Vento 1.8 -96 kaasupolkimen on/off -ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

BäXi
-

Vento 1.8 -96 kaasupolkimen on/off -ongelma

ViestiKirjoittaja BäXi » 26.7.2011 15:20

Hei,

En oikein tiedä millä nimellä tätä vikaa kutsuisi, mutta vika on kuitenkin seuraavanlainen.. Tuntuisi kuin kaasupoljin olisi on/off asetuksella. Eli tasakaasulla ajettaessa auto menee kiitettävästi eteenpäin. Ihan pienen pientä nykimistä voi olla, mutta kun nostan jalan kokonaan kaasulta, niin moottorijarrutus ei ole tasaista (kaukana siitä), vaan se on sellaista järkyttävää nykimistä. Auto lähinnä pomppii eteenpäin ja kun taas painan kaasua, niin ensimmäiseksi se nykäisee ja sen jälkeen menee ihan tasaisesti pintakaasulla. Oli nopeus mikä tahansa, niin se tekee tuota. Kaupungissa kun aika usein joutuu painamaan kaasua, nostamaan kaasua, painamaan kaasua, niin meno on aika epämukavaa, kun tuntuu että olisi kengurun poikasia tankissa. Muuten auto kulkee hyvin. Kiihdytyksissäkään ei huomaa mitään. Sen kyllä tuntee, että vetoa vielä löytyy.

Tumi
-

ViestiKirjoittaja Tumi » 26.7.2011 17:42

Mulla on vahva mutu että pienet alipainevuodot tekee juuri tuota kaksitahtiefektiä eli epätasaista moottorijarrutusta vaikka tasakaasuajossa menisi vielä tasaisesti. Mulla oli samaa riesaa lievempänä joka väheni alipaineletkujen tiivistyksellä, pitäisi käydä vielä ilmanotto läpi.

Entris
-

ViestiKirjoittaja Entris » 3.8.2011 9:38

Suosittelisin ensimmäiseksi vikakoodien lukua. Epäilisin itse joko lambda-anturia tai kaasupolkimen asentoanturia.

Omassa ABS-koneellisessa Jetassa oli ongelmaa että tasakaasulla nypytti ja puutui, kylmänä ja kaasu pohjassa meni hienosti ilman ongelmia. Vikana oli hajoamaisillaan oleva lambda-anturi.

Tässä muutama VAG-Scope -kuva aiheesta:
Puutumisongelma lambdasta johtuen
Tältä pitäisi näyttää toimivan kaasupolkimen asentoanturin lukemat (kaasu painettu hitaasti pohjaan ja päästetty hitaasti)

BäXi
-

ViestiKirjoittaja BäXi » 3.8.2011 9:50

Kiitos näistä! :) Olen jo itsekin kyllä epäillyt tuota lambdan toimivuutta. Seuraavaksi menee kyllä se vaihtoon, koska on vahvasti sellainen muistikuva, että olen n. vuosi sitten (kun auton sain), niin vaihtanut kaasupolkimen asentotunnistimen. Silloin laitettiin tietokoneeseen kiinni ja näytti vikakoodia ko. tunnistimesta.

Entris
-

ViestiKirjoittaja Entris » 3.8.2011 13:49

Sanoisin että hyvin luultavasti on lambdavika. Muista käyttää kone käyntilämpöiseksi ennen lambdan irroitusta niin käy huomattavasti helpommin. Nimimerkillä kolmeen kertaa väänsin kaikilla voimilla eikä kylmänä irronnut. Kuumana kun suihkautti vähän CRC:tä juureen ja nyppäsi 22-millisellä lenkillä niin lähti irti välittömästi... Pitää vaan olla hanskat kädessä ettei polta käsiä pakosarjaan.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”