Passat 3BG ruostesuojaus firmassa... mitään järkeä enää?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Passat 3BG ruostesuojaus firmassa... mitään järkeä enää?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.11.2013 14:05

Tuskimpa tältäkään foorumilta löytyy ketään joka olisi teettänyt ruostesuojaus+äänieristyskäsittelyn omaan pasuunaansa viimeaikoina?

Syy #1: Ajattelin ajella tällä autolla pitkälle ensi vuosikymmenelle, talvet pirkanmaan suolapaskakylvyissä. Joka sivusto, foorumi ja essontietäjä kyllä kertoo että auto on hyvin perusteellisesti suojattu ruostetta vastaan ja tekniikka lahoaa ennen koria, mutta entäpä jos tekniikkaa huolletaan ja uusitaan isolla kädellä?

Syy #2: Ajometelin pienentäminen. Tämä on se suurempi syy miksi halajan tätä käsittelyä. Auto on jo kauttaaltaan käsitelty bitumi+vaahtomatoin, ja tällä hetkellä suurin melu tuntuu tulevan kuskin jalkatilan tienoilta. Tuota suoja-ainetta ruiskutetaan pyöräkoteloon joten sehän voisi parantaa tilannetta, todellisuus selvinnee sitten vasta kokeilemalla. TM:n / tuulilasin testissä oli juuri vastikään massaus ja sen vaikutus ajomeluun, desibelimittarilla ei havaittu muutosta mutta taajuusspektrissä tapahtui muutosta.


Eli, saako tuhatlappusella jotenkin muulla tavoin paranneltua vielä äänieristystä ja käytettyä rahat paremmin?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 15.11.2013 15:14

Se mitä itse aikoinaan 3B korisella variant passatilla ajelin niin en todellakaan pitänyt kyseistä autoa mitenkään meluisana vaikka alla oli 19" pyörät. Kone toki oli 1.8T ja varustelu Highline (en tiedä onko siinä parempi äänieristys kuin esim firstlinessä), joten sanoisin että jos melu vaivaa niin älä keskity siihen tai teetä valetut kuulosuojaimet, säästät sen tuhat lappusen parempaan kohteeseen.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.11.2013 15:20

Äänieristys tulee tarpeeseen autohifien vuoksi. Taskusta löytyy jo tonnin valetut napit, ei tarvi niitä varten enää jemmata rahaa. Niiden käyttö autossa on kuitenkin parhaimmillaan hankalaa, pahimmillaan hengenvaarallista kun ei kuule mitä ympärillä tapahtuu.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 15.11.2013 15:28

Turhaan viet ruostesuojaukseen. Mun auto ostettu alunperin Hämeenlinnasta ja ollut Pirkanmaalla 560tkm/10v eikä ole pohja eikä muutkaan paikat ruosteessa. Peräkontissa kyllä on sitä vikaa kun jotenkin kerää vettä sisälle.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.11.2013 15:32

Pointtihan ei ollut niinkään tuo ruostesuojaus, vaan sen sivuvaikutuksena saatava äänenvaimennus. Voihan tuonne pohjaan ja pyöräkoteloihin tunkea dinitrolia itse kyllä, mutta jos sitä pohjaa ei pese puhtaaksi niin sitten käy hassusti. Ja pesemiseen ei ole välineitä eikä paikkaa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 15.11.2013 15:42

Aivan. No siihenhän se on toki hyvä, kunnon pesu ja antaa kuivua hyvin. Kosteus siellä alla on aikapommi. Lokarit irt, lokarien sisäpuolelle äänieristettä, sisälokareihin eristettä. Lattiamatto irti -> sinne + katto ja peräkontti, olettaen että ovet jo eristetty, sekä ulkopellin sisäpuoli että sisäpelti. Alkaa hiljenemään. Pura auto osiin ja ala eristää :) rahaa pohjan massauksineen päivineen saat varata 1000-1500€.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.11.2013 15:54

Sisäpuolelta auto on käsitelty jo lattiasta kattoon. Tarvetta enää siis korin ulkopuolisille toimenpiteille. No okei, kojelautaa en ole purkanut, mahtaisiko sen taakse tulipeltiin mahtua jotain mattoa, ja auttaako se sitten enää jos suurin möykkä tulee pyöräkotelosta?

Tonnin tuo ruostesuojaus + äänieristyskäsittely maksaa ammattilaisella teetettynä, en ala itse tuohon touhuun kun ei tosiaan ole minkäänlaisia välineitä, työpaikkaa tai kokemusta entuudestaan.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 15.11.2013 21:23

Kojelaudan alla jo paksua eristettä. 1.9TDI on äänekäs, siitä ei pääse mihinkään. Pyöränkotelot ja maantieäänet pohjan kautta. Onko lattiamaton alta eristelty bitumimatolla? Tekee jo paljon. Massa pohjassa tosin vaimentaa nelivedon kivenkolinaa :)

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 15.11.2013 21:29

OskuA

Passat 1.9TDI AVB Cleanline

Uusi viestiLähetetty: 15.11.2013 21:23 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Kojelaudan alla jo paksua eristettä. 1.9TDI on äänekäs, siitä ei pääse mihinkään. Pyöränkotelot ja maantieäänet pohjan kautta. Onko lattiamaton alta eristelty bitumimatolla? Tekee jo paljon. Massa pohjassa tosin vaimentaa nelivedon kivenkolinaa :)

Onko tuo oikeasti äänekäs ? Veekuutonenpensaväliveto oli mielestäni jopa liian hiljainen, ainakin moottorin ääniin (< ikuinen amis)... Nyt mentiin makuasioihin ;)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 15.11.2013 22:10

Ennalta ehkäisevä ruostesuojaus ei ole _koskaan_ pahasta. En kuitenkaan odottaisi liikoja ruostesuojauskalvon vaimentavilta vaikutuksilta.

Jos meteli tulee pyöränkoteloista, laita jotain raskasta vaimennusmateriaalia muovisien sisälokasuojien sisäpinnoille. Eristää pirun hyvin rengasmetelit.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 17.11.2013 11:25

Ruostesuojaus on ok aina, mutta tuo massalla ulkoapäin äänieristäminen on hukkaan heitettyä rahaa, jos luit tuon testin. Ei vähentänyt desibelejä, mutta muutti äänentaajuutta. Käytä ennemmin nuo rahat vaikka tuollaiseen ja lyöt kaksi kerrosta päällekkäin, niin johan rupeaa vaimenemaan auto.

http://www.powerset.fi/2_x_silent_coat_bulk_pack

Konepeltiin vaikka tuollainen:
http://www.fanaticaudio.com/shop/muut-m ... hoodliner/

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.11.2013 14:14

Autossa on jo tuhannella eurolla (~80kg) vaimennustuotetta. Mukaanlukien nuo ehdottamasi tuotteet. Ei ole vielä lähellekään sitä hiljaisuutta jota haen.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 17.11.2013 15:05

Oletko vaimentanut myös lattian ja katon? Jos olet niin tuo massaus ei ainakaan tuo rahalle sitä vastinetta mitä haet. Pheaton taas voi tuoda.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.11.2013 15:16

Kyllä, lattialla on tuplakerros silentcoattia, katossa yksi SC extra / 4mm telttapatja / 10mm tyrotexvanu.

Lattialle suositeltiin autosoundin foorumilla raskasmattoa, eli alkuperäisen villan saisi repiä lattiamaton alta pois ja heittää vaan lattialle vaahtomuovi välikerrokseksi + tuo raskasmatto päälle. Se tarkoittaisi sisustan purkamista TAAS, joka kyllä menee jo sen verran rutiinilla että kai se sitten keväällä...

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 17.11.2013 16:43

Et saa Passattia niin hiljaiseksi mitä yrität, osta Phaeton niinkuin karppa sanoi ja lisäeristä sitä :)

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.11.2013 16:50

Harmi kun Phaetonia ei ole tehty varianttina :D Kyllä se iso takarontti on pakko löytyä. Taidan siis kokeilla tuota raskasmattokäsittelyä, jospa se ääni sittenkin tulisi pohjasta. Autosoundin foorumilla myös epäiltiin suuresti ruosteenestokäsittelyn järkevyyttä hinnasta välittämättä. Ehkä tuo tuhatlappunen menee siis takajarrupäivitykseen.


muutaman vuoden kun vielä jaksaa odotella niin eiköhän noita halpoja kaupallisia vastamelusovelluksiakin ala löytymään kaupoista. Tuollaista tekniikkaahan on jo joissain autoissa käytössä, mutta lienee tiukasti integroitu OEM-järjestelmiin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.11.2013 17:04

yks millä on suuri vaikutus meluun on renkailla. eli jos haluat hiljaiset kyydit niin ostat jotka merkkirenkaat ja unohdat suoraan 19" vanteet

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.11.2013 19:49

Jepulis, jos pitäisin nuo vakio 288mm laikat niin voisi käyttää 15" kumeja. En oikeasti tiedä kuinka paljon nuo 330mm etujarrut (ja suunnitelmissa olevat yhtä isot takajarrut) auttavat pysähtymisessä, mutta kun auto painaa täydellä kuormalla reippaasti yli 2 tonnia niin en usko että nuo vakiojarrut (jotka ovat identtiset 400kg kevyemmässä sedanpasuunassa) enää pysäyttävät autoa tarpeeksi rivakasti. Jarrujen vuoksi siis 17" vanteet nyt alla, ja ensi kesäksi suunnitelmissa hivenen vakiota korkeampi 205/55r17 Dunlop BluResponse, joka on kesärenkaiden parhaimmistoa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 18.11.2013 6:36

Pakko sanoa, että jos auto on vaimennettu 80kg raskasmattoa lattiasta kattoon eikä ole tarpeeksi hiljainen, niin silloin on väärä auto eikä tuosta kannata edes yrittää leipoa hiljaisempaa. Vastaan tulee ovientiivisteet yms sellaiset tekijät mille ei voi mitään, kun materiaalit ei ole niin laadukkaita, kuin "paremmissa" malleissa. Onnea kumminkin valitsemallasi tiellä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.11.2013 7:24

Eipä tuo melu vaadi kuin yhden "aukon" jota kautta se pääsee sisälle. Sen löytäminen ja tukkiminen voikin sitten olla jo vaikeampi rasti...
Esim. jonkin palkin sisällä voi olla tyhjä kanava tai ääni siirtyy metallia pitkin johonkin toiseen (vaimentamattomaan) pintaan joka toimii ikäänkuin kaiuttimen kalvona ja säteilee äänen sisätiloihin...
Samoin auton sisällä äänen paikallistaminen ei ole niitä yksinkertaisimpia asioita.. Itsellä oli ärsyttävä resonanssi/pärinä joka kuulosti kuskinpaikalla tulevan kojelaudan suunnalta oikealta, lopulta aiheuttaja löytyi katosta jossa oli etummaisen vahvike"palkin" liimaus kattopeltiin pettänyt...

Ouzel
-
Viestit: 20
Liittynyt: 27.10.2013 22:09

ViestiKirjoittaja Ouzel » 19.11.2013 9:36

Haastavaksi menee tuosta eteenpäin vaimentaa.

Mulla on -01 1.9TDI 4motion farkku passatti, johon tein talvella äänenvaimennuksen lattiasta kattoon. Äänen sai vaimenemaan aika paljon, varsinkin etuovien laitto auttoi. Ajomelusta tulee kuitenkin tunne, että sitä pitäisi vieläkin vaimentaa lisää. Meluherkkyys ksavanut ;)
Auto on -04 uitettu Saksasta ja siihen on silloin tehty Suomen päässä täydellinen ruostesuojaus. Kulkine on rekisteröity pakuksi (ei takapenkkejä) joten se on ääntä lisäävä tekijä.

Mutu tuntumalla sanoisin, että olet saavuttanut noilla vaimennuksilla mitä järkevissä määrin on mahdollista. Seuraavat askeleet (auton massaus, raskasmatto lattiaan) auttavat varmasti jossain määrin. Hyötysuhde alkaa kuitenkin olla huono. Setelitukku ohenee rivakkaa tahtia suhteessa vähentyneisiin desibeleihin.

Massaus olisi se seuraava asia mitä tekisin, koska siinä tulee ruostesuojaus samalla.Varsinkin, kun autoa on tarkoitus pitää vielä pitkään. Pääpaino olisi kuitenkin sillä ruostesuojauksella. Jos ääni vaimenee jotain niin se on plussaa.

Asun myös Tampereella, jos haluat tulla kokeilemaan ja kuuntelemaan onko eroja.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.11.2013 14:33

Hmm, kuulostaa erittäin hyvältä vaihtoehdolta. Mulla kun on ihan ammattitason mittamikrofoni niin sillä saadaan mitattua kunnon desibeli ja taajuuskäppyrät molemmista meidän autoista. Mahdollisesti sunnuntaina voisi toteuttaa tämän?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 20.11.2013 12:09

Täytyy minunkin liittyä kuoroon ja ihmetellä kuinka hiljaiseksi se pitää saada koska ainakin oma 3B V6:nen oli toiseksi hiljaisin auto (pienellä marginaalilla) mitä olen omistanut. Vain hieman meluisampi kuin nykyinen A6:nen (C6 jossa 225:t kumit vs Passatin 205:t). Pitäisin 3B passattia vain hitusen äänekkäämpänä kuin E39 bemaria joka on lähes jonkinlainen benchmarkki (uutena / kuosissa ollessaan).

Esim. V70:nen (2004) oli huomattavasti äänekkäämpi.

Voi olla aika moinen työsarka saada tuota enää tuosta hiljaisemmaksi - tai sitten Peltoreiden osto edessä... :D

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.11.2013 12:21

Jatketaan metelöinnistä sitten kun olen saanut näppituntuman tuohon Ouzein farkkuun. Mittasin omalla laitteistollani 17" talvinastoilla noin 78 desibelin möykän 100km/h maantienopeudessa. Sedan olisi kyllä paljon hiljaisempi kuin farkku.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 20.11.2013 13:16

Vähän samat fiilikset kuin Joukilta (ilman suuria vertailuja), eli 3BG on minusta hyvin hiljainen auto jos suhteuttaa muutamien tonnien hintaan. Tiivisteet taitaa olla aika OK koska mitään isompaa vinkumista ei kuulu. Rengasäänet varsinkin kitkoilla tod. hiljaiset :)

V70 minusta äänekkäämpi.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 20.11.2013 21:42

Oman passatin olen vetänyt etujalkatilasta asti lattiaa myöten luukkuun silencoatilla ja 10mm bilteman äänieristematolla ja kyllä tuo jo rengasmelut kadotti autosta melko tehokkaasti. Toisessa autossa laitoin silentcoatit myös sisäloksun muovien ympärille ja kyllähän se jotain auttoi. Jos harrastamisintoa riittää, kannattaa vaihtaa lisäsisaloksut audin huopamalleihin, se auttaa varmasti rengasääniin... varmaan joutuu hieman jumppaamaan, että saa sopimaan, mutta ei liene paha rasti.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 20.11.2013 22:30

Jatketaan metelöinnistä sitten kun olen saanut näppituntuman tuohon Ouzein farkkuun. Mittasin omalla laitteistollani 17" talvinastoilla noin 78 desibelin möykän 100km/h maantienopeudessa. Sedan olisi kyllä paljon hiljaisempi kuin farkku.


Kokeillaan joskus piruuttain eroa mun sedaniin 16" nastoilla? :)

Ouzel
-
Viestit: 20
Liittynyt: 27.10.2013 22:09

ViestiKirjoittaja Ouzel » 21.11.2013 10:00

Jees, sunnuntain voidaan mitata. Pistin YV:tä. Mulla on passatissa kitkat alla. Syntyy siitäkin varmasti eroa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.11.2013 4:04

Ei tunnu YV:t liikkuvan. Pistätkö spostia vaikka jm_kaitale at hotmail


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa