Skoda Octavia 1.4TSI -11 - käy epätasaisesta kylmänä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

Skoda Octavia 1.4TSI -11 - käy epätasaisesta kylmänä

ViestiKirjoittaja vk » 8.9.2012 23:34

On jo hetken aikaa oireillut tuo Skoda.

Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy erittäin äänekkäästi ja epätasaisesti. Jos lähtee heti ajamaan niin tarkkana saa olla ettei sammu ja jos vähäänkää yrittää painaa kaasua tyhjäkäyntiä enemmän niin nykii tosi pahasti. Moottori- ja pakoäänet kuuluu selvästi sisälle. Putki oikein "soi" heti startin jälkeen ja ääni on jotenkin honottava ja tukkoinen. Ääni on voimakas ottaen huomioon että yleensä tuo kone käydessään ei pidä juuri muuta ääntä kuin pientä naksutusta. Samantyyppisiä juttuja kuin dieselissä DPF aiheuttaa. Oireet poistuu minuutin kuluessa ja näitä ei ilmene kuin kylmällä koneella. Joskus kuunnellut lämmintäkin konetta ihan kuin pakoäänet olisi poikkeuksellisen kovat. Yleensä ku ajetulla autolla lähtee ajamaan niin kaikki pelaa normaalisti mutta mitä pidempään ehtii seisoa niin sitä pahemmat oireet. Hyvin lähtee käyntiin joka kerta ja kaikki muu toimii loistavasti.

Voi tietenkin kuulua asiaan mutta uutena ei ole tällaista tehnyt joten joku on muuttunut tässä 25 tuhannen kilometrin ja puolentoista vuoden aikana.

Takuuhan tuossa on vielä voimassa joten vien sen huoltoon. Luottamus siihen että ottavat mut huollossa tosissaan ja edes etsivät vikaa on kuitenkin heikko. Olisi mukava antaa huoltoon vähän vinkkiä että mitä pitäis tehdä ettei mene päivä ihan hukkaan.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.9.2012 9:32

Eihän tuo ääni ole 1.4TSI koneen ketjun rallatusta vahingossakaan? Rallatuksen pitäisi poistua parin sekunnin päästä, joten ihan tuo ei täsmää.

Naapuri sanoo että hänellä myös Octavia käy kylmänä huonosti ja tuntuu että se ikäänkuin sammuisi, mutta hän ei "jaksa" sitä käydä huollattaan aiheen tiimoilta kun takuu on loppu. Naapurin auto kuitenkin rallattaa startissa melko kovasti.

En nyt ihan 100% varma ole koskeeko tämä myös 1.4TSI konetta mutta skodalla on jotain juttuja ollut myös nokka-akselin säätimen kanssa, joka nyt teoriassa ainakin voisi aiheuttaa tuollaisia käyntiongelmia.

Onko sinulla VCDS käytössä? Kertoileeko se mitään koodeja?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 9.9.2012 10:39

En kyllä usko tuon olevan ketju-ääntä. Vaikuttaa enemmän pakopuolen jutulta.

Ja ei ole VCDS käytössä joten tuohon koodihommaan ei voi sanoa mitään.

Nii ja tämä kone on se 122 heppainen. Mikä lienee olikaan koodi.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.9.2012 19:11

Tule piipahtamaan piuhannokassa, jos kuljeskelet Oulussapäin autolla... pirssisi kone on CAXA todennäköisesti. Rallattajaketju on tyypillinen vikapaikka, mutta tuo viittaisi ehkä sitten johonkin muualle.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 9.9.2012 19:37

Jaa missä se piuha sijaitsis minkä nokassa vois tulla käymään? Oulussahan tässä ollaan melkein joka päivä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.9.2012 20:38

Sait yyveetää... Oulusta ollaan ja kovvaa tullaan. :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 9.9.2012 22:32

Noramaali ominaisuus CAXA koneessa, katin "lämmitystoiminto" eli yrittää lämmittää katin syöttämällä reippaasti polttoainetta koneeseen yms.. kannattaa softapäivitys pyytää huollosta, se voi tuohon epätasaiseen käyntiin auttaa.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 9.9.2012 22:38

No jotain tällaista pilipalitoimintoa myös epäilin mutta mistä johtuu että oireet vaan pahenee kun auton takuu lähestyy loppuaan.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 9.9.2012 22:41

Kokeile tosiaan käyttää softauksessa niin kattoo miten asettuu!

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 10.9.2012 8:25

Imuventtiilien (imukanavan) karstoittuminen on myös havaittu aiheuttavan nimenomaan huonoa kylmäkäyntiä. Forte valve cleaner käsittely auttanee asiaa.
Itselläni auttoi kukutukseen noin 1.5 litr/100km kyseinen käsittely. Autoni on eri merkkiä, mutta siis suorasuihkutusmoottori.

mmak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 18.11.2006 15:02

ViestiKirjoittaja mmak » 13.9.2012 2:09

Tässä (CAXA) moottorissa ei ole egr:ää, joten tuo venttiilien karstoittuminen varsinkaan noilla kilometreillä ei ole ongelma. Mutta täältäkin ääni tuolle katin lämmityskäytölle, pitää kone hetken todella pahaa ääntä.. Myös sitä ketjun rallatusta kannattaa pitää kuulolla aina kylmäkäynnistyksissä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa