2.0 16V DOHC -moottoriin lisää tehoa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

eaglhart
-
Viestit: 87
Liittynyt: 28.6.2011 22:00

2.0 16V DOHC -moottoriin lisää tehoa?

ViestiKirjoittaja eaglhart » 16.9.2011 12:29

Autoni on siis -95 Passat Variant 150-heppaisella ABF-moottorilla. Koneella on ajettu nyt reilut 300 tkm ja oikeastaan ainoa mistä ajokilometrit huomaa, on se, että jonkin verran öljyä joutuu lisäilemään vaikka ulospäin sitä ei mihinkään vuodakaan. Eli venttiilivarren kumit ja männänrenkaat sitä vissiin vähän päästää ohitseen...

Ajatuksissa on käynyt koneen remontoiminen, ja samallahan siihen olis kiva saada lisää tehoa jos sen kuitenkin auki ottaa... Onko kellään kokemusta ko. moottorin virittämisestä, miten siihen parhaiten saisi lisää voimaa? Koneen luonnehan on sellainen että huipputehot tulevat käyttöön vasta isoilla kierroksilla (110 kW (150 hv) @ 6000 r/min) ja huippuvääntö (180 Nm @ 4800 r/min).
Jos tuohon koneen remontti- ja virityshommaan ryhdyn niin tavoitteena olisi saada alakierroksille lisää voimaa (vääntöä) ja saishan ne huipputehotkin lisääntyä.

Tehokkain moottori jolla tuota korimallia on valmistettu, on 2.8-litrainen VR6 (ABV), jossa on tehoa 135 kW (184 hv). Pikaisen laskutoimituksen mukaan siis 220 heppaa saisi viritetystä koneesta maksimissaan löytyä.

Mitkä ovat parhaat konstit tuon koneen tehonlisäämiseen? Nokat uusiksi varmaan, mutta mitäs muuta?

Toinen vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa tekniikka jo valmiiksi tehokkaampaan, mutta mitä muita vaihtoehtoja löytyisi tuon VR6:n sijaan?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.9.2011 13:22

ABV on 2.9l . AAA on 2.8l. Wikipedia näyttää vain 184hp passatille, vaikka siinä on golffissa 190hp.. oisko wikissä sit virhe.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 16.9.2011 15:52

Tehokkain moottori jolla tuota korimallia on valmistettu, on 2.8-litrainen VR6 (ABV), jossa on tehoa 135 kW (184 hv). Pikaisen laskutoimituksen mukaan siis 220 heppaa saisi viritetystä koneesta maksimissaan löytyä.


Tuollakaan ei ole mitään merkitystä, koska vähäpäästöistä autoa et voi virittää laillisesti yhtään ilman VTT mittauksia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2011 15:58

Schrickin nokat, simonsin pörinäpakoputkisto, Supersprintin pakosarja ja moottorinohjauksen säätö tuo omassa KR:ssä 20% lisätehoa mekaanisella ruiskulla, mutta väännöstä en tiedä mitään. Hiilivedyt jää puoleen sallitusta maksimista. Luultavasti sähköisellä moottorinohjauksella saisi suuremman tehonnousun, kun toi k-jet käy mulla ihan äärirajoillaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.9.2011 16:04

KR:ssä 20% lisätehoa mekaanisella ruiskulla, mutta väännöstä en tiedä mitään. Hiilivedyt jää puoleen sallitusta maksimista.


Tämä nyt taitaa olla aika offtopicia, koska KR ei ole vähäpäästöinen. Puoletkin KR-moottorille sallituista arvoista on totaalihylky vähäpäästöisessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2011 16:11

Se oli ihan esimerkki mihin sopivilla nokilla on mahdollista päästä.

E: Tietäisi mitä vakion hiilivetypäästöt on niin osaisi suhteuttaa päästöjen lisääntymisen...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.9.2011 17:02

No jos tommoisen vanhan kakkiksen virinokat laittaa vähäpäästöiseen, voi unohtaa leimaamisen.

Katti polttaa tiettyyn rajaan asti hiilivedyt pois. Tosin sen elinikä lyhenee todella paljon, sekä pahimmillaan saa poltettua koko auton. Siinä ei paljon auta päästöjen suhteuttaminen kakkiksen nokkien kanssa. Virinokilla tosin hiilivedyt eivät ole ainut ongelma vähäpäästöisissä, tulee niitä muitakin ongelmia.

Mulla on 1.3litraisesta maamoottorista otettu 150hp/litra vaparina, mutta turha sitäkään on esimerkkinä ottaa kun ei ole vähäpäästöinen.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.9.2011 4:16

ABV, tuttu myös Corradosta ja VR6 Syncro Golfista, on siis 2,9-litrainen ja 190-heppainen moottori. Toki tuossa voi olla Passatin kohdalla joku tehonalennus ohjelmallisesti tms? Tai sitten se on vain virhe/paperilla oleva "tehonalennus".

Paras tapa lisätä tuohon kyseiseen Passatiin sitä voimaa olisi varmaankin laittaa tuollainen ABV-moottori sinne keulalle. Järkevin ja edullisin tapa lisätä voimaa on vaihtaa autoa. ;)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 18.9.2011 17:54

Noilla kilsoilla kanteen saa tehdä täyden remontin. Tarkottaa varmuudella myös uusien pakovenojen ostoa. Rempan hinnaksi minimissään 600e.
Muita virikuluja:
-nokat +500e
-pakosatsi ja putkisto +500e
-ohjelman muutos +500e
+++muut tilpehöörit.

Saat upottaa käytetyilläkin osilla pari tonnia ja saatat hyvällä tuurilla saada 180hv.
En kiellä tekemästä, mutta ei siinä ole järjen hiventä.
Palstalla on jo muutaman kerran ollu tän kesän aikaan myynnissä 1.8t tekniikoita reilulla tonnilla... Ainut järkevä vaihtoehto auton vaihdon lisäksi.

eaglhart
-
Viestit: 87
Liittynyt: 28.6.2011 22:00

ViestiKirjoittaja eaglhart » 20.9.2011 13:16

Kiitos vastauksista. En oo "hetkeen" autojen virittämistä harrastanu kun oon harrastanu pitkään prätkiä, ja niissäkin customeita, eli teho ei ole ollut se "juttu"... Eli nykylainsäädännöllä saa tosiaan unohtaa tuon virityshomman. Ajellaan nyt tuolla tekniikalla toistaiseksi, kun vielä toimii kaikin puolin moitteettomasti, ainoa on että öljyähän se vähän syö. Mietitään sitten uudemman kerran jos koneeseen alkaa ilmaantua jotain ongelmia...

Sen 1.8T -tekniikan sit ilmeisesti vois tuohonkin koppaan istuttaa ja saada leimankin operaation jälkeen, vai?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.9.2011 17:06

Saahan sen leimaan, helpostikin. Moottorin teho ei eroa tuosta sinun vakiosta (150hp) ja päästönormitkin ovat 1.8T:ssä tiukemmat. Että ei muuta kuin sovittamaan...
En nyt ala jeesustelemaan tässä moottorinohjauksesta ja/tai ajonestosta sen enempää.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.9.2011 20:44

Eipä se jeesustelua kaipaakkaan. Vanha pois ja 1.8t:n motronic tilalle. Varmin ja toimivin vaihtoehto ilman stressiä ja hapuilua. Ajoneston pois ottoon menee puoltuntia ja hoituu järkihintaan monellakin eri pajalla.

eaglhart
-
Viestit: 87
Liittynyt: 28.6.2011 22:00

ViestiKirjoittaja eaglhart » 22.9.2011 16:18

Semmonen ajatus vielä tuli mieleen, että jos tuolla nykyisellä moottorilla jatketaan tästä eteenpäinkin, niin se kansiremppa on tosiaan edessä piakkoin. Mietin että saiskohan esim. toisenlaisilla nokilla teho/vääntökäyrää normikäyttöön paremmaksi, eli lisää voimaa alemmille kierroksille? Tai jollain muulla konstilla? Kun vakionahan tuon koneen tehokäyrä on jyrkän vuorimainen. Huipputeho kyllä riittää käyttöautolle ihan hyvin, mutta ei haittais jos tuolla 2000-4000 rpm välillä olis vähän enemmän voimaa tarjolla...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa