Hei
Eli seuraavanlainen ongelma vaivannut jo hetken aikaa.
Renkaat maassa vänkärin puolella eturenkaassa tuntuu välys ja jarrulevyt lämpenee 10km ajolenkillä reilusti.
Tänään nostin auton ylös ja tarkistelin keulaa.Renkaat pyörii heikosti ja kuuluu laahaava ääni.Renkaita heilutellessa välys tuntuu vetarin sisemmässä päässä ja iskarin yläpäässä (heilutellessa rengasta sivuttain) ylös alas suunnassa välystä ei tunnu.Lonksunta tuntuu enempi iskarissa kuin myös näkyy katsoessa konehuoneesta iskari tekee melko suurta lonksuntaa.
Pyörännavan,levyn kohdalla ei näy kautta tunnu että olisiko välys esim. levyssä vaan se tuntuu juuri iskarissa/vetarissa.
Ajossa/käännöissä vetari ei äännä/lonksu ainoastaan ratti vatkaa.
Jarrujen lämpenemiseen veikkaisin levyjä mutta tuohon välykseen tarttee apuja missä vika onko iskarin yläpää vai vetari.
iskarin yläpään ja rungon väli konehuoneessa (kumpikin puoli) n.2,5-2cm luokkaa.
Kiitollinen oisin neuvoista.
Golf 3 Ongelmaa,apuja kaivataan.
Valvoja: ffp jäsenet
Iskarin yläpääthän ovat ns. kelluvat, eli tuo rengas ilmassa heiluttelu ei kerro yläpään kunnosta yhtään mitään. Sen kuuluukin heilua, koska helmasta tunkattaessa iskarin yläpään kumi irtoaa kupista, ja jousitolppa tipahtaa konehuoneen puolella olevan lautasen varaan. Yläpään selvä välys kuuluu huonommilla teillä ajettaessa "lotinana", ikäänkuin kallistuksenvakaajan osien välyksenä, sekä käännettäessä rutinana tai paukkeena. Itse ostin uudet yläpään laakerit(motonet) kun alkuperäiset 550tkm ajetut ajattelin jo päästää levolle. Uudet oli ihan paskat. Rasvasin vanhat ja taas mennään toiset 550tkm.
Jos renkaassa on poikittaisvälystä, lie raidentangon pää? Jos tosiaan vetarikin hölkkäsee selvästi olka-akseliin nähden, se on silloin pyöränlaakeri tai vetoakselin napamutteri on löysällä. Jos se on kauankin ollut löysällä, pitää jo vaihtaa enempi osia. Jos jarrut laahaa, satulan liukutapit jumissa. Äärimmäisissä tapauksissa myös jarrusatulan mäntä jumittaa.
Jos renkaassa on poikittaisvälystä, lie raidentangon pää? Jos tosiaan vetarikin hölkkäsee selvästi olka-akseliin nähden, se on silloin pyöränlaakeri tai vetoakselin napamutteri on löysällä. Jos se on kauankin ollut löysällä, pitää jo vaihtaa enempi osia. Jos jarrut laahaa, satulan liukutapit jumissa. Äärimmäisissä tapauksissa myös jarrusatulan mäntä jumittaa.
Hei
Iskarin yläpäätä eilen yritin kiristää mutta ei vaikutusta ja samoin napamutteria (käsin tosin) ei mennyt tiukemmalle,Pystyykö/saako vetää napamutterin pulttikoneella kiinni.
Vielä tuosta iskarista sen verta että heiluu joka suuntaan lonksutellessa ja ajossa paukkuu ja natisee käännöissä ja tuntuu vetelältä.rengasta lonksutellessa iskarin liike vastaa vetarin siäpäähän eli vetarin sisäpää ikäänkuin joustaa iskarin liikkeen.
Jarrujen liukutapithan voi kupari tahnalla rasvata ja hiukan jättää pelivaraa liukutappeihin että ei palat ihan osu levyyn tai kokeilla niin että hieman löysää liukujen pultteja että palat ei laahaa levyyn.
kaveri autoon painaan jarruja testiksi että jarruttaa ennen kuin ajoon lähtee.
Iskarin yläpäätä eilen yritin kiristää mutta ei vaikutusta ja samoin napamutteria (käsin tosin) ei mennyt tiukemmalle,Pystyykö/saako vetää napamutterin pulttikoneella kiinni.
Vielä tuosta iskarista sen verta että heiluu joka suuntaan lonksutellessa ja ajossa paukkuu ja natisee käännöissä ja tuntuu vetelältä.rengasta lonksutellessa iskarin liike vastaa vetarin siäpäähän eli vetarin sisäpää ikäänkuin joustaa iskarin liikkeen.
Jarrujen liukutapithan voi kupari tahnalla rasvata ja hiukan jättää pelivaraa liukutappeihin että ei palat ihan osu levyyn tai kokeilla niin että hieman löysää liukujen pultteja että palat ei laahaa levyyn.
kaveri autoon painaan jarruja testiksi että jarruttaa ennen kuin ajoon lähtee.
Hei
Päivitystä.
Autoon vaihdettu takalaakerit kun oli rikki ja etulaakerit jarrujen lämpeneminen johtui etulaakerin rikkoutumisesta.
Etu iskaritkin kiristetty laakerinvaihdon yhteydessä.ratti ei vatkaa enää niin pahasti eli oireet lievemmät mutta vatkaa silti.
Nyt autolla ajaessa kadulla jossa muita autoja parkissa ohi ajaessa kuuluu metallista kilinää ihan kuin joku ottaisi kiinni.Oikean puolen takajarru hieman laahaa mutta etujarrut on ok.
Ratti vatkaa 60km/h alapuolella kovemmassa vaudissa ei.
voiko johtua raidetangoista/alatukivarsista niitä ei oo keulaa vielä vaihdettu?
Päivitystä.
Autoon vaihdettu takalaakerit kun oli rikki ja etulaakerit jarrujen lämpeneminen johtui etulaakerin rikkoutumisesta.
Etu iskaritkin kiristetty laakerinvaihdon yhteydessä.ratti ei vatkaa enää niin pahasti eli oireet lievemmät mutta vatkaa silti.
Nyt autolla ajaessa kadulla jossa muita autoja parkissa ohi ajaessa kuuluu metallista kilinää ihan kuin joku ottaisi kiinni.Oikean puolen takajarru hieman laahaa mutta etujarrut on ok.
Ratti vatkaa 60km/h alapuolella kovemmassa vaudissa ei.
voiko johtua raidetangoista/alatukivarsista niitä ei oo keulaa vielä vaihdettu?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 97 vierailijaa