Jetasta vaihdelaatikko sökönä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Zwine
-
Viestit: 4
Liittynyt: 5.6.2006 20:59

Jetasta vaihdelaatikko sökönä?

ViestiKirjoittaja Zwine » 5.6.2006 21:04

Jeps eli tuli tuossa hommattua -91 Jetta mallia CL 1.8 19E. Mittarilukema on n. 323 000 km.

Muuten hyvä peli mutta ensimmäinen vika tuli jo kotimatkalla n. 100 kilometrin maantieajon jälkeen. Oireeksi ilmestyi vitosvaihteen pomppaaminen pois paikaltaan jota tapahtui ensin harvemmin ja lopulta tiheämmin.

Seuraavana päivänä huomasin outoa rohlaavaa ääntä vaihdelaatikon tienoilta ja pikaisesti vilkaistuna vaihdelaatikon alapuoli näytti öljystä kostealta.

EDIT: Unohtui mainita pari tärkeää seikkaa :) Autolla ei nyt ole tietenkään ajettu mutta kun karheaa ääntä paikallistettiin, huomattiin että se kuului ajon aikana kaikilla vaihteilla (4:lla vähiten). Lisäksi ääni kuuluu tyhjäkäynnillä kytkimen ollessa ylhäällä.

Kysymys kuuluukin että onko mitään korjattavissa enää öljyn lisäyksellä vai onko laatikosta jo hajonnut jotain? Onnistuuko lootan öljyn lisäys miten kätevästi? Mikäli öljyn lisäyksellä auton pystyisi ajamaan suotuisaan paikkaan on vuodon korjaus tiedossa tietenkin. Toivottavasti ainoa vaihtoehto ei ole laatikon vaihto. Volkkareiden kanssa ei ole tullu ihmeemmin oltua tekemisissä joten joutuu korjausoppaan hakemaan ja se auttaa muutenkin kun autojen parissa ei ole asentaja-asteella tullu puuhailtua.

Minkä mallien 5v-lootat käy kys. malliin? Esim. kaikki vanhemmat Jetat/Golffit? Alustavia tiedusteluja laatikon metsästämiseksi on jo tehty.

Zwine
-
Viestit: 4
Liittynyt: 5.6.2006 20:59

ViestiKirjoittaja Zwine » 5.6.2006 22:06

Sen verran sain infoa kaverilta että vissiin aikalailla laajasti käy Volkkareiden laatikot kunhan on 020-tyyppiä. Pitänee paikkansa? Volkkarit eivät ole toistaiseksi vielä minulle kovin tuttuja :)

Rauno
-
Viestit: 66
Liittynyt: 23.9.2003 15:52

ViestiKirjoittaja Rauno » 5.6.2006 23:26

http://www.thediygroup.com/020teardown.htm
Hiukan kuvia ja ohjeita jos purkaa aiot.

tso
-
Viestit: 49
Liittynyt: 22.8.2005 15:36

ViestiKirjoittaja tso » 6.6.2006 9:21

Itse vaihdoin joku viikko ne öljyt ihan pihassa ilman mitään korokkeita - ok, vähänkään isompi kaveri ei kyllä auton alle mahdu tarpeeksi hyvin tappelemaan.

020 laatikossa on pyöreä pultti jossa on kuusiokoloupotus. Tämän aukaisemalla öljyt saa valumaan ulos. Ruuvi aukeaa "oikein" päin(vastapäivään?). Ruuvi on alaspäin ja kuran peitossa - putsaa ruuvi ja se upotus siitä kunnolla kun olet sen löytänyt. Jos sopivaa avainta ei löydy, niin pyörän pultti mahtuu siihen oikein hyvin - kanta on niin korkea että siihen saa vielä lenkkiavaimen väliin. (Alumiinipultti ei taida kestää vääntöä). Näin itse sen aukaisin. Ruuvi saattaa olla todella tiukassa ja huonossa asennossa sen auki saaminen saattaa viedä muutaman hetken. Oikeilla työkaluilla säästää hermoja. Öljyn saa lisättyä nopeusmittarin vaijerin reiästä - löytyy siitä laatikon päältä ja siihen pääsee helposti yläkautta käsiksi.

edit: Rauno taisi tarkoittaa tåtå sivua:
http://www.thediygroup.com/020oil.htm

ja niin tosiaan, 2L on se määrä mikä siihen tyhjään askiin pitää kipata

vw-t4
-
Viestit: 258
Liittynyt: 26.7.2003 16:14

ViestiKirjoittaja vw-t4 » 6.6.2006 17:37

Mulla oli laatikossa sama vika. Vaihdoin öljyt ja taas vitonen pysyy päällä.

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 6.6.2006 18:47

Se rahina kytkimen ollessa ylhäällä viittaisi siihen että laakerit alkavat olla sököt. Itsellä meni edellisesto 2 Golffista laatikko siihen kuntoon öljyjen karattua että ei pysynyt enään mikään vaihde päällä, laakerit kun vaihtoi ja uudet öljyt sisään niin aski pelasi kuin uusi.

Zwine
-
Viestit: 4
Liittynyt: 5.6.2006 20:59

ViestiKirjoittaja Zwine » 6.6.2006 18:55

Tänään olis tarkotus lyödä uudet öljyt vanhojen tilalle ja katsoa miten käyttäytyy. Tavoitteena olis päästä toiselle paikkakunnalle viikonloppuna jotta pääsis rassaamaan kotitallissa. Täytyy toivoa parasta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.6.2006 19:00

Kuulostaisi hieman siltä, ettei vitosvaihde ole saanut kunnolla voitelua (ylimpänä, jää ensimmäisenä kuivaksi) ja vitosen rattaiden välissä oleva laakeri olisi kärsinyt. Laakerissa on muovirunko, joten sekään ei kovin kuumaa kestä.

Jos ääni häviää vitosvaihteella ajaessa, lienee vikapaikka tuossa. Tällöin mainitsemani laakeri ei pyöri.

Klasu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.2.2005 13:55

ViestiKirjoittaja Klasu » 6.6.2006 22:47

Jos tarttet siihen laatikkoa, mulla ois 5v vaijerivälitteinen

Zwine
-
Viestit: 4
Liittynyt: 5.6.2006 20:59

ViestiKirjoittaja Zwine » 6.6.2006 22:59

Joops eli uudet öljyt on nyt sisässä ja rahinat sun muut tuntuis hävinneen. Vitonenkin pysyy silmässä ainakin näin pienimuotoisella koeajolla. Tarvinnee kuitenkin tutkia/vaihtaa tuo laatikko varulta. Tällä hetkellä olis tiedossa yks vaihtolaatikko mutta se varmistuu huomenna. Kiitoksia nyt kuitenkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa