Golf IV 1,6 BCB lämmöt eivät pysy aivan "tapissa"

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mikse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.7.2008 13:38

Golf IV 1,6 BCB lämmöt eivät pysy aivan "tapissa"

ViestiKirjoittaja mikse » 17.3.2013 17:55

Moottorin (Golf IV 1,6 BCB 170000km) lämpötila ei jaksa nousta aivan siihen yhdeksäänkymppiin ajossa, vaan jäi heilumaan siihen edellisen viivan ja tuon ysikympin välille. Tein sitten muutamia kokeiluja:

Puhallin kakkosella motaria 80km/h ajellessa lämmöt pysyvät 90 asteessa vitosella. Heti, kun lisää kierroksia (vaihtaa vaikka vitoselta kolmoselle), alkavat putoamaan. Tyhjäkäynnillä puhallin pois lämmöt pysyvät myös 90 asteessa mutta eikun puhallin kakkoselle ja alkavat taas hieman tippumaan.

Termostaatti voisi olla syyllinen, mutta miten toi puhaltimen sielunelämä mahtaa tähän vaikuttaa? Lämmintä kyllä puskee koko ajan. Aiemmin lämmöt ovat kyllä pysyneet (mittarin mukaan) liimmattuna 90 asteessa.

Lämpötila-anturi vaihdettiin muutama kuukausi sitten ja jakopää vesipumppuineen viime kesänä.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 17.3.2013 18:10

Vikakoodit?

mikse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.7.2008 13:38

ViestiKirjoittaja mikse » 17.3.2013 18:23

En ole vielä lukaissut, koska käynnissä ei ole mitään epänormaalia eikä vikavaloja ole ilmaantunut. Kai tämä olisi sitten loogisesti seuraava tsekkaus. Lämmöt eivät kuitenkaan laske alle tuon 80 asteen viivan, eli onko koko hommalla mitään väliä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.3.2013 19:10

Tuohan ei näytä oikeata lämpöä. Lukema on 90 astetta kun oikea lämpö on 80...100 astetta. Eli sulla käy kylmempänä mitä oikeasti näyttää.

Siis vikakoodit ja termostaatti syyniin.

mikse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.7.2008 13:38

ViestiKirjoittaja mikse » 17.3.2013 19:14

Jees, eli vikakoodit lukuun ja todennäköisesti termostaatti vaihtoon. Tuo vaihto ei käsittääkseni osineen hirveän kallis operaatio ole? Onko tuosta jotain haittaa, jos tuolla nyt muutaman kilometrin rallaa?

Miten tuon puhaltimen käyttö vaikuttaa tuohon lämpötilaan? Onko parempi nyt ajellessa pitää puhallin pois päältä, jos sillä kerran nuo lämmöt tuossa normaalissa keikkuvat?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.3.2013 19:22

Ei se mikään katastrofi ole jos vähän aikaa kylmänä käy ja ajelee kuten ennenkin. Pidemmän päälle alkaa olemaan haitallista.

mikse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.7.2008 13:38

ViestiKirjoittaja mikse » 17.3.2013 21:07

Miten toi puhallin liittyy tohon moottorin lämpötilaan eli miten ton termostaatin kuuluu toimia ja miten se nyt mahdollisesti ei tässä tilanteessa toimi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.3.2013 22:01

Termostaatti kun jumittaa auki niin kone käy kylmänä.

Lämmitin ottaa jäähdytinnesteestä lämmön ja sillä on siten nestettä viilentävä vaikutus.

mikse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.7.2008 13:38

ViestiKirjoittaja mikse » 17.3.2013 22:23

Kiitokset infosta. Enköhän mä kysele heti huomenna tosta parilta lähipajalta ja Otaniemen Direct Expressistä vaihdon hinnan ja hoida asian kuntoon. Oon kyllä käsityksessä, että tuon voisi suht vaivatta vaihdella itsekin, mutta en taida siiihen kuitenkaan nyt ryhtyä.

Lisätään vielä: onko mahdollista, että tuo termostaatti jäätyisi "auki"? Auto kuitenkin seisoi pakkasessa muutaman päivän. Ennenkin on toki seissyt eikä vastaavaa ole ollut eli aika hakuammuntana tämä,

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 17.3.2013 22:28

Aloita kumminkin siitä yleisimmästä vaivaa tuottavasta osasta eli moottorin lämpötilatunnistin. Helppo vaihtaa ja melkein varma että korjautuu muutakin samalla.

mikse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.7.2008 13:38

ViestiKirjoittaja mikse » 17.3.2013 22:31

Jos tällä tarkoitetaan tota lämpötila-anturia, niin se on vaihdettu muutama kuukausi sitten ja sen häiriö sytytti silloin vikavalon. Nyt mitään vikavaloa ei ole syttynyt, mutta lukaisen koodit kuitenkin vielä huomenna varmuuden vuoksi ennen korjauksen varaamista.

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 19.3.2013 0:14

Juu,sitä tarkoitan ja laitoithan alkuperäsen anturin etkä tarvike mallia?

mikse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.7.2008 13:38

ViestiKirjoittaja mikse » 19.3.2013 20:27

Jees, on alkuperäinen. Tähän asiaan liittyen termostaatti vaihdettiin tänään Otaniemen Direct Expressillä. Mukavasti meni koko homma ja tosiaan tuohan siellä oli hajalla. Nyt lämmöt ovat taas kuten pitääkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa