Etujarrupalojen vaihto Boraan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

Etujarrupalojen vaihto Boraan

ViestiKirjoittaja OQO » 4.10.2012 17:38

Viikonlopun aikana olisi tarkoitus vaihtaa Boraan uudet etujarrupalat. Hain palat jo kaupasta ja nyt olen selvitellyt, että miten ne vaihdettaisiin. Kokemusta ei ole, mutta intoa piisaa ja korjauskäsikirjan mukaan ei pitäisi olla mikään mahdoton temppu kun työkalut pysyvät jotenkin kädessä.
Kysymys johon haluaisin vastauksen onkin lähinnä sellainen, että tarvinko joitain erikoistyökaluja vai pärjääkö perustyökaluilla hyvin? Ja mitä tarvikkeita (rasvat yms.) pitäisi hakea Motonetistä vielä, ennenkö ryhdyn hommiin? Ilmeisesti ainakin kuparitahnaa ja jonkin sortin rasvaa?
Ja toinen kysymys olisi, että mihin näitä rasvoja ja tahnoja tarkasti ottaen laitetaan? Mitään ei ilmeisesti laiteta palojen päälle sille puolelle, jotka ottavat kiinni jarrulevyyn? Vai? Eli onko käsityksni oikea, että liukutappeihin silikonipohjaista rasvaa (esim CRC??) ja kuparitahnaa palojen sille puolelle, jotka eivät ota kiinni jarrulevyyn?
Saa toki kertoa jos on jotakin huomioitavaa vielä kun ensimmäistä kertaa tekee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.10.2012 17:54

Kitkapintaa ei todellakaan rasvaa.

Satulan männän sisäänpainaminen menee tuollaisella sitten todella kivasti.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 4.10.2012 17:55

Tässä hyvä ohje.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 4.10.2012 19:58

Kiitos Reaper ohjeesta.
Onkohan tuo jarrumäntätyökalu välttämätön Boran jarruissa, kun jostain luin, että niissä ei tarvitse pyörittää mäntää samalla? Eli pärjäisi varmaankin vain jollain varovasti (tai tarvittaessa väkivaltaisesti) vääntämällä vai onko Borassa mäntä jota täytyy kääntää samalla?

EDIT: Huomasin katsoessa jarrupaloja, jotka ostin, että niissä yhestä näyttää lähtevän johto eli taitaa olla kulumisenilmoitus-johto, mutta onko Borassani sellainen, tietääkö joku sanoa? Peltivanne tällä hetkellä paikallaan ja siitä ei näe ja olen lähdössä eri paikkakunnalle vaihtamaan paloja, joten en pysty kesken vaihtotyön lähteä vaihtamaan paloja sellaisiin jotka sopivat.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.10.2012 20:10

näet kun otat renkaan irti onko kulumisvaroitinta. lähtee johto luonnollisesti palasta. muistaakseni oikealta.

ja ei tarvi etusatuloissa kiertää mäntää. isoilla putkipiheillä menee nätisti tai ihan perinteisellä ruuvipuristimella

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 4.10.2012 20:28

Kyllä noissa luultavasti kulumisvaroitin on,mutta jos ei ole niin palasta vaan johto poikki.
Papukaijoilla menee mäntä keposesti sisään,ellei suuremmin ole ruosteessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.10.2012 21:08

Samalla ehkä muuten kannattaisi vaihtaa jarruneste jos alkaa kaksi vuotta olla lähellä edellisestä vaihdosta. Eipähän menisi vanhaa nestettä ABS-yksikköön.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 4.10.2012 21:19

Pitihän se käydä tuola sateessa parkkiksella pimeässä vielä tarkastamassa, että onkohan oikeat palat. Näytti olevan tunnistejohto noissakin paloissa, joten taitaa mulla oikeat palat olla. Oli muuten täysin kulunut kuskin puolen ulompi jarrupala, mutta mittaristossa ei ainakaan mitään valoja ole syttynyt... Ottaako siis tunnistin vain moottorin puolelta?
Miten muuten se tunnistimen johto lähtee irti niin, ettei sitä riko?
Edit: Näytti olevan tuossa linkin ohjeessa ohje tuohon anturin irrotukseenkin, joten eiköhän näillä pärjäillä.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.10.2012 10:16

Papukaijoilla menee mäntä keposesti sisään,ellei suuremmin ole ruosteessa.


Väittäisin, että jos erujarrujen mäntä ei liiku käsin painamalla on mäntä jumissa...

Takana tarvitaan jo mainittua työkalua, koska siellä tarvitaan painoa+kiertoa jotta mäntä liikkuu

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 5.10.2012 12:54

Väittäisin, että jos erujarrujen mäntä ei liiku käsin painamalla on mäntä jumissa...


Ei pidä paikkaansa ainakaan 3koppasessa. Sai ihan tosissaan painella sisään mäntää.

Wolder
-
Viestit: 99
Liittynyt: 12.3.2012 20:23

ViestiKirjoittaja Wolder » 5.10.2012 13:31

jos männän pitäs käsin liikkua nii miks olis keksitty työkalu nimenomaan tähän tarkotukseen. Kysynpähän vain?!

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.10.2012 14:19

jos männän pitäs käsin liikkua nii miks olis keksitty työkalu nimenomaan tähän tarkotukseen. Kysynpähän vain?!


Työkalu on tarkoitettu takamännä painamiseen.
Takamäntä vaatii kiertoa ja painoa samaan aikaan.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.10.2012 14:20

Toki voi olla, että vanhemmissa autoissa männän liikuttaminen vaatii enemmän voimaa.
Mun auto on 02 vuosimallia, eli ei mikään uusi.
Siinä liikkuu mäntä ihan käsin painamalla...

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 6.10.2012 20:37

Palat tuli vaihdettua. Helppo homma oli loppupeleissä kun tiesi teoriassa mitä on tekemässä.
Ainut probleemakohta tuli, kun en hoksannut, että 7mm kuusiokoloavain on villi koko, jota ei ole missään perussarjoissa joita kaupoista löytyy. Löysin kotoa ainakin 7 erilaista kuusiokoloavain-sarjaa, joista yhdessäkään ei ollut 7mm avainta. Jouduin sitten lähteä hakemaan kaupasta räikkään 7mm hylsyä. Maksoi 4e ja rautakauppakin oli vielä sopivasti lauantai aamupäivästä auki, joten siitä ei sen kummempaa ongelmaa ollut, mutta yllätyksenä tuli, että normaaleissa sarjoissa ei ole tuota kokoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2012 21:22

Huomattu sama ja siitä viisastuneena ostettu tuollainen, mutta vähän vanhempi :) Yllättävän kestävä, muuten.

Haitko puristimen ja vaidoitko nesteen?

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 6.10.2012 22:03

En hakenu puristinta, enkä vaihtanut nesteitä. Mäntä meni näppärästi papukaijoilla puristamalla, eikä tehnyt edes tiukkaa. Taakse jos ja kun joutuu vaihtamaan jossain vaiheessa, niin täytyy sitten hakea se puristin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2012 22:10

Menee sekin hyväkuntoisena pihdeillä vuorotellen väännellen ja pyöritellen. Ruuvipuristintakin olen kuullut käytettävän.

On vaan niin paljon kivempaa puristella etu- ja etenkin niitä takamäntiä tolla työkalulla. On vielä niin edullinenkin. Ja sen verran jämyä tekoa että kyllä tolle vois 20 vuoden takuun antaa jos hylsyillekin saa 10 vuotta.

Välillä ihmettelen että ne ketkä tuota "haukkuu" niin mahtaako monikaan olla kokeillut kuinka mukavasti se mäntä sujahtaa pohjaan? Tietysti jos mäntä menee sormin niin itsekään en tuota jaksaisi kaivaa. Mutta kukapa sitä uuteen autoon jarrupaloja vaihtaa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa