(Pelti)pakosarja vm.-90 1.3i kat Jettsoniin...?
Valvoja: ffp jäsenet
(Pelti)pakosarja vm.-90 1.3i kat Jettsoniin...?
Olisko kenelläkään parempaa tietoa löytyykö otsikon mukaiseen ekotykkiin peltipakosarjaa ym. viriviriä mistään, tai käykö esim. jonkun muun vastaava pätkä tuohon kulkineeseen...?...Ja älkääkä pliiiis vaan alkako sanoon et ei moisen mopon virittelyyn kannata rahaa satsata, että kannattaa mieluummin ostaa jo valmiiksi isommalla koneella oleva auto...Kehittelen tässä kieroutuneessa mielessäni nimittäin hullua ideaa että olis metka ottaa selville minkämoisia tehoja moisesta ompelukoneesta mahdollisesti sais jatkojalostettua irti...
Vaati vissiin vähän muutakin kun sen peltisarjan että tuosta saa edes sen 100hv ..vapaasti hengittävänä. Kaivoin juuri tuossa 4/2003 PVW lehden jossa oli rakenneltu 1300cc 8V Mk2 Golf johon oli tehty kasapäin viriviriä.
40 DCOE tuplat, portattu kansi, isommat venttiilit, Schrick 296 asteinen nokka säädettävällä nokkapyörällä, tasapainotettu kaikki mahdollinen ja kevennelty, tehokkaampi bensapumppu, peltisarjaa ja putkistoo...yms.yms. Kierros huiput rajoitettu 9850rpm ja arvio oli tehoista 102hv.
40 DCOE tuplat, portattu kansi, isommat venttiilit, Schrick 296 asteinen nokka säädettävällä nokkapyörällä, tasapainotettu kaikki mahdollinen ja kevennelty, tehokkaampi bensapumppu, peltisarjaa ja putkistoo...yms.yms. Kierros huiput rajoitettu 9850rpm ja arvio oli tehoista 102hv.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
...Juu juu...No mut onkos jollain ihan jopa faktaa sit siitä että montakos konia vois olla oikeesti elvytettävissä tai ehkä jopa jos sais uusiakin heppoja muutaman kehiin kaveriks jos paranteleis ilman saantia jollain kunnollisella vaparilla ja pakopuolta sit justiinsa vaikkapa sillä pakosarjalla ja vapaammalla putkistolla...?...Siis jos sen pakosarjan vaan nyt siis löytää jostain...Ajattelin vaan kun tuossahan nyt muutenkin menee putkea ja vaimenninta uusiksi kohta niin...Ja sit jos vaikka vaihtas sytytyspuolelle parempaa palikkaa jne. jne. ...? ...Sori jos nyt tuli tyhmää kysymystä kehiin mutta eihän kysyvä tieltä eksy vaimitenkäsemeni...Tää nyt siis ihan sillä et jos ei ihan koko konetta pistäs uusiks, vaan että jos siis haetaankin ihan pientä tai kohtuullista piristystä ilman auton tai koneen vaihtoa ja silleen...?...Ja kattihan siinä on leimalla oltava koskapahan kun papereissa on vähäpäästöiseksi mainittu, mutta montakos konia se muuten kuristaa kuormasta, aattelin vaan et jos se olisiikin paikoillaan vaan sen yhden päivän vuodessa ja muuten olis vaikkapa suoraa putkea normaalikäytössä sen tilalla... T: Tyhmääkin tyhmempi vasemman jalan saapas... ;P
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos vaparilla tarkoitat enemmän vapaavirtaussuodatinta kuin vapaasti hengittävää moottoria, niin uskaltaisin väittää että sillä et saavuta edes yhtä kilowattia jos vertaa puhtaaseen alkuperäiseen.
Näissä meidän merkeissä on samoja suodattimia kuin jossain RS-Audeissa ja jos viripajat ei niistäkään niitä vaihda hengittävämpiin niin tuskin meikäläisten vaparikoneissakaan ne pahemmin ahdistaa.
Pakosarjathan on usein mallia kynttilänjalka, joka ei virtausopillisesti ole edes sinnepäinkään hyvin tehty. Eri asia että paljonko pelkällä pakosarjan vaihdolla saavuttaa, mutta muutokset pitäisikin tehdä kokonaisuutena, eli nokka, pakosarja, putkisto ja säädöt. Niillä jo alkaa tuloksiakin näkymään. Sitten rakenteellisempana muutoksena kannen virtauksen parantaminen, mutta se kai jo kysyy vähän lompsaa.
Omassa autossa noilla (ilman kannen muutoksia) teho nousi n. 20 % ja ilman kattia mitattavissa hiilivedyt jää noin puoleen maksimista.
Näissä meidän merkeissä on samoja suodattimia kuin jossain RS-Audeissa ja jos viripajat ei niistäkään niitä vaihda hengittävämpiin niin tuskin meikäläisten vaparikoneissakaan ne pahemmin ahdistaa.
Pakosarjathan on usein mallia kynttilänjalka, joka ei virtausopillisesti ole edes sinnepäinkään hyvin tehty. Eri asia että paljonko pelkällä pakosarjan vaihdolla saavuttaa, mutta muutokset pitäisikin tehdä kokonaisuutena, eli nokka, pakosarja, putkisto ja säädöt. Niillä jo alkaa tuloksiakin näkymään. Sitten rakenteellisempana muutoksena kannen virtauksen parantaminen, mutta se kai jo kysyy vähän lompsaa.
Omassa autossa noilla (ilman kannen muutoksia) teho nousi n. 20 % ja ilman kattia mitattavissa hiilivedyt jää noin puoleen maksimista.
Tuosta 1272cm3 moottorista oli vimoisissa (86c?) Poloissa 75hp versio, käsittääkseni sekin oli tuolla digijet-ruiskulla ja vähäpäästöinen.
Jos tota 55hp meinaa jatkojalostaa vähäpäästöisenä niin kannattaa aluksi hankkia marmorilta lista kuinka toi 75hp eroaa tavallisesta. Veikkaan että ainakin nokka, mahdollisesti korkeampipuristeiset männät, ehkä imuvenat ja erilainen ecu ja sytkäkartta. Pakosarja noissa kattipeleissä taisi ollakin 2-haarainen, kaasuläppäkotelo riittää varmasti pitkälle yli 100hp joten pelkällä peltisarjalla ja vapaavirtaussuodattimella ei saa kuin ääntä lisää.
Pelkkä katalysaattori itsessään hepan pari kuristaa, vähäpäästöinen moottorinohjaus sensijaan sitä tehoa kuristaa kun täyskaasurikastus ei ole tehontuoton kannalta paras mahdollinen.
Kyllähän se 20hp pitäisi tuntua Jetankin kokoisessa autossa, kyllä tuo pitäisi olla saavutettavissa helpohkosti-> sopiva virinokka vaikkapa Schrickin listalta, sopivasti puristavat männät, 75hp eculla (ebaysta hakemalla) ja sytkää hakemalla tuo pitäisi tulla helposti. 100hp onkin sitten aivan eri juttu..
Jos tota 55hp meinaa jatkojalostaa vähäpäästöisenä niin kannattaa aluksi hankkia marmorilta lista kuinka toi 75hp eroaa tavallisesta. Veikkaan että ainakin nokka, mahdollisesti korkeampipuristeiset männät, ehkä imuvenat ja erilainen ecu ja sytkäkartta. Pakosarja noissa kattipeleissä taisi ollakin 2-haarainen, kaasuläppäkotelo riittää varmasti pitkälle yli 100hp joten pelkällä peltisarjalla ja vapaavirtaussuodattimella ei saa kuin ääntä lisää.
Pelkkä katalysaattori itsessään hepan pari kuristaa, vähäpäästöinen moottorinohjaus sensijaan sitä tehoa kuristaa kun täyskaasurikastus ei ole tehontuoton kannalta paras mahdollinen.
Kyllähän se 20hp pitäisi tuntua Jetankin kokoisessa autossa, kyllä tuo pitäisi olla saavutettavissa helpohkosti-> sopiva virinokka vaikkapa Schrickin listalta, sopivasti puristavat männät, 75hp eculla (ebaysta hakemalla) ja sytkää hakemalla tuo pitäisi tulla helposti. 100hp onkin sitten aivan eri juttu..
Niin no sen 20 hepan tehon nousun kyllä aivan varmasti huomais jo tuon painoisessa koslassa, ja sehän nyt oliski ihan jees tehonnousu jos sen saavuttais...Mutta mutta...Hmm...Täytyypä yrittää ruveta ettii tietoo tuon polosen koneen eroista tuohon jettaan verrattuna...Mutta mites jos semmosen motin onnistuis jostaki jollain ihmeen kaupalla löytämään halvalla(?) niin jos sen nakkaiski tuon keulille...?...Ajattelin vaan kun jos se polon keulilla on kerta jatkojaloste vaan samasta koneesta...?...Tiedän, aikamoinen idea joo mutta tulipahan nyt vaan mieleeni kuitenki...Ihan siis teoriassa kyselen et olisko tuossa(kaan) ideassa järkeä jatkokehittelyyn asti...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa