2001 mallin AGU kone, kohta 300tkm ajettu ja rallattelee kun kone on kuuma. Kuumalla koneella myös välillä tehot hukkuu ja kulku on tahmeaa, myös pientä nykimistä. Tällöin myös kulutuslukemat on huomattavasti korkeemmat kun sillon kun laite toimii. Sytytyksessä jotain? Tyhjäkäyntikierrokset kummiski pääosin tasaset, mutta satunnaisesti yskäsee.
Oisko ketjun löystyminen mahdollisesti syy kyseisiin oireisiin? Ilmeisen kallis remontti, riittääkö 500e osineen ja töineen?
1.8T nokkien ketju ja kiristin
Valvoja: ffp jäsenet
Ompas pinnalla tää 1.8 20v koneen nokkien välinen ketju ja kiristin. Oottekste kuinka tutustunu siihen kiristimeen ja tietoisia sen toiminnasta ja hajoamissyystä? Se alempi osa kiristäjästähän on mekaaninen. Pari putkee päällekkäin ja jousi kuormittamassa. Tollasessa 300tkm ajetussa koneessa se alempi ketjun laahari alkaa olemaan täysin loppu ja murtuessaan ketju nappaa kiinni laaharin kiinnikerunkoon ja sit napsahti. (siis siellä alemmassa kiristäjässä on ketjulla isompi kulma ja laahari kovemmilla) Itessään se kiristäjä mötikkä tuskin hajoaa oikeilla öljynvaihto väleillä, ja jos vaihtaa ne laaharit ja ketjun, niin moottorin ajaa varmuudella muilta osin hautaan. Nää saksantuonti bitumiöljykoneet on yleensä niitä joissa noita ongelmia ilmenee.
Noita nykimis ongelmia en lähtis hakemaan tältä suunnalta vaan ottaisin tutkintaan ali/ylipaine letkut ja putket eli ahtovuodot. Takasinkierto venttiilin, hukkaportin kellon/läpän ja turbon yleisesti, katalysaattorin sisuskalut saattaa myös olla irti ja aikaan saa vastaavia ongelmia.
Edit: kuumalla koneella rallattelu johtuu tod.näk venttiili nostimista ja ne maksaa n.200e +duunit. Samalla vaihtuu ne laaharit ja ketju. Tiukilla on 500e kanssa...
En oo ihan sata varma mahtuuks sen ketjun vaihtamaan nappaamalla imunokan pois ja sen jälkeen kiristäjän. Voi olla siinä ja siinä mahtuuko ketju tulemaan pois ilman pakonokan poistoa... Kukaan kokeillu?
Noita nykimis ongelmia en lähtis hakemaan tältä suunnalta vaan ottaisin tutkintaan ali/ylipaine letkut ja putket eli ahtovuodot. Takasinkierto venttiilin, hukkaportin kellon/läpän ja turbon yleisesti, katalysaattorin sisuskalut saattaa myös olla irti ja aikaan saa vastaavia ongelmia.
Edit: kuumalla koneella rallattelu johtuu tod.näk venttiili nostimista ja ne maksaa n.200e +duunit. Samalla vaihtuu ne laaharit ja ketju. Tiukilla on 500e kanssa...
En oo ihan sata varma mahtuuks sen ketjun vaihtamaan nappaamalla imunokan pois ja sen jälkeen kiristäjän. Voi olla siinä ja siinä mahtuuko ketju tulemaan pois ilman pakonokan poistoa... Kukaan kokeillu?
Purin aikoinaan yhden 510tkm ajetun SUOMI-auton motin, josta oli kyseinen alempi laahari paukahtanu. Muuten moottori näytti kilsoihin nähden terveeltä. Normaalia kulumista. Kevyt pykälä sylintereissä, ohjurit loppu, männänrenkaat löysät ja välystä karvan verran yli korjaamokäsikirjan max arvon. Mutta ilman laaharin murtumista olis moottori näynyt kilsoja vielä paljon. Ja huom. tässä motissa laahari ei ollu kulunut loppuun vaan murentunut. Ne muuttuu lämpövaihtelusta ihan lasiksi ja murtuu pienestäkin väännöstä. Mutuiluna siihen saattaisi riittää pitkä ajotauko jolloin ylempi hydraulikiristin tyhjenee(ja kaikki muukin öljy valuu öljypohjaan ja startissa yläkerta ei saa heti tarvittavaa painetta) ja alemmalle kiristimelle startissa kohdistuu enempi kuormaa ja laahari murtuu.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
Vaihdoin AEB (1,8T, 270tkm) koneeseen pari vuotta sitten nokkaketjun ja kiristäjän. Pakonokan laakeripesiä löysäsin, imunokan irrottamalla onnistui.
Kiristimen mukana tuli sen vaihdossa tarvittava puristin.
Noiden ohjeiden mukaan AEB:n kanssa operoin:
http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ioner.html
AGU-konetta en tunne. Yo ohje on AWM-moottorille. FFP:llä luulisin lisätietoja löytyvän, ja muualta netistä.
Jos nyt joku alkaa itse ketjunvaihtoon, voi nokka-akselien stefat halutessaan vaihtaa myös. Laakeripesien ruuvit oli melko haurasta materiaalia, vaikka momenttiin niitä kiristin. Vai liekö osaamattomuuden puutetta, en tiedä. Momenttiarvot löytyy netistä.
Kiristimen mukana tuli sen vaihdossa tarvittava puristin.
Noiden ohjeiden mukaan AEB:n kanssa operoin:
http://www.passatworld.com/forums/61-b5 ... ioner.html
AGU-konetta en tunne. Yo ohje on AWM-moottorille. FFP:llä luulisin lisätietoja löytyvän, ja muualta netistä.
Jos nyt joku alkaa itse ketjunvaihtoon, voi nokka-akselien stefat halutessaan vaihtaa myös. Laakeripesien ruuvit oli melko haurasta materiaalia, vaikka momenttiin niitä kiristin. Vai liekö osaamattomuuden puutetta, en tiedä. Momenttiarvot löytyy netistä.
Itselläkin hävisi 1.8t:ssä tuon kiristimen ja ketjun vaihdon yhteydessä, rahinan ja naputuksen lisäksi, myös jatkuva nykiminen.
Ilmeisesti ei tuo imunokan säätö toimi oikein lopussa olevalla kiristimellä ja siitä nykiminen. Varman jotain töhkää on aikojen saatossa sinne sisään päässyt vaikka osa oli siinä kiristimessä olevaan sihtiinkin jäänyt.
320tkm mittarissa ja alkuperäinen kiristäjä. Öljypumppu ja sihti vaihdettu jo aikaisemmin.
Ilmeisesti ei tuo imunokan säätö toimi oikein lopussa olevalla kiristimellä ja siitä nykiminen. Varman jotain töhkää on aikojen saatossa sinne sisään päässyt vaikka osa oli siinä kiristimessä olevaan sihtiinkin jäänyt.
320tkm mittarissa ja alkuperäinen kiristäjä. Öljypumppu ja sihti vaihdettu jo aikaisemmin.
Oma 230tkm ajettu Italian -> Ruotsin-tuonti AEB käy tyhjää kohtuu nätisti mutta vähän kun nostaa kierroksia niin joku ylimääräinen ääni kuuluu koneesta. Oisko juuri se ketju/kiristin-kompleksi.
Mitäs kaikkea sälää kannattaa valmiiksi hankkia jos jotain yläpään huoltoa ajattelis tehdä jotta kaikki sujuu luontevasti ilman katkoksia?
- Hydraulit
- Ketju+kiristin
- Tiivisteitä/stefoja?
Ö-pohjan sihtiä en ole tarkistanut. Muistanko oikein että se oli lähinnä vähän uudempien 1.8T-koneiden ongelma vai juurikin wanhan AEB:n?
Mitäs kaikkea sälää kannattaa valmiiksi hankkia jos jotain yläpään huoltoa ajattelis tehdä jotta kaikki sujuu luontevasti ilman katkoksia?
- Hydraulit
- Ketju+kiristin
- Tiivisteitä/stefoja?
Ö-pohjan sihtiä en ole tarkistanut. Muistanko oikein että se oli lähinnä vähän uudempien 1.8T-koneiden ongelma vai juurikin wanhan AEB:n?
Kaikkien 1.8t ongelma, jos ajettu mineraali tai longlife öljyillä. Tiheää verkkoa on kaikkien öljypumppujen sihdit. Seuraavassa öljynvaihdossa pohja irti ja sihdin tarkistus.
Onko muuten kukaan tarkkaillu öljynpainetta kireissä mutkissa? Tipahtelee meinaan öljynpaine rajuina piikkeinä kun öljy pääsee loiskumaan laidasta toiseen. Vakio pumppu ja vakio loiskelevy. Mulla ainakin tulee talven aikana öljypohjaan lisä loiskelevyt ettei pääse pumppu haukkaamaan tyhjää.
Onko muuten kukaan tarkkaillu öljynpainetta kireissä mutkissa? Tipahtelee meinaan öljynpaine rajuina piikkeinä kun öljy pääsee loiskumaan laidasta toiseen. Vakio pumppu ja vakio loiskelevy. Mulla ainakin tulee talven aikana öljypohjaan lisä loiskelevyt ettei pääse pumppu haukkaamaan tyhjää.
Re: 1.8T nokkien ketju ja kiristin
Nosteellaas vanhaa topikkia kyseisellä vialla: elikkä 1.8T AWT nakuttaa kuumalla koneella tyhjäkäynnillä. Alkaakohan olla nokkien välinen kiristin tiensä päässä? Miten tuon pystys tarkastamaan että ääni tulee siitä, ennenkun alkaa vaihtamaan, vai joutuuko menemään periaatteella että vaihda ja toivo? Lueskelin myös että liian alhainen öljynpaine vois aiheuttaa ton ettei kiristin enää toimi kunnolla, mutta öljynpainetta on kuumalla koneella tyhjäkäynnillä n. 1.3 - 1.4 bar ja 3k kierroksilla 4.2 bar, Joten taitaa painetta olla ihan riittävästi?
Re: 1.8T nokkien ketju ja kiristin
En mä kyllä sitä ääntä nakutukseksi sanoisi, ennemmin helvetinmoinen metallinen rahina.
Kuuntelet kuuluuko se ääni siitä kiristimestä, sehän aika helppo paikallistaa.
Itsellä välillä ketju löi venttiilikopan kanteenkin niin sen tunsi kädelläkin ettei taida olla aivan kuosissaan.
Vaihdoin kiristimen ja ketjun.
Koneena mulla AVJ.
Juttua lisää naapurissa
Kuuntelet kuuluuko se ääni siitä kiristimestä, sehän aika helppo paikallistaa.
Itsellä välillä ketju löi venttiilikopan kanteenkin niin sen tunsi kädelläkin ettei taida olla aivan kuosissaan.
Vaihdoin kiristimen ja ketjun.
Koneena mulla AVJ.
Juttua lisää naapurissa
Re: 1.8T nokkien ketju ja kiristin
Mitenkäs tuo öljypohja lähtee 3bg pasuunasta irti?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 89 vierailijaa