Jarruremppaa tarttis tehdä vuosimallin -97 1.9TDI 66kW AHU pasuunaan, kovin on pehmeä tuntuma poljinta painettaessa ja onhan noilla levyillä + paloilla jo ikää, puhumattakaan jarrusatuloista ja männistä jotka on toki alkuperäiset. Käyttöauto kuitenkin kyseessä, eli ei mikään viritetty tuninghirmu, joten joku tolkku hinnan suhteen on pidettävä.
Eli mikähän paketti olisi sellainen kuuluisa "hyvä hinta/laatu -suhteeltaan" ? Jos nyt puhutaan vaikka 500e hintaluokasta tai sinnepäin, kai silläkin jo jotain parempaa saa kuin mitä tähän asti on ollut eli bilteman/motonetin levyjä ja paloja.. Onko esimerkiksi Slamitin myymistä Zimmermanneista + Fedoron DS:istä mihinkään? Levyt eteen+taakse 370e, palat 270e.
Jos nyt uusisi joka nurkkaan palat + levyt, kannattaako nyt sitten lähteä vielä vaihtamaan joka nurkkaan uudet satulatkin (kuuluuko niihin uudet männät??)? Näyttäisi olevan vajaata 100e per kappale, joten ei ihan halpaa hupia ole tuo. Jarruletkut on jo uusittu viime vuonna eteen, mutta taaksekin voisi pistää uudet ihan varmuuden vuoksi.
Mietin myös että pystyiskö noiden orkkis 280mm halkaisijaltaan olevien etulevyjen tilalle vaihtamaan isompia levyjä, vai meneekö se jo liialliseksi säätämiseksi? Löytyykö jostain valmiita satuloita isommille levyille? Entä voiko taakse pistää myös 280mm levyt noiden orkkis 245mm tilalle? Vai onko hyöty minimaalinen rahankäyttöön nähden..
3B Passatin jarrut tarttis kokonaan uusia - mitkä ostaisin?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Omassa huomasin kans jarrupalojen uusimisen eteen olevan käsillä kun renkaita vaihdoin. Alkuperäisen hintaa ajattelin käydä kysymässä, mutta luulen että tarvikeliikkeen myymiin osiin päädyn, vaikka tarvike palojen kestävyyden suhteen onkin toivomisen varaa oman kokemuksen mukaan.
Onko jarrunesteet vaihdettu kokonaan millon viimeksi? Se voi vaikuttaa tuohon pehmeään poljintuntumaan jos kovin vanhat nesteet.
Jarrusatuloiden vaihto tarpeen saa jokainen miettiä itse, mikä on se syy miksi vaihtaa jos ne toimii ok? Eli ei vuoda, eikä jumita. Ja jos kerran budjetti pitää pysyä kurissa niin miksi alkaa uusimaan toimivia osia. Jos tarkoitus kuitenkin on alkaa rakentelemaan autoa niin se on loputon suo ja tolkku hinnan suhteen vaihteleva...
Onko jarrunesteet vaihdettu kokonaan millon viimeksi? Se voi vaikuttaa tuohon pehmeään poljintuntumaan jos kovin vanhat nesteet.
Jarrusatuloiden vaihto tarpeen saa jokainen miettiä itse, mikä on se syy miksi vaihtaa jos ne toimii ok? Eli ei vuoda, eikä jumita. Ja jos kerran budjetti pitää pysyä kurissa niin miksi alkaa uusimaan toimivia osia. Jos tarkoitus kuitenkin on alkaa rakentelemaan autoa niin se on loputon suo ja tolkku hinnan suhteen vaihteleva...
Jarrupalat on vaihdettu 2 vuotta sitten, silloin muistaakseni otettiin myös männät irti ja nesteet uusittiin. Tosi pehmeä tuntuma tuossa autossa on ollut aina, mutta myöskin noita halpispaloja ja levyjä on käytettykin..
Tuleeko noiden uusien satuloiden myötä uudet männät? Ne kun on kuluneet jo aika pahasti.
Onko EBC:n paloista ja levyistä kokemuksia? Yhden "älä osta" kommentin sain kaverilta Greenstuff -paloista.
Tuleeko noiden uusien satuloiden myötä uudet männät? Ne kun on kuluneet jo aika pahasti.
Onko EBC:n paloista ja levyistä kokemuksia? Yhden "älä osta" kommentin sain kaverilta Greenstuff -paloista.
Ja ei, et voi laittaa taakse 280mm jarruja, ainakaan ihan noin vain "heittämällä". Takalevyt on yleensä huomattavasti etulevyjä ohuemmat, eli paksuudeltaan se 280mm etulevy ei mene sinne takasatulaan, vaikka kuinka kiroilisi. Eikä tuo 280mm levy todennäköisesti kävisi halkaisijaltaankaan siihen vakiosatulaan.
Eikä liiallisesta takajarrujen tehosta etujarruihin nähden ole mitään hyötyä, päinvastoin lähinnä.
Jos tehokkaampia jarruja halajat, niin panosta etujarruihin.
2.8 / 1.8T Passatin levyt käy todennäköisesti suoraan noihin vakiosatuloihin, tosin nekään ei ole kuin 288mm halkaisijaltaan. Eli merkittävää eroa ei varmasti ole.
Kunnolliset jarrupäivitykset, joista on oikeasti jotain hyötyäkin, vaatii sitten jo järkevämmät satulat (ja satulan kiinnikkeet todnäk.), että mahtuu ne isommat levyt. Ja hinnatkin on sitten sen mukaisia, ellei satu löytämään käytettynä jostain halvalla. Ja parhaassa tapauksessa menee vielä vanteetkin vaihtoon, kun jarrut ei mahdu joko halkaisijaltaan vanhan vanteen sisään, tai satula on niin hassun mallinen, että ottaa kiinni vanteen puoliin.
Eikä liiallisesta takajarrujen tehosta etujarruihin nähden ole mitään hyötyä, päinvastoin lähinnä.
Jos tehokkaampia jarruja halajat, niin panosta etujarruihin.
2.8 / 1.8T Passatin levyt käy todennäköisesti suoraan noihin vakiosatuloihin, tosin nekään ei ole kuin 288mm halkaisijaltaan. Eli merkittävää eroa ei varmasti ole.
Kunnolliset jarrupäivitykset, joista on oikeasti jotain hyötyäkin, vaatii sitten jo järkevämmät satulat (ja satulan kiinnikkeet todnäk.), että mahtuu ne isommat levyt. Ja hinnatkin on sitten sen mukaisia, ellei satu löytämään käytettynä jostain halvalla. Ja parhaassa tapauksessa menee vielä vanteetkin vaihtoon, kun jarrut ei mahdu joko halkaisijaltaan vanhan vanteen sisään, tai satula on niin hassun mallinen, että ottaa kiinni vanteen puoliin.
Big Brake Kiteistä ei ole kokemusta, mutta jos pysyttelet vakiokoossa, niin tällaisia omakohtaisia kokemuksia löytyy. EBC:stä ite opiskelin kun oli samanmoinen jarruremppa ajankohtainen. Tietääkseni vuonna 2009 firmassa tapahtunut täyskäännös, sitä ennen oikeestaan jokainen (brittifoorumeilla) haukkui firman tuotteita. Nykyisin pitäs olla ihan ok kamaa, RedStuffit on keraamiset palat ja niistä tuntuu olevan vähän kaksjakoista palautetta. YellowStuffeja kehutaan eniten vaikka ovatkin ns. ratapalat. Levyistä TurboGrooveja on kehunut yksi jos toinenkin, Hondan foorumeilla nuita käytetään aika paljon. Itelle oli alunperin tulossa just TurboGroovet levyt RedStuffin paloilla.
Päädyin kuitenkin vakiolevyihin, ei uria, ei reikiä. Tuli luettua aika paljon taustakirjallisuutta ja lopputulos on, että normikäytössä on ihan sama onko siellä uria vai ei. Rei'itetyt levyt halkeilee herkemmin. Itelleni tuli ihan blankko Brembon levyt ja hyvin on kestänyt. Olivat aika lailla saman hintaiset kun marmorilta haetut OEMit. Jos on tulossa ihan normikäyttöön, niin suosittelen niiden seuraksi vakiopaloja. Jondea lainatakseni: "Normaali autoilija joka ei käy radalla tai jarruttele jatkuvasti valoista toisiin kaupungissa, ei kyllä oikeasti noita parempia tarvitse. Vaan silloin riittää ihan perus tason edullisemmat palat päivittäiseen ajoon."
Jos tulee vähän enempi rankempaa jarruttelua ja perse kestää, niin hommaa kunnon palat, kuten Ferodon DS2500:set. Ne on ratapalat, mut hyvin toiminu normikäytössä. Ero Ferodon Performance paloihin on parempi kulutuksenkestävyys ja kitkakerroin. Hintaerokin on aika mitätön, joten niistä kahdesta suosittelen DS2500:sta. Niille jäi hintaa Golffiin n. 240 €, mutta ovat olleet hintansa väärti. purevat aika lailla..
Päädyin kuitenkin vakiolevyihin, ei uria, ei reikiä. Tuli luettua aika paljon taustakirjallisuutta ja lopputulos on, että normikäytössä on ihan sama onko siellä uria vai ei. Rei'itetyt levyt halkeilee herkemmin. Itelleni tuli ihan blankko Brembon levyt ja hyvin on kestänyt. Olivat aika lailla saman hintaiset kun marmorilta haetut OEMit. Jos on tulossa ihan normikäyttöön, niin suosittelen niiden seuraksi vakiopaloja. Jondea lainatakseni: "Normaali autoilija joka ei käy radalla tai jarruttele jatkuvasti valoista toisiin kaupungissa, ei kyllä oikeasti noita parempia tarvitse. Vaan silloin riittää ihan perus tason edullisemmat palat päivittäiseen ajoon."
Jos tulee vähän enempi rankempaa jarruttelua ja perse kestää, niin hommaa kunnon palat, kuten Ferodon DS2500:set. Ne on ratapalat, mut hyvin toiminu normikäytössä. Ero Ferodon Performance paloihin on parempi kulutuksenkestävyys ja kitkakerroin. Hintaerokin on aika mitätön, joten niistä kahdesta suosittelen DS2500:sta. Niille jäi hintaa Golffiin n. 240 €, mutta ovat olleet hintansa väärti. purevat aika lailla..
Allright, auto pesty ja viety talliin kuivumaan. Nostin jo pukeille ja otin renkaat pois, huomenna kurkataan missä kunnossa levyt ja palat on.
Konehuoneessa kurkin johtoja läpi ja sieltä löytyi yksi haljennut pieni letku joka Haynesin kirjan mukaan ilmeisesti liittyy jarrujen toimintaan, se saattaa selittää satunnaisen jarrutehon heikkenemisen..?
Tässä nyt parin päivän ebay-koluamisen ja tutkimisen perusteella voisin kokeilla EBC:n levyjä ja paloja, ne kun tulisivat about samanhintaisiksi kuin koko setti Motonetistä.
http://camskill.co.uk/m31b0s3052p16692/ ... rake_Pads_
http://camskill.co.uk/m31b0s3051p16622/ ... rake_Pads_
http://camskill.co.uk/m31b897s3139p2086 ... ake_Discs_
http://camskill.co.uk/m31b897s3138p2077 ... ake_Discs_
Konehuoneessa kurkin johtoja läpi ja sieltä löytyi yksi haljennut pieni letku joka Haynesin kirjan mukaan ilmeisesti liittyy jarrujen toimintaan, se saattaa selittää satunnaisen jarrutehon heikkenemisen..?
Tässä nyt parin päivän ebay-koluamisen ja tutkimisen perusteella voisin kokeilla EBC:n levyjä ja paloja, ne kun tulisivat about samanhintaisiksi kuin koko setti Motonetistä.
http://camskill.co.uk/m31b0s3052p16692/ ... rake_Pads_
http://camskill.co.uk/m31b0s3051p16622/ ... rake_Pads_
http://camskill.co.uk/m31b897s3139p2086 ... ake_Discs_
http://camskill.co.uk/m31b897s3138p2077 ... ake_Discs_
Täältä http://uk-mkivs.net/ löytyy jotain EBC:stä kokemuksia ainaskin, ja sit Dynamiitin sivuilta myöskin. Nuo levyt ottasin itellenikin kyllä, meinaatko vielä harkita kisapaloja vain lähteä nuilla ns. OEMia vastaavilla paloilla?
Mites tälläinen budjetti upgrade: http://speed-autoteile.fi/index.php?rou ... ct_id=1105
Zimmermannit ei ole sieltä halvimmasta päästä. Mut kai ne ihan hyviä on... Ja tuleehan tossa setissä noi satulan kannakkeet mukana, ei nekään mitään ihan ilmaisia ole.
Mun mielestä toi ei kyllä kokonaisuudessaan ole tommoiseksi pieneksi jarru-upgradeksi edes pahan hintainen, kuitenkin ihan bolt on-juttuja vielä.
Eipä tuohon noin 500 euron haarukkaan oikein muutakaan (ainakaan mitään järkevää/suoraan paikalleen käyvää) jarru-upgradea saa. Ellei sitten löydä käytettynä jotain jostain, joka taas vaatii (ainakin lähes) jokapäiväistä netin kyttäämistä, eBay jne.
edittiä: eBaysta (Saksa) näyttää löytyvän 288x25 + 245x10 Zimmermann jarrusettiä sileillä levyillä kaikkine jarrupaloineen 235 euroon (sis. toimituskulut). Rei'itetyillä levyillä saman kokoinen setti 326e. Ei tuolta edes tuota alkuperäisen kirjoittajan mainitsemaa 280mm etulevyä saa, kaikki 1.8/2.0/1.9TDI:t on 288mm halkaisijalla...
Mun mielestä toi ei kyllä kokonaisuudessaan ole tommoiseksi pieneksi jarru-upgradeksi edes pahan hintainen, kuitenkin ihan bolt on-juttuja vielä.
Eipä tuohon noin 500 euron haarukkaan oikein muutakaan (ainakaan mitään järkevää/suoraan paikalleen käyvää) jarru-upgradea saa. Ellei sitten löydä käytettynä jotain jostain, joka taas vaatii (ainakin lähes) jokapäiväistä netin kyttäämistä, eBay jne.
edittiä: eBaysta (Saksa) näyttää löytyvän 288x25 + 245x10 Zimmermann jarrusettiä sileillä levyillä kaikkine jarrupaloineen 235 euroon (sis. toimituskulut). Rei'itetyillä levyillä saman kokoinen setti 326e. Ei tuolta edes tuota alkuperäisen kirjoittajan mainitsemaa 280mm etulevyä saa, kaikki 1.8/2.0/1.9TDI:t on 288mm halkaisijalla...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 39 vierailijaa