Jarrujen ilmaus - probleema

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

Jarrujen ilmaus - probleema

ViestiKirjoittaja TiPu » 7.5.2006 21:18

tilanne on että kaikki jarrut uusittu ja samalla letkut ja putket mennyt tyhjäksi nesteestä tai ainakin melkein. Pääjarrusylinteri vaihdettu uuteen 22mm:seen ja sen ja tehostimen väliin adapteri (joka ei pitäs vaikuttaa tähän ongelmaan, koska neste kiertää vain pääsylkästä jarruille päin). Noh, pumppaaminen alkaa takaoikeasta ja menee takavasen etuoikea ja viimeisenä etuvasen. Polkimeen ei tule millään painetta, samalla tavalla menee alas joka polkasulla VAIKKA kaikki ilmausruuvit kiinni. Vuotoja ei ole, tarkistettu moneen kertaan ja säiliössä oleva neste ei vajene kuin silloin kun joku ilmausruuvi auki. Toista tuntia polettu ;) ja ei mitään vaikutusta. Mikä tässä hommassa mättää??? Onko polkimella saatava paine elintärkeä jarrujen ilmauksessa vai voiko polkea nestettä läpi ilman paineen keräämistä vaikka parin purkillisen verran? Luulisi nesteen vaihtuvan ja ilman häviävän silläkin tapaa kun letku ilmausruuvista alkaa ylöspäin ja näkee että sitä on puhtaana lapinäkyvassä putkessa..

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 7.5.2006 21:27

Voi sitä nestettä polkea läpi.Ja helpottaa monesti noissa tilanteissa,jossa kaikki osat on ollut irti.Olen joskus ihan kierrättänyt nestettä pitkän letkun kanssa.Ilmausruuvista säiliöön,kun en ole jaksanut ruvata lotraamaan muuten ja kokoajan säiliön tasoa vahtimaan.
Jos tuota letku sysyteemiä käyttää,kannattaa letku täyttää ensin nesteellä.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 7.5.2006 22:52

hhhmm, kauankos kannattaa pumpata per satula? Niinkö kauan ettei viiteen minuuttiin ole tulluna ilmakuplia putkeen?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 7.5.2006 23:18

Kaverin autosta ilmattiin tuollaisella jarrut: http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1000 Ei mennyt kovin pitkään, eikä ollut pohkeet jälkikäteen kipeät ;) Suosittelen!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.5.2006 23:35

Mä eilen ilmasin/vaihdoin nesteet pelkästään ruuvin avaamalla ja omalla painolla valumalla.

Joku autospede väitti että olis jotenki parempi ku ei poljin vaahdota pumppauksella nestettä. Tiedä sitten...

Joka tapauksessa oli kätevämpi tapa kun samalla voi tehdä muutakin kun neste valuu omia aikojaan :)

Mites tota Motonetin härveliä käytetään? Vaihtaako se nesteet "väärinpäin"?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 8.5.2006 21:33

Joo,kyllä tuo valuttaminenkin onnistuu,mutta mikäli putkisto on tyhjä,on tullut huomattua,että välttämättä se neste ei valu.Eli nesteiden vaihto ja jarrujen ilmaus onnistuu kyllä valuttamalla,koska putkistossa kuitenkin on nestettä kokoajan.Tosin jos nesteet vaihtaa valutus tekniikalla,saa varata monta askia tupakkaa(mikäli tupakkamies on).Mutta kun putkisto,sylinterit ja muut on tyhjiä pumppaus avittaa huomattavasti.
Itsekkin teen pelkän ilmauksen,niin töissä kun kotonakin valuttamalla.Nesteiden vaihdon joku pumppaamalla tai imuvaihtajalla.
Joskus näissä tyhjissä ja vittumaisissa tapauksissa olen tuota letku systeemiä käyttänyt,.Ja oikeen vittumaisissa tapauksissa tippakannulla tai jollain muulla neste väärin päin.Eli sylinteristä säiliöön.En tiedä onko siitä mitää haittaa,joten en suosittele,etenkään absi autoihin.Onhan se nesteen kulkusuunta jotenkin huomioitu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa