mitkä iskarit on kestäviä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

classIc
-
Viestit: 11
Liittynyt: 11.8.2005 22:14

mitkä iskarit on kestäviä?

ViestiKirjoittaja classIc » 12.7.2006 12:17

Tarviis saada Ventoon uudet kaasuiskarit alle. Autossa on vakioalusta. Onko jokin merkki erityisen hyvä tai löytyykö malleja, joita ei ikinä kannata ostaa? Ite oon katellu Monroeta ja Sachseja. Pitkäikäisyys ja "sopiva" jämäkkyys olis valintakriteerit.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 12.7.2006 12:18

bilstein...

classIc
-
Viestit: 11
Liittynyt: 11.8.2005 22:14

ViestiKirjoittaja classIc » 12.7.2006 13:02

pitänee soitella ProStreetille sitten ja kysellä sieltä lisää...

VW-nisti90
-
Viestit: 16
Liittynyt: 29.6.2006 8:00

ViestiKirjoittaja VW-nisti90 » 12.7.2006 13:26

Gabriel Gas Ryder on kestävä ja kohtuullisen edullinen.

classIc
-
Viestit: 11
Liittynyt: 11.8.2005 22:14

ViestiKirjoittaja classIc » 12.7.2006 15:20

Mitenkäs pintakovat esim. Bilstein Sportit on? Ajattelin vain että silloin tällöin tulee hiekkateillä ajeltua ja inhoan ylimääräisiä kolinoita.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 12.7.2006 15:23

Sportit ainakin audissa yllättävän löysät.

Golfissa korkkas bilstein sprint takaiskari alle 30 tkm ajon jälkeen. Mutta sprintit on selvästi jäykemmät

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.7.2006 16:54

Sachsitkin (=Boge) ovat ihan kohtuukestäviä, noitahan ne orkkisiskaritkin yleensä ovat.

Edit: Kaasuversio on ainakin hivenen alkuperäistä nesteiskaria jäykempi. Ainakin kakkosgolfissa epämukavan jäykkä.
Viimeksi muokannut SS, 12.7.2006 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 12.7.2006 19:49

Kun ajat sorateitä niin jätä monroet ainakin hankkimatta. Mulla ei ole noi kaasu monroet (sensatrak) ainakaan kestänyt kun vuoden eli noin 40-60 tuhatta kilsaa.
sachit tai bilstein olis mun valita

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 12.7.2006 21:42

itse laittaisin vakio alustalle punaiset konit.

ei ainakaan hd sachsit olleet cordoban alla 40mm lasketulla alustalla sportti koneihin verrattuna mistään kotoisin 50tkm ajon jälkeen. uutena olivat ihan jees ja kun ei tiennyt paremmasta.

classIc
-
Viestit: 11
Liittynyt: 11.8.2005 22:14

ViestiKirjoittaja classIc » 13.7.2006 14:20

itekin oon kuullu ettei Sachsit kestä kauaa madalletulla alustalla, mutta "normialustalla" toimis ihan hyvin.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 13.7.2006 15:56

Peltikeula-passatissa -40mm Eibachit ja Sachsin advantaget. Keula madaltui yli 40mm ja yli 40tkm ajon jälkeen iskaritesti antoi miltei samat arvot kuin uutena muutoskatsastuksessa joten ei noi sachsit nin hirveän nopeasti kulu.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 12.7.2010 13:53

Onkohan ZX-Shock ja Boge iskareilla suurtakin eroa käytännössä?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 13.7.2010 0:23

On, varsin selvä ero.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 13.7.2010 16:30

Selvä!

Kertoisko joku kumpi olis sitten se parempi? Sachs/Boge ei ainakaa kuulosta pahalta mun korvaan...

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 14.7.2010 0:15

Sachs / Boge ovat pitkän linjan saksalainen ja laadustaan tunnettu iskarivalmistaja, toisesta merkistä katson parhaimmaksi olla sanomatta yhtään mitään. Sachs jää yleisesti ottaen laadussa jälkeen vain Bilsteinistä, ja joidenkin sovellusten osalta Konista. Siis varsin hyvää tavaraa.


Vielä kestävyydestä: useimmat iskarit kärsivät jo 40 mm madalluksilla väärästä toiminta-alueesta, mikä johtaa aina nopeampaan kulumiseen kuin vakioalustalla. Hyvälaatuiset iskarit saattavat silti kestää vielä kohtuullisesti. Kuitenkin ainoa oikea ratkaisu on käyttää madallusjousien yhteydessä niille tarkoitettuja iskareita. Se ei tarkoita, että pitäisi aina olla saman valmistajan osia, vaan että iskarit on suunniteltu käytössä olevalle madallukselle.
Paitsi kestävyyteen, tämä vaikuttaa erittäin oleellisesti iskarien ominaisuuksiin. Vaimennus ei toimi lainkaan samalla tavalla jos iskari istuu 40 mm "liian syvällä".

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 14.7.2010 0:35

siitäpä ei voisi selvitys parantua!

paikallisella tarvikeliikkeel on siis tosiaan molemman merkkisiä tarjolla ja kyseessä on tosiaan madalletuille jousille tarkoitetut versiot. Hintaero kun ei ole suuri (kymppejä) niin mukavahan se olisi saada ne paremmat. Konit tuli toisee autoon, harkitsin eka bilsteiniä. Mutta kun on pihassa 5 autoa niin ei ole varaa pitää kaikissa ns. "parasta".

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.7.2010 6:51

Jos puhutaan ihan normaaleista iskareista, niin ihan samalla tavalla se iskari toimii, on se -40mm mäntä syvemmällä tai ei. Yksinkertaistettuna iskari kun on sylinteri missä on mäntä männänvarteen kiinnitettynä sisällä, ihan sama missä kohtaa se siellä on. Sensatrakit yms sitten on oma lukunsa, niissä on tynnyrin muotoinen sylinteri.

Ainoa pakottava syy käyttää lyhennettyjä iskareita on jos halutaan pienempi ulosjousto, tai mahdollisesti isompi sisäänjousto (mikä kyllä on aika harvinaista).

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 14.7.2010 9:44

Ainoa pakottava syy käyttää lyhennettyjä iskareita on jos halutaan pienempi ulosjousto


Ja juuri madallusjousien kanssa kun halutaan varmistaa jousen riittävä esijännitys kun pyörä on ilmassa.

Varmaan tuo "toiminta-alue" -legenda on tullu siitä kun madalletaan autoa paljon vakiomittasilla iskareilla eikä välttämättä pidetä huolta siitä että iskari ei pääse pohjaamaan. Sitten haukutaan vielä iskaria kun ei kestä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.7.2010 12:22

Lähestulkoon kaikki lailliset madallusjouset toimivat vakiopituisilla iskareilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa