Pyöränkulmat muuttuu renkaiden vaihdossa?
Valvoja: ffp jäsenet
Pyöränkulmat muuttuu renkaiden vaihdossa?
Miten on mahdollista että kesärenkaat alle laitettua aurauskulmat menee metsään. Ratti on nyt hiukan oikealle kääntyneenä jotta saa pirssin meneen suoraan.
Miten tämä on mahdollista? Kaikki tuntuis sanovan ettei kuulu muuttua ja
Auto on 3b passatti jossa Fk alustasarja.
Tukivarret vaihdettu ja myös ulommat raidetangonpäät.
Kulmat meni myös viimeksi mettään kun vaihdoin kesärenkaat talvirenkaisiin, mutta ei paljoo.
Talvella vanteet oli 17" et40 225/45 ja renkaina edessä runflatin kitkat ja näihin 2kk sitten nelipuöräsuuntaus tehtiin.
nykyiset ovat 18" et35 225/40 uusilla kesärenkailla joilla ratti alkoi oikealle nyt puoltamaan.
Miten tämä on mahdollista? Kaikki tuntuis sanovan ettei kuulu muuttua ja
Auto on 3b passatti jossa Fk alustasarja.
Tukivarret vaihdettu ja myös ulommat raidetangonpäät.
Kulmat meni myös viimeksi mettään kun vaihdoin kesärenkaat talvirenkaisiin, mutta ei paljoo.
Talvella vanteet oli 17" et40 225/45 ja renkaina edessä runflatin kitkat ja näihin 2kk sitten nelipuöräsuuntaus tehtiin.
nykyiset ovat 18" et35 225/40 uusilla kesärenkailla joilla ratti alkoi oikealle nyt puoltamaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu täytyypä koittaa, sillähän se selvii onko kulmissa vaiko josain muussa vikaa, nyt puoltaa oikeelle ja talvirenkailla puolsi vasemmalle ennen kulmien säätöä, eli jouduttiin tuomaan oikeelle päin jotta saatiin ratti suoraan.
Olisko noissa talvivanteissa ollut jotain vikaa tai heittoo kun olivat kuitenkin käytetyt ja niiden mukaan säädettiin kulmat ja nyt uusilla suorilla vanteilla näyttää sen totuuden.
Olisko noissa talvivanteissa ollut jotain vikaa tai heittoo kun olivat kuitenkin käytetyt ja niiden mukaan säädettiin kulmat ja nyt uusilla suorilla vanteilla näyttää sen totuuden.
Suuntauslaitteet kompensoi vanteissa olevat heitot, eli ei se virhe sieltä tule. Yksinkertaisuudessaan, kulmat ei muutu mihinkään kun renkaat vaihtaa. Käytös voi taas täysin muuttua koska rengas on aivan erilainen.
Itselläni oli autossa michelin pilotprimacyt, n 6mm pintaa, ikää 6v, käytös aivan hirveä.. vatkasi sivusuunnassa jokaisessa urassa ja perä tuntui kuin olisi kulkenut ilmassa. Vaihdoin uudet renkaat ja kaikki ongelmat hävisivät. Eli renkaissa ei ollut mitään näkyvää vikaa, mutta renkaiden rungot olivat todennäköisesti aivan loppu ja eivät kestäneet minkäänlaisia "sivuttaisvoimia".
Itselläni oli autossa michelin pilotprimacyt, n 6mm pintaa, ikää 6v, käytös aivan hirveä.. vatkasi sivusuunnassa jokaisessa urassa ja perä tuntui kuin olisi kulkenut ilmassa. Vaihdoin uudet renkaat ja kaikki ongelmat hävisivät. Eli renkaissa ei ollut mitään näkyvää vikaa, mutta renkaiden rungot olivat todennäköisesti aivan loppu ja eivät kestäneet minkäänlaisia "sivuttaisvoimia".
"Yksinkertaisuudessaan, kulmat ei muutu mihinkään kun renkaat vaihtaa. Käytös voi taas täysin muuttua koska rengas on aivan erilainen"
Tuon takia sitä aloinki kyseleen kun ei sen kuuluiskaan muuttua mutta silti ne taas muuttui?
Renkaissa tuskin vikaa koska noilla on hyvä ajaa. paitsi että ratti nyt vinossa ja kulmat sekasin.
Laitan kuvaa jos vielä löydän sen kulmaus tositteen
Tuon takia sitä aloinki kyseleen kun ei sen kuuluiskaan muuttua mutta silti ne taas muuttui?
Renkaissa tuskin vikaa koska noilla on hyvä ajaa. paitsi että ratti nyt vinossa ja kulmat sekasin.
Laitan kuvaa jos vielä löydän sen kulmaus tositteen
Viimekesään, Suunnattiin vanteet, niissä oli poikkeamaa(alustasarjan vuoksi) tuli hyvät.
Talvirenkaat alle ja ratti vinossa, suuntaukseen ja arvot metsässä, suuntauksella tuli hyvät.
Kaava toistuu taas
Vanteen leveys joka vaikuttaa ofsettiin ja Et tuntuis vaikuttavan? Loogisesti jotain tapahtuu kun vannetta tuodaan ulommaksi eli kaareenpäin? Tässä tapauksessa jotain 16mm perpuoli oli muutos
Viime kesällä oli vastaavan kokoiset alut, et ja renkaat.
Talvirenkaat alle ja ratti vinossa, suuntaukseen ja arvot metsässä, suuntauksella tuli hyvät.
Kaava toistuu taas
Vanteen leveys joka vaikuttaa ofsettiin ja Et tuntuis vaikuttavan? Loogisesti jotain tapahtuu kun vannetta tuodaan ulommaksi eli kaareenpäin? Tässä tapauksessa jotain 16mm perpuoli oli muutos
Viime kesällä oli vastaavan kokoiset alut, et ja renkaat.
Eikö raideleveys muutu kun kerta et:kin muuttuu.
Tästä omasta asiasta ei ole saanut varmaa tietoa kun joka puolella toiset sanoo että ei pitäs et vaikuttaa ja toiset sanoo että se vaikuttaa.
Sen pistin merkille että talvivanteet laitettiin alle, oli ratti karkeasti 5cm vasemmalle (sitten nämä talvivanteet suunnattiin keskelle) ja nyt se ohjaus on kesävanteillä 5cm oikealla eli saman verran mitä noiden talvivanteiden kanssa säädettiin keskemmälle eli 5cm oikealle
Jos olisin jättänyt suuntauksen tekemättä talvivanteille olisi viimekesänä tehdyllä suuntauksella ainakin laskujen mukaan ollut ratti normaalisti keskellä.
Tästä omasta asiasta ei ole saanut varmaa tietoa kun joka puolella toiset sanoo että ei pitäs et vaikuttaa ja toiset sanoo että se vaikuttaa.
Sen pistin merkille että talvivanteet laitettiin alle, oli ratti karkeasti 5cm vasemmalle (sitten nämä talvivanteet suunnattiin keskelle) ja nyt se ohjaus on kesävanteillä 5cm oikealla eli saman verran mitä noiden talvivanteiden kanssa säädettiin keskemmälle eli 5cm oikealle
Jos olisin jättänyt suuntauksen tekemättä talvivanteille olisi viimekesänä tehdyllä suuntauksella ainakin laskujen mukaan ollut ratti normaalisti keskellä.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Eikö raideleveys muutu kun kerta et:kin muuttuu.
Menikö puurot ja vellit sekaisin vain minulla ?
Mitä se raideleveys vaikuttaa suuntaukseen, camber, Caster ja auraus, kuten ''jarskii-'' tuolla kirjoittelikin ?
Kuinka talvivanteet suunnattiin keskelle ?
Francon- koston käytin syssyllä nelipyöräsuuntauksessa eikä toisen puolen raidetangon päätä saatu säädettyä. Ohjauspyrä jäi vinoon, käänsin ohjauspyörää boorilla pykälän verran, kulkuneuvo kulkee ohjustamatta suoraan.
Kyl täs on puurot ja hillot sekasin :) no ei auta kun mennä säätämään taas, mielenkiinnolla katon paljonko heittää.
Talvivanteiden kanssa suuntaus normaalisti eli ratti keskelle lukkoon ja sitten säädettiin vaan oikeaan kohtaan koneen näyttämän mukaan.
Ja oli tosiaan käytetyt vanteet ja käytettyt runflat/normaali seka rengastus.
Nyt kaikki uutta mutta säädöt tehty talvivanteiden mukaan.. Niihin ne laitteet kiinni tulee joten luulis että vanteilla/renkailla on vaikutusta lopputulokseen?
Talvivanteiden kanssa suuntaus normaalisti eli ratti keskelle lukkoon ja sitten säädettiin vaan oikeaan kohtaan koneen näyttämän mukaan.
Ja oli tosiaan käytetyt vanteet ja käytettyt runflat/normaali seka rengastus.
Nyt kaikki uutta mutta säädöt tehty talvivanteiden mukaan.. Niihin ne laitteet kiinni tulee joten luulis että vanteilla/renkailla on vaikutusta lopputulokseen?
Vanteet eivät vaikuta kulmiin. Aivan sama onko siellä 20" blingbling tai 14" ruosteiset pellit, lukemat koneella on täysin samat.
Kulmat säätyvät pyöräntuennassa ja ne kulmat eivät voi muuttua sen takia, että navan päähän laitetaan erilaiset palikat kiinni.
Suuntauslaitteisto haluaa yleensä, että autoa liikutetaan hieman kun mittalaitteet on kiinni, jolloin laitteisto kompensoi mahdollisesti kierot vanteet.
Etsi vikaa muualta, eli renkaista, joko kesä tai talvikumeissa on vikaa, tai molemmissa.
Kulmat säätyvät pyöräntuennassa ja ne kulmat eivät voi muuttua sen takia, että navan päähän laitetaan erilaiset palikat kiinni.
Suuntauslaitteisto haluaa yleensä, että autoa liikutetaan hieman kun mittalaitteet on kiinni, jolloin laitteisto kompensoi mahdollisesti kierot vanteet.
Etsi vikaa muualta, eli renkaista, joko kesä tai talvikumeissa on vikaa, tai molemmissa.
Tasapainotus kone näytti kaikki suoriksi kun pyöräytettiin. Eivät muutenkaan ravista tai täristä tai vetele mihinkään suurimmissakaan vauhdeissa eli ainakin ovat suorat.
Täytyy käydä kulmien suuntaukses jos vielä sen jälkeen on vikaa tai kone näyttää ok arvoja ratin ollessa vinossa niin pitää etsiä vikaa muualta.
Jos ratti tulee suoraan suuntauksessa niin pysyköön mysteerinä taas ensi talveen saakka :)
Täytyy käydä kulmien suuntaukses jos vielä sen jälkeen on vikaa tai kone näyttää ok arvoja ratin ollessa vinossa niin pitää etsiä vikaa muualta.
Jos ratti tulee suoraan suuntauksessa niin pysyköön mysteerinä taas ensi talveen saakka :)
Niinno, nelipyöräsuuntauslaitteiden automallikohtaiset toleranssit on loppujen lopuksi aika epätarkkoja ja heittoa toleranssien ääripäiden välillä on riittävästi tuommoisen kuvailemasi ilmiön aiheuttamiseen. Huomasin saman homman muutama vuosi sitten kun oli mahdollisuus opiskelun puolesta tehdä nelipyöräsuuntauksia niin paljon kun halusi.
Homman nimi oli siis se että auto kulki suoraan ja ratti oli suorassa 14" vakiorengastuksella. Kun vaihdoin alle 17" pyörät niin ratti ei ollutkaan enää suorassa ja kulkuun ilmaantui pientä hakemista. Katsoin pyöränkulmat ja kaikki oli toleranssien sisässä joten oli ymmälläni.. kunnes huomasin että toisen eturenkaan auraus oli hitusen sisäänpäin ja toisen reilummin ulospäin (harituksella siis), kaikki tosiaan kuitenkin rajojen sisässä. No pyörittelin molempien renkaiden aurauksen tasan nollaan ja ratti suoristui sekä auto kulki taas suoraan kuin juna.
Pointtina oliskin varmaan se että harva asentaja alkaa säätämään pyöränkulmia jos arvot ovat rajojen sisässä, ei niitä kiinnosta. Mutta tosiaan matalaprofiilisella, leveällä renkaalla ja suht kookkaalla vanteella pienetkin heitot pyöränkulmissa korostuvat ja tällöin olis hyvä sanoa tyypeille jotka suuntauksen tekee että säätää arvot täsmälleen samaan molemmista renkaista vaikka ne olisivatkin muuten rajojen sisässä.
EDIT: Nojaa, luettuani koko ketjun täytyy todeta ettei mun hieno tarina ehkä liitykään täysin tähän ongelmaan. Mutta tulipahan kirjoitettua :P
Homman nimi oli siis se että auto kulki suoraan ja ratti oli suorassa 14" vakiorengastuksella. Kun vaihdoin alle 17" pyörät niin ratti ei ollutkaan enää suorassa ja kulkuun ilmaantui pientä hakemista. Katsoin pyöränkulmat ja kaikki oli toleranssien sisässä joten oli ymmälläni.. kunnes huomasin että toisen eturenkaan auraus oli hitusen sisäänpäin ja toisen reilummin ulospäin (harituksella siis), kaikki tosiaan kuitenkin rajojen sisässä. No pyörittelin molempien renkaiden aurauksen tasan nollaan ja ratti suoristui sekä auto kulki taas suoraan kuin juna.
Pointtina oliskin varmaan se että harva asentaja alkaa säätämään pyöränkulmia jos arvot ovat rajojen sisässä, ei niitä kiinnosta. Mutta tosiaan matalaprofiilisella, leveällä renkaalla ja suht kookkaalla vanteella pienetkin heitot pyöränkulmissa korostuvat ja tällöin olis hyvä sanoa tyypeille jotka suuntauksen tekee että säätää arvot täsmälleen samaan molemmista renkaista vaikka ne olisivatkin muuten rajojen sisässä.
EDIT: Nojaa, luettuani koko ketjun täytyy todeta ettei mun hieno tarina ehkä liitykään täysin tähän ongelmaan. Mutta tulipahan kirjoitettua :P
Oikealla miinus camberia paljon enemmän kuin vasemmalla.
Camperi säädettiin melko tasan molemmille puolille, negatiivisellä silti (en tiedä mitä käytännös merkitystä on paitsi rengas vähän kuluu sisä syrjästään)
Lähtö tilanne (talvi vanteilla tehty suuntaus)
http://s17.postimg.org/lk3ev3fjj/20130417_164128.jpg
Auto mekaanikoilla tehty suuntaus ja camber säätö. (ratti jäi nyt aavistuksen vasemmalle, takuuseen koittavat suoristaa jos häiritsee)
http://s9.postimg.org/iswlb6vnz/20130417_164155.jpg
Osaisko joku suomentaa noita lukemia, onko suhkot Ok? Vai kiinnittyykö huomio johonkin tiettyyn arvoon? Auto ainakin mutkassa tuntui luontevammalta ajaa.
Camperi säädettiin melko tasan molemmille puolille, negatiivisellä silti (en tiedä mitä käytännös merkitystä on paitsi rengas vähän kuluu sisä syrjästään)
Lähtö tilanne (talvi vanteilla tehty suuntaus)
http://s17.postimg.org/lk3ev3fjj/20130417_164128.jpg
Auto mekaanikoilla tehty suuntaus ja camber säätö. (ratti jäi nyt aavistuksen vasemmalle, takuuseen koittavat suoristaa jos häiritsee)
http://s9.postimg.org/iswlb6vnz/20130417_164155.jpg
Osaisko joku suomentaa noita lukemia, onko suhkot Ok? Vai kiinnittyykö huomio johonkin tiettyyn arvoon? Auto ainakin mutkassa tuntui luontevammalta ajaa.
ei tuossa itseasiassa ole säädetty camberia vaan tasoitettu siirtämällä apurunkoa. kyseisessä autossa kun ei ole mahdollista säätää camberia. tästä syystä nuo ovat negatiivisellä. ja jos haluat saada ohjearvoihin niin oikeastaan ainut miten onnistuu helpolla on nostaa auto
kulkukulmasta voi johtua tuo ratin asento. miksiköhän noissa ei oo yritetty korjata takapään aurausta?
kulkukulmasta voi johtua tuo ratin asento. miksiköhän noissa ei oo yritetty korjata takapään aurausta?
Tuli eilen kans vaihdettua suvikumit alle ja rupes cordoba pultaan vasemmalle. Talvipyörillä ei mitään ongelmaa vaan meni tosi nätisti. Kesäpyörät ei täristä, mutta tosiaan puoltavat vasemmalle. Katoin, että viimekesänä oli syönyt vähän molemmista etukumeista ulkoreunaa enemmän, mutta talvirenkaissa ei mitään. Pyöränsuuntauseen olis siis kai mentävä?
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Kesäkumi on jäykkä rungoltaan ja lamellit eivät anna piiruakaan periksi, jos tie on kalteva tai urainen, se välittää voiman suoraan rattiin ja ajosuuntaa korjataan rattia kääntämällä kun rengas ei anna anteeksi. Talvikumin runko on löysä ja samoin lamellit, tien viat eivät tunnu ratissa, rengas antaa virheet anteeksi ja kuski on autuaan tiemätön tiestön ongelmista eikä osaa valittaa.
Pyöränkulmat ovat siis vieläkin syyttömiä siihen, että rattia tarvii ajossa kammeta johonkin suuntaan... Leveät renkaat tai muuten suunnitellusta poikkeavat mitat vanteissa korostavat näitä kesäkumien luonnollisia ominaisuuksia.
Pyöränkulmat ovat siis vieläkin syyttömiä siihen, että rattia tarvii ajossa kammeta johonkin suuntaan... Leveät renkaat tai muuten suunnitellusta poikkeavat mitat vanteissa korostavat näitä kesäkumien luonnollisia ominaisuuksia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Huomasin että oikealta puolelta on se jarrusatuloissa oleva rautalanka irronnut toiselta puolelta ja menny poikki ja solmuun vanteen toimesta.. Kysymys kuuluu, onko tuo rautalanka tarpeellinen? Todennäköisesti, tuntuu tuo satula jonkun verran heiluvan - voisko se aiheuttaa pientä kolinaa (huomasin sen kun ajoin sreteot kiinni) ja tuon kampeamisen oikealle?
Pyöränkulmien heitothan tavallaan kertaantuu, kun renkaita tuodaan ulommas.
Se (väärä) kulma on silti ihan sama :)
Siksipä kirjoitinkin että tavallaan. Väärä kulma on sama, mutta sen huomaa ajossa selkeämmin, koska renkaiden tekemä kiertoliike ohjatessa kasvaa kun pyörän offsetiä pienennetään.
Eli renkaan tekemät epämääräisyydet tuntuvat paljon selkeämmin ratissa.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Alkaa vitsit loppua, automekaanikoilla bosch cars servicessä tehty nyt 2x suuntaus ja ratti nyt klo1 asennossa, eli samassa kuin sinne mentäessä. Välissä oli klo11 asennossakin.
Siellä on joku wintoe ohjelma eivätkä lukitse rattia keskelle vaan kehuvat ettei haittaa kun on tämä ohjelma käytössä? Siis hä? Alkaa vaan häiritteen kun jatkuvasti täytyy juosta säädättämässä puolelta toiselle.. 70e maksoi ja takuuseen tekevät näitä korjaus suuntauksia. pitääkö laittaa 50e ja viedä vanhaan tuttuun paikkaan jossa saatiin viimeksikin suoraan.
Siellä on joku wintoe ohjelma eivätkä lukitse rattia keskelle vaan kehuvat ettei haittaa kun on tämä ohjelma käytössä? Siis hä? Alkaa vaan häiritteen kun jatkuvasti täytyy juosta säädättämässä puolelta toiselle.. 70e maksoi ja takuuseen tekevät näitä korjaus suuntauksia. pitääkö laittaa 50e ja viedä vanhaan tuttuun paikkaan jossa saatiin viimeksikin suoraan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ratti on ennen saatu th-kumin ja firstopin toimesta suoraan ja rattikin on lukittu.
Millä sitä meet korjaamolla käskemään että laittavat ratin lukkoon, kysynyt olen mutta vastaus oli ei tarvitse wintoen takia.. Mikä ikinä lieneekään (suuntaus laitteessa lukee hawk eye) ja renkaisiin tulevissa levyissä hunter se itse ohjelma kai wintoe
Rattia en viitti lähtee irrotteleen eikä sekään ilmaista varmaan olis.
Millä sitä meet korjaamolla käskemään että laittavat ratin lukkoon, kysynyt olen mutta vastaus oli ei tarvitse wintoen takia.. Mikä ikinä lieneekään (suuntaus laitteessa lukee hawk eye) ja renkaisiin tulevissa levyissä hunter se itse ohjelma kai wintoe
Rattia en viitti lähtee irrotteleen eikä sekään ilmaista varmaan olis.
"Ai sä veloitat itse itseltäsi työtunneista? "
Jotkut osaa auto huollot mutta oma osaaminen on hiukan toisaalla, enkä muutenkaan välitä tuosta ratin irroittelusta, kuulostaa vähän räpeltelyltä.
Jos tuolla ei saada suoraan säädettyä niin viedään sitten sellaseen paikkaan jossa lukitaan ratti ja säädetään suoraan.
On vaan vähän hapan vastaanotto tiskillä vaikka työmiehet hallissa asiallisia.
Ensviikolla säätään uudella onnella
Jotkut osaa auto huollot mutta oma osaaminen on hiukan toisaalla, enkä muutenkaan välitä tuosta ratin irroittelusta, kuulostaa vähän räpeltelyltä.
Jos tuolla ei saada suoraan säädettyä niin viedään sitten sellaseen paikkaan jossa lukitaan ratti ja säädetään suoraan.
On vaan vähän hapan vastaanotto tiskillä vaikka työmiehet hallissa asiallisia.
Ensviikolla säätään uudella onnella
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 79 vierailijaa