Pyöränkulmat muuttuu renkaiden vaihdossa?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Pyöränkulmat muuttuu renkaiden vaihdossa?

ViestiKirjoittaja Daword » 13.4.2013 22:29

Miten on mahdollista että kesärenkaat alle laitettua aurauskulmat menee metsään. Ratti on nyt hiukan oikealle kääntyneenä jotta saa pirssin meneen suoraan.
Miten tämä on mahdollista? Kaikki tuntuis sanovan ettei kuulu muuttua ja
Auto on 3b passatti jossa Fk alustasarja.
Tukivarret vaihdettu ja myös ulommat raidetangonpäät.

Kulmat meni myös viimeksi mettään kun vaihdoin kesärenkaat talvirenkaisiin, mutta ei paljoo.

Talvella vanteet oli 17" et40 225/45 ja renkaina edessä runflatin kitkat ja näihin 2kk sitten nelipuöräsuuntaus tehtiin.

nykyiset ovat 18" et35 225/40 uusilla kesärenkailla joilla ratti alkoi oikealle nyt puoltamaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.4.2013 22:32

Ettei olis toisen puolen renkaassa jotain vikaa. Koita vaihtaa edestä taakse tai oikealta vasemmalle, muuttuuko meno?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.4.2013 22:58

Kävi kyllä mielessä mutta vanteet ja renkaatkin uusia ja teki saman viime kesänä kun vaihdoin kesävanteet talvivanteisiin ja silloinkin oli ihan eri kesä vanteet kuin nyt.
Voiko toi Et muuttuminen vaikuttaa alustasarjan kanssa kulmiin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.4.2013 22:59

Onhan sulla vanteet samanlaisia? Meinaan jos jossain onkin eri ET.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.4.2013 23:36

Eipä tullu katottuu kuin yhdestä että on Et35 :)
Täytyy mittailla kaaresta etäisyyksii että varmasti täsmää.
Ei täs auta kuin mennä sitten renkaiden suuntaukseen jos muu ei auta.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 13.4.2013 23:40

Talvikumit joustaa vaan sen verran enemmän ettet huomaa pientä sortoa. Nyt on jäykemmät kesäkumit niin eipä joustakkaan, ei muuta kuin kulmia säätämään

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.4.2013 0:45

eli puoltaako nyt oikealle vai vasemmalle?

kokeiles vaihtaa eturenkaat puolelta toiselle että mitä tapahtuu

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.4.2013 1:07

Juu täytyypä koittaa, sillähän se selvii onko kulmissa vaiko josain muussa vikaa, nyt puoltaa oikeelle ja talvirenkailla puolsi vasemmalle ennen kulmien säätöä, eli jouduttiin tuomaan oikeelle päin jotta saatiin ratti suoraan.

Olisko noissa talvivanteissa ollut jotain vikaa tai heittoo kun olivat kuitenkin käytetyt ja niiden mukaan säädettiin kulmat ja nyt uusilla suorilla vanteilla näyttää sen totuuden.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.4.2013 8:33

onko sulla laittaa siitä raportista kuvaa niin näkis että onko siinä jotain tehty perseelleen

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 14.4.2013 9:03

Suuntauslaitteet kompensoi vanteissa olevat heitot, eli ei se virhe sieltä tule. Yksinkertaisuudessaan, kulmat ei muutu mihinkään kun renkaat vaihtaa. Käytös voi taas täysin muuttua koska rengas on aivan erilainen.

Itselläni oli autossa michelin pilotprimacyt, n 6mm pintaa, ikää 6v, käytös aivan hirveä.. vatkasi sivusuunnassa jokaisessa urassa ja perä tuntui kuin olisi kulkenut ilmassa. Vaihdoin uudet renkaat ja kaikki ongelmat hävisivät. Eli renkaissa ei ollut mitään näkyvää vikaa, mutta renkaiden rungot olivat todennäköisesti aivan loppu ja eivät kestäneet minkäänlaisia "sivuttaisvoimia".

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.4.2013 10:29

"Yksinkertaisuudessaan, kulmat ei muutu mihinkään kun renkaat vaihtaa. Käytös voi taas täysin muuttua koska rengas on aivan erilainen"

Tuon takia sitä aloinki kyseleen kun ei sen kuuluiskaan muuttua mutta silti ne taas muuttui?
Renkaissa tuskin vikaa koska noilla on hyvä ajaa. paitsi että ratti nyt vinossa ja kulmat sekasin.

Laitan kuvaa jos vielä löydän sen kulmaus tositteen

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 14.4.2013 11:14

Siskon leonissa kävi niin että kun renkaat vaihdettiin niin alkoi puoltamaan. Kävi 3 kertaa suunnattavana ja mitää ei löytynyt.

Lopulta vaihdettiin renkaat edestä taakse ja takaa eteen ja puoltaminen loppui.
Renkaissa ei näy kudosvikaa tms. ja ne ajettiin loppuun ongelmitta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.4.2013 12:14

Viimekesään, Suunnattiin vanteet, niissä oli poikkeamaa(alustasarjan vuoksi) tuli hyvät.
Talvirenkaat alle ja ratti vinossa, suuntaukseen ja arvot metsässä, suuntauksella tuli hyvät.

Kaava toistuu taas
Vanteen leveys joka vaikuttaa ofsettiin ja Et tuntuis vaikuttavan? Loogisesti jotain tapahtuu kun vannetta tuodaan ulommaksi eli kaareenpäin? Tässä tapauksessa jotain 16mm perpuoli oli muutos

Viime kesällä oli vastaavan kokoiset alut, et ja renkaat.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 14.4.2013 12:51

Mitäs tapahtuu jos tehdään nelipyöräsuuntaus esim edessä 8" ja takan 10" ?
Tai takana eri et ku edessä samanlevyisillä vanteilla.
Osaako nuo nykyajan koneet hoksata tuon eron.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.4.2013 12:59

ei se vanteen asento muutu siitä mihinkään. eihän siinä raideleveyttä muuteta joten ei siis ole mitään merkitystä

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.4.2013 16:01

Eikö raideleveys muutu kun kerta et:kin muuttuu.
Tästä omasta asiasta ei ole saanut varmaa tietoa kun joka puolella toiset sanoo että ei pitäs et vaikuttaa ja toiset sanoo että se vaikuttaa.

Sen pistin merkille että talvivanteet laitettiin alle, oli ratti karkeasti 5cm vasemmalle (sitten nämä talvivanteet suunnattiin keskelle) ja nyt se ohjaus on kesävanteillä 5cm oikealla eli saman verran mitä noiden talvivanteiden kanssa säädettiin keskemmälle eli 5cm oikealle

Jos olisin jättänyt suuntauksen tekemättä talvivanteille olisi viimekesänä tehdyllä suuntauksella ainakin laskujen mukaan ollut ratti normaalisti keskellä.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 14.4.2013 16:11

Eikö raideleveys muutu kun kerta et:kin muuttuu.

Menikö puurot ja vellit sekaisin vain minulla ?
Mitä se raideleveys vaikuttaa suuntaukseen, camber, Caster ja auraus, kuten ''jarskii-'' tuolla kirjoittelikin ?
Kuinka talvivanteet suunnattiin keskelle ?
Francon- koston käytin syssyllä nelipyöräsuuntauksessa eikä toisen puolen raidetangon päätä saatu säädettyä. Ohjauspyrä jäi vinoon, käänsin ohjauspyörää boorilla pykälän verran, kulkuneuvo kulkee ohjustamatta suoraan.

-Hege-
-
Viestit: 147
Liittynyt: 29.3.2010 13:13

ViestiKirjoittaja -Hege- » 14.4.2013 16:17

Tuttu tilanne. Hondassa kävi näin myös, ja passatissa kertaalleen.
Nyt kun tehtiin uusilla renkailla säädöt kohilleen, ei muuttunut ratin asento eikä kulmat renkaiden vaihdon jälkeen.
Kummatkin rengassarjat uusia, hondaan tehtiin eka säätö vanhoilla,epätasaisesti kuluneilla renkailla..

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.4.2013 16:42

Kyl täs on puurot ja hillot sekasin :) no ei auta kun mennä säätämään taas, mielenkiinnolla katon paljonko heittää.
Talvivanteiden kanssa suuntaus normaalisti eli ratti keskelle lukkoon ja sitten säädettiin vaan oikeaan kohtaan koneen näyttämän mukaan.
Ja oli tosiaan käytetyt vanteet ja käytettyt runflat/normaali seka rengastus.
Nyt kaikki uutta mutta säädöt tehty talvivanteiden mukaan.. Niihin ne laitteet kiinni tulee joten luulis että vanteilla/renkailla on vaikutusta lopputulokseen?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 14.4.2013 20:13

Vanteet eivät vaikuta kulmiin. Aivan sama onko siellä 20" blingbling tai 14" ruosteiset pellit, lukemat koneella on täysin samat.

Kulmat säätyvät pyöräntuennassa ja ne kulmat eivät voi muuttua sen takia, että navan päähän laitetaan erilaiset palikat kiinni.

Suuntauslaitteisto haluaa yleensä, että autoa liikutetaan hieman kun mittalaitteet on kiinni, jolloin laitteisto kompensoi mahdollisesti kierot vanteet.

Etsi vikaa muualta, eli renkaista, joko kesä tai talvikumeissa on vikaa, tai molemmissa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.4.2013 20:31

Tasapainotus kone näytti kaikki suoriksi kun pyöräytettiin. Eivät muutenkaan ravista tai täristä tai vetele mihinkään suurimmissakaan vauhdeissa eli ainakin ovat suorat.

Täytyy käydä kulmien suuntaukses jos vielä sen jälkeen on vikaa tai kone näyttää ok arvoja ratin ollessa vinossa niin pitää etsiä vikaa muualta.
Jos ratti tulee suoraan suuntauksessa niin pysyköön mysteerinä taas ensi talveen saakka :)

Mestari
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.7.2004 11:39

ViestiKirjoittaja Mestari » 14.4.2013 22:39

Niinno, nelipyöräsuuntauslaitteiden automallikohtaiset toleranssit on loppujen lopuksi aika epätarkkoja ja heittoa toleranssien ääripäiden välillä on riittävästi tuommoisen kuvailemasi ilmiön aiheuttamiseen. Huomasin saman homman muutama vuosi sitten kun oli mahdollisuus opiskelun puolesta tehdä nelipyöräsuuntauksia niin paljon kun halusi.

Homman nimi oli siis se että auto kulki suoraan ja ratti oli suorassa 14" vakiorengastuksella. Kun vaihdoin alle 17" pyörät niin ratti ei ollutkaan enää suorassa ja kulkuun ilmaantui pientä hakemista. Katsoin pyöränkulmat ja kaikki oli toleranssien sisässä joten oli ymmälläni.. kunnes huomasin että toisen eturenkaan auraus oli hitusen sisäänpäin ja toisen reilummin ulospäin (harituksella siis), kaikki tosiaan kuitenkin rajojen sisässä. No pyörittelin molempien renkaiden aurauksen tasan nollaan ja ratti suoristui sekä auto kulki taas suoraan kuin juna.

Pointtina oliskin varmaan se että harva asentaja alkaa säätämään pyöränkulmia jos arvot ovat rajojen sisässä, ei niitä kiinnosta. Mutta tosiaan matalaprofiilisella, leveällä renkaalla ja suht kookkaalla vanteella pienetkin heitot pyöränkulmissa korostuvat ja tällöin olis hyvä sanoa tyypeille jotka suuntauksen tekee että säätää arvot täsmälleen samaan molemmista renkaista vaikka ne olisivatkin muuten rajojen sisässä.

EDIT: Nojaa, luettuani koko ketjun täytyy todeta ettei mun hieno tarina ehkä liitykään täysin tähän ongelmaan. Mutta tulipahan kirjoitettua :P

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 14.4.2013 23:50

No kovasti kuulosti loogisesti mahdolliselta ongelmaltani. täytyypä valistaa kun vie auton suuntaukseen että se pitää olla sitten just eikä melkein kohdillaan :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 17.4.2013 19:07

Oikealla miinus camberia paljon enemmän kuin vasemmalla.

Camperi säädettiin melko tasan molemmille puolille, negatiivisellä silti (en tiedä mitä käytännös merkitystä on paitsi rengas vähän kuluu sisä syrjästään)

Lähtö tilanne (talvi vanteilla tehty suuntaus)
http://s17.postimg.org/lk3ev3fjj/20130417_164128.jpg

Auto mekaanikoilla tehty suuntaus ja camber säätö. (ratti jäi nyt aavistuksen vasemmalle, takuuseen koittavat suoristaa jos häiritsee)
http://s9.postimg.org/iswlb6vnz/20130417_164155.jpg


Osaisko joku suomentaa noita lukemia, onko suhkot Ok? Vai kiinnittyykö huomio johonkin tiettyyn arvoon? Auto ainakin mutkassa tuntui luontevammalta ajaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.4.2013 20:30

ei tuossa itseasiassa ole säädetty camberia vaan tasoitettu siirtämällä apurunkoa. kyseisessä autossa kun ei ole mahdollista säätää camberia. tästä syystä nuo ovat negatiivisellä. ja jos haluat saada ohjearvoihin niin oikeastaan ainut miten onnistuu helpolla on nostaa auto

kulkukulmasta voi johtua tuo ratin asento. miksiköhän noissa ei oo yritetty korjata takapään aurausta?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 17.4.2013 20:45

Meinaskohan että on riittävän hyvä kun ei herjaa takapään aurauksesta punaisella.
Kai toi siinä haarukassa on ettei havaittavaa haittaa olisi, tiedäpä sitten tuotakaan.

Vois tuota kysyä, meinaan ensviikolla mennä kysymään tuota ratin takuu suoristusta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.4.2013 20:51

käytännössä tuo akseli on vinossa

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 17.4.2013 21:03

Eli siinä on siis aivan liikaa aurausta?
Tietäs vähän kun menee takasi että valittaa oikeesta aiheesta

Tapahtuuko toi taka akselin aurauksen säätö miten?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.4.2013 21:31

madallus vetää aurauksen perseelleen mutta sinun tapauksessa sitä pystytään kompensoimaan kääntämällä akselia sen verran että kummallakin puolella on yhtä paljon aurausta

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 18.4.2013 13:23

Tuli eilen kans vaihdettua suvikumit alle ja rupes cordoba pultaan vasemmalle. Talvipyörillä ei mitään ongelmaa vaan meni tosi nätisti. Kesäpyörät ei täristä, mutta tosiaan puoltavat vasemmalle. Katoin, että viimekesänä oli syönyt vähän molemmista etukumeista ulkoreunaa enemmän, mutta talvirenkaissa ei mitään. Pyöränsuuntauseen olis siis kai mentävä?

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 20.4.2013 18:26

Minäkin vaihdoin eilen kesäkumit ja alkoi vetämään oikealle.. eli ratti sojottaa vasemmalle.. Sinällään outoa että renkaat on viime kesänä ostetut eikä silloin ollut mitään ongelmaa, samoin kuin ei ollut talvirenkaidenkaan kanssa..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.4.2013 22:00

Eilen vaihdoin minäkin renkaat ja ratti on mullakin aavistuksen vasemmalle kääntynyt. Vanteet tulee tosin noin 2 senttiä ulommaksi kuin talvella, johtunee siis suoraan tuosta. Pyöränkulmien heitothan tavallaan kertaantuu, kun renkaita tuodaan ulommas.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 20.4.2013 22:22

Kesäkumi on jäykkä rungoltaan ja lamellit eivät anna piiruakaan periksi, jos tie on kalteva tai urainen, se välittää voiman suoraan rattiin ja ajosuuntaa korjataan rattia kääntämällä kun rengas ei anna anteeksi. Talvikumin runko on löysä ja samoin lamellit, tien viat eivät tunnu ratissa, rengas antaa virheet anteeksi ja kuski on autuaan tiemätön tiestön ongelmista eikä osaa valittaa.

Pyöränkulmat ovat siis vieläkin syyttömiä siihen, että rattia tarvii ajossa kammeta johonkin suuntaan... Leveät renkaat tai muuten suunnitellusta poikkeavat mitat vanteissa korostavat näitä kesäkumien luonnollisia ominaisuuksia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.4.2013 22:29

Pyöränkulmien heitothan tavallaan kertaantuu, kun renkaita tuodaan ulommas.
Se (väärä) kulma on silti ihan sama :)

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 21.4.2013 14:44

Huomasin että oikealta puolelta on se jarrusatuloissa oleva rautalanka irronnut toiselta puolelta ja menny poikki ja solmuun vanteen toimesta.. Kysymys kuuluu, onko tuo rautalanka tarpeellinen? Todennäköisesti, tuntuu tuo satula jonkun verran heiluvan - voisko se aiheuttaa pientä kolinaa (huomasin sen kun ajoin sreteot kiinni) ja tuon kampeamisen oikealle?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.4.2013 18:03

Pyöränkulmien heitothan tavallaan kertaantuu, kun renkaita tuodaan ulommas.

Se (väärä) kulma on silti ihan sama :)


Siksipä kirjoitinkin että tavallaan. Väärä kulma on sama, mutta sen huomaa ajossa selkeämmin, koska renkaiden tekemä kiertoliike ohjatessa kasvaa kun pyörän offsetiä pienennetään.
Eli renkaan tekemät epämääräisyydet tuntuvat paljon selkeämmin ratissa.

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 22.4.2013 13:17

No vastaanpa itselleni.. kolina ja veto hävisi tuon rautalangan vaihdon jälkeen.. Nähtävästi oli siis tarpeellinen pätkä..=)

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 23.4.2013 12:31

Vaihdoin joutessani eturenkaiden paikkaa ja nyt puoltaa hieman oikealle. Eli vika renkaissa. Ei onneksi haittaa ajamista suuremmin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.4.2013 13:01

Kärsiikö kuluneisuus ajaa ne loppuun takana?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 23.4.2013 17:47

Aiheeseen vähän liittyen,

jos säädätän nyt kulmat vakiokoon renkailla (eli vakiohalkaisija) ja vaihdan talveksi 4cm halkaisijaltaan isommat kumit, muuttuuko nuo ohjauskulmat?

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 23.4.2013 17:56

Kysyn tässä, ei viitsi uutta tehdä: Mitä maksaa perus nelipyöräsuuntaus huoltamoilla? Onko se 100e:n kieppeillä? Boran ratti kun on vinossa suoraan ajettaessa, ja ehkä hieman vedättää toiseen suuntaan, niin ajattelin viedä suunnattavaksi.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 23.4.2013 18:06

tampereella 70e halvin hinta jonka löytänyt, siinä 70-90e välissä ne pyörii. Jos raidetangon päät on jumissa niin voi tulla pientä lisälaskua ylimääräisestä ajasta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.4.2013 19:00

riippuu täysin missä päin työn teetättää. paikkakunnittain vaihtelee nuo hinnat.

ei ne kulmat muutu siitä mitkä vanteet sulla on mutta pienikin heitto voi tuntua herkemmin isommilla renkailla

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.4.2013 11:43

Alkaa vitsit loppua, automekaanikoilla bosch cars servicessä tehty nyt 2x suuntaus ja ratti nyt klo1 asennossa, eli samassa kuin sinne mentäessä. Välissä oli klo11 asennossakin.

Siellä on joku wintoe ohjelma eivätkä lukitse rattia keskelle vaan kehuvat ettei haittaa kun on tämä ohjelma käytössä? Siis hä? Alkaa vaan häiritteen kun jatkuvasti täytyy juosta säädättämässä puolelta toiselle.. 70e maksoi ja takuuseen tekevät näitä korjaus suuntauksia. pitääkö laittaa 50e ja viedä vanhaan tuttuun paikkaan jossa saatiin viimeksikin suoraan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.4.2013 11:46

Tai käytät kymmenen minuuttia omaa aikaa ja irroitat ratin ja laitat suoraan.

(No kandee venailla puoli tuntia akun irroituksen jälkeen...)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 25.4.2013 11:56

Tai käytät kymmenen minuuttia omaa aikaa ja irroitat ratin ja laitat suoraan.


Tämmöistä purkkaviriä ei kannata tehdä.

Pertti K
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.3.2013 15:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pertti K » 25.4.2013 12:01

Mikäs purkka tuo on jos kulmat muuten on ok? Sitäkin tosin voi epäillä jos eivät saa edes rattia suoraan.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 25.4.2013 12:11

Ohjaus ei silloin ole keskellä, vaan raidetanko on enemmän toisella puolella ja vaikuttaa renkaiden äärisentoon.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.4.2013 12:18

Tiedän kyllä mitä siitä seuraa mutta jos sitä hampaan kääntää niin se ei varmasti vaikuta muualla kuin asiasta tietävien korvien välissä.

Pertti K
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.3.2013 15:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pertti K » 25.4.2013 12:52

Niin ja mistäs sen tietää että ratti nyt on oikeassa asennossa akselillaan? Jos pilkkua haluaa viilata, niin pitäisi mitata onko raidetankojen säädöt keskenään tasan (esim. kierrettä näkyvissä yhtä paljon) ja tasata se ensin. Sitten tarvittaessa vielä ratin kääntö.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.4.2013 12:54

^tätä juuri itsekin mietin että jos se ratti on jo joskus käytetty irti ja laitettu vinoon.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.4.2013 12:56

Oletus lienee että rattia ei ole irrotettu ja laitettu väärään kohtaan.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.4.2013 14:30

Ratti on ennen saatu th-kumin ja firstopin toimesta suoraan ja rattikin on lukittu.
Millä sitä meet korjaamolla käskemään että laittavat ratin lukkoon, kysynyt olen mutta vastaus oli ei tarvitse wintoen takia.. Mikä ikinä lieneekään (suuntaus laitteessa lukee hawk eye) ja renkaisiin tulevissa levyissä hunter se itse ohjelma kai wintoe

Rattia en viitti lähtee irrotteleen eikä sekään ilmaista varmaan olis.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.4.2013 15:02

Rattia en viitti lähtee irrotteleen eikä sekään ilmaista varmaan olis.

Ai sä veloitat itse itseltäsi työtunneista?

Akku irti, bägi pois, ratti irti, ratti takaisin,bägi takaisin,akku kiinni.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 25.4.2013 17:27

Tiedän kyllä mitä siitä seuraa mutta jos sitä hampaan kääntää niin se ei varmasti vaikuta muualla kuin asiasta tietävien korvien välissä.


Jos on ESP niin kulma-anturi on kalibroitava uudelleen.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.4.2013 17:56

en tiiä tuosta wintoesta mutta ainaskin hoffmanin 3D-lasereita on kehuttu todella tarkaksi ja niillä pitää lukita ratti keskiasentoon. taidettu noista lapuista ensimmäisessä olevan käytetty hoffmania ainaskin tuon lapun perusteella

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 26.4.2013 0:41

"Ai sä veloitat itse itseltäsi työtunneista? "

Jotkut osaa auto huollot mutta oma osaaminen on hiukan toisaalla, enkä muutenkaan välitä tuosta ratin irroittelusta, kuulostaa vähän räpeltelyltä.

Jos tuolla ei saada suoraan säädettyä niin viedään sitten sellaseen paikkaan jossa lukitaan ratti ja säädetään suoraan.

On vaan vähän hapan vastaanotto tiskillä vaikka työmiehet hallissa asiallisia.
Ensviikolla säätään uudella onnella


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 79 vierailijaa