Runkopalkkien entisöintiä
Valvoja: ffp jäsenet
Runkopalkkien entisöintiä
Eli kun ei netikastakaan mitään aiheesta oikein löytynyt. Kellään ei taida koti tai edes yritys käytössä näin normi rakentajan budjetille sopivana happoaltaita, jossa puhdistaa ja uudelleen käsitellä koko kori kerralla, niin pistetään aivoriihi pystyyn mitä noille voisi tehdä ihan koti konstein!??!
Itsellä on mk2 golffin rakennus kesken tarkoituksena tehdä kulkineesta mahdollisimman uutukaista vastaava perus korin osalta. Runko palkeissa on muutama reikä jotka on tullut paikattua ja palkin sisällä oleva töhnä (vaha?) on kerännyt itseensä aika kerroksen pölyä yms mutaa. Hitsatessa tämä ilmeinen vaha sulaa ja poistuu alueelta. Sisältä usein unohtuu edes koettaa suojata paikattu kohta, jonka jälkeen korroosio taas iskee ja homma oli yhtä tyhjän kanssa... Tuohon on niin paljon tunteja uhrattu ettei kiinnostaisi katsella sen ruostuvan käsiin muutamassa vuodessa että jos vaikka tekis sen hyvin.
Keskustelun aiheena onkin millä tälläisen kori rakenteen voisi kunnostaa vastaamaan uutta ja suojata tulevaa korroosiota vastaan. Off topic=Se joka sanoo että antaa paskojen ruostua olemattomiin on vain hyvä ja käy pankista lainaamassa sen verran käteistä että lähdetään koko foorumin väki ostamaan upouudet Vaginat joka perheeseen!!
Apuvälineinä olen itse suunnitellut noin 4-5mm sisähalkaisijaltaan olevaa letkua jonka päähän laittaisi luodin päätä muistuttavan holkin johon poraisi muutamia aivan minimaalisia reikiä/ suuttimen virkaa ajavaa. Toiseen päähän yläsäiliö hanalla joka annostelisi ruiskutettavan aineen määrää ja paine ilmalla itse syöttö. Tällä saisi sinkin ja maalin sekä vahan vedettyä.. isommalla suuttimella myös muita töhniä.
Kunnon tarkastusta varten ideoin käyttää putkifirmoissa esim olevia valokuitu etc kameroita joissa on valo ja pääsee kätevästi palkkien sisälle kuvailemaan. Tästä saa automaattisesti tallenteen itselle. Tietääkseni tämmöinen ei paljoa edes maksaisi. Toinen vaihtoehto olisi ostaa itselle käytetty lääkäreiden käyttämä tähystin. Hintaa moisella taisi olla 2500€ tai jotain sinne päin. Saisi ainakin rauhassa tähystellä ja vaikka vaimon kanssa lääkärileikkejä harrastella :D (hyvä perustelu myös paremmalle osapuolelle jos tulee känää tuosta ostoksesta ;) XD)
Mielessä on myös käynyt hiekkapuhallus, mutta hiekka pölyn kertyessä kolosiin tietää suurempia ongelmia ja sen pois saaminen palkin sisältä on aika kettumainen tehtävä.
Aijemmin pesin koko pohjan ja palkit pienellä paine pesurilla, jolla ainakin suuri osa irto moskasta poistui. Enää jäljellä olisi tuo korivaha ja siihen tarttunut maantiepöly, pintaruoste ja ehkä joku puhdistus uutta maalia varten esim tinnerillä pesu?
Nyt saa heittää ajatuksia mutta kaikille viesteille myös perustelut kiitos!!
edit. Unohtui sanoa että pahin ongelma taitaa olla jo olemassa olevan ruosteen poisto/deactivointi ettei tuho pääse leviämään? Ruoste voipi vaatia enemmän mekaanista työstöä vai onko tähän olemassa mitään ideoita?? Joku töhnä muistaakseni deaktivoi ruosteen täysin niin että se ei jatkanut prosessiaan enempää, mutten muista sen nimeä.
Itsellä on mk2 golffin rakennus kesken tarkoituksena tehdä kulkineesta mahdollisimman uutukaista vastaava perus korin osalta. Runko palkeissa on muutama reikä jotka on tullut paikattua ja palkin sisällä oleva töhnä (vaha?) on kerännyt itseensä aika kerroksen pölyä yms mutaa. Hitsatessa tämä ilmeinen vaha sulaa ja poistuu alueelta. Sisältä usein unohtuu edes koettaa suojata paikattu kohta, jonka jälkeen korroosio taas iskee ja homma oli yhtä tyhjän kanssa... Tuohon on niin paljon tunteja uhrattu ettei kiinnostaisi katsella sen ruostuvan käsiin muutamassa vuodessa että jos vaikka tekis sen hyvin.
Keskustelun aiheena onkin millä tälläisen kori rakenteen voisi kunnostaa vastaamaan uutta ja suojata tulevaa korroosiota vastaan. Off topic=Se joka sanoo että antaa paskojen ruostua olemattomiin on vain hyvä ja käy pankista lainaamassa sen verran käteistä että lähdetään koko foorumin väki ostamaan upouudet Vaginat joka perheeseen!!
Apuvälineinä olen itse suunnitellut noin 4-5mm sisähalkaisijaltaan olevaa letkua jonka päähän laittaisi luodin päätä muistuttavan holkin johon poraisi muutamia aivan minimaalisia reikiä/ suuttimen virkaa ajavaa. Toiseen päähän yläsäiliö hanalla joka annostelisi ruiskutettavan aineen määrää ja paine ilmalla itse syöttö. Tällä saisi sinkin ja maalin sekä vahan vedettyä.. isommalla suuttimella myös muita töhniä.
Kunnon tarkastusta varten ideoin käyttää putkifirmoissa esim olevia valokuitu etc kameroita joissa on valo ja pääsee kätevästi palkkien sisälle kuvailemaan. Tästä saa automaattisesti tallenteen itselle. Tietääkseni tämmöinen ei paljoa edes maksaisi. Toinen vaihtoehto olisi ostaa itselle käytetty lääkäreiden käyttämä tähystin. Hintaa moisella taisi olla 2500€ tai jotain sinne päin. Saisi ainakin rauhassa tähystellä ja vaikka vaimon kanssa lääkärileikkejä harrastella :D (hyvä perustelu myös paremmalle osapuolelle jos tulee känää tuosta ostoksesta ;) XD)
Mielessä on myös käynyt hiekkapuhallus, mutta hiekka pölyn kertyessä kolosiin tietää suurempia ongelmia ja sen pois saaminen palkin sisältä on aika kettumainen tehtävä.
Aijemmin pesin koko pohjan ja palkit pienellä paine pesurilla, jolla ainakin suuri osa irto moskasta poistui. Enää jäljellä olisi tuo korivaha ja siihen tarttunut maantiepöly, pintaruoste ja ehkä joku puhdistus uutta maalia varten esim tinnerillä pesu?
Nyt saa heittää ajatuksia mutta kaikille viesteille myös perustelut kiitos!!
edit. Unohtui sanoa että pahin ongelma taitaa olla jo olemassa olevan ruosteen poisto/deactivointi ettei tuho pääse leviämään? Ruoste voipi vaatia enemmän mekaanista työstöä vai onko tähän olemassa mitään ideoita?? Joku töhnä muistaakseni deaktivoi ruosteen täysin niin että se ei jatkanut prosessiaan enempää, mutten muista sen nimeä.
Olisiko ihan mahdoton idea irroittaa runkopalkit korista, pistehitseillä ne taitaa kuitenkin kiinni olla? Siten saisi ne entisöityä oikeen kunnolla.
Toisaalta, yleensä entisöityjä autoja käytetään vain nätillä kelillä ja pidetään tallissa kun kelit ovat huonot. Runkopalkkien pesu sisältä kunnon painepesurilla viemärinavausletkulla irroittaa takuulla kaiken irtopaskan. Sen jälkeen sisälle laitettu kotelosuoja pysäyttää olemassa oleva ruosteen etenemisen, jonka jälkeen palkit ovat "kesäkäytössä" käytännössä ikuiset, vaikka siellä ruostetta olisikin.
Toisaalta, yleensä entisöityjä autoja käytetään vain nätillä kelillä ja pidetään tallissa kun kelit ovat huonot. Runkopalkkien pesu sisältä kunnon painepesurilla viemärinavausletkulla irroittaa takuulla kaiken irtopaskan. Sen jälkeen sisälle laitettu kotelosuoja pysäyttää olemassa oleva ruosteen etenemisen, jonka jälkeen palkit ovat "kesäkäytössä" käytännössä ikuiset, vaikka siellä ruostetta olisikin.
Juu no toi on varsinaisesti hyvä idea mutta perustelisin kielteistä kantaa sillä että kun noi osat on hitsattu paikoilleen tehtaalla niin jos ne porailee auki niin olisiko jotain korin notkahtamis tai rakenteen jännitteiden katoamis probleemaa siinä sitten? ei kyllä oikein ihan niin päreiksi laittaa tuota autoa kun siitä on kaikki irtoava sekä vähän päälle otettu jo irti :D
No siis entisöintiähän on kahden laista. Käyttö ja sitten ihan fiilistely.
Vaikka vm88 onkin vanha niin ei se nyt ole niin vanha ettenkö sillä talvella kehtais ajaa. Eli ihan rungon puolesta ajatuksena oli käyttö entisöinti.
Tuolla katukaivon avaus letkulla ja kränkkerin korkeapaine kuuma pesurilla sen luulisi lähtevän kun massatki lähtee sillä huitelemaan.. ainoa on vaan et oli sellai käytettävissä.. ei oo vaan enääXD ja se on suhteellisen kallista.
Missähän lämpötilassa tuo kori vaha lähtee sulamaan? tuo pölypaska ja vaha tuntui hitsatessa ainakin valuvan korin raumoista pihalle eli lämpöä riittävästi niin luulili sen valuvan veks. Sitten tuota por 15 sisään tuolla letku suuttimella, uusi maali ja korivaha lopuksi? noin nyt itse sen järkeilin...
Topicin ideana siis oli löytää ne säästö vinkit jos sellaisia vain on hinta/laatu/työmäärältään järkeviä
Btw ikonen tuo por15 on pinta käsittely aine. Metal ready näyttäisi olevan valmistajan mukaan se mikä aiheuttaa ruosteessa muutoksia.
over driven puolelta vinkkejä kyseisistä töhnistä:
- tarttuu hyvin ja pysyy pintaruosteisessa pellissa. Pellin taytyy olla kuiva ja harjattu puhtaaksi irtoruosteesta.
- ei pysy puhtaassa, sileassa, ruosteettomassa pellissa. Tarvii tartuntaan pintaruostetta. Hiekkapuhallettuun en ole koittanut.
- Pensselilla maalatenkin tulee ruiskusilea pinta. Maalin tasoittuminen on huippu.
- 5 vuotta sitten maalatussa alustassa ei ole yhtaan lapitullutta ruostetta
- vaikka se kuivuttuaan on epoxymaisen kova, ei se lohkea yhta helposti iskusta.
- kannattaa pitaa hanskoja maalatessa. Kuivuttuaan kasiin, se lahtee vain kulumalla pois (nimim. kokemusta on), mika kestaa helposti pari viikkoa
- paallemaalausta varten tarvii saman firman tartuntamaalin pintamaalin alle.
- maalipurkin reuna kannattaa pitaa puhtaana, jos aikoo kayttaa samasta purkista myohemmin. Maali kannen valissa liimaa sen kiinni pysyvasti.
- pienet pohjan ja takapaksin ruostekolot ja pienet reiatkin saa tukittua ja taytettya POR:n hopeisella maalilla ja heidan verkolla ja lopputuloksesta ei nae, etta on edes korjattu. (Pienten paikallisten neulareikien takia ei kannata ruveta hitsaan, jos pohja muuten on hyva)
- hengityssuojain on valttamaton pensseloidessakin.
No siis entisöintiähän on kahden laista. Käyttö ja sitten ihan fiilistely.
Vaikka vm88 onkin vanha niin ei se nyt ole niin vanha ettenkö sillä talvella kehtais ajaa. Eli ihan rungon puolesta ajatuksena oli käyttö entisöinti.
Tuolla katukaivon avaus letkulla ja kränkkerin korkeapaine kuuma pesurilla sen luulisi lähtevän kun massatki lähtee sillä huitelemaan.. ainoa on vaan et oli sellai käytettävissä.. ei oo vaan enääXD ja se on suhteellisen kallista.
Missähän lämpötilassa tuo kori vaha lähtee sulamaan? tuo pölypaska ja vaha tuntui hitsatessa ainakin valuvan korin raumoista pihalle eli lämpöä riittävästi niin luulili sen valuvan veks. Sitten tuota por 15 sisään tuolla letku suuttimella, uusi maali ja korivaha lopuksi? noin nyt itse sen järkeilin...
Topicin ideana siis oli löytää ne säästö vinkit jos sellaisia vain on hinta/laatu/työmäärältään järkeviä
Btw ikonen tuo por15 on pinta käsittely aine. Metal ready näyttäisi olevan valmistajan mukaan se mikä aiheuttaa ruosteessa muutoksia.
over driven puolelta vinkkejä kyseisistä töhnistä:
- tarttuu hyvin ja pysyy pintaruosteisessa pellissa. Pellin taytyy olla kuiva ja harjattu puhtaaksi irtoruosteesta.
- ei pysy puhtaassa, sileassa, ruosteettomassa pellissa. Tarvii tartuntaan pintaruostetta. Hiekkapuhallettuun en ole koittanut.
- Pensselilla maalatenkin tulee ruiskusilea pinta. Maalin tasoittuminen on huippu.
- 5 vuotta sitten maalatussa alustassa ei ole yhtaan lapitullutta ruostetta
- vaikka se kuivuttuaan on epoxymaisen kova, ei se lohkea yhta helposti iskusta.
- kannattaa pitaa hanskoja maalatessa. Kuivuttuaan kasiin, se lahtee vain kulumalla pois (nimim. kokemusta on), mika kestaa helposti pari viikkoa
- paallemaalausta varten tarvii saman firman tartuntamaalin pintamaalin alle.
- maalipurkin reuna kannattaa pitaa puhtaana, jos aikoo kayttaa samasta purkista myohemmin. Maali kannen valissa liimaa sen kiinni pysyvasti.
- pienet pohjan ja takapaksin ruostekolot ja pienet reiatkin saa tukittua ja taytettya POR:n hopeisella maalilla ja heidan verkolla ja lopputuloksesta ei nae, etta on edes korjattu. (Pienten paikallisten neulareikien takia ei kannata ruveta hitsaan, jos pohja muuten on hyva)
- hengityssuojain on valttamaton pensseloidessakin.
Tätä samaa kysymystä olen miettinnyt paljon, kun on oma Jetta tullut korin osalta käytyä kokonaan läpi (ja käytettyä turkasen paljon työtunteja..)
...että mitä nuo happokylvyt oikeasti maksavat?
Seuraavaa aihiota en todellakaan aio ruveta putsaamaan mekaanisesti, se on varma.
Seuraava kysymys onkin, että jos sen korin happokylvettää kunnolla niin, että kaikki aineet sulavat pois, niin miten kaikki kotelot ja nurkat sitten pinnoittaa siten, että ruostuminen ei ala heti uudestaan? Siis vähän niinkuin sama kysymys kuin topicin aloittajalla.
Miten ammattimaiset entisöijät tämän hoitavat?
TV:n ohjelmissa, missä koreja käytetään happokylvyssä ja vedetään sitten lopulta päälle vaikka kuinka hieno näyttelymaali, ei ole näkynyt kuvausta mitä koteloille ja puoliumpinaisille rakenteille happokylvyn jälkeen tehdään.
...että mitä nuo happokylvyt oikeasti maksavat?
Seuraavaa aihiota en todellakaan aio ruveta putsaamaan mekaanisesti, se on varma.
Seuraava kysymys onkin, että jos sen korin happokylvettää kunnolla niin, että kaikki aineet sulavat pois, niin miten kaikki kotelot ja nurkat sitten pinnoittaa siten, että ruostuminen ei ala heti uudestaan? Siis vähän niinkuin sama kysymys kuin topicin aloittajalla.
Miten ammattimaiset entisöijät tämän hoitavat?
TV:n ohjelmissa, missä koreja käytetään happokylvyssä ja vedetään sitten lopulta päälle vaikka kuinka hieno näyttelymaali, ei ole näkynyt kuvausta mitä koteloille ja puoliumpinaisille rakenteille happokylvyn jälkeen tehdään.
Esim. jimiltä tulleissa ohjelmissa, corveten ja olikohan z4 valmistuksesta, niin nehän upotetaan "e-coat" pohjamaliin joka siis tunkeutuu ja tarttuu joka paikkaan mihinkä pääsee, sähkön avulla tarttuu. Töissä maalataan erinäisiä tuotteita samalla periaatteella, tosin meillä tulee sitte pulveri pintamaaliksi, että laadussa ei ihan kilpailla noiden kanssa :) Mutta tosiaan, noita on varmaan erillaisia systeemejä, meillä ton pohjamaalin alle tulee ensin sinkkifosfaatti ja sitten tota "e-coattia" n.20myytä. On voittanu suolakaivos testeissä sinkityn tavaran ihan 6-0.
Viimeksi muokannut xniko, 4.5.2011 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole koskaan kuullut että missään Suomessa tehtäisiin koko auton "hapotusta", eli maalin+ruosteenpoistoa kylvettämällä. Ulkomailla se maksaa tietääkseni tuhansia euroja, mikä on varmasti syynä miksi meillä sitä ei kukaan tarjoa. Suurinosa autonrakentajista kun täällä on niin pihejä tai köyhiä, ettei tuollaiselle palvelulle olisi riittävästi kysyntää.
Tietynlaisesti lisäneistetuilla happokylvyillä saadaan väliaikainen ruosteenesto myös teräksen pintaan, mutta pintakäsittelyn se kyllä silti vaatii ennen käyttöönottoa. Sitruunahappo on hyvä, edullinen ja turvallinen aine ruosteenpoistoon, maaliin ja rasvaan se ei pysty.
Tietynlaisesti lisäneistetuilla happokylvyillä saadaan väliaikainen ruosteenesto myös teräksen pintaan, mutta pintakäsittelyn se kyllä silti vaatii ennen käyttöönottoa. Sitruunahappo on hyvä, edullinen ja turvallinen aine ruosteenpoistoon, maaliin ja rasvaan se ei pysty.
Kyllä suomestakin löytyy happoaltaita metalliteollisuuden käytössä, sitä en sitten osaa sanoa soveltuvatko tarkoitukseen vai katoaako koko kori jos upottaa, tai onko kyseisillä yrityksillä mitään mielenkiintoa tarjota kylpyä yksityiselle..
Voi olla kyllä työlästä kaivella esille ne yritykset jotka happokylpyjä käyttää... Mutta sitkeä vaivannäkö voi tuottaa hyvinkin tulosta..
Pohjamaalauspaikasta tuossa jo tulikin vihjettä ;)
Yhden happoaltaan olen käytössäkin nähnyt, mutta kyseinen yritys ei enää toimi niissä tiloissa. Eli ajantasaista tietoa ei mulla ole.
Voi olla kyllä työlästä kaivella esille ne yritykset jotka happokylpyjä käyttää... Mutta sitkeä vaivannäkö voi tuottaa hyvinkin tulosta..
Pohjamaalauspaikasta tuossa jo tulikin vihjettä ;)
Yhden happoaltaan olen käytössäkin nähnyt, mutta kyseinen yritys ei enää toimi niissä tiloissa. Eli ajantasaista tietoa ei mulla ole.
Mitä tuosta happokylpy asiasta tiedän niin Lipeä on sellainen &%()&¤&"#(&¤"/#()=(sensored) töhnä että ei mitään rajaa Kaikki muu lähtee paitsi metalli!!(sikäli kun sitä vielä jossain 50 luvun autossa vielä on ^^) Tosin tämän jälkeen kori on saatava miltein välittömästi vesipesuun jossa nuo lipeä jäämät saadaan poistettua jonka jälkeen sinkki(sähkö vai ihan maali sinkki? en tiedä luultavasti ensimmäinen) kylpyyn jolloin saadaan perus suoja ilmaa ja kosteutta vasten. Seuraavana vaiheessa on sitten pinnan käsittely pohjamaali kylvyssä ja pintamaali kylvyssä jotka myöskin saadaan pintaan tuolla sähkön voimalla.
Kaksi ekaa allasta tietääkseni on ns suojettuja eli kansi siirretään päälle ennen prosessin alkua niin että tuenta vaijerit vain menevät läpi. Tuon säiliön sisällä on suuttimia mitkä aiheuttavat virtauksia altaassa joka huljuttelee paskan pois. Nimimerkki eräällä tehtaalla töissä olleena tiedän mitä tuo lipeä on ja en halua olla 10m lähempänä koko töhnää. Pelkät höyryt sokeuttavat ja tuhoavat hengitys tiet täysin jos muistelisin turvallisuus koulutusta oikein.
Se minkä takia tuo käsittely maksaa niin PIIIIIIIIIIIIP yksityiselle on se että miettikääpä paljon suoranaista paskaa liukenee tuon lipeän sekaan(puhdistus ja aineen vaihto sekä puhdistus kelvottoman aineen hävitys)? Kuinka paljon lipeää siirtyy pesualtaaseen ja niin edespäin!!?? saati tuollaisten aineiden pidosta olevat määräykset ja pakolliset investoinnit.. joo ei taida se 100t€ riittää kun tommosta linjastoa alkaa värkkäämään... eikä taida yrittäjää kiinnostaa käsitellä kahta autoa per vuosi tienaten esim auton omistajan mielestä kohtuullinen korvaus esim 2000€?
Uskoisin että näin harrastajalle keski luokan kuluja aiheuttava ja järkevin ratkaisu on tuo korkeapaine höyry pesuri. Heinola/lahti alueella taitaa Haler-palvelut oy tehdä "pikkurahalla" pesuja keväisin ja syksyisin jos aikaa on. Halvempia ja parempiakin varmasti löytyy. Sain tänään vinkkiä jonka mukaan saisin kyseisen koneen käyttööni pariksi päivää.
Syö bensaa ja diisseliä about 30€ tunti jos oikein muistan... keittää veden itse 200C (vai oliko jopa enemmänkin) lämpöiseksi ja työntää sen kovalla paineella. Paljon hellempi kuin hiekka puhallus ja pitäisi lähteä alusta massat että kori vahatkin helposti jos palkin sisään sitä painaa menemään. Kränkkerin pesureihin (a hinta 10t€) löytyy kaivon sulatus päitä/letkuja, jotka ovat tähän kotelo hommaan kuin tehtyjä!!. Vielä jos on haperoa jossain niin käy laikalla tekemässä aukon niin vesi pääsee paremmin pois. Pohjamaali ja ruoste ei tällä kyllä lähde, mutta siihen voisi olla (päähän pälkähdys?) tyyliin joku savupiipun nuohous harja(metalli lankoja vai mitä ovat) ja toiseen päähän porakone pyörittämään.. pitäisi irto ruoste lähteä suht nopeasti huit hapeliin.
Niin ja tuon pesun jälkeen olisi varmaan hyvä saada tila mahdollisimma kuivaksi eli kosteuden kerääjillä, öljy yms lämmittimellä tai vastaavalla.
Tämän jälkeen ruoste korjaukset ja palkin puhdistus paineilmalla tai vaikka imurilla? ja tuota sinkki maalia levittämään. ajattelin itse laittaa omaan suutin päähäni laipan, josta lähtee muutamia kevyitä joustavia rautalankoja yms jotka pitävät suuttimen keskellä palkkia levittäen maalin/aineet tasaisesti. Perään voisi heittää tuon korivahan niin jopas pitäisi olla kuin uusi!??!!
Jos ruostetta on enemmälti niin tuo sitruuna happo kylpy ei ehkä olisi huono idea mutta n toteutus onkin sitten jännä... itse ajattelisin mahdollista palkin aukkojen sulkemista ja hapon sisään työntämistä.. jostain se kuitenkin kusee niin sitä voisi kierrättää jollain pienellä halvalla sähkö pumpulla jos alla on hiukan kallistettu astia. Faija puoli on noita sitruuna happo kylpyjä pikku osille tehnyt ja ihan positiivisia tuloksia syntynyt koti konstein.. off topic.. hän on myös suunnittelemaas pientä sähkösinkitys allasta joillekkin pienemmille osilla...Tuo sitruuna happo kylpy ihan koko auton upotusta omaan altaaseen alkaa mennä jo niin kalliiksi aine määrien takia.. pienen aine kuluma tulee luultavasti tuolla palkin sisustan altaaksi muuttamisella. päät yms pystyy aina tilkitsemään sikamassalla jonka saa noista päistä helposti myös pois
Myöskin elkää ihmiset unohtako että kaikki kotelo rakenteet keräävät tuota chaissea sisäänsä. Myös mk2 golffin etuapukelkka on näitä tähän kastiin kuuluvia eli sellaisella voipi olla hyvä aloittaa harjoittelu meinaa jotain uutta kokeilla itse. Apurunkojen, alatukivarsien yms osien käsittelyä ei siis unohtaa..
Tälläistä infoa nyt itselle tuli mieleen
Kaksi ekaa allasta tietääkseni on ns suojettuja eli kansi siirretään päälle ennen prosessin alkua niin että tuenta vaijerit vain menevät läpi. Tuon säiliön sisällä on suuttimia mitkä aiheuttavat virtauksia altaassa joka huljuttelee paskan pois. Nimimerkki eräällä tehtaalla töissä olleena tiedän mitä tuo lipeä on ja en halua olla 10m lähempänä koko töhnää. Pelkät höyryt sokeuttavat ja tuhoavat hengitys tiet täysin jos muistelisin turvallisuus koulutusta oikein.
Se minkä takia tuo käsittely maksaa niin PIIIIIIIIIIIIP yksityiselle on se että miettikääpä paljon suoranaista paskaa liukenee tuon lipeän sekaan(puhdistus ja aineen vaihto sekä puhdistus kelvottoman aineen hävitys)? Kuinka paljon lipeää siirtyy pesualtaaseen ja niin edespäin!!?? saati tuollaisten aineiden pidosta olevat määräykset ja pakolliset investoinnit.. joo ei taida se 100t€ riittää kun tommosta linjastoa alkaa värkkäämään... eikä taida yrittäjää kiinnostaa käsitellä kahta autoa per vuosi tienaten esim auton omistajan mielestä kohtuullinen korvaus esim 2000€?
Uskoisin että näin harrastajalle keski luokan kuluja aiheuttava ja järkevin ratkaisu on tuo korkeapaine höyry pesuri. Heinola/lahti alueella taitaa Haler-palvelut oy tehdä "pikkurahalla" pesuja keväisin ja syksyisin jos aikaa on. Halvempia ja parempiakin varmasti löytyy. Sain tänään vinkkiä jonka mukaan saisin kyseisen koneen käyttööni pariksi päivää.
Syö bensaa ja diisseliä about 30€ tunti jos oikein muistan... keittää veden itse 200C (vai oliko jopa enemmänkin) lämpöiseksi ja työntää sen kovalla paineella. Paljon hellempi kuin hiekka puhallus ja pitäisi lähteä alusta massat että kori vahatkin helposti jos palkin sisään sitä painaa menemään. Kränkkerin pesureihin (a hinta 10t€) löytyy kaivon sulatus päitä/letkuja, jotka ovat tähän kotelo hommaan kuin tehtyjä!!. Vielä jos on haperoa jossain niin käy laikalla tekemässä aukon niin vesi pääsee paremmin pois. Pohjamaali ja ruoste ei tällä kyllä lähde, mutta siihen voisi olla (päähän pälkähdys?) tyyliin joku savupiipun nuohous harja(metalli lankoja vai mitä ovat) ja toiseen päähän porakone pyörittämään.. pitäisi irto ruoste lähteä suht nopeasti huit hapeliin.
Niin ja tuon pesun jälkeen olisi varmaan hyvä saada tila mahdollisimma kuivaksi eli kosteuden kerääjillä, öljy yms lämmittimellä tai vastaavalla.
Tämän jälkeen ruoste korjaukset ja palkin puhdistus paineilmalla tai vaikka imurilla? ja tuota sinkki maalia levittämään. ajattelin itse laittaa omaan suutin päähäni laipan, josta lähtee muutamia kevyitä joustavia rautalankoja yms jotka pitävät suuttimen keskellä palkkia levittäen maalin/aineet tasaisesti. Perään voisi heittää tuon korivahan niin jopas pitäisi olla kuin uusi!??!!
Jos ruostetta on enemmälti niin tuo sitruuna happo kylpy ei ehkä olisi huono idea mutta n toteutus onkin sitten jännä... itse ajattelisin mahdollista palkin aukkojen sulkemista ja hapon sisään työntämistä.. jostain se kuitenkin kusee niin sitä voisi kierrättää jollain pienellä halvalla sähkö pumpulla jos alla on hiukan kallistettu astia. Faija puoli on noita sitruuna happo kylpyjä pikku osille tehnyt ja ihan positiivisia tuloksia syntynyt koti konstein.. off topic.. hän on myös suunnittelemaas pientä sähkösinkitys allasta joillekkin pienemmille osilla...Tuo sitruuna happo kylpy ihan koko auton upotusta omaan altaaseen alkaa mennä jo niin kalliiksi aine määrien takia.. pienen aine kuluma tulee luultavasti tuolla palkin sisustan altaaksi muuttamisella. päät yms pystyy aina tilkitsemään sikamassalla jonka saa noista päistä helposti myös pois
Myöskin elkää ihmiset unohtako että kaikki kotelo rakenteet keräävät tuota chaissea sisäänsä. Myös mk2 golffin etuapukelkka on näitä tähän kastiin kuuluvia eli sellaisella voipi olla hyvä aloittaa harjoittelu meinaa jotain uutta kokeilla itse. Apurunkojen, alatukivarsien yms osien käsittelyä ei siis unohtaa..
Tälläistä infoa nyt itselle tuli mieleen
TM:ssä oli joskus juttua subarun rallivarustamisesta. Korkeapainepesulla poistivat massat pohjasta. Kun paine on tarpeeksi korkea, vapautuu veden törmätessä massaan ja peltiin sen verran lämpöä, ettei tarvii ees kuivata.
Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto olisi kuivajääpesu. Sillä lähtee massa ym. kylmetessään kovettuvat paskat aika kivasti ja täysin vedettä pois. Luonnollisesti myös ruosteen päällä oleva maali lähtee iloisesti pois, mutta kunnolla pellissä kiinni olevalle maalille kuivajää ei mahda mitään.
Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto olisi kuivajääpesu. Sillä lähtee massa ym. kylmetessään kovettuvat paskat aika kivasti ja täysin vedettä pois. Luonnollisesti myös ruosteen päällä oleva maali lähtee iloisesti pois, mutta kunnolla pellissä kiinni olevalle maalille kuivajää ei mahda mitään.
Juu tuotakin tuli aikoinaan tutkittua ja kyseltyä.. onhan se kätevä tapa.. tuskin vain pääsee kovin helpolla kaikkea poistamaan palkkien sisältä.. tuon ideahan on siinä että suhteellisen helvellinen kylmyys jäädyttää tuon pohjan paskan ja se on sama kuin syväjäätynyttä.. noh mitä tahansa lyö niin se hajoaa säpäleiksi.. tässä siihen riittää ihan tuo puhallettavan hiilihappojään tuulahdus....
Todella hellä käsittely jossa ei mikään osa autosta mene vituiksi mutta siinä on tuo kustannus politiikka.. en nyt muista tarkasti hintaa mutta se oli joko 600-800€ tai sitten jotain 1200€ luokkaa per auto riippuen kuinka kauan menee puhaltaessa yms muut seikat....Tämä voisi olla tosiaan kaikkeista paras tapa kunnostaa esim joku harvinaisempi auto.. miljoona yksilö golffeihin ehkä turhan kallis.
Tuo veden paineen lämmittävä vaikutus voi olla aivan totta mutta mieluusti voisin heittää pari kuuma ilma puhallinta siltikin työntämään lämmintä (ei kuumaa) ilmaa palkkien sisään kun ei se ilman tuuletusta tuo kostea ilmakaan sieltä poistu.. lämpö tuosta metallista karkaa kumminkin suhteellisen nopeasti ja sen jälkeen ilman kosteus kondensoituu metallin pintaan... näin järkeilisin asian... eli pesu, lämpimällä ilmalla joku tunnin tuuletus niin pitäisi kosteuden häipyä ja sitten onkin jo kotelo vahat yms töhnät poissa...
Sitten seuraava ongelma eli se ruoste? ulkoa päin tietysty ihan pellin vaihtoa mutta mitenkäs sisältä? Tuossa tutkin POR 15 töhnää ja siinä on pari ongelmaa:
- tarttuu hyvin ja pysyy pintaruosteisessa pellissa. Pellin taytyy olla kuiva ja harjattu puhtaaksi irtoruosteesta.
- ei pysy puhtaassa, sileassa, ruosteettomassa pellissa. Tarvii tartuntaan pintaruostetta. Hiekkapuhallettuun en ole koittanut. (joku oli kokeillut ja pysyy siinä paremmin kuin ruostuneessa.
Hiekkapuhaltamaanhan tuonne palkin sisään ei kannata.. alfa romea spaiderin puhaltaneena tiedän että sitä löytyy sitten niin uskomattomista paikoista että ei hyvä luoja.. tuskin tulee saamaan ikinä pois kaikkea!! ja tämähän kerää kosteutta itseensä... pari hiekan murusta ei haitanne mutta luultavasti jää paljon enemmän palkkien sisään..
Millähän tuon ruosteen saisi sitten veks ja pohjan pinnoitteelle!?
Todella hellä käsittely jossa ei mikään osa autosta mene vituiksi mutta siinä on tuo kustannus politiikka.. en nyt muista tarkasti hintaa mutta se oli joko 600-800€ tai sitten jotain 1200€ luokkaa per auto riippuen kuinka kauan menee puhaltaessa yms muut seikat....Tämä voisi olla tosiaan kaikkeista paras tapa kunnostaa esim joku harvinaisempi auto.. miljoona yksilö golffeihin ehkä turhan kallis.
Tuo veden paineen lämmittävä vaikutus voi olla aivan totta mutta mieluusti voisin heittää pari kuuma ilma puhallinta siltikin työntämään lämmintä (ei kuumaa) ilmaa palkkien sisään kun ei se ilman tuuletusta tuo kostea ilmakaan sieltä poistu.. lämpö tuosta metallista karkaa kumminkin suhteellisen nopeasti ja sen jälkeen ilman kosteus kondensoituu metallin pintaan... näin järkeilisin asian... eli pesu, lämpimällä ilmalla joku tunnin tuuletus niin pitäisi kosteuden häipyä ja sitten onkin jo kotelo vahat yms töhnät poissa...
Sitten seuraava ongelma eli se ruoste? ulkoa päin tietysty ihan pellin vaihtoa mutta mitenkäs sisältä? Tuossa tutkin POR 15 töhnää ja siinä on pari ongelmaa:
- tarttuu hyvin ja pysyy pintaruosteisessa pellissa. Pellin taytyy olla kuiva ja harjattu puhtaaksi irtoruosteesta.
- ei pysy puhtaassa, sileassa, ruosteettomassa pellissa. Tarvii tartuntaan pintaruostetta. Hiekkapuhallettuun en ole koittanut. (joku oli kokeillut ja pysyy siinä paremmin kuin ruostuneessa.
Hiekkapuhaltamaanhan tuonne palkin sisään ei kannata.. alfa romea spaiderin puhaltaneena tiedän että sitä löytyy sitten niin uskomattomista paikoista että ei hyvä luoja.. tuskin tulee saamaan ikinä pois kaikkea!! ja tämähän kerää kosteutta itseensä... pari hiekan murusta ei haitanne mutta luultavasti jää paljon enemmän palkkien sisään..
Millähän tuon ruosteen saisi sitten veks ja pohjan pinnoitteelle!?
No ei tuo huono ole.. mitenhän sitten jos tarvii tuon palkin sisällä navigoida niin mitenhän se tuon kanssa onnistuu.. menee ehkä hifistelyksi mutta ohjattava pää voisi olla kova sana siinä tilanteessa^^ Jos joku tuommoisen hankkii niin ilmoittakoot.. voisin tarjota sapuskat jos kävisi kattomassa noi palkkien sisustat ja niiden kunnon.
Laitan tänne tietoa kun itseltä löytyy tommoseen sen verran ylimääräistä käteistä.
Laitan tänne tietoa kun itseltä löytyy tommoseen sen verran ylimääräistä käteistä.
Kuplan rungosta sais varmaan ikuisen kun hiekkapuhallettais täysin, uittais tuolla meidän altais ja pulveria päälle. Mitään pintapeltejähän ei tuolla e-coatilla ainakaa meidän systeemillä pysty käsittelemään, koska e-coat paistetaan kiinni 200 asteisessa uunissa vähintään 50min, raudan paksuudesta vähän riippuen.. Saattais ohuet isot pellit vähän muuttaa muotoaan :D
En usko et ne paljoa vääntelis jos koko kori sinne uuniin mahtuu vaan ja tasasesti nostaa lämpöä.. liimatut saumat saattais tosin pettää et se pitäis ensin kyljettää ja sitten vahvike hitsata koko kori 5cm saumalla 5cm välein ni sais hyvän ja tietty ruosteet korjata. Kyllä siitä suht ikuisen sais varmaan.
Koetan tässä suht nopiaan saada mahdollisuuden et vetäs korkea paine höyryllä tuon pohjan puhtaaksi mutta sitä ennen olisi kyllä saatava tietoon aine millä saisi tuon ruosteen deactivoitua/poistettua... heittäkää näitä myrkkyjen nimiä josko sieltä löytyisi sopiva töhnä!!
-POR 15 kävisi ruoste kohtiin mutta irto ruoste pitäisi saada pois harjattua (savupiippu harja ja se kiinni porakoneeseen??) ei vaan tartu suoralle pelti pinnalle.. ylimääräisen aineen poisto voi olla aika narttumaista saada palkkien sisältä pois...
E-coat kuulostaa hyvälle mutta tuo uunitus voi kyllä tehdä metallin rakenteelle ihmeitä.. negatiivisessa mielessä.. :S Muuten varmasti toimiva. Xniko.. olisiko sulla tietoa paljon tämä mahtaisi kustantaa jos palkkien sisusta ja pohjan kävisi läpi?
Onko muita aineita?!?!?!?
Koetan tässä suht nopiaan saada mahdollisuuden et vetäs korkea paine höyryllä tuon pohjan puhtaaksi mutta sitä ennen olisi kyllä saatava tietoon aine millä saisi tuon ruosteen deactivoitua/poistettua... heittäkää näitä myrkkyjen nimiä josko sieltä löytyisi sopiva töhnä!!
-POR 15 kävisi ruoste kohtiin mutta irto ruoste pitäisi saada pois harjattua (savupiippu harja ja se kiinni porakoneeseen??) ei vaan tartu suoralle pelti pinnalle.. ylimääräisen aineen poisto voi olla aika narttumaista saada palkkien sisältä pois...
E-coat kuulostaa hyvälle mutta tuo uunitus voi kyllä tehdä metallin rakenteelle ihmeitä.. negatiivisessa mielessä.. :S Muuten varmasti toimiva. Xniko.. olisiko sulla tietoa paljon tämä mahtaisi kustantaa jos palkkien sisusta ja pohjan kävisi läpi?
Onko muita aineita?!?!?!?
Hintahan menee sen mukaan mitä siitä projektista on vaivaa :D ja siis ko. käsiteltävä tuote on upotettava kokonaan sinne maaliin, joten taitaa vanha autonkori olla aika vaikea toteuttaa täydellisesti. Koko ei ole ongelma, vaan pitäis olla putipuhdas joka paikasta, vesireijät ym ajateltuna, ettei jää ilmakuplia joka kotelo täyteen jne..
Mutta onhan noita omien kotteroiden osia tullut tuolla uitettua, mm. Jäähdytettyjä jarrulevyjä (uusia) eikä muuten oo rivastot ruostetta täynnä parin vuoden päästä, alustan osia, peltisiä puskuria jne kaikkee sellasta ;)
Mutta näin ne niitä uusien autojen alustoja/koria esikäsittelee. Tosin siitä en sitten tiedä, onko niiden pohjamaali jotenkin erilaista, ettei vaadi noin kovaa lämpöä "kiinni paistamiseen."
Mutta onhan noita omien kotteroiden osia tullut tuolla uitettua, mm. Jäähdytettyjä jarrulevyjä (uusia) eikä muuten oo rivastot ruostetta täynnä parin vuoden päästä, alustan osia, peltisiä puskuria jne kaikkee sellasta ;)
Mutta näin ne niitä uusien autojen alustoja/koria esikäsittelee. Tosin siitä en sitten tiedä, onko niiden pohjamaali jotenkin erilaista, ettei vaadi noin kovaa lämpöä "kiinni paistamiseen."
Korithan on alunperinkin tehty juuri tällä tavalla eli vaan kaikki korin reijän tulpat otettava auki ja kaikki ylimääränen minkä vaan löytää autosta.. kyllä sen maalin yms pitäisi siellä saada kaikkialle kosketus. Tietääkseni autotehtaiden altaissa on pumput jotka työntää kyseistä ainetta palkkien yms sisään jolloin ilma työntyy ulos ja liukuhihna robotti kääntelee koria. Melkeen taitaa olla pakko upottaa kori altaaseen iskareiden yläpäiden tasolle asti jotta pyörän kotelot saisi puhdistettua ja käsiteltyä. Auto tehtaiden maalit taitavat tosiaan olla hiukan vähemmän lämpöä vaativia.. olisiko ollut 140astetta 8min ajan.. käsittääkseni sähköllä se saadaan tarttumaan pintaan... käsittääkseni ihan normaalia automaalia se on.
Pitäis varmaan salakuljettaa tuo oma kakkis volkkarin liukuhihnalle ja heittää muina miehinä joku uuden golffin korin tilalle ja hihnan toisessa päässä napata matkaanXD tosin turvamiehet voi olla niskassa huutamassa bendoveria enne ku pääsee portista paria metriä pidemmälle..XD
mmh ja miks paalata hyvää koria, joka vaatii vaan pari paikkaa ja kunnollisen uuden pinta käsittelyn?
nii niitä aineiita kehiin?
Pitäis varmaan salakuljettaa tuo oma kakkis volkkarin liukuhihnalle ja heittää muina miehinä joku uuden golffin korin tilalle ja hihnan toisessa päässä napata matkaanXD tosin turvamiehet voi olla niskassa huutamassa bendoveria enne ku pääsee portista paria metriä pidemmälle..XD
mmh ja miks paalata hyvää koria, joka vaatii vaan pari paikkaa ja kunnollisen uuden pinta käsittelyn?
nii niitä aineiita kehiin?
VM:ää selatessa tuli tällänen vastaan tohon korin puhdistukseen liittyen http://www.spederace.fi/
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa