Pikaista apua kaivataan! Passat-02 kampiakselin asentoanturi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

Pikaista apua kaivataan! Passat-02 kampiakselin asentoanturi

ViestiKirjoittaja peeki » 21.10.2012 21:27

Eli awt moottorilla oleva 1.8T vw passat. Herjaa kampiakselin asentoanturia jonka vaihdoin eilen. Anturi ostettu merkkiliikkeestä. Ei tietenkään lähde käyntiin vaan saa olla testeri mukana ja poistella tuota kampiakselin asentoanturin vikakoodia. Voi starata neljännellä tai kymmenennellä keralla. Mistä lähtisin etsimään vikaa? Onko siellä vauhtipyörässä jokin magneetti joka antaa impulssin tuolle anturille? Vanha anturi oli aika likainen , olisiko vauhtipyörä niin paskan peitossa ettei saa signaalia. Kulkinehan on tippilaatikolla jos sillä on merkitystä... Vai pitääkö lähteä etsimään vikaa ecusta? Voihan tietenkin olla niin huono tuuri että uusikin anturi on sökö mutta aika epätodennäköistä..?

Jos jollain on ollut vastaavaa vikaa tai tietoa mikä tuota vaivaa niin laittakaa tietoa jakoon. Viikon päästä pitäisi ruveta lapsia kuskaileen eskariin ja kouluun mutta eihän tuohon autoon voi oikein tuossa kunnossa luottaa...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 21.10.2012 21:50

Siis asentotunnistimen triggeripyörä on kampiakselissa kiinni. Se on teräksinen hammaspyörä, jossa hampaita x-määrä ja yks hammas puuttuu kehältä. Se magneetti on siinä anturissa. Triggeripyörä on sileäpintainen eikä siihen paska tartu ja välys anturiin on n.1mm. Lähtisin etsimään vikaa liittimestä tai johdoista. Mun käsityksen mukaan vaihteiston antureilla ei ole kampuran asentotunnistimen kanssa mitään tekemistä. Koska samaa boxia ja asentotunnistinta käytetään ihan perus manuaaliaskinkin kanssa.

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 21.10.2012 21:50

Anturi lukee kampiakselissa olevaa teräspyörää. Teräspyörässä ei ilman merkittävää moottorivauriota voi olla vikaa. Vika on siis uudessa anturissa tai johtosarjassa. Helpointa koittaa vielä uutta anturia. Varmista samalla, että anturi menee kunnolla paikalleen.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 21.10.2012 22:37

Juu eli nyt selvisi taas ystävämme googlen avulla seuraavaa: koodina on 16725 p0341 kampiakselin asentotunnisin virtapiirin vaihteluvälin/ toiminnan ongelma. Vikaakoodilukijana on V-checker suomeksi. Googletin ja löysin seuraavaa:





"eli volsusta oli mennyt Nokka-akselin asento tunnistin

mutta OBD.fi myymä V-Checker PRO VAG suomi vikakoodin lukijassa oli käännös moka

16725.P0341 Kampiakselin asentotunnistimen virtapiirin vaihteluväli/toiminta ongelma (Camshaft Pos.Sensor Circ Range/Performance)

camshaft = Nokka-akseli
crankshaft = Kampiakseli

tästä syystä eivät oikein meinanneet uskoa minua korjaamolla ennenkuin viitsivät katsoa omalla lukijallaan koodin"

Eli tällaista tällä kertaa, pitänee ruveta tutkimaan nokka-alselin asentoanturia??

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 21.10.2012 22:52

Se onkin 5 min homma vaihtaa vaikka ihan kokeeks, jakopäässä toisen nokan päässä

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 21.10.2012 23:05

Joo pitää huomenissa vaihtaa. Mahdollisuus on kuitenkin että jakopää heittää hampaan tai nokkien asento ei ole 100% oikein? Tämä auto on siis ostettu liikkeestä kun jotain oli jakopäälle sattunut, oli osittain purettu kun minä sen ostin. Laitettu toinen kansi, uusi ketju, uudet jakopään osat, uusi öljypumppu ja sihti.

Voipi olla että Dona saa tulla tarkistamaan tuon jakopään ajoituksen?....

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 22.10.2012 23:02

Anturi vaihdettu, ei muutosta. Jospa sitten pitää lähteä tutkimaan oisko jako hampaan pielessä, nokkien asento toisiinsa väärä yms?... Jos joku on paininut vastaavan ongelman kanssa niin nyt olisi mahdollisuus auttaa!......

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 24.10.2012 23:55

Viikonloppuna tarkistetaan jako, toivottavasti vika on siinä. Muutoin pitänee uusia tuo nokkien välinen kiristin?..

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 27.10.2012 21:17

 
Tietääkö joku varmmuudella sanoa kuinka tuo nokkaketjun kiristäjä/ ajoitus toimii? Siellähän on päässä solenoidi? tms, 2 nastaa... Toimiiko niin että saatuaan 12v ohjaa öljynpainetta alemmalle tai ylemmälle osalle kiristintä?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 28.10.2012 8:32

Lisää öljyä/öljynpainetta säätimen alempaan ohjaimeen, jolloin ketju kiristyy ja imunokka kääntyy aikasemmalleen. Yhteen -96 a4 tuli moottori, jossa kyseinen säätöpalikka/kiristin, mutta ei ohjausta -> toimii. Kaverin autossa vanhan mallin kiristin ja ohjaus pois ->ei huomaa ajossa eroa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa