Audi A6 avant quattro 2.8aut -98 takapään outo jysähtely

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

Audi A6 avant quattro 2.8aut -98 takapään outo jysähtely

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 22.7.2013 17:32

Tervehdys,

Potilaana siis 1998 A6 avant quattro 2.8 v6 automaatti,ja oireena takapäästä kuuluva jysähdys/kumahdus kun nostaa jalan kaasulta ja kaasua avattaessa.

Eli käytännössä kun nostaa jalan kaasulta ja auto alkaa moottorijarruttaa sekä kun moottorijarrutuksesta siirtyy vedon puolelle tuntuu jysähdys tai kumahdus miten sen nyt sanoisi.Ääni ei ole kuitenkaan terävä napsahdus eikä paukahdus vaan enemmänkin matala kumahdus.Kuullostaisi että se tulee peräpäästä ja tuntuu myös perstutkassa.

Joskus on myös ilmennyt laatikon vaihtaessa isommalle(varsinkin kylmänä) sellanen oikein ilkeän kuuloinen jymähdys joka on ollut paljon voimakkaampi kuin tuo edellä mainittu.Vähän niinkuin manuaali autolla antaisi kytkinpommin.Melkein sanoisin että nämä ovat yksi ja sama vika.

Pitäis töissäkin käydä eikä huvittas rikkoo tuota yhtään enempää kuin nyt jo on.Ja kohta varmaan tuo katiska on talouden ainoa auto niin sen pitäisi pelata,varsinkin kun talvi tulee.
En ole tutustunut auton anatomiaan vielä sen tarkemmin joten vinkkejä kaivattais,ja oisko tuolle tehtävissä itse jotain vai perutaanko lomat?!?

Neuvot ja vinkit olisivat nyt enemmän kuin tervetulleita.

Kiitos,
OAG

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 22.7.2013 18:28

Perä väljä, uskoisin. Jos auto on paikoillaan ja laitat ensin D:n ja sit R:n niin tekeekö pienen klonksahduksen?

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 22.7.2013 20:24

Voihan paska,kyllähän se klonksahtaa ku rämppää vaihteita.Mitäs tolle nyt sitten on tehtävissä muutakuin vaihtaa koko systeemi??Ja onkohan tuo nyt miten vaarallista,eihän se toki hyvää tee ajaa tuolla,mutta voiko se sitten rikkoa muitakin paikkoja??

Onko joku korjaillut tai vaihtanut perää noista?Lähinnä että minkälaiseen laskuun sitä alkas varautumaan??

Kiitos vastauksesta,
OAG

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.7.2013 20:47

Älä huoli, kuulostaa ihan normaalilta vanhalta torsen nelikolta. Koko voimalinjassa on niin paljon välyksiä että kertaantuu ja kumahtaa perässä, pelkän perän uusinta ei todennäiköisesti auta. Korjaukseksi vaadittaisiin uusi torsen, kaikki kymmenen vetoniveltä, ristikko ja perä. Hintaa siis tuöee uuden auton verran, ja tällä saa vain täysin harmitoman tumahdusen pois seuraavaksi 100tkm:ksi.

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 22.7.2013 21:17

No huhuh,jotain hyvää sentään...onhan tolla menty jo 362tkm että eihän se ihme olis jos sieltä vähän väljää löytyy.Hyvä että ei kuitenkaan mitään vakavampaa.On siinä jo muutenkin etupäässä molemmin puolin jotkut nivelet sökönä ja iskarit pitäs uusia joka kulmaan.

Kerkesin jo säikähtää että nyt ne kaikki leviää,prkl!Meni nimittäin harrastekiposta nokka just sileeks ja vasta rakennettu kone...ottaa ohimoon ihan tarpeeks jo se.Jos hyvin kävi niin vaihtoon menee pelkästään nokka ja nostajat+pitää purkaa koko paska ja putsailla,JEE.

Kiitoksia vastauksista,
OAG

Korjaan ajettu siis 263tkm
Viimeksi muokannut OttoAarneGabriel, 24.7.2013 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 22.7.2013 21:58

Torsen kuitenkin hyvin kestävä rakenne. Mulla kun alkoi vanhassa Soarerissa olla samaa vikaa orkkis avoimellä perällä kesti 10tkm kun perä porsi. Purkuosana uusi 70€. Ei ollut mikään hirveä rahallinen kuolema :D

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 23.7.2013 17:34

Joo,musta vaan tuntuu että toi jos kosahtaa ni ei ehkä ihan 70e riitä

Mites muuten,vois tässä samalla yrittää kysellä vahvistusta omille spekulaatiolle tuosta etupään kolahtelusta.
Eli
-pienissä töyssyissä kolisee etupää,nimismiehen kiharat olis varmaan pahin tilanne.
-jarrua pumpatessa klonksaa
-jarrutuksessa täristää
-välillä liikkeellelähtiessä paukahtaa voimakkaasti
-vetelee urissa ihan törkeesti

En oo kerenny tutkia mut ajattelin että vois olla alatukivarret,tai tukivarret yleensä,tai joku pallonivel.Oonko ihan metsässä??Ja mikä ois paras keino todeta viallinen kohta??
Ja paljonkohan moiset mahtaa maksaa?Saako jostain vähän tukevampia??Kun on suht leveet tassut(235)ja matala auto niin tuppaa käydä nivelien päälle.

Kiitos,
OAG

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.7.2013 18:33

Jos etupäässä on väljää, niin vaihda kerralla koko setti. Ei ole ihan hirmu paha konkurssi (Oliko jotain vajaa 300e koko roska, kaikki tukivarret siis. Ja nämä siis vahvistetut. Esim. Slamit.net myy edullisesti...).

OttoAarneGabriel
-
Viestit: 27
Liittynyt: 30.9.2010 16:04

ViestiKirjoittaja OttoAarneGabriel » 23.7.2013 21:12

Joo,kyllä tohon hintaan pitää samoilla vauhdeilla vaihtaa kaikki.Luulin että ois ollu kalliimpi operaatio.

Kiitoksia
OAG


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa