja vesa » 26.9.2006 10:44

Tavallisen ja ässäkuplan erottaa helposti etujousituksesta. 1302 ja 1303 malleissa on aina kierrejouset edessä ja tavallisessa vääntösauvat. 1302 ja 1303 ilman S-merkintää ovat 1300 koneella ja ilman etupään levyjarruja. Malli 1300S on 1600 koneella ja etupään levyjarruilla, jousitus edessä perinteinen vääntösauva.
1302 ja 1303 erottaa helposti tuulilasista. 1302:ssa on sama pystymallinen tuulilasi kuin kaikissa tavallisissa kuplissa ja 1303:ssa kaareva joka ulottuu pidemmälle eteen, näissä on myös kojetaulu erilainen ja kokonaan verhoiltu. 1302:ssa oli pienemmät takalamput. 1302:ssa ja 1303 on myös kaksiniveliset vetoakselit takana. Paremmin tietoa kuplista löytyy suomen volkkariyhdistyksen sivuilta.
Niin ja vasta vm. 1975 tuli kupliin vilkut etupuskureihin, sitä ennen on lokasuojan päällä.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 30.9.2006 21:42

Vähän ot, mutta lainaan topikkia kun näkyy tietämystä aiheesta olevan.

Kuinkahan monta automaattivaihteista kuplaa (vanhempaa) Suomessa mahtaa olla? Työkaverilla on ajossa kaksivaihteinen automaatti (tuntuu variaattorimaiselta, muttei ilmeisesti ole), en tarkkaan muista mutta jotain 70 lukua taitaa olla vuosimalli. En ole toista moista nähnyt, tosin en kupliin olekaan niin perehtynyt.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 30.9.2006 21:47

Onhan noita automaatteja, eivät siis ole mitään ultra rare osastoa...

Niin joo ja noista mallieroista senverran, että kuplaan on senverran helppo vaihtaa osaa, konetta myöten, että ei kaikenmaailman löydöistä aina selvyyteen pääse mitä ne on, ennen kuin paremmin tutkii.

gol3
-
Viestit: 93
Liittynyt: 23.4.2006 15:07

ViestiKirjoittaja gol3 » 2.10.2006 10:24

mustat kilvet on vaihtuneet valkoisiin 72 vuoden joulukuussa..

Superi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.10.2006 9:21

ViestiKirjoittaja Superi » 10.10.2006 10:59

Mustat kilvet ovat vaihtuneet valkoisiin noin vuoden 1972 aikana, sitä mukaa kun mustat ovat konttorilta loppuneet - eivät minään eksaktina hetkenä.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 11.10.2006 12:15

Oli mikä vuosimalli tahansa, ehdotan että joku pelastaa ja laittaa kuntoon.
Ei niitä kuplia turhan paljoa liikenteessäkään oo.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa