Tuossa aloin vihdoin katsomaan mikä mahtaisi olla kun tyhjäkäynti on jatkuvasti vähintään 1100rpm.
Kone ABS.
Rupesin hienosäätämään virranjakajaa. Sain pienennettyä kierroksia normaaliin (850), mutta kaasuttaessa alkoi himmailemaan, no sääsin vähän lisää jakajaa juuri siihen ettei himmaile, että käy hyvin. Nyt se on noin 1000rpm. Olen säädellyt sitä eri aikoina muutamana päivänä paremmaksi, kun tuo tuppaa muuttumaan lämpötilan mukaan.
Koitin myös säädellä tyhjäkäyntiruuvia kaasulta, mutta ei vaikuttanut yhtikäs mihinkään, joka on kumma.
Mikä muu voisi vielä vaikuttaa tuohon?
Tuossa taustatietoa mistä tämä korkea tyhjäkäynti johtuu:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169627&highlight=
Golf 3 korkea tyhjäkäynti
Valvoja: ffp jäsenet
Sikäli kun saksaa ymmärsin, tyhjäkäyntiin vaikuttaa kierrosnopeus, nesteen lämpö, 'tyhjäkäyntikoskettimen' signaali ja kaasuläpän avautuma. Noita voi tutkia lähemmin VAGin opuksista SSP134 ja SSP164. Kaasuvaijeri on varmaan tarpeeksi löysällä?
Noin yleensä minusta on väärä tapa lähteä säätelemään perusennakolla väärää tyhjäkäyntinopeutta. Laita sytytysennakko ohjearvoon strobon kanssa ecu perussäätötilassa niin ainakin se on kohdallaan ja katsele vikaa muualta.
Noin yleensä minusta on väärä tapa lähteä säätelemään perusennakolla väärää tyhjäkäyntinopeutta. Laita sytytysennakko ohjearvoon strobon kanssa ecu perussäätötilassa niin ainakin se on kohdallaan ja katsele vikaa muualta.
"perussäätötilassa"? virrat pois ECUlta vähäksi aikaa ja sitten säätelemään?
No kumminkin, olen saanut sen laitettua normaaliksi, säätänyt ennakon kuntoon. Nyt se on normaali 850rpm.
Mutta tuo vika mikä tuli silloin tuon käynnistyksenkorjauksen yhteydessä, on vieläkin läsnä yhä useammin. Kierrokset pomppaa 2000rpm satunnaisesti, välillä on 1100rpm, ja kun pitkää matkaa ajaa, niin normalisoituu.
Tuosta toisesta ketjusta sain idean että voisin kurkata tuota tyhjäkäyntimoottoria mikä sen kunto on. Ja muutenkin johtosarjoja yms...
Kiitos noista opuksista, aika selkeitä kuvia, vaikken saksaa osaakaan :)
No kumminkin, olen saanut sen laitettua normaaliksi, säätänyt ennakon kuntoon. Nyt se on normaali 850rpm.
Mutta tuo vika mikä tuli silloin tuon käynnistyksenkorjauksen yhteydessä, on vieläkin läsnä yhä useammin. Kierrokset pomppaa 2000rpm satunnaisesti, välillä on 1100rpm, ja kun pitkää matkaa ajaa, niin normalisoituu.
Tuosta toisesta ketjusta sain idean että voisin kurkata tuota tyhjäkäyntimoottoria mikä sen kunto on. Ja muutenkin johtosarjoja yms...
Kiitos noista opuksista, aika selkeitä kuvia, vaikken saksaa osaakaan :)
Tyhjäkäyntimoottori? :D
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=166211&highlight=
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=166211&highlight=
Kattelin nyt piruuttani sitä tyhjäkäyntimoottoria, pitä aika rutisevaa ääntä, ruiskuttelin WD-40:tä täyteen, (ostin vihdoin sitä kun kauan pitänyt), ja toimii vähän liukkaammin nyt, kuluttaa vähemmän virtaa. Siis testailin labralähteen kanssa. Ja muutenkin rattaat oli hyvässä kunnossa.
Tiiä sitten oliko koko operaatiolla yhtään mitään vaikutusta, mutta tulipa tehtyä varmuitten vuoksi.
Huomasin myös siinä korjaillessani että lambdan johto oli syöpynyt lähes poikki, varmaan yhdisti välillä ja välillä ei. Johto hajosi kokonaan kun koskin siihen. Näkyi että edellinen omistaja oli tehnyt jonkun purkkavirityksen, abiko-jatkoja ja luovia ratkaisuja.
Korjasin myös sen. Tinaa ja kutisukkaa.
No nyt kun tein testilenkin, niin ei ainakaan vielä ole osoittanut ylikorkeita kierroslukuja. Jää nähtäväksi jatkuuko sama meno :)
Ainiin, asiaan kuulumaton juttu. USB-KKL-adapteri saapui, ja sain yhdistettyä Golffiin Monoscan-ohjelman avulla :) Siinä näkyi hyvin kierrosluvut, jännitteet, lämmöt yms yms. aika paljon kaikkea. Mutta tuo mono-motronic vaatii näköjään jonkun salasanan jotta pääsee säätämään joitain asetuksia, tiiä sitten mitä. Ja tuossa autossa on näköjään Mono-Motronic 1.2.3. Ompas älyä tuonkin ikäisessä autossa.
Ainiin, ja sai vikakooditkin luettua. Kaikki hyvin.
Tiiä sitten oliko koko operaatiolla yhtään mitään vaikutusta, mutta tulipa tehtyä varmuitten vuoksi.
Huomasin myös siinä korjaillessani että lambdan johto oli syöpynyt lähes poikki, varmaan yhdisti välillä ja välillä ei. Johto hajosi kokonaan kun koskin siihen. Näkyi että edellinen omistaja oli tehnyt jonkun purkkavirityksen, abiko-jatkoja ja luovia ratkaisuja.
Korjasin myös sen. Tinaa ja kutisukkaa.
No nyt kun tein testilenkin, niin ei ainakaan vielä ole osoittanut ylikorkeita kierroslukuja. Jää nähtäväksi jatkuuko sama meno :)
Ainiin, asiaan kuulumaton juttu. USB-KKL-adapteri saapui, ja sain yhdistettyä Golffiin Monoscan-ohjelman avulla :) Siinä näkyi hyvin kierrosluvut, jännitteet, lämmöt yms yms. aika paljon kaikkea. Mutta tuo mono-motronic vaatii näköjään jonkun salasanan jotta pääsee säätämään joitain asetuksia, tiiä sitten mitä. Ja tuossa autossa on näköjään Mono-Motronic 1.2.3. Ompas älyä tuonkin ikäisessä autossa.
Ainiin, ja sai vikakooditkin luettua. Kaikki hyvin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No eipä tietenkään auttanut yhtään mitään. Tänään ne kierrokset nousi taas satunnaisesti 2000rpm. Ja joskus tuntuu että kaasua antamalla rauhottuisi. Kiva kun valoissa päät kääntyy, "vitu amis!".
Nyt en keksi enää mitään muuta kuin että joku johto heiluu jossain.
Nyt tuli sen verran sateinen sää että jää sekin asia toiseen päivään...
Nyt en keksi enää mitään muuta kuin että joku johto heiluu jossain.
Nyt tuli sen verran sateinen sää että jää sekin asia toiseen päivään...
No vika oli sitten moottorin lämpötila-anturissa. Olipas yksinkertainen vika. Eihän tuollaista tullut ajatelleeksi kun kerran viisari liikkui normaalin oloisesti.
Motormarketista suoraan hyllystä uusi ja nyt toimii, kolme päivää ajellut ja kierrokset ovat noin 950 ja lämmettyä 800 pintaan, :)
Mutta kiva auto, nyt on tullut uusi vika, akku tyhjenee yhdessä yössä... Ja korjailemaan...
Motormarketista suoraan hyllystä uusi ja nyt toimii, kolme päivää ajellut ja kierrokset ovat noin 950 ja lämmettyä 800 pintaan, :)
Mutta kiva auto, nyt on tullut uusi vika, akku tyhjenee yhdessä yössä... Ja korjailemaan...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa