Alkanut tempuilemaan golffi jälleen kerran:D
Aamulla startatessa ei meinannut millään käynistyä. Sai sahata monta kertaa ja lopulta noin 10min jälkeen sain hörähtämään käyntiin. Semmonen outous tuli ilmi että puski pakokaasua putkesta startatessa, kertooko jotain ongelmasta. Voikohan hehkuissa olla vika vai mistä sitä lähtis ettimään.
Lämpimällä moottorilla tuota ongelmaa ei ollut vaan lähti ykkösellä käyntiin eikä ajossakaan tuntunut mitenkään normaalilta poikkeavalta tuo .
Ja autohan oli vm92 oleva 1,9 Diesel golffi (ei turboa, 47kw)
Golf 1,9D ei käynisty kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
Mittaus
Kuulostaisi hehku vialta, varsinkin tuo savutus, ilmeisesti väriltään harmaa. Ei muuta vaihtoehtoa kuin mittaus. Jos käytössä yleismittari, niin mittaus selvittää asian. Kun seisot auton edessä niin, helpoin tapa mitata siten, että irrotat kaksi oikealla olevaa hehkun kiskon mutteria irti ja vedät irti kiskon hehkutulpista ja samoin äärimmäisenä oikealla olevan johdon irti tulpasta. Sitten irrotat äärimmäisen vasemmalla olevan kiskon irti tulpasta. Väliin jäänyttä ei tarvitse irrottaa, kun on hankalin ahtauden takia. Nyt mittaat ohmi alueella yleismittarilla siten, että toinen johto tulpan päästä ja toinen rungosta. Väliin jäänyt tulppa mitataan siitä kiskosta, mutta huomioi, ettei kisko ole mittaushetkellä kiinni missään muussa hehkutulpassa. Mittaustulos on joko ON tai Of vastus lukemilla ei ole väliä. Jos Sinulla ei ole yleismittaria niin asia selviää silläkin, että otat sopivan mittaisen johdon pätkän ja johto kiinni akun plus napaan, sitten raaputat johdon päällä hehkutulppaa, jos kipinöi, niin se tulppa on ehjä.
Hehku sittenkin
Kun volkkari ei käynnisty, on vain kasi syytä siihen, ei saa polttoainetta, tai ei hehkuta. Polttoainetta tiettävästi saa, koska savuttaa käynnistettäessä, jäljelle jää vain hehku koska käynnistyy lämpimänä. Mittaa kuitenkin tuleeko hehkutuksen aikana jännite hehkujen väliselle kiskolle, ja riittävän kauvan.
Hehkureleen katoin ja näyttiolevan kunnossa, naksahtaa aina pois päältä noin 10sek kuluttua ja valo syttyy ja sammuu niinkuin pitääkin.
Mutta mittailessani jännitettä hehkuille niin sitähän ei sitten tullukkaan. Onko mahollista kokeille hyppylangalla ottaa jännite akulta suoraan hehkuille ja hehkuttaa näin se 10sek ja koittaa startata tällätavallla
Johtonipun liitoksia koitin katsella mutta mitään erikoista en havainnut.
EDIT. Alkaa ongelma ratketa. Elikkä vika oli tuossa rintapellissä olleessa hehkun sulakkeessa. Empä olisi ikinä arvannut että sulake voi olla ton näköinen. Oli nimittäin hieman ajan patinaa kertynyt tuohon ja se sulake oli semmonen metalliliuska joka oli hapertunut toisesta päästä. Todennäköisesti ongelma ratkeaa nytten ku teen uudet liitokset ja pistän uutta sulaketta.
En olisi ekana arvannut että rele vetää ja mittaristossa palaa valot vaikka toi sulake oli aika heikossa hapessa!
Mutta mittailessani jännitettä hehkuille niin sitähän ei sitten tullukkaan. Onko mahollista kokeille hyppylangalla ottaa jännite akulta suoraan hehkuille ja hehkuttaa näin se 10sek ja koittaa startata tällätavallla
Johtonipun liitoksia koitin katsella mutta mitään erikoista en havainnut.
EDIT. Alkaa ongelma ratketa. Elikkä vika oli tuossa rintapellissä olleessa hehkun sulakkeessa. Empä olisi ikinä arvannut että sulake voi olla ton näköinen. Oli nimittäin hieman ajan patinaa kertynyt tuohon ja se sulake oli semmonen metalliliuska joka oli hapertunut toisesta päästä. Todennäköisesti ongelma ratkeaa nytten ku teen uudet liitokset ja pistän uutta sulaketta.
En olisi ekana arvannut että rele vetää ja mittaristossa palaa valot vaikka toi sulake oli aika heikossa hapessa!
Hyppynaru
Itse olen kyllä muutaman kerran käyttänyt mainitsemaasi hyppynarua hehkuille, mutta en osaa varmuudella sanoa tuoko tämä riskejä. Voi se olla pitempääkin päällä koska jälkihehkutus on n 3 minuuttia koneen käynnistymisen jälkeen.
Jos käynnistys ongelma polttoaineen puolella, on aika yleinen vika Bosh pumpun kaasuvipuakselin tiivisteen vuoto josta järjestelmä imee ilmaa itseensä. Tämä on helppo todeta kun uittaa polttoaineesta ruiskutuspumpun märäksi.
Jos käynnistys ongelma polttoaineen puolella, on aika yleinen vika Bosh pumpun kaasuvipuakselin tiivisteen vuoto josta järjestelmä imee ilmaa itseensä. Tämä on helppo todeta kun uittaa polttoaineesta ruiskutuspumpun märäksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa