Tuo meidän jumbotaunus on ollut heikko lämpiämään koko talven, kovilla pakkasilla lämmöt ei ehtineet työmatkalla (~20km) nousta kuin jonnekin 70-80 asteen välille vaikka tehdasasenteinen eberi huutaa koko ajan.
Hommasin nyt puhelimeen tuon Torque-ohjelman ja sen mukaan jäähdytysneste ei olekaan maksimissaan kuin 73 asteista, vaikka mittari näin nollakeleillä nouseekin helposti näyttämään 90 astetta, voiko tuossa mittarissa olla noin paljon heittoa, vai heittääkö toi torque omiaan? Kävin varuilta kuitenkin hakemassa 87^ termostaatin joka huomenna pitäisi vaihtaa paikoilleen, jos se auttaisi sisälämpötilaan.
Olisiko kellään tietoa, mistä tuossa olisi kätevin laskea nesteet pois? Alavesiletkun "pikaliitin" jäähdyttimen päästä tuntui olevan senverran tiukalla etten uskaltanut alkaa kovin voimalla sitä repimään eikä itse letkukaan kovin suosiolla näyttänyt irtoavan siitä muoviliittimestä.
Tuolla torquella muutenkin kun lueskelin arvoja tuosta, niin näyttäisi piikkinä ahtavan 0,9 baria.
Tähän on vaihdettu 20tkm sitten tehdasuusi ahdin ja ahtimen vaihdon jälkeen auto on alkanut pitämään "suhinaa" alkaen 1800 rpm.
Limp-modeen auto ei enää ahtimenvaihdon jälkeen ole mennyt mutta jotenkin meno tuntuu vähän tukkoiselta.
Pientä avitusta tukkoisuuteen sain kun putsasin maffin elekroniikkacleanerilla, enää kiihdytyksessä tuo ei "niiaa" 2500 kierroksen paikkeilla niinkuin aiemmin teki, mutta tuon maffin puhdistuksen jälkeen on tuntuu kuin tuo suhina olisi voimistunut osakaasulla, voisiko mahdollisesti suhinan aiheuttaja olla egr?
Ford Galaxy AUY lämmöt ja Torque ihmettelyä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Tuo torque kertoo yllättävän hyvin asioita. Esim tuosta jäähdytysnesteen lämmöstä, se auton oma mittari näyttää 90astetta veden todellisen lämpötilan ollessa jotain 70-98 asteen välillä. Lähinnä sen takia että että nyky ihmiset olisivat turha herkkiä hermostumaan siitä oikeasta lämpötilasta... Mm. siskon pösö näyttää tasan 90 astetta mittarin puolesta ilman flektiä kunnes varottaa punasella merkkivalolla keittämis vaarasta ja vetäsee mittarin kakkoon kerralla.
Tuohon ahtopaine hommaan ja auton woimiin, niin sijoita pari kymppiä ahtopainemittariin, analogiseen semmoiseen ja laita kiinni vaikka väliaikaisesti. Kertoo hyvin paljon auton sielunelämästä näissä vnt-ahtimilla olevissa kotteroissa.
Tuon pitäis nimittäis ahtaa jonkin verran ennemmän jos kaikki on kunnossa...
Tuohon ahtopaine hommaan ja auton woimiin, niin sijoita pari kymppiä ahtopainemittariin, analogiseen semmoiseen ja laita kiinni vaikka väliaikaisesti. Kertoo hyvin paljon auton sielunelämästä näissä vnt-ahtimilla olevissa kotteroissa.
Tuon pitäis nimittäis ahtaa jonkin verran ennemmän jos kaikki on kunnossa...
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Huonoon lämpiämiseen löytyi syyllinen termostaatista, vanhasta termarista oli kumitiivisteet irti ja termarin välissä estäen kokonaan sulkeutumisen, vaihtaessa tosin huomasin että uusi termari oli 84^ vaikka fixuksella myi olevinaan 87 asteisen.
En löytänyt etkasta oikeaa tiivistettä siihen EGRlle tulevaan alumiiniseen ahtoputkeen, niin en lähtenyt arpomaan marmorille että mikähän siihen kävisi, olisiko sama kuin joissain golffeissa?
Samalla kun tuo konehuone oli levällään niin vaihdoin päikseen EGR ohjaus ja N75 venttiilit ja laitoin pakosarjalta tulevan EGR putken väliin 9mm reiällä olevan tiivisteen.
Nyt Torquen mukaan piikkinä nousee ahdot ~1.3 ja tasaantuu 1 bariin, tosin kakkosella torque näytti parhaimmillaan 3 baria :/
Vetoja on ehkä vähän paremmin, mutta nyt osakaasulla ahtimen ääni kuuluu vielä selkeämmin ja 2-3 tonnin välillä täyskaasulla kuuluu ikäänkuin "kahnutusta" ja sakkausäänet kuuluu aika selvästi vaihtaessa, ei siis oletettavasti terve paketti noinkaan.
Menee siis luultavasti N75 vaihtoon ja on varmaan hommattava se perus ahtopainemittari että pääsee vähän kartalle, tuo torque kun ei taida päivittää niin tarkasti.
En löytänyt etkasta oikeaa tiivistettä siihen EGRlle tulevaan alumiiniseen ahtoputkeen, niin en lähtenyt arpomaan marmorille että mikähän siihen kävisi, olisiko sama kuin joissain golffeissa?
Samalla kun tuo konehuone oli levällään niin vaihdoin päikseen EGR ohjaus ja N75 venttiilit ja laitoin pakosarjalta tulevan EGR putken väliin 9mm reiällä olevan tiivisteen.
Nyt Torquen mukaan piikkinä nousee ahdot ~1.3 ja tasaantuu 1 bariin, tosin kakkosella torque näytti parhaimmillaan 3 baria :/
Vetoja on ehkä vähän paremmin, mutta nyt osakaasulla ahtimen ääni kuuluu vielä selkeämmin ja 2-3 tonnin välillä täyskaasulla kuuluu ikäänkuin "kahnutusta" ja sakkausäänet kuuluu aika selvästi vaihtaessa, ei siis oletettavasti terve paketti noinkaan.
Menee siis luultavasti N75 vaihtoon ja on varmaan hommattava se perus ahtopainemittari että pääsee vähän kartalle, tuo torque kun ei taida päivittää niin tarkasti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa