Venton valokatkaisija kärähti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Diiselnakutin
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.9.2005 10:44

Venton valokatkaisija kärähti

ViestiKirjoittaja Diiselnakutin » 12.3.2006 20:06

Sattui tällainen pikkujuttu tosiaan, ei siinä muuten mitään erikoista ole, mutta kun ollaan hiihtolomareissulla Sotkamossa ja kotiin pitää ajella ensi viikonloppuna 500 kilometriä.. Ei ole kivaa ajaa pimeällä autolla, kun ei tiedä ikinä, huomaavatko kanssa-autoilijat valottoman vastaantulijan.

Heh, ensin tuli vähän aikaa käryä sisälle, ei mitään, valot toimivat normaalisti, mutta seuraavalla kerralla laittaessani valoja päälle-katkaisija ei tahtonutkaan kääntyä. Piti vääntää oikein ronskilla otteella, ajovalot välähtivät ja siihen niden toiminta jäikin.. Parkit toimivat ja pitkiä pystyy vilauttamaan viiksestä, mutta ajovalot ovat pimeät.

Niin muistaako kukaan, miten valokatkaisin lähtee irti? Ja sitten seuraava kysymys, jos joku täältäpäin lukee, mistä Sotkamossa (tai lähellä) löytäisi moista katkaisijaa? Kajaanista varmaan saisi ostettua uuden sikäläiseltä VW-kauppiaalta, mutta kun tekisi vähän mieli ostaa käytettynä jostain purkurilta-uusi osa kun maksanee sianlihat..

Niin ja onko vastaavaa sattunut muille? Satawattisia polttimoita ei ole käytetty, silloinhan tuon ymmärtäisi, mutta näin normipolttimoilla.

Kiitän ja kumarran hyvistä ja auttavista vastauksista!!

Miikka
-
Viestit: 40
Liittynyt: 10.5.2005 20:11

ViestiKirjoittaja Miikka » 12.3.2006 21:17

Se katkaisin lähtee irti niin että ensin väännät sen peitelevyn irti siitä vierestä
ja sitten siinä kaitkaisiassa on sellainen pieni nappi jonkunlainen lukitsin
painat siitä ja vedät ulos

PT
-
Viestit: 70
Liittynyt: 11.8.2003 14:23

ViestiKirjoittaja PT » 12.3.2006 21:18


Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 13.3.2006 15:04

Onhan noita kärähtänyt, taitaa olla ihan kulutustavaraa ja ihan normi polttimoilla.

Jos et löydä katkaisijaa tilalle, kannattaa purkaa ja katsoa sinne katkaisijan sielun elämään mille se näyttää. Kun katsoo sitä katkaisijaa huomaa miten se purkautuu(takapuolella pienet klipsit millä kuoret kiinni). Itsekin jouduin kerran pimeällä patentoimaan kun hävisi valot autosta. Katkaisija atomeiksi ja pieni jese-teippi viritys jolla valot päälle.

Diiselnakutin
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.9.2005 10:44

Kiitos vastauksista!

ViestiKirjoittaja Diiselnakutin » 15.3.2006 10:39

Täältä löytyy todella hyvin apua, kun sitä tarvii. Etenkin nuo kuvat.. Kiitos vinkistä PeeTee! Olen itsekin joskus aiemmin tällä sivustolla nähnyt, mutten nyt sitten niitä muistanutkaan.

Ostin siihen uuden katkaisijan, kun Kajaanin kummallakaan purkaamolla ei ollut.. Olisi ehkä kannattanut tilata purkuosa vaikka postissa tänne-etelässä olisi ollut useita, mutta jos se ei olisikaan ollut ehjä, niin sitten olisi ärräpäät lentäneet.. Enkä viitsinyt alkaa isommin kikkailemaan. Eikä sen osan hinta niin hirveä ollut, kun suhteuttaa sen polttoaineen hintaan..
Uudessa katkaisijassa on muuten sellainen kytkentä, että aina virran ollessa päällä parkit palavat. Kaksi nastaa liittimestä on yhdistetty toisiinsa metallikiskolla. Saa nähdä, poistanko sen vai annanko olla.

Harmi, kun olen jo pitkän aikaa meinannut kytkeä valot releiden ja paksumpien johtojen kanssa. Ehkä katkaisija olisi pysynyt kunnossa kun sen kautta ei olisi kulkenut niin paljon virtaa??

Gtmn
-
Viestit: 26
Liittynyt: 23.12.2005 8:10

ViestiKirjoittaja Gtmn » 24.10.2008 9:08

Täytyypä kertoa aiheeseen liittyvää omakohtaista kokemusta.
B4 Passat takana >400tkm.
Valot toimivat tähän saakka hyvin, joskin ne olivat keltaiset ja himmeät.
Uudet night breaker polttimot vaihdettuani katkaisija kärähti seuraavana päivänä.

Marmoritiskillä 140eur, joten päädyin purkamaan katkaisijan sisältä kärähtäneet kosketuspinnat pois. Mittaus- ja tutkimussession jälkeen kaikki muut valot paitsi ajovalot toimivat hyvin, joten parkkivalolta heräte ajovalojen releille (2 relettä). Parkkivalojen piuha oli 0,5mm paksuudeltaan, joten mittasin varmuuden vuoksi releiden kelojen ottaman virran kun ne ovat vetäneenä. Virta oli sallitun rajan alapuolella.

Yksi rele kaukovaloille ja yksi johto pitkien valojen viikselle, jotta suostuvat kestämään päällä, kun alkuperäinen katkaisija ei toimi. Kaikki liitokset tinattu ja kutistesukka päällä.

Säästö: n.100eur. Lopputulema: 6h työtä = 2-3 kertaa kirkkaammat valot.
Eli valojen releyttäminen vanhaan vaggineeseen ajovalokatkaisijan toimiessa kannattaa tehdä ajoissa. Tällöin katkaisijakin todennäköisesti kestää auton eliniän.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa