Päästömittauksesta ja moottorin säädöistä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

Päästömittauksesta ja moottorin säädöistä

ViestiKirjoittaja Paavis » 10.4.2006 21:25

Tänään ronklasin Jetsoniani päästöarvomittarin kanssa, vaikka siitä en mitään kummemmin siitä mittarista ymmärrä tai sen näyttämistä arvoista.

Sen verran kuitenkin, että CO piti saada alle 1:n ja HC alle tonnin. No problem, ruuveja vääntämällä onnistuu (menee 2e2 säädöt melkein jo unissaan).

Mutta nyt rupesin ihmettelemään, että mistä hitosta nuo luvut oikein kertovat ja mitä asiasta osaava voi niistä päätellä?

Eli minulle arvot ovat vain numeroita, enkä osaa päätellä niistä mitään, mutta olisi hauska tietää mitä näistä oikein selviää: CO, HC, CO2 ja O2?

edit:

mitkä ovat hyvät arvot 1,6 bensa jetalle vm. 89?

Mikkoh
-
Viestit: 86
Liittynyt: 8.5.2005 21:18

ViestiKirjoittaja Mikkoh » 10.4.2006 22:41

Aloitetaan nyt sillä, että CO2(Hiilidioksidi) ja O2(Vesi) on täydellisen palamisen tuotteita, CO:ta (Hiilimonoksidi eli häkä) syntyy kun palaminen ei ole täydellistä. Josta voi päätellä, että korkea CO arvo viestii väärästä polttoaine-ilma seoksesta. Kemiallisten reaktioiden seurauksena syntyy myös palamatonta hiilivetyä, eli Hc:tä. Edellämainittujen lisäksi ja myöskin epäpuhtaan palamisen seurauksena syntyy eri typen oksideja, NO,N2O ja NO2 (muistaakseni nuo).

Vuoden `89 bensa jetalle mielestäni hyvät arvot on läpipääsy arvot. No ei kai, ei hajuakaan. Esimerkkinä toimivasta katalysaattorista ja puhtaasta palamisesta toimii hyvin mutsin 1.8 bensiini III golffi, molemmat HC ja CO tasan nolla, eli alle katsastusaseman mittarin tarkkuuden.

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 10.4.2006 22:44

O2 on happea, eikä sitäkään saanut olla liikaa, vesi on H2O

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.4.2006 23:32

Korkea HC arvo syntyy jos palamisprosessi on jotenkin pielessä. Esim. sytytyskatkoksia, ohivuotoja, liaan rikas seos, liian laiha seos. Korkeassa kuumuudessa syntyy noita typen oxideita eli NOx:eja

Hyvät arvot on jonkin verran sallitun alapuolella. Mitä enenmmän sitä parempi.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 11.4.2006 11:32

HC tarkoittaa oikeastaan suoraan sitä että putkesta tulee palamatonta bensaa, koska polttoainehan koostuu hiilivetyketjuista.

Mikkoh
-
Viestit: 86
Liittynyt: 8.5.2005 21:18

ViestiKirjoittaja Mikkoh » 11.4.2006 12:00

Oho, katos vähän on taas väsyttänyt kirjottaessa :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa