Syncron dynotys perä ilmassa.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

Syncron dynotys perä ilmassa.

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.9.2012 17:40

Pystyykö syncroa ajamaan dynossa takarenkaat irti maasta?
Vai onko siitä poistettava esim kardaani välistä? Eikös se sillon toimi kuin etuveto?

Miksi näin? Suomessa ei ole firmaa joka voisi tehdä nelivetojen päästömittauksia :)
Vai enkö huomannu Trafin hyväksyttyjen listalla jotain firmaa?
VTT, Tuv Nordic ja Test World bongasin. Tuv Nordicilla onnistuu saksassa... :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.9.2012 18:00

Kyllä voi, eikä välttämättä tarvitse ottaa kardaania irti. Tosin sen pois ottamalla ei tartte tunkata takapäätä ilmaan, ja päästötkin vähän pienenee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.9.2012 18:02

Mahtaako muuten päästömittaus päteä jos on vetävä akseli ilmassa?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.9.2012 20:14

Muutama Subaru kuulema mitattu tollein. Mutta laitoin kyselyn Trafille, et mitä ne sanoo vai sanooko mitään...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.9.2012 15:57

Ja trafi heitti pallon takasin, et se on katsastusmiehestä kiinni, kuinka se katsoo et vähänpäästöisyys säilyy... xD

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 12.9.2012 16:31

melko erikoista jos trafin mielestä tuo jää siitä kiinni onko joku kussut inssin kahvikuppiin aamulla vai onko saanut p***** edellisenä iltana :D luulisi että heidän asiansa juurikin on määrittää hyväksytäänkö tuo mittaustapa vai jätetäänkö hyväksymättä ja katsastusmiehet tekee työnsä sen mukaan eikä naaman perusteella. Tosin eipä olis ensimmäinen kerta kun tuo 'tekniikanvaihdos' on niin syvästi valitettava asia kuten vanhan auton korjaaminenkin ylipäätään.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.9.2012 16:35

Hei, rakennemuutospäätöksen mukaan vähäpäästöisyyden voidaan katsoa olevan voimassa myös silloin kun moottoriin on asennettu siihen sopiva katalysaattori. Eli jos katsastaja katsoo asennetun katalysaattorin olevan riittävä, niin autolle ei välttämättä tarvitse metsästää sopivaa dynamometriä.

"Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."


Olenko minä nyt vain ylitoiveikas vai ota tosta nyt sit selvä...

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 12.9.2012 17:21

Tuon perusteellahan auton saisi turbottaa ja se riittäisi, että siellä olisi katalysaattori o.O. Mitähän ihmettä nyt??

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.9.2012 17:48

Pitää printata noi ulos ja käydä kiertelee konttoreita.
Pitäsköhän vetää eka botoxia naama täyteen, jos löytyy konttori joka sanoo, et tänne vaan :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.9.2012 8:52

Copypastetkaas nyt tuo 6§ 3mom. tänne.
Onko se tämä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
Ainakaan en tuommoista momenttia 6§ kohdasta löydä?!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.9.2012 11:49

Mulla on kuitenkin asiasta sellainen kutina ja mielikuva (joskus ihan mustaa valkoisellakin nähnyt), että kun vähäpäästöisen auton moottoria muutetaan, olisi aina käytävä VTT:n tai vastaavan päästömittauksia suorittavan puljun kautta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.9.2012 14:28

Toi 6§ 3mom.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Markku, Trafi on se viranomainen joka valvoo/tulkitsee lakia suomessa. Jos trafi sanoo noin ja se kelpaa konttorille, en minä käy väittämään vastaan :)
Mutta kohta lähden konttori kierrokselle ja olen hieman viisaampi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 13.9.2012 14:49

Ikonen kirjoitti:
Hei, rakennemuutospäätöksen mukaan vähäpäästöisyyden voidaan katsoa olevan voimassa myös silloin kun moottoriin on asennettu siihen sopiva katalysaattori. Eli jos katsastaja katsoo asennetun katalysaattorin olevan riittävä, niin autolle ei välttämättä tarvitse metsästää sopivaa dynamometriä.

"Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."


Olenko minä nyt vain ylitoiveikas vai ota tosta nyt sit selvä...


No eikö tuo nyt ole aika selvää tekstiä? S4mmy, täh?! Nyt valoja päälle hei...

Tuossahan nimenomaan sanotaan, että jos moottori on muutoksien jälkeen sellainen, ettei siihen löydy valmistajalta kyseiseen kokoonpanoon sopivia alkuperäisiä päästövehkeitä niin se on käytettävä sitten puolueettomassa päästötestissä missä osoitetaan, että kokoonpanossa olevat päästölaitteet riittävät täyttämään moottorin alkuperäiset kriteerit, eli sen päästöluokan mihin se kuuluu. Eli jos sinulla on sinne heittää alkuperäisen VR6-turbon katalysaattori, ja sinulla on paperit osoittaa osan (saati koko tekniikan) alkuperäisyys inssimiehelle, niin hommahan on läpihuutojuttu. :) Muussa tapauksessa VTT tms. ajot ja hiukkaset pussiin. Jos on alkuperäiset päästöt, tai paremmat, niin hyvä.

Euro2 luokan värkkeihin riitti pelkän katalysaattorin (tai kuorien) asennus ahdettaessa, kunhan pakokaasutesteri näyttää päästöluokkaan sopivia arvoja katsastuksessa.

Olen siis Markun kanssa samoilla linjoilla. :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.9.2012 15:51

3 konttoria kierretty ja noin 10 ukkoa ollu juttusilla.
Yleisimmät kommentit "nyt ne on seonnut" "voi herranjumala" "toi jos menee läpi..."yms...
Lopputulema, heidän nykyisen ohjeistuksen mukaan, toi katin lisääminen tarkoittaa just näitä 87-91 autoja ja sit sitä uudemmissa testit.
Mutta, jos löytyy tarpeeksi hurja inssi, niin se voisi lätkästä leiman tolla tulkinnalla.
Mutta suurin osa vaatisi viranomaislausunnon tosta, ettei jälkikäteen tule sanomista. Esim testeihin määräys.

Lisää viestiä trafille...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.9.2012 17:04

eikö tää ole ollu iät ja ajat selvä että moottoria ahdettaessa kuuluu lisätä katti tietyn vuosimallin aikana, sitä ennen ei ja sen jälkeen kutsuuki päästötestit tai jos on virallisen laitoksen mittaukset lapulla että alittuu päästöt?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.9.2012 17:07

Se riippuu ihan miten Trafi sen tulkitsee. Siitä tässä on nyt kyse.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.9.2012 17:26

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.


viimeinen lause. löytyykö kolmoskoppasen vr6-turbon kattia jostain?

näin ainaski minun käsityksen mukaan

edit: enkä halua lytätä sinun turbotus-haavetta vaan päinvastoin. toivottavasti joku tekee pohjatyön ja kertoo mitä pitää tehdä ja miten tapahtuu ja saa vielä kilpiin. tuntuu vaan monia pelottavan tuo vtt. uskoisin että kun joku kerran tekee niin alkaa tuleen sitten kuin sieniä sateella

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.9.2012 17:56

Se ei tarvitse olla mallisarjaan kuuluva katti, näin tulkitsivat katsastusmiehet
"autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori." Mutta mikä on sit sopiva...


Mutta Trafille on laitettu lisäkyselyä tosta, et eiköhän huomenna olla taas hieman viisaampia.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.9.2012 18:00

mutta moottorille sopiva eli näin ollen vr6-turbo mitä ei taideta tehdä missään kun tälläistä moottoria ei taida olla olemassakaan tehtaan tuotoksena.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.9.2012 18:02

Luulisi, että vaikka 2.7bit:n katti voisi esimerkiksi olla sopiva? Isommasta koneesta v6:nen jne.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.9.2012 18:05

Mutta sepä siinä hauskaa onkin, että se 2.7Bitti on muuten täysin erilainen moottori...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.9.2012 18:07

Mutta onko se sopiva.... missään ei puhuta mallisarjasta, vertailusta... vain sopivasta.
Mutta tämä on taas ihan hauskaa nettispekulointia.
Odotellaan Trafin vastausta.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.9.2012 18:07

Mä veikkaan, että se sopivuus todetaan juurikin siellä päästömittauksessa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.9.2012 18:23

mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.


tämä juurikin. koska ei varmasti löydy ahdetulle vr6 sopivaa kattia joka on jonkun laitoksen mittaama. lisäksi että soveltuu käytettävän ahtimen yms kanssa

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 13.9.2012 18:24

88-92 auton muutoksesta ilmeisesti kyse. Sinne riittää pelkät katin kuoret putkeen.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.9.2012 18:25

Heh, näitä on aina hauska lueskella kun aletaan vähäpäästöstä autoa katsastamaan turbolle. Näitä alan "asiantuntijoita" jotka tietää asiat 100% varmasti pursuu ovista ja ikkunoista sisään :).

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.9.2012 18:27

Luulisi, että vaikka 2.7bit:n katti voisi esimerkiksi olla sopiva? Isommasta koneesta v6:nen jne.


varsinainen asiantuntija siellä sitten :)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.9.2012 18:30

Huom! "Luulisi" En ole esittänyt mitään faktana toisin kuin vaikka sinä :).Mutta ymmärtääkseni tässä odotellaan virallista näkemystä asiaan, joten turha spekuloida siitä asiasta enempää.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.9.2012 18:34

luiks tuon viimeisen lainauksen? ainaski itse ymmärrän että pitää olla kyseiselle moottorille sopiva katalysaattori. moottorihan muuttuu jo siinä vaiheessa jos vaihdetaan ahdin johonkin toiseen ja tällöin vaatii vtt:n reissun ellei ole esittää faktaa sopivuudesta jonkun mittauslaitoksen toimesta

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.9.2012 18:36

Luin kyllä, ja samanlailla ymmärsin myös asian kuin sinäkin, tuosta sinun lainauksesta. Mutta se kannattaa muistaa, että omia mielipiteitään ei kannata esittää faktana, vaan ihan sinä omana mielipiteenään.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 13.9.2012 20:07

Mutta S4mmy, onko tosiaan näin, että 2.7 on isompi kuin 2.8? :)

Voihan se olla, että omat mielipiteet ovat myös kokemusperäisiä faktoja. ;)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.9.2012 20:35

Mutta S4mmy, onko tosiaan näin, että 2.7 on isompi kuin 2.8? :)


Oho, mikä lie aivopieru tullu :D. Johtuu varmaan siitä kun katsellut 2.2 ja 2.3 audeja, niin tuli jotenkin alitajusesti niitä mietittyä. Ja nythän ei muuten ole vissiin 2.8:kaan kyseessä vaan 2.9 kun on syncro :).

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.9.2012 20:40

No enhän minä näistä mitään ymmärrä, mutta lainaan nyt silti:

Terve.

Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.

Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus


Eli päästötodistus vaaditaan kyllä minun mielestäni (ja Trafin ja kaikkien muidenkin viranomaisten mukaan...) AINA, kun jälkiahdetaan vähäpäästöistä autoa.
Eli jos sulla on vaikka valmis turbosetti, jonka mukana tulee esim. TÜV-laput päästöistä ja niissä todetaan riittävän päästönormiluokan täyttyvän, niin katsastussedän PITÄISI hyväksyä ne. Näin se ei Suomessa valitettavasti aina vaan ole, sen takia tuossa Peltokankaan kirjoittamassa tekstissäkin on "riittänee todisteeksi"... Se kun on ihan katsastussedästä kiinni, että kelpaako ne laput vaiko eikö. Mutta tästä nyt en jaksa sen enempää jauhaa, kun ei liippaa aihetta varsinaisesti läheltäkään.
VTT:n ja muiden vastaavien katsastusviranomaisten hyväksymien mittauspaikkojen todistukset menee sitten ihan läpihuutojuttuna.

Eli -91 (alle -92) menisi asentamalla katti. Siis mikäli auto EI ole vähäpäästöinen.

Tässä on kyseessä kuitenkin rutkasti uudempi ja vähäpäästöinen auto, joten kyllä se päästömittaus vaan on edessä.

Jos saat sen leimattua vähäpäästöiseksi turboksi ilman tuota virallista päästömittausta, niin lupaan tarjota pullakahvit! :D

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.9.2012 20:42

Löytyykös muuten veeroihin yhtäkää turbo kittiä missä tulis laput mukana?

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 13.9.2012 20:59

Juu mutta sovittiin että niistä ei saa puhua :(

E: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=11 ... &start=300
Viimeksi muokannut topcatti, 13.9.2012 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.9.2012 21:00

Juu mutta sovittiin että niistä ei saa puhua :(


Hmm?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 13.9.2012 22:59

Onpahan taas toimintaa foorumilaisilta. Taidan itsekin pihdata tietoni ja siirtyä näihin passiivisiin vi***ilioihin.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 13.9.2012 23:03

Antasin kyllä sen linkin mutta en enää muista sitä, joku e[kaks kirjainta] - tuning

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.9.2012 23:44

Olis kyllä mielenkiintoista löytyy joku kohtuu hintanen sarja TUV lapuilla veeralle. Toi ebay:n 5000e:n sarja on aika kallis... Ja löytyyköhän muutenkaan mistään sarjaa mikä pysyisi tehorajoissa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.9.2012 0:07

Eipä taida löytyä. Ja sitten kun sitä paketin softaa tai hukkaportin toimintaa muutetaan niin että teho tippuu sallittuihin rajoihin, on pakettia muokattu eikä se vastaa enää TÜV-todistuksen kokoonpanoa -> päästömittaus.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.9.2012 15:30

Tuv ei ole päästöhyväksyntä, ellei erikseen mainita sen läpäsevän euro xx päästöjä. Mutta jenkkiläiset legal 50 states, c.a.r.b yms on päästöhyväksyttyjä ja niillä läpäsee euro testit. Eurotestit on kopioitu jenkeistä.
Trafin uusin vastaus lyhkäsyydessään.
katalysaattorin sopivuudesta olisi hyvä saada lausunto auton ja/tai katalysaattorin valmistajalta.

VW:ltä tota on turha kysellä, ne ei tollasta pysty antamaan.
Ja sit jos porukkaa tietää kotimaisia kattien valmistajia, muitakin kuin ecocat.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.9.2012 18:22

eli meinaat että joku katalysaattorin valmistaja lupaa että päästöt alittuu semmosella tekniikalla mitä ei oo ikinä tehty muutakuin harrastajan toiveista? ja ettei katsastaja haluais jotain virallista dokumenttia?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.9.2012 18:26

Meinaatko ettei katalysaatoreiden valmistajat tiedä mitä ne tekee? "ai tollanen auto, heitetään siihen ihan randomilla toi katti, kai se menee läpi"
Veikkaan et niillä on tietotaitoa sanoa mikä katti on sopiva. Kunhan saa niille vaan tiedot päästöistä, koneesta yms.
Kyllä, suurin osa katsastajista haluaa jonkun dokkarin millä saavat vastuun pois itseltään.
Tosin jos tunnette hieman löyhä moraalisia katsastajia, niin privalla voi laittaa yhteysteitoja :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.9.2012 18:38

eiköhän jokainen katti ole ajettu päästötesteissä läpi. ja kuinka moni on oikeasti käyny hakeen hylkytuomion päästötesteissä todellisuudessa? enemmän tuntuu jarruttavan korkea hinta asiaan.

ja tuv on oman käsityksen mukaan tutkimuslaitos joka tekee erinäisiä tutkimuksia kuten vtt. esim meillä töissä lähetetään pari kuorma-auton pinnoitettua rengasta tuv:ille testeihin vuoden aikana

edit: ja mistä meinaat saada ne päästöt ensin tietoon? eli eikö oo sama orggiskatilla kokeilla kunhan kone on säädetty oikein

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 17.9.2012 11:17

Vaikka kuinka olen hengessä mukana tässä jälkiahtamisprojektissa, niin olen kanssa sitä mieltä, ettei se pelkkä "oikea" katalysaattori kesää tee. Mistä lie hatusta temmattu tuo vastaus, mutta kyllä tie VTT:n tai vastaavan instanssin kautta käy, jos laillisesti tuon kadulle haluaa.
Periaatteessa se katti voi kyllä päästöt sopiviksi tehdä, mutta sen todentamiseen ei oikotietä ole. Jos joku katsuri auton leimaa vain jollain kattivalmistajan papereilla, niin veikkaisin ettei päivänvaloa moinen hyväksyntä kestä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.9.2012 17:24

Näistä tulee mieleen ne lottomainokset, näin on aina ollut ja näin on aina oleva... xD
Voisko joku lakia tunteva, selittää miksi Trafi ei voisi linjata, omia linjauksiaan uusiksi?
Mutta näköjään muukin mahdollisuus saada auto laillisesti turbotettua on, mutta keltä se onnistuu, onkin eri asia.

Ja edelleen otetaan vikkejä vastaan kotimaisista kattien valmistajista ja/tai henkilöstä joka on opiskellut/työskentelee autojen päästöjen kanssa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 17.9.2012 17:25

Miksi juuri kotimainen kattien valmistaja? S.postia vaan johonkin isompaan firmaan.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.9.2012 17:30

Noh niitäkin voi laittaa, se että riittääkö kielitaito selittää tämä soppa ymmärrettävästi.. :)
Löytyykö mistään ton golffin alkuperäsiä päästöjä mistää korjausoppaista yms?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.9.2012 17:44

selitä nyt se että miten todistat ilman päästötestiä että alittuuko päästönormit omavalmiste-moottorilla? et mitenkään koska moni muukin asia vaikuttaa päästöihin kuin pelkkä katalysaattori

tällöinhän olisi helppoa virittää vähäpäästöisiä moottoreita

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.9.2012 17:52

Ei se nyt ihan helppoa ole, koska muuten toi oma auto ois jo katsastettu :)
Mutta, myös 2 kpl konttoreita oli samaa mieltä, että tarpeellisilla todistuksilla se voidaan hyväksyä (lue rivien välistä, teoreettisilla laskelmilla.)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.9.2012 17:55

niin sanoivatko he että teoreettisilla laskelmilla vai tarpeellisilla todistuksilla? kaks eri asiaa.

tällöinhän ei tarvittaisi minkäänlaisia päästötestejä kun asiat voidaan laskea

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 17.9.2012 19:45

Ei muutakuin laskemaan mitä katalyyttiä tarvitset ja miten paljon katin sisään, että saat halutun katalyysin aikaan. Itse en jaksa turhaa työtä tehdä... :)

Pidä alkup. katti paikallaan, hommaa kunnon moottorinohjain, turpota se, ja aja pussitestiin missä auto hienosäädetään päästönormeihin käypäseksi. Pääset niiiiiiin paljon helpommalla.. Ja tämä vaihtoehto on oikeasti olemassa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.9.2012 2:17

Niinpä tai ostaa valmiiksi turbolla olevan auton, virittää sitä... hetkinen, mutta sit se on taas laiton :) :)
¤%#¤%& näitä suomen säännöksiä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.9.2012 2:05

Heh, katti valmistajan mukaan " R103 hyväksyntä katissa riittää. Koska sen hyväksyntä testataan katsastuksen päästömittauksessa".....
Jumalauta mitä pykälän pyöritystä xD


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa