Kyseessä on jenkeistä uitettu VW Jetta vr6 12v vm2002, 01m automaatilla. Koriltaan sama kuin Bora ja konehuoneesta muutamia poikkeuksia lukuunottamatta mk3 vr6.
Autoon tehty äskettäin jakopääremontti niin että kone ollut kokonaan irti. Myös kaikki mahdolliset tiivisteet uusittu samalla kun ovat olleet auki. Kaikki alkuperäisosilla. Kone on nyt takaisin paikoillaan, liittimet kiinni ja auto käynnissä. Tyhjäkäynti takkuinen mutta heti kun saa kierroksia niin toimii kunnolla. Tyhjäkäynnillä syttyy moottorivalo: missfire in multiple cylinders ja missfire in cylinder 6 (tarkkoja koodeja en muista) Tulpat ja tulpanjohdot uusittu noin 10tkm ennen tätä remonttia. Tulpat puhdistettu metalliharjalla ja uusi sytytyspuola vaihdettiin vanhan halkeilleen tilalle. Tyhjäkäynti parani huomattavasti mutta vieläkään ei ollut kunnollinen ja välillä syttyi taas moottorivalo: missfire in multiple cylinders. Eilen kävin laittelemaan sähkörasvaa puolan liittimiin ja katsos perkele, tyhjäkäynti on normaali, eikä moottorivalo syttynyt parin tunnin käyttelyn jälkeen.
Autolla ajettu 15km remontin jälkeen, jotta saatiin ilmastointi täytettyä ettei tarvitse taas uusia kuivainta. Ajossa tuntuu toivan oikein. Auto on vielä hallissa ja saa siellä ollakkin niin kauan kunnes toimii myös paikoillaan oikein.
Mutta ettei ihan menisi tarinoinniksi niin pari isompaa ongelmaa vielä jäi jäljelle.
Ongelma autossa on että tyhjäkäynnillä etuparkit ja rekisterikilven valot vilkkuu. Myös mittaristossa ajotietokoneen näytön valo heittelehtii samaa tahtia. Yleismittarin kanssa olen mittaillut konehuoneesta sähköjä/maata ympäriinsä ja joka paikasta saan saman tuloksen. Tyhjäkäynnillä 14.4v ja auto sammuksissa 12.7v. Mitattu niin koneesta, akusta, startista, laturista ja kaikkialta muualtakin mihin maata voisi kuvitella tulevan. Kaikki maapiuhat uusittu sekä vedetty paksut maat akulta runkoon tulevien humppalaiteasennusten takia.
Toinen ongelma on että vaihde vapaalla tai parkilla noin 1050-1200 kierrosten kohdalla koko auto tärisee niin että paikat tippuu hampaista. Myös silloin jos polkaisee kierrokset korkeammiksi ja antaa laskea tyhjäkäynnille, tuntuu tärinä tuolla kierrosalueella. Kierroslukumittaria kun katsoo tarkkaan tyhjäkäynnillä viisari heittelehtii hieman. Tyhjäkäyntikerrokset siellä 650 paikkeilla.
Jos näihin ongelmiin jollakulla olisi tiedossa ratkaisu tai edes villi veikkaus missä vika voisi olla niin olisin todella kiitollinen.
Jetta mk4 2.8 AFP vr6 tyhjäkäyntiongelma. *Selvitetty*
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta mk4 2.8 AFP vr6 tyhjäkäyntiongelma. *Selvitetty*
Viimeksi muokannut Teukka_82, 13.7.2013 22:37. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Itse itselleni vastaten.
Eli tyhjäkäynti toimi tosiaan 2 päivää, jonka jälkeen meni takaisin röpötykseksi. 10 min tyhjäkäynnin aikana antaa koodit misfire random/multiple cylinders, 2, 4, 6 sylintereissä random/multiple misfireä. Nämä tulee joka kerta tuon 10 min aikana. Tämä on nyt pääasiallinen huolenaihe, koska ei tule menemään leimasta läpi OBD mittausten takia.
Ei kuitenkaan sytytä engine valoa mittaristoon.
Itseltä alkaa ideat loppumaan muuten kuin imupuolen vuotojen osalta. Yksi vuodolta kuulosta ääni kuuluu mutta kun vaan tietäisi mistä... Eli huohotinletkusta lähtee pieni letku imusarjan taaksen, josta kiertää evap service porttiin. Tämän pienen letkun lyttäämällä sihinä häviää mutta vuotoa ei vaan löydy vaikka on kaikki liitokset ja letkut tutkittu/ponnistettu. Voisiko sihisevä ääni olla normaali imuääni?
Aikaisemmin mainittuja ongelmia olen selvitellyt sen verran että parkkien/sisävalojen vilkunta hävisi jännitteen säätimen vaihdolla. Myös jenkkifoorumeita selailemalla huomasin että neloskoppaisessa on normaalia tuo 1100-1300rpm moottorivärinä. Jenkeistä saisi tilattua jonkun parannetun version siitä moottorin keskitukikumista mutta hinta menee tullirajan yli, joten taidan jättää väliin.
Eli tyhjäkäynti toimi tosiaan 2 päivää, jonka jälkeen meni takaisin röpötykseksi. 10 min tyhjäkäynnin aikana antaa koodit misfire random/multiple cylinders, 2, 4, 6 sylintereissä random/multiple misfireä. Nämä tulee joka kerta tuon 10 min aikana. Tämä on nyt pääasiallinen huolenaihe, koska ei tule menemään leimasta läpi OBD mittausten takia.
Ei kuitenkaan sytytä engine valoa mittaristoon.
Itseltä alkaa ideat loppumaan muuten kuin imupuolen vuotojen osalta. Yksi vuodolta kuulosta ääni kuuluu mutta kun vaan tietäisi mistä... Eli huohotinletkusta lähtee pieni letku imusarjan taaksen, josta kiertää evap service porttiin. Tämän pienen letkun lyttäämällä sihinä häviää mutta vuotoa ei vaan löydy vaikka on kaikki liitokset ja letkut tutkittu/ponnistettu. Voisiko sihisevä ääni olla normaali imuääni?
Aikaisemmin mainittuja ongelmia olen selvitellyt sen verran että parkkien/sisävalojen vilkunta hävisi jännitteen säätimen vaihdolla. Myös jenkkifoorumeita selailemalla huomasin että neloskoppaisessa on normaalia tuo 1100-1300rpm moottorivärinä. Jenkeistä saisi tilattua jonkun parannetun version siitä moottorin keskitukikumista mutta hinta menee tullirajan yli, joten taidan jättää väliin.
Vastaillaan taas itse itselle, eli vika korjattu. Tein puristustestin ja selvisi että Koneen etupään puristukset päin pers*ttä. No venttiilikoppa auki ja toteamus että jakoketju oli nokka-akselien välissä yhden hampaan liian kireällä. Nyt kasassa, ajoitukset oikein ja toimii mitä mainioimmin.
Pari asiaa kuitenkin ihmestyttää.. Sain nokka-akselin lukituspalat mahtumaan sekä oikeassa asennossa että hampaan liian tiukalla kun kokeilin. Voi tietysti olla että ketjun kiristäjän irrallaanolo tai muovisten lukituspalojen periksi antaminen aiheuttaa että menevät lokosiinsa kummassa tahansa asennossa.
Toinen ihmetystä aiheuttava asia on että miten ihmeessä kone kävi kunnolla nuo pari päivää tyhjäkäynnillä.. Jako ei kuitenkaan voinut lipsahtaa kun oli jo ennen sähkörasvan laittoa käynyt huonosti. Kaikki pultit/kiristin oli kiristetty jo ensimmäisellä kerralla momenttiin Bentleyn korjauskirjan mukaisesti.
Joka tapauksessa tärkein asia että vika on korjattu onnistuneesti ja puristustestin tulokset joka pytyllä ovat paremmat kuin Bentleyn korjauskirja näyttää näille vr6:sille uutena.
Toivottavasti tästä ongelmasta ja ratkaisusta on apua jollekulle vr6:sen käyntihäiriöistä kärsivälle.
Pari asiaa kuitenkin ihmestyttää.. Sain nokka-akselin lukituspalat mahtumaan sekä oikeassa asennossa että hampaan liian tiukalla kun kokeilin. Voi tietysti olla että ketjun kiristäjän irrallaanolo tai muovisten lukituspalojen periksi antaminen aiheuttaa että menevät lokosiinsa kummassa tahansa asennossa.
Toinen ihmetystä aiheuttava asia on että miten ihmeessä kone kävi kunnolla nuo pari päivää tyhjäkäynnillä.. Jako ei kuitenkaan voinut lipsahtaa kun oli jo ennen sähkörasvan laittoa käynyt huonosti. Kaikki pultit/kiristin oli kiristetty jo ensimmäisellä kerralla momenttiin Bentleyn korjauskirjan mukaisesti.
Joka tapauksessa tärkein asia että vika on korjattu onnistuneesti ja puristustestin tulokset joka pytyllä ovat paremmat kuin Bentleyn korjauskirja näyttää näille vr6:sille uutena.
Toivottavasti tästä ongelmasta ja ratkaisusta on apua jollekulle vr6:sen käyntihäiriöistä kärsivälle.
Viimeksi muokannut Teukka_82, 13.7.2013 23:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa