Mk5 golffiin paremmat Xenonit?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

aa-51
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.10.2009 14:26

Mk5 golffiin paremmat Xenonit?

ViestiKirjoittaja aa-51 » 4.3.2015 9:06

Nyt olisi tarve päivitellä golffin valoja. Auto on 2008 (mk5) gt-sport 4wd hatchback, jossa orkkiksena bi-xenonit. Tietääkseni polttimot on alkuperäiset, ja tuolla on nyt 190 tkm rullattu eli voi olla siinäkin osasyy valotehon uupumiseen. Ennenkuin hommaan uudet vakiopolttimot, pitää miettiä hommaanko mielummin pykälää paremmat.

Eli, kysymys kuuluu löytyykö jostain 'Bolt-On' päivityskittiä esim 35w -> 55w polttimoille + ballasteille ettei tarvitsisi sähköjä muuten räplätä?

Onkohan noissa vakioballasteissa normaalit liittimet, jos vaan hommaan kylmästi 55w D2S muutossarjat?

Ja yksi murhe on tuo CAN väylä, rupeaakohan se itkemään jos sattuukin käymään isommat ballastit heittämällä?

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 4.3.2015 10:26

Mielestäni kyseiset xenonit ovat yhdet parhaimmista mitä autoissa on koskaan nähty. En lähtisi kikkailemaan millään patenteilla vaan ostaisin vain uudet laatupolttimot tilalle. Suuntaus kannattaa samalla tarkistaa jos teho vaikuttaa huonolta.

aa-51
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja aa-51 » 4.3.2015 11:23

Suuntaus on kunnossa, veikkaan itsekin että noi vanhat polttimot on vaan parhaat päivänsä nähneet. On ne kuitenkin sen 7 vuotta ja 190tkm siinä todennäköisesti jo hohkanut.

Mitään patenttia en myöskään halua, jos löytyy joku vaihtoehtoinen tehokkaampi plug-and-play sarja niin se on ainoa vaihtoehto. Kuitenkin hyvät merkkipolttimot on sen +200e /4kpl niin samalla olisin voinut päivitellä 55w :een..

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 4.3.2015 12:02

Olen aika varma että on lyhyissa xenon jonka varjostin nousee pitkille vaihtaessa ja pitkissä normi H7 polttimo. H7 tilalle joku Philips extreme vision tms. Ei taida missään autossa olla erillstä xenon polttimoa pitkissä. Itsellä juuri Golf V GT sport malli kys valoilla.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 4.3.2015 13:57

Projektoriumpio on hyvin tarkka polttimon polttopisteestä. Olen havainnut että vaihdettaessa suurempitehoinen polttimo 35W:n tilalle käytettäessä samaa ballastia, valoteho huononee umpiosta ja polttimosta riippuen 50-120%. On siis hyvin tärkeää, että käytät tarpeeksi laadukasta 35W polttimoa, vaikka ballastiksi valitsetkin 55W:n tai tehokkaamman.

Plug-Play -sarjaa autoosi ei ole olemassakaan, mutta askartelulla valoja saa parannettua merkittävästi. Valotehoero 35W ja 55W ballastin välillä on aika tarkalleen 45-50%, sillä ehdolla että ballastien ilmoitettu antoteho pitää paikkaansa. Läheskään kaikissa ballasteissa näin ei kuitenkaan ole. Asiantunteva myyjä osaa ohjeistaa tässäkin asiassa siten, että lopputuloksesta tulee halutunlainen. Huomaathan myös, kun ballastin tehoa nostetaan niin polttimon värilämpötila madaltuu. Jos tehoa nostaa, on myös järkevää valita nopeudeltaan alkuperäisen veroisesti sytyttävä (nopea), sekä vikaprosentiltaan mahdollisimman alhainen ballasti.

Hyviä polttimoita tällaiseen pävitykseen on Osramin ja Philipsin OEM-laatuiset tuotteet, sekä käytettäessä tarvikeballastia myös merkittävästi edullisemmat Cnlightin polttimot ovat hyviä. Tällainen päivityssarja maksaa yhteensä hieman yli 100€ hyvälaatuisilla osilla. Autosi polttimoseuranta ei anna vikailmoitusta ballastin nousseesta tehosta.

Alkuperäisen H7-kaukovalon voi korvata esimerkiksi nopeasti sytyttävällä xenonsarjalla, jolloin se useimmiten tulkitaan lailliseksi asennukseksi mikäli lähivaloumpioissa on varjostin, joka vaihtaa paikkaansa kaukovaloille vaihdettaessa. Tällöin lähivaloissa on DCR -merkintä, joka tulkitaan yleensä aina siten että umpion kaukovalo olisi xenon-hyväksytty.

Ilmoitetut valotehoerot perustuvat valotehomittarilla mitattuihin tietoihin hallituissa olosuhteissa.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 4.3.2015 14:40

Tuota hieman offtopic aiheesta. Mutta p0wer, osaatko sanoo mistä tämmöinen johtuu? :D

Kuvassa siis pelkät pitkät lamput päällä missä on ollon 35w 6000k setti. Seinään matkaan reilusti alle 10 metriä. Kuskin puolen valokeila näkyy selvästi aina 300-400 metriin asti. Apukuskin valokeila katoaa olemattomiin jo yli 10 metrin päässä. Polttimoita on vaihdeltu täysin uusiin jo pari kertaa ja ballastit koitettu kahtee kertaan läpi.

Umpiossa ei näy selviä jälkiä siitä että ne olisi "palaneet"

http://imgur.com/y1xOV9T

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 4.3.2015 14:51

Ballastien kokeilu lävitse ei juurikaan kerro, mitä toimenpiteitä olet tehnyt. Polttimoiden vaihtaminen uusiin ei ole oikea tyyli selvittää kertomaasi vikaa, vaan polttimoita tulee siirtää puolelta toiselle, ja seurata siirtyykö vika polttimon mukana. Jos vika olisi ballastissa, polttimot palaisi jo ensinnäkin eri sävyisenä. Kuvastasi näkee selvästi, että kummatkin polttimot palavat TC:n lampuille tyypillisesti vihertävänä, mutta aika samansävyisinä, joka viittaisi samaan polttotehoon, ja harvinaista ja kyllä, kahteen tasalaatuiseen polttimoon :)

Mutta, toistaiseksi näillä tiedoilla viittaisi umpioiden erilaisuuteen. Siis, eri valmistajan umpiot?

aa-51
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja aa-51 » 4.3.2015 15:15

Kiitos asiantuntevista vastauksista!
Haenpa siis Philipsin johtotähdet vakio D2S:ien tilalle, ja pitkille 50w H7 canbus http://katuauto.fi/product_info.php/cPath/33_98/products_id/503 muutossarjan.
Vielä sen verran täytyy kysyä, että jos nyppään vakio H7:kat pois ja otan siitä liittimestä herätteen ballastille niin meneekö homma oikein? Tuosta varmaan tulee polttimorikko häly tauluun (?) ja saako jotenkin koodattua pois mikäli näin käy?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 4.3.2015 15:49

Autan mielelläni! :)

Kaukovaloille suosittelen ensisijaisesti 70W:sta sarjaa F7-sytyttimellä sekä 45W polttimolla, mikäli haet hyvää valotehoa, nopeaa syttymistä ja mahdollisimman luotettavaa toimintaa. Can-Bus-ballastit (kuten muutkin perus-muutossarjaballastit) ovat enemmän tai vähemmän hitaita ja tarkoitettu lähinnä lähivalokäyttöön, F-sarjan ballastit ovat huomattavasti nopeampia sytyttämään, ja plussana vielä niissä on myös erittäin alhainen vikaprosentti, pienempi kuin X-sarjalaisissa esimerkiksi.

Sarjalle ei oteta herätettä alkuperäisestä liittimestä, vaan siitä otetaan ihan koko käyttövirta setille. Golf 5 vaatii myös kondensaattorijohdot jotta nopea ballasti toimisi kaukovaloissa, mutta eiköhän sellainen tuohon pakettiin saada laitettua mukaan. On olemassa myös nopeaa 55W sarjaa, jossa nuo konkat ovat integroituna, mutta ovat siis hieman pienempitehoiset. Tätä sarjaa ei ole tuolla kaupassa näkysällä toistaiseksi, mutta on kuitenkin varastossa ja toimitettavissa ( lopputulos sama, kuin F5 55W + kondensaattorijohto ).

Teknisesti ei ole juurikaan eroa onko käytössä 55W vai 70W ballasti, kummankin sytytysvirta on sama, ja polttivirrassa on noin 1A ero. Golf5:n johdot riittävät hyvin kummallekin.

Golf 5:n kohdalla täytyy myös huomioida se, onko umpiossa erillistä polttimosovitetta kaukovalopolttimolle, ja käykö se alkuperäinen sovite tuollaisen muutossarjan kanssa yhteen.

Jos haet mahdollisimman kirkkaan valkoista valoa, Philipsin polttimoista suosittelen noin 5000K -versiota, ja sama pätee tuohon kaukovalojen polttimoonkin. Jos haluat alkuperäistä, aavistuksen kelmeään taittuvaa sävyä, niin 4300K on valintasi. Valotehoissa ei ole eroa, vaan valinta kannattaa perustella ihan sillä kummasta sävystä pidät enemmän.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 4.3.2015 16:13

Tuo kuva hämää melko paljon, eli ei oikeasti nuin vihreät ole. Mutta siis ballastit on tosiaan vaihdettu puolelta toiselle ja polttimot myöskin. Umpiot ovat aivan OEM umpiot.

Pitää kokeilla kaverin umpiolla että jos tuo on täysin samanlainen tilanne niin sitten vaan umpio vaihtoon :)

aa-51
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja aa-51 » 4.3.2015 18:50

Golf 5 vaatii myös kondensaattorijohdot jotta nopea ballasti toimisi kaukovaloissa

Kuinka tuo käytännössä kytketään?

Golf 5:n kohdalla täytyy myös huomioida se, onko umpiossa erillistä polttimosovitetta kaukovalopolttimolle, ja käykö se alkuperäinen sovite tuollaisen muutossarjan kanssa yhteen.

Ei ole sovitteita, ja onneksi ihan normaali liitinkin!

Polttimon reikä: http://goo.gl/tQz6ci
Liitin: http://goo.gl/gs5caI
Valo: http://goo.gl/ypldSP

Pakko vielä varmistaa, eli ballastit ei tarvitse mitään muita johdotuksia kuin nuo mitä tosta kuvan liittimestä irtoaa? Joskus 6v sitten näitten kanssa viimeksi pulaillut ja silloin oli vielä ballastitkin kissan kokoisia ;)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 5.3.2015 13:55

Umpiot ovat aivan OEM umpiot.

Pitää kokeilla kaverin umpiolla että jos tuo on täysin samanlainen tilanne niin sitten vaan umpio vaihtoon :)


Oletko siis katsonut, että umpiot ovat varmasti saman valmistajan tuotteet? Kummassakin lukee Hella? Tuon toisen valokuvio viittaisi vahvasti TYC:n valmistaman 3BG:n umpion kaukovalokuvioon. Kertomasi testin perusteella vikahan on jo paikallistettu selkeästi umpioon, joten jatkotoimenpiteinä liene ehjä umpio. Yksi käytetty kiillotusta vailla oleva Hellan pari löytyisi hyllystä edullisesti.

Kuinka tuo käytännössä kytketään?


Tulee ihan vain johtojen väliin, liittimet kiinni klik-klik.

Pakko vielä varmistaa, eli ballastit ei tarvitse mitään muita johdotuksia kuin nuo mitä tosta kuvan liittimestä irtoaa?


Juuri näin, ei tarvitse.

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 5.3.2015 17:26

Laitoin sulle p0wer yv:tä

aa-51
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja aa-51 » 5.3.2015 21:11

Tuli läiskäistyä nyt Philipsin X-tremeVisionit +50% vanhojen tilalle. Umpioita ei tarvinnut edes ottaa pois, noin 10min homma. Valotehossa selkeä parannus, ja yllätyksenä nyt näkyy sivuillekin hyvin. Mutulla veikkaisin että 50% parani noista 7v vanhoista xenoneista, ei todellakaan huono sijoitus.

p0wer laitoin kanssa yv:tä, pitäisi vielä nuo pitkät valot päivittää ;)

aa-51
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja aa-51 » 21.3.2015 22:03

Tyhmät kysymykset ei tähän lopu, nimittäin miten hitossa apupitkien korkeutta säädetään mk5 golffissa? Löysin kyllä ajo + pitkien yhteisen korkeussäädön ja sivuttaissäädön, mutta eikö tuolla tosiaan ole omaa säätöä apupitkille? Vai olenko taas ihan kuutamolla...
Yhteinen korkeussäätö on ns tapissa ettei vielä häikäise vastaantulijoita, eikä leimallakaan tullut rutinoita.

Parisen viikkoa sitten tuli katuautolta 70w ballastit + 45w xenonit apupitkille, mutta nuo on sen verran kirkkaat että melkein häikäisee kuivasta tienpinnasta takaisin kun näyttävät nyt niin alas. Kuva ei oikein pääse oikeuksiinsa, mutta melko kirkkaana käy tuo pitkien polttopiste livenä.


Kuva
Kuva

mehtäkonekuski
-
Viestit: 136
Liittynyt: 22.8.2014 18:09

ViestiKirjoittaja mehtäkonekuski » 21.3.2015 22:28


aa-51
-
Viestit: 7
Liittynyt: 25.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja aa-51 » 21.3.2015 22:35

Samaa ketjua katselin, mutta ei ainakaan otsalampun valossa näkynyt tuota L3 -säätöä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa