Eli kun aamulla(tai usean tunnin tauon jälkeen) lähtee ajamaan, niin alkaa yskimään. Tätä tapahtuu kun nostaa kaasun(hiljentää risteykseen) ja sitten taas kaasuttaa. Pintakaasulla pystyy juuri ja juuri ajamaan, mutta tuntuu että putki tippuu tielle. Jos kytkin on pohjassa, tuntuu että pytty tai pari jäisi pelistä pois, ravistaa ja kierrokset laskee n. 500:aan.Lämmettyään kone toimii hyvin. Vikamuisti luettu:
Kaasuläpän potentiometri (katkos/oikosulku plussaan, satunnainen vika)
Kaasuläpän säätimen potentiom.(katkos/oikosulku plussaan, satunnainen)
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi(katkos/oikosulku plussaan, satunnainen)
Lambda-tunnistin(Signaali liian heikko, satunnainen)
1.sylinterin suihkutussuutin(katkos/oikosulku maadoitukseen, satunnainen)
2.sylinterin suihkutussuutin(katkos/oikosulku maadoitukseen, satunnainen)
Kaasuläpän säädin(katkos, satunnainen)
Aiemmin autossa esiintyi aaltoilua lämpimällä koneella, kun auto liikkui ja kytkin pohjassa/vaihde vapaalla, mutta se on korjaantunut.
Kaasuläppä, tyhjäkäyntimoottori, töpselit ja liittimet putsattu.
Onko tietoa mistä löytyisi tietoja antureiden ym resistansseista/arvoista ja töpseleitten liitinjärjestyksestä.
Polo classic -98 nykii kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
Ntc-vastuksen imusarjan kyljestä katoin eilen, ja se ilmeisesti toimii. Kaasuläppärungon ja imusarjan välinen tiiviste on kunnossa. Ohjaustehostimelle menevä alipaineletku kunnossa. Alkaa jo ideat loppua :( prkl.
Musta laatikko koneen takana, josta tulee paksuhko letku ilmanputsarille on varmaan ainut "laite" joka tutkimatta. Mikähän se mahtaa olla?
Voisiko viallinen lambda-anturi olla syyllinen? Sen toiminta ainakin selviää parin päivän sisällä katsastuksessa...
Musta laatikko koneen takana, josta tulee paksuhko letku ilmanputsarille on varmaan ainut "laite" joka tutkimatta. Mikähän se mahtaa olla?
Voisiko viallinen lambda-anturi olla syyllinen? Sen toiminta ainakin selviää parin päivän sisällä katsastuksessa...
Tiedoista ei käy ilmi koneen tilavuutta! Nämä tiedot on 1,4:sta koneesta!
Kaasuläpän asentotunnistimen resistanssit olisivat seuraavanlaiset:
Kaasuläppä kiinni - > 0 ohm
Kaasuläppä vähän auki - > ääretön
Mitataan asentotunnistimen liittimestä pinnien 3 ja 7 välistä:
|---------\
| 1 3 5 7 |
| 2 4 6 8 |
|---------/
Katso myös 1 ja 2 pinnien välinen resistanssi. Sen pitäisi olla 3-200 ohm (Tyhjäkäyntisäädin).
Toivottavasti tajuat tuon liittimen.
Kaasuläpän asentotunnistimen resistanssit olisivat seuraavanlaiset:
Kaasuläppä kiinni - > 0 ohm
Kaasuläppä vähän auki - > ääretön
Mitataan asentotunnistimen liittimestä pinnien 3 ja 7 välistä:
|---------\
| 1 3 5 7 |
| 2 4 6 8 |
|---------/
Katso myös 1 ja 2 pinnien välinen resistanssi. Sen pitäisi olla 3-200 ohm (Tyhjäkäyntisäädin).
Toivottavasti tajuat tuon liittimen.
Samanlainen liitin, mutta 6 pinniä ei ole. Kone 1.6
Kaasuläpän ollessa kiinni sain 0 ohm. Kun käänsin läppää tasaista vauhtia, kasvoi resistanssi myös tasaisesti kunnes meni äärettömäksi läpän ollessa melkein ääriasennossa. Kun päästin läpän hitaasti alkuasentoon, resistanssi pysyi äärettömänä ja meni nollaan vasta läpän ollessa kiinni. Pitääkö sen toimia tuolla tavalla, että kun avaa läppää niin resistanssi nousee "portaattomasti" ja kun laittaa kiinni, se vaan hyppää äärettömästä nollaan.
1 ja 2 pinnien välistä sain 4,6 ohm.
Kaasuläpän ollessa kiinni sain 0 ohm. Kun käänsin läppää tasaista vauhtia, kasvoi resistanssi myös tasaisesti kunnes meni äärettömäksi läpän ollessa melkein ääriasennossa. Kun päästin läpän hitaasti alkuasentoon, resistanssi pysyi äärettömänä ja meni nollaan vasta läpän ollessa kiinni. Pitääkö sen toimia tuolla tavalla, että kun avaa läppää niin resistanssi nousee "portaattomasti" ja kun laittaa kiinni, se vaan hyppää äärettömästä nollaan.
1 ja 2 pinnien välistä sain 4,6 ohm.
No jos se on 1,6 (AFT), niin homma menisi seuraavasti:
(liitinjärjestys sama kuin edellä)
5 ja 7 väliltä resistanssi:
kaasuläppä suljettuna -> n. 1500-1600 Ohm
kaasuläppä täysin auki -> n. 700-900 Ohm
Tämän muutoksen pitäisi olla tasaista.
Tuo 3 ja 7 väliltä mitattu on täysin oikein. Se on suljetunkaasuläpän tunnistus.
(liitinjärjestys sama kuin edellä)
5 ja 7 väliltä resistanssi:
kaasuläppä suljettuna -> n. 1500-1600 Ohm
kaasuläppä täysin auki -> n. 700-900 Ohm
Tämän muutoksen pitäisi olla tasaista.
Tuo 3 ja 7 väliltä mitattu on täysin oikein. Se on suljetunkaasuläpän tunnistus.
Nostanpa tämän taas esille, kun oireet pahenevat.
Nykyään päättää polonen sitten jopa sammua. Kylmänä pyörii siis tyhjäkäynnillä melkein hyvin, eli vähän yskii, mutta kierrokset pysyy siellä vähän reilussa tonnissa. Mutta jos nostaa kierrokset hetkeksi (esim 10s, 1500-2000rpm) ja sitten laskee kaasun, niin kierrokset tippuu alle 500:n ja usein auto sammuu. Sen jälkeen lähtee todella nihkeästi käyntiin. Joskus kaasua pumppaamalla voi pitää käynnissä. Lämmityksessä kun piti, ei ollut ongelmia. Nyt alkaa taas rasittamaan, kun pitää pari minuuttia antaa pyöriä ennen liikkeelle lähtöä.
Nykyään päättää polonen sitten jopa sammua. Kylmänä pyörii siis tyhjäkäynnillä melkein hyvin, eli vähän yskii, mutta kierrokset pysyy siellä vähän reilussa tonnissa. Mutta jos nostaa kierrokset hetkeksi (esim 10s, 1500-2000rpm) ja sitten laskee kaasun, niin kierrokset tippuu alle 500:n ja usein auto sammuu. Sen jälkeen lähtee todella nihkeästi käyntiin. Joskus kaasua pumppaamalla voi pitää käynnissä. Lämmityksessä kun piti, ei ollut ongelmia. Nyt alkaa taas rasittamaan, kun pitää pari minuuttia antaa pyöriä ennen liikkeelle lähtöä.
Kysynpä nyt vielä sellaista, että voisiko kaasuläpän asennon potentiometri aiheuttaa vian? Eli kun laittaa kaasua -> bensaa lisää, kaasu pois -> kone ei tajua ja bensaa tulee edelleen reilusti. On nimittäin bensan hajua aistittavissa :/
Uskaltaisko potentiometrin liukupintaa hieman hioa, kun siinä näyttäisi jotain olevan, siitä vastakappaleesta. Vai liekkö kulahtanut.
Ja sellaista vielä, että kun nopeasti käyttää kaasua "pari milliä", niin kierrokset tipahtavat hetkellisesti. Outoa sanon minä :(
Uskaltaisko potentiometrin liukupintaa hieman hioa, kun siinä näyttäisi jotain olevan, siitä vastakappaleesta. Vai liekkö kulahtanut.
Ja sellaista vielä, että kun nopeasti käyttää kaasua "pari milliä", niin kierrokset tipahtavat hetkellisesti. Outoa sanon minä :(
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa