Mittaristo heitti toimimasta, climatronic:n näyttö vilkkuu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

Mittaristo heitti toimimasta, climatronic:n näyttö vilkkuu

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.11.2013 16:37

Auto:Skoda octavia MK1 combi vm99 Laurin & Klement 1.9TDI

Töistä ajelin kotiin, niin huomasin että climatronic:n näyttö rupesi vilkkumaan (Valot). Vaihdettiin autoa paremman puoliskon kanssa, niin oli heittänyt mittaristo toimimasta (Nopeus ja kierrosluku) tämän lisäksi syttyi abs:n, airbag:n ja latauksen valo. Automaattinen ilmastointi heitti toimimasta ja poltti toisesta lähivalosta lyhyen valon langan (Pitkät toimii).

Onko muilla sattunut vastaavaa Vag:ssa? En kerinnyt sen enempää tuohon paneutua, mutta ensimmäisenä tuli mieleen ruveta mittailemaan sulakkeet ja sen jälkeen ihmettelemään toimiiko laturi. Kolmas muuttuva tekijä on tuo loskapaska/kosteus. Akku on alle vuoden vanha Exide:n AGM:ä.

Kuva

ktoivola
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.4.2012 8:15

ViestiKirjoittaja ktoivola » 22.11.2013 22:28

Caddy 1.9 tdi -06:ssa oli vähän vastaavaa oireilua taannoin. Oireet alkoi abs- ja sutimiseneston valojen vilkkumisella, sitten jatkuvalla palamisella. Myöhemmini mukaan liittyi ohjaustehostimen valo ja moottorivikavalo, ja nopeusmittari alkoi pätkimään ja hyytyi lopulta kokonaan. Polttoainemittari seilasi miten sattuu. Ilmastointi lakkasi toimimasta ilmeisesti siinä vaiheessa kun moottorivikavalo syttyi. Auto kävi ja kulki normaalisti.

Vikakoodeina tuli jotain can-väylään ja mm. abs-pumppuun liittyvää. Koska oikeet alkoivat abs-valolla, tehtiin valistunut arvaus ja käytetty abs-pumppu elekroniikkaboxeineen (vag, made in china!) paikalleen - ja kas, kaikki oireet katosivat. Eli arvaus: joku can-väylään liitetty purkki tai johdotus on risa ja sekoittaa väylän liikenteen ja kaikki siihen liittyvä sekoilee.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 22.11.2013 22:31

Tää nyt on ihan vain arvaus, mutta jotenkin musta tuntuu ettei 1999vm octaviassa ole oikeen mitään can-väylätekniikkaa.. Voin toki olla väärässäkin. Eikös noista ocuista oo mittaristoja hajonnut? Muistaisin joskus sellaista lukeneeni.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.11.2013 22:31

Hyvä arvaus, mutta vm99 autoissa ei ole can-väylää. Tosin yksi vaihtoehto huomenna on, että tsekkaan ecu:n. Lähden kumminkin ensin liikenteeseen, että mittaan tuon latausjännitteen, koska laturi, startti ja vaihdelaatikko on tuosta autosta vaihtamatta.

Sen jälkeen varmaan pitää käydä luetuttamassa nuo vika koodit. Tässäkin tapauksessa auto kyllä käy, mutta oleelliset laitteet eivät toimi.

ktoivola
-
Viestit: 13
Liittynyt: 9.4.2012 8:15

ViestiKirjoittaja ktoivola » 22.11.2013 22:45

No hitto, ei väkisin :) Ei tullut katsottua auton speksejä niin tarkasti...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.11.2013 22:55

Vanhassa A3:ssakin on ABS-yksikkö väylässä kiinni, niin eiköhän tossakin ole. En oo tutustunu mihin laitteisiin väylä ulottuu, mutta ei kovin pitkälle.

Sulakkeet ainakin kannattaa käydä huolella läpi. Myös siinä akun päällä. Itelle tuli ABS-vika huonosta kontaktista sulakkeessa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.11.2013 17:21

Eipä ollaan yhtään viisaampia. Aamulla auton akku oli aivan tyhjä (10.9V). Ei muuta kuin ctek:n päähän, mutta ei 4 amppeeria riittänyt lataamaan joten + akunkenkä irti ja 12amp akkulaturiin akku kiinni.

Tästä tuli mieleen, jos laturista mennyt diodisilta ja vuotaa sitä kauttaa virtaa pois?

Kaikki sulakkeet kävin läpi, niin akun päästä kuin itse sulakerasialta ja olivat ehjiä. Seuraavanlaisia ongelmia ollut jonkun aikaa eli kostealla säällä kuskin puolen parkkivalo sekä takaparkkivalo eivät ole toimineet. Tämän lisäksi startatessa kuulunut pientä sirinää tuolta hanskalokeron takaa. En tiedä onko yhteyttä vikaan.

Huomenna käytän hanskalokeron irti ja samoin käyn nuo ratin alapuolella olevat releet läpi. Varmaan akunkin käytän pois ja tsekkaan maakaapelin. Sen jälkeen alkaakin itsellä olla eväät vähissä.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.11.2013 20:56

Neljän tunnin lataamisen jälkeen akussa 12,5V joten kyllä tuo vika alkaa kohdistua laturiin. Jännä vain miten ilmaisee tuon. Japanilaisissa autoissa syttyy vain akunlatauksen valo, joka rupeaa vilkkumaan Pitää vielä huomenna testata purkaako akkua

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 24.11.2013 10:12

Laturihan se todennäköisesti oli/on. Yleismittari käteen, 10 amppeerin puoli käyttöön ja aloitin mittaamisen. Virran kulutus oli 5 ampperia vaikkei auto ole käynnissä saati avaimet virtalukossa. Sen jälkeen vasemmasta laidasta isoimmasta sulakkeesta aloitin irroittamisen ja mittaamisen. Ensimmäinen sulake 150A on laturilta tuleva johto akulle 4,5 ampperia kulutus ja toisesta 110A sulakkeesta 0,5 ampperia joka tippui nollaan. Muista sulakkeista ihan minimaalisia virtoja.


Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa