Syncron dynotys perä ilmassa.
Valvoja: ffp jäsenet
Syncron dynotys perä ilmassa.
Pystyykö syncroa ajamaan dynossa takarenkaat irti maasta?
Vai onko siitä poistettava esim kardaani välistä? Eikös se sillon toimi kuin etuveto?
Miksi näin? Suomessa ei ole firmaa joka voisi tehdä nelivetojen päästömittauksia :)
Vai enkö huomannu Trafin hyväksyttyjen listalla jotain firmaa?
VTT, Tuv Nordic ja Test World bongasin. Tuv Nordicilla onnistuu saksassa... :)
Vai onko siitä poistettava esim kardaani välistä? Eikös se sillon toimi kuin etuveto?
Miksi näin? Suomessa ei ole firmaa joka voisi tehdä nelivetojen päästömittauksia :)
Vai enkö huomannu Trafin hyväksyttyjen listalla jotain firmaa?
VTT, Tuv Nordic ja Test World bongasin. Tuv Nordicilla onnistuu saksassa... :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
melko erikoista jos trafin mielestä tuo jää siitä kiinni onko joku kussut inssin kahvikuppiin aamulla vai onko saanut p***** edellisenä iltana :D luulisi että heidän asiansa juurikin on määrittää hyväksytäänkö tuo mittaustapa vai jätetäänkö hyväksymättä ja katsastusmiehet tekee työnsä sen mukaan eikä naaman perusteella. Tosin eipä olis ensimmäinen kerta kun tuo 'tekniikanvaihdos' on niin syvästi valitettava asia kuten vanhan auton korjaaminenkin ylipäätään.
Hei, rakennemuutospäätöksen mukaan vähäpäästöisyyden voidaan katsoa olevan voimassa myös silloin kun moottoriin on asennettu siihen sopiva katalysaattori. Eli jos katsastaja katsoo asennetun katalysaattorin olevan riittävä, niin autolle ei välttämättä tarvitse metsästää sopivaa dynamometriä.
"Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."
Olenko minä nyt vain ylitoiveikas vai ota tosta nyt sit selvä...
Copypastetkaas nyt tuo 6§ 3mom. tänne.
Onko se tämä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
Ainakaan en tuommoista momenttia 6§ kohdasta löydä?!
Onko se tämä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
Ainakaan en tuommoista momenttia 6§ kohdasta löydä?!
Toi 6§ 3mom.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Markku, Trafi on se viranomainen joka valvoo/tulkitsee lakia suomessa. Jos trafi sanoo noin ja se kelpaa konttorille, en minä käy väittämään vastaan :)
Mutta kohta lähden konttori kierrokselle ja olen hieman viisaampi.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Markku, Trafi on se viranomainen joka valvoo/tulkitsee lakia suomessa. Jos trafi sanoo noin ja se kelpaa konttorille, en minä käy väittämään vastaan :)
Mutta kohta lähden konttori kierrokselle ja olen hieman viisaampi.
Ikonen kirjoitti:Hei, rakennemuutospäätöksen mukaan vähäpäästöisyyden voidaan katsoa olevan voimassa myös silloin kun moottoriin on asennettu siihen sopiva katalysaattori. Eli jos katsastaja katsoo asennetun katalysaattorin olevan riittävä, niin autolle ei välttämättä tarvitse metsästää sopivaa dynamometriä.
"Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."
Olenko minä nyt vain ylitoiveikas vai ota tosta nyt sit selvä...
No eikö tuo nyt ole aika selvää tekstiä? S4mmy, täh?! Nyt valoja päälle hei...
Tuossahan nimenomaan sanotaan, että jos moottori on muutoksien jälkeen sellainen, ettei siihen löydy valmistajalta kyseiseen kokoonpanoon sopivia alkuperäisiä päästövehkeitä niin se on käytettävä sitten puolueettomassa päästötestissä missä osoitetaan, että kokoonpanossa olevat päästölaitteet riittävät täyttämään moottorin alkuperäiset kriteerit, eli sen päästöluokan mihin se kuuluu. Eli jos sinulla on sinne heittää alkuperäisen VR6-turbon katalysaattori, ja sinulla on paperit osoittaa osan (saati koko tekniikan) alkuperäisyys inssimiehelle, niin hommahan on läpihuutojuttu. :) Muussa tapauksessa VTT tms. ajot ja hiukkaset pussiin. Jos on alkuperäiset päästöt, tai paremmat, niin hyvä.
Euro2 luokan värkkeihin riitti pelkän katalysaattorin (tai kuorien) asennus ahdettaessa, kunhan pakokaasutesteri näyttää päästöluokkaan sopivia arvoja katsastuksessa.
Olen siis Markun kanssa samoilla linjoilla. :)
3 konttoria kierretty ja noin 10 ukkoa ollu juttusilla.
Yleisimmät kommentit "nyt ne on seonnut" "voi herranjumala" "toi jos menee läpi..."yms...
Lopputulema, heidän nykyisen ohjeistuksen mukaan, toi katin lisääminen tarkoittaa just näitä 87-91 autoja ja sit sitä uudemmissa testit.
Mutta, jos löytyy tarpeeksi hurja inssi, niin se voisi lätkästä leiman tolla tulkinnalla.
Mutta suurin osa vaatisi viranomaislausunnon tosta, ettei jälkikäteen tule sanomista. Esim testeihin määräys.
Lisää viestiä trafille...
Yleisimmät kommentit "nyt ne on seonnut" "voi herranjumala" "toi jos menee läpi..."yms...
Lopputulema, heidän nykyisen ohjeistuksen mukaan, toi katin lisääminen tarkoittaa just näitä 87-91 autoja ja sit sitä uudemmissa testit.
Mutta, jos löytyy tarpeeksi hurja inssi, niin se voisi lätkästä leiman tolla tulkinnalla.
Mutta suurin osa vaatisi viranomaislausunnon tosta, ettei jälkikäteen tule sanomista. Esim testeihin määräys.
Lisää viestiä trafille...
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
viimeinen lause. löytyykö kolmoskoppasen vr6-turbon kattia jostain?
näin ainaski minun käsityksen mukaan
edit: enkä halua lytätä sinun turbotus-haavetta vaan päinvastoin. toivottavasti joku tekee pohjatyön ja kertoo mitä pitää tehdä ja miten tapahtuu ja saa vielä kilpiin. tuntuu vaan monia pelottavan tuo vtt. uskoisin että kun joku kerran tekee niin alkaa tuleen sitten kuin sieniä sateella
No enhän minä näistä mitään ymmärrä, mutta lainaan nyt silti:
Eli päästötodistus vaaditaan kyllä minun mielestäni (ja Trafin ja kaikkien muidenkin viranomaisten mukaan...) AINA, kun jälkiahdetaan vähäpäästöistä autoa.
Eli jos sulla on vaikka valmis turbosetti, jonka mukana tulee esim. TÜV-laput päästöistä ja niissä todetaan riittävän päästönormiluokan täyttyvän, niin katsastussedän PITÄISI hyväksyä ne. Näin se ei Suomessa valitettavasti aina vaan ole, sen takia tuossa Peltokankaan kirjoittamassa tekstissäkin on "riittänee todisteeksi"... Se kun on ihan katsastussedästä kiinni, että kelpaako ne laput vaiko eikö. Mutta tästä nyt en jaksa sen enempää jauhaa, kun ei liippaa aihetta varsinaisesti läheltäkään.
VTT:n ja muiden vastaavien katsastusviranomaisten hyväksymien mittauspaikkojen todistukset menee sitten ihan läpihuutojuttuna.
Eli -91 (alle -92) menisi asentamalla katti. Siis mikäli auto EI ole vähäpäästöinen.
Tässä on kyseessä kuitenkin rutkasti uudempi ja vähäpäästöinen auto, joten kyllä se päästömittaus vaan on edessä.
Jos saat sen leimattua vähäpäästöiseksi turboksi ilman tuota virallista päästömittausta, niin lupaan tarjota pullakahvit! :D
Terve.
Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.
Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.
Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Eli päästötodistus vaaditaan kyllä minun mielestäni (ja Trafin ja kaikkien muidenkin viranomaisten mukaan...) AINA, kun jälkiahdetaan vähäpäästöistä autoa.
Eli jos sulla on vaikka valmis turbosetti, jonka mukana tulee esim. TÜV-laput päästöistä ja niissä todetaan riittävän päästönormiluokan täyttyvän, niin katsastussedän PITÄISI hyväksyä ne. Näin se ei Suomessa valitettavasti aina vaan ole, sen takia tuossa Peltokankaan kirjoittamassa tekstissäkin on "riittänee todisteeksi"... Se kun on ihan katsastussedästä kiinni, että kelpaako ne laput vaiko eikö. Mutta tästä nyt en jaksa sen enempää jauhaa, kun ei liippaa aihetta varsinaisesti läheltäkään.
VTT:n ja muiden vastaavien katsastusviranomaisten hyväksymien mittauspaikkojen todistukset menee sitten ihan läpihuutojuttuna.
Eli -91 (alle -92) menisi asentamalla katti. Siis mikäli auto EI ole vähäpäästöinen.
Tässä on kyseessä kuitenkin rutkasti uudempi ja vähäpäästöinen auto, joten kyllä se päästömittaus vaan on edessä.
Jos saat sen leimattua vähäpäästöiseksi turboksi ilman tuota virallista päästömittausta, niin lupaan tarjota pullakahvit! :D
Juu mutta sovittiin että niistä ei saa puhua :(
E: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=11 ... &start=300
E: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=11 ... &start=300
Viimeksi muokannut topcatti, 13.9.2012 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuv ei ole päästöhyväksyntä, ellei erikseen mainita sen läpäsevän euro xx päästöjä. Mutta jenkkiläiset legal 50 states, c.a.r.b yms on päästöhyväksyttyjä ja niillä läpäsee euro testit. Eurotestit on kopioitu jenkeistä.
Trafin uusin vastaus lyhkäsyydessään.
VW:ltä tota on turha kysellä, ne ei tollasta pysty antamaan.
Ja sit jos porukkaa tietää kotimaisia kattien valmistajia, muitakin kuin ecocat.
Trafin uusin vastaus lyhkäsyydessään.
katalysaattorin sopivuudesta olisi hyvä saada lausunto auton ja/tai katalysaattorin valmistajalta.
VW:ltä tota on turha kysellä, ne ei tollasta pysty antamaan.
Ja sit jos porukkaa tietää kotimaisia kattien valmistajia, muitakin kuin ecocat.
Meinaatko ettei katalysaatoreiden valmistajat tiedä mitä ne tekee? "ai tollanen auto, heitetään siihen ihan randomilla toi katti, kai se menee läpi"
Veikkaan et niillä on tietotaitoa sanoa mikä katti on sopiva. Kunhan saa niille vaan tiedot päästöistä, koneesta yms.
Kyllä, suurin osa katsastajista haluaa jonkun dokkarin millä saavat vastuun pois itseltään.
Tosin jos tunnette hieman löyhä moraalisia katsastajia, niin privalla voi laittaa yhteysteitoja :)
Veikkaan et niillä on tietotaitoa sanoa mikä katti on sopiva. Kunhan saa niille vaan tiedot päästöistä, koneesta yms.
Kyllä, suurin osa katsastajista haluaa jonkun dokkarin millä saavat vastuun pois itseltään.
Tosin jos tunnette hieman löyhä moraalisia katsastajia, niin privalla voi laittaa yhteysteitoja :)
eiköhän jokainen katti ole ajettu päästötesteissä läpi. ja kuinka moni on oikeasti käyny hakeen hylkytuomion päästötesteissä todellisuudessa? enemmän tuntuu jarruttavan korkea hinta asiaan.
ja tuv on oman käsityksen mukaan tutkimuslaitos joka tekee erinäisiä tutkimuksia kuten vtt. esim meillä töissä lähetetään pari kuorma-auton pinnoitettua rengasta tuv:ille testeihin vuoden aikana
edit: ja mistä meinaat saada ne päästöt ensin tietoon? eli eikö oo sama orggiskatilla kokeilla kunhan kone on säädetty oikein
ja tuv on oman käsityksen mukaan tutkimuslaitos joka tekee erinäisiä tutkimuksia kuten vtt. esim meillä töissä lähetetään pari kuorma-auton pinnoitettua rengasta tuv:ille testeihin vuoden aikana
edit: ja mistä meinaat saada ne päästöt ensin tietoon? eli eikö oo sama orggiskatilla kokeilla kunhan kone on säädetty oikein
Vaikka kuinka olen hengessä mukana tässä jälkiahtamisprojektissa, niin olen kanssa sitä mieltä, ettei se pelkkä "oikea" katalysaattori kesää tee. Mistä lie hatusta temmattu tuo vastaus, mutta kyllä tie VTT:n tai vastaavan instanssin kautta käy, jos laillisesti tuon kadulle haluaa.
Periaatteessa se katti voi kyllä päästöt sopiviksi tehdä, mutta sen todentamiseen ei oikotietä ole. Jos joku katsuri auton leimaa vain jollain kattivalmistajan papereilla, niin veikkaisin ettei päivänvaloa moinen hyväksyntä kestä.
Periaatteessa se katti voi kyllä päästöt sopiviksi tehdä, mutta sen todentamiseen ei oikotietä ole. Jos joku katsuri auton leimaa vain jollain kattivalmistajan papereilla, niin veikkaisin ettei päivänvaloa moinen hyväksyntä kestä.
Näistä tulee mieleen ne lottomainokset, näin on aina ollut ja näin on aina oleva... xD
Voisko joku lakia tunteva, selittää miksi Trafi ei voisi linjata, omia linjauksiaan uusiksi?
Mutta näköjään muukin mahdollisuus saada auto laillisesti turbotettua on, mutta keltä se onnistuu, onkin eri asia.
Ja edelleen otetaan vikkejä vastaan kotimaisista kattien valmistajista ja/tai henkilöstä joka on opiskellut/työskentelee autojen päästöjen kanssa.
Voisko joku lakia tunteva, selittää miksi Trafi ei voisi linjata, omia linjauksiaan uusiksi?
Mutta näköjään muukin mahdollisuus saada auto laillisesti turbotettua on, mutta keltä se onnistuu, onkin eri asia.
Ja edelleen otetaan vikkejä vastaan kotimaisista kattien valmistajista ja/tai henkilöstä joka on opiskellut/työskentelee autojen päästöjen kanssa.
Ei muutakuin laskemaan mitä katalyyttiä tarvitset ja miten paljon katin sisään, että saat halutun katalyysin aikaan. Itse en jaksa turhaa työtä tehdä... :)
Pidä alkup. katti paikallaan, hommaa kunnon moottorinohjain, turpota se, ja aja pussitestiin missä auto hienosäädetään päästönormeihin käypäseksi. Pääset niiiiiiin paljon helpommalla.. Ja tämä vaihtoehto on oikeasti olemassa.
Pidä alkup. katti paikallaan, hommaa kunnon moottorinohjain, turpota se, ja aja pussitestiin missä auto hienosäädetään päästönormeihin käypäseksi. Pääset niiiiiiin paljon helpommalla.. Ja tämä vaihtoehto on oikeasti olemassa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa