Kakkis ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 13.4.2016 11:32

Pitkään foorumia seuranneena koin nyt tarpeelliseksi tehdä tunnukset ja kysyä viisaammilta neuvoa.
Elikkäs kakkikseen on vaihdettu aikanaan 1.8 gti pf kone. No nyt lämpimällä koneella auto sammuu kun kierrokset laskee, saatoin toki painaa kytkintäkin pohjaan kun risteysalueelle saavuin ja siihen jäi. Ei ääntäkään kuulunut kun sammui vain, lähti tosin käyntiin uudestaan. Tässähän pitäisi olla sähkönen ruisku mutta minun silmään näyttäisi ihan kaasari olevan tässä, jonkusortin frankensteinin hirviö siis. Mutta mistä lähteä testaamaan?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Axi » 13.4.2016 13:01

Laita valokuva konehuoneesta ensi alkuun; kenties joku tunnistaa, mistä moottorista oikeasti kyse.

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 13.4.2016 14:57

Jep niin teen, heti kun vaimo pääsee töistä ja saa vuorostaan vahtia poikaa.
Se on varmaa että PF kone on mutta tässähän pitäisi digifant olla käsittääkseni vakiona mutta minun silmään päällisinpuolin näyttää kyllä kaasarilta

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 14.4.2016 21:28

Noniin nyt on aukaistu koteloita

[img]
IMG-20160414-WA0059.jpeg
[/img]



Liitetiedosto IMG-20160414-WA0059.jpeg ei ole enää saatavilla

Ja mikähän tuo anturi on? Ei johtoa mennyt mihinkään tuosta :D

Olisin kokeillut käyttää käynnissäki mutta pakkanen oli vieny akusta tehot mennessään
IMG-20160414-WA0068.jpeg
Tämän näköinen paljastui, kädet sen verran kohmassa etten päässyt tutkimaan paremmin kaasarin mallia. Tietääkö joku onko se tämä sähköinen?
IMG-20160414-WA0068.jpeg (1.54 MiB) Katsottu 6576 kertaa
Liitteet
IMG-20160414-WA0061.jpeg
IMG-20160414-WA0061.jpeg (1.34 MiB) Katsottu 6576 kertaa

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Fränklin » 14.4.2016 21:33

mun silmään toi näyttäis ihan pierburgin 2e2 kaasarilta. voin olla väärässä.

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 14.4.2016 21:46

Joo häätyy huomenna katsella paremmin jos löytyy mallimerkintä

[img]
IMG-20160414-WA0064.jpeg
[/img]
Maadoituskin saattaa olla hitusen pielessä :D

IMG-20160414-WA0066.jpeg
IMG-20160414-WA0066.jpeg (1.04 MiB) Katsottu 6564 kertaa


Ja imusarjassa tuskin kuuluisi olla letkutonta paikkaa?
Ilmanputsarin kotelossa oli kyllä reikä letkulle joka oli jesarilla lyöty umpeen, kuuluukohan sinne tämä letku?
Liitteet
IMG-20160414-WA0064.jpeg
IMG-20160414-WA0064.jpeg (1.29 MiB) Katsottu 6564 kertaa

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja jii_bee » 14.4.2016 21:48

2E2 on tämä.
Ja mikähän tuo anturi on? Ei johtoa mennyt mihinkään tuosta

Se on imukanavan lämpöanturi. Kuvien perusteella siihen pitäisi kytkeä ruskea johto.

Kuva

Ylläolevassa kuvassa vihreän "pallon" alapuolella näkyy alipaineletku jonka pitäisi tulla ilmanpuhdistinkotelon kylkeen. Toinen pää liitetään kaasuttimen takana / alaosassa olevaan lähtöön.

Imuilman esilämmityskin näyttäisi puuttuvan.
Viimeksi muokannut jii_bee, 14.4.2016 22:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 14.4.2016 21:53

No tattista vain! Mihin tuon johon pitäis mennä? Ossaa lähteä kattomaan mihin on johto karannu

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 14.4.2016 21:57

jii_bee kirjoitti:2E2 on tämä.
Ja mikähän tuo anturi on? Ei johtoa mennyt mihinkään tuosta

Se on imukanavan lämpöanturi. Kuvien perusteella siihen pitäisi kytkeä ruskea johto.

Kuva

Ylläolevassa kuvassa vihreän "pallon" alapuolella näkyy alipaineletku jonka pitäisi tulla ilmanpuhdistinkotelon kylkeen.
Imuilman esilämmityskin näyttäisi puuttuvan.


Enpä hoksannu että tekstiä jatku kuvan alapuolelle. Kyseinen johto oli kyllä kotelossa kiini mutta enpäs hoksannut kattoa mihin se oli kiinnitetty. Ja missä kuuluisi olla tuo esilämmitys?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja jii_bee » 14.4.2016 22:26

Juu, vastaukset kannattaa usein lukea ajatuksen kanssa.
Mihin tuon johon pitäis mennä? Ossaa lähteä kattomaan mihin on johto karannu

Tulee niissä samoissa johtonipuissa kaasuttimen oikealle puolelle kuin muutkin kaasuttimen tarvitsemat johdot. Niistä sen pitäisi löytyä.

Ja missä kuuluisi olla tuo esilämmitys?

Esilämmitysputki (5) tulee tuon pakosarjan lämpöpellin (1) ja ilmanpuhdistinkotelon väliin.
Sopivan pituinen pätkä sopivalla sisähalkaisijalla olevaa paperialumiinihaitariputkea niin puute on korjattu.

Kuva

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 14.4.2016 22:31

jii_bee kirjoitti:Juu, vastaukset kannattaa usein lukea ajatuksen kanssa.
Mihin tuon johon pitäis mennä? Ossaa lähteä kattomaan mihin on johto karannu

Tulee niissä samoissa johtonipuissa kaasuttimen oikealle puolelle kuin muutkin kaasuttimen tarvitsemat johdot. Niistä sen pitäisi löytyä.

Ja missä kuuluisi olla tuo esilämmitys?

Esilämmitysputki (5) tulee tuon pakosarjan lämpöpellin (1) ja ilmanpuhdistinkotelon väliin.
Sopivan pituinen pätkä sopivalla sisähalkaisijalla olevaa paperialumiinihaitariputkea niin puute on korjattu.

Kuva


Suuri kiitos! Katsellaan josko pyssykylästä saisi sopivaa tuubia

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 14.4.2016 22:33

Ja onko edes mithään ylipätevää selitystä miksi se olisi otettu edes pois?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Axi » 15.4.2016 11:32

Meinaat tuota ilmanottoputkea? Ne hajoaa ajan myötä.
Eiköhän Hokkasella ole tuota putkea hyllyssä...

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 15.4.2016 12:17

Axi kirjoitti:Meinaat tuota ilmanottoputkea? Ne hajoaa ajan myötä.
Eiköhän Hokkasella ole tuota putkea hyllyssä...


Joo oli siellä, mutta ihmetyttää että miksi tulpattu tuosta ilmanputsarista tuo reikä tuolle, siihen on kyllä semmonen kartiomallinen tehofiltteri laitettu paikoilleen niin liekkö jotaki virkaa sillä?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja jii_bee » 15.4.2016 18:40

ymmärsinkö nyt oikein:

- ilmanottoputki (26) on heitetty mäkeen ja korvattu Tuuning-filtterillä?
- esilämmitysputki (5) on myös poistettu ja sen reikä on tukittu ilmanpuhdistinkotelosta jesseteipillä?

Ja jatkoa aiempiin ohjeistuksiin:

Se aiemmin mainitsemani alipaineletku
Ylläolevassa kuvassa vihreän "pallon" alapuolella näkyy alipaineletku jonka pitäisi tulla ilmanpuhdistinkotelon kylkeen.

tulee siis osan 24 taaempaan liitäntään. Jos letkun unohtaa laittaa paikoilleen, tyhjäkäynti häviää kun automaattirikastin kääntää rikastinläpän auki... tai niin ainakin itse olen huomannut.

Yksi perus-tarkistuskohde on myös imusarjan ja jarrutehostimen välisen muoviputken ja varsinkin sen päässä olevan letkun kunnon tarkistus. Jos se on rikki, tuloksena on imuvuoto.

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 15.4.2016 20:15

jii_bee kirjoitti:ymmärsinkö nyt oikein:

- ilmanottoputki (26) on heitetty mäkeen ja korvattu Tuuning-filtterillä?
- esilämmitysputki (5) on myös poistettu ja sen reikä on tukittu ilmanpuhdistinkotelosta jesseteipillä?

Ja jatkoa aiempiin ohjeistuksiin:

Se aiemmin mainitsemani alipaineletku
Ylläolevassa kuvassa vihreän "pallon" alapuolella näkyy alipaineletku jonka pitäisi tulla ilmanpuhdistinkotelon kylkeen.

tulee siis osan 24 taaempaan liitäntään. Jos letkun unohtaa laittaa paikoilleen, tyhjäkäynti häviää kun automaattirikastin kääntää rikastinläpän auki... tai niin ainakin itse olen huomannut.

Yksi perus-tarkistuskohde on myös imusarjan ja jarrutehostimen välisen muoviputken ja varsinkin sen päässä olevan letkun kunnon tarkistus. Jos se on rikki, tuloksena on imuvuoto.


Juurikin tällainen viritys siinä on. Ja tuon jarrutehostimen letkun vaihdoin tuossa vuoden vaihteessa ko oli repaleinen. Ja katsompas vielä tuon putsarin letkun nyt kun käytän sitä vähän ajelulla

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 15.4.2016 20:34

[img]
IMG_20160415_203241.jpg
[/img]

Tämmönen viritys
Liitteet
IMG_20160415_203241.jpg
IMG_20160415_203241.jpg (3.68 MiB) Katsottu 6380 kertaa

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 15.4.2016 20:36

[img]
1460741751999-1568946700.jpg
[/img]
Liitteet
1460741751999-1568946700.jpg
1460741751999-1568946700.jpg (3.69 MiB) Katsottu 6378 kertaa

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja jii_bee » 15.4.2016 22:54

Kiinnihän se alipaineletku näyttää olevan. Jälkimmäisestä kuvasta havaitsen vihreän pallon alapuolella irrallaan olevan kaksinapaisen johtoliittimen (tuo missä on kumi päällä) jonka kuuluisi olla kiinni kaasuttimessa.

Kuva

Kuvassa vasemmalla (= kaasuttimen takana) näkyvät liittimet joista jompaan kumpaan sen pitäisi olla kytketty. Liittimien rungot ovat eri malliset, joten niitä ei pitäisi olla mahdollista kytkeä väärin.

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 15.4.2016 23:54

jii_bee kirjoitti:Kiinnihän se alipaineletku näyttää olevan. Jälkimmäisestä kuvasta havaitsen vihreän pallon alapuolella irrallaan olevan kaksinapaisen johtoliittimen (tuo missä on kumi päällä) jonka kuuluisi olla kiinni kaasuttimessa.

Kuva

Kuvassa vasemmalla (= kaasuttimen takana) näkyvät liittimet joista jompaan kumpaan sen pitäisi olla kytketty. Liittimien rungot ovat eri malliset, joten niitä ei pitäisi olla mahdollista kytkeä väärin.


No mietinki että mikä perkeleen johto siellä roikkuu :D mikäs sillä on virka?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.4.2016 9:02

Jos liitin passaa mustaan pyöreään alipainekelloon, sillä on oma tehtävänsä rikastinläpän toiminnassa kylmäkäynnistyksen aikana.
Jos taas siihen toiseen mahdolliseen, se ohjaa venttiiliä joka puolestaan vaikuttaa 3/4 säätimen toimintaan. Jälkimmäisen irti olemisen, johdon katkeamisen tms. kyllä huomaa: tyhjäkäynnin kierrosluku on jatkuvasti sellaiset 3000 rpm.


2E2 on siitä mainio kaasutin että sen toiminta ei ainakaan parane siitä että sen osia jätetään pois käytöstä... :)
Viimeksi muokannut jii_bee, 16.4.2016 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kertsi666
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.4.2016 5:19

Re: Kakkis ongelma

ViestiKirjoittaja Kertsi666 » 16.4.2016 9:04

jii_bee kirjoitti:Jos liitin passaa mustaan pyöreään alipainekelloon, sillä on oma tehtävänsä rikastinläpän toiminnassa kylmäkäynnistyksen aikana.
Jos taas siihen toiseen mahdolliseen, se ohjaa venttiiliä joka puolestaan vaikuttaa 3/4 säätimen toimintaan. Jälkimmäisen irti olemisen, johdon katkeamisen tms. kyllä huomaa: tyhjäkäynnin kierrosluku on jatkuvasti sellaiset 3000 rpm.


Joo ei niin korkealla kyllä ole. Eilen kyllä tuli ajoa kylän pintaan n.80km ja ei tainnut kun kerran sammahtaa. Pienellä pintakaasulla pystyi ihan hyvin ajamaan


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa