Sähköisen kaasuläpän puhdistus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Sähköisen kaasuläpän puhdistus

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.3.2011 20:10

Mitenkäs tollainen sähköinen kaasuläppäkotelo oikeaoppisesti putsataan? Kärsiikö sitä läppää väännellä käsin vai onko se kovinkin herkkä? Pystyykö puhdistamaan irrottamatta?

Kohde olisi Golf 4 -00 1,6 AUS.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 26.3.2011 20:53

Itse kyllä purkaisin sen autosta. Muuten kaikki karstaroinat tippuu läpän alle imusarjaan = ei hyvä.
Tuli itsellä purettua tuo läppä aika tehokkaasti puhdistuksen ohessa, joten jotain siitä osannee sanoa. Itse auoin sen elektroniikka/mekaniikkapuolen sen mustan ison muovilevyn takaa mutta sinne ei ole tarvetta normaalisti kajota. Kansi on ensinnäkin TODELLA hankala saada ehjänä irti, ja se on tiukasti tiivistetty kiinni. Mutta normaalitoimenpiteet alla:

1. irroita akunkenkä, ja polta ne kuuluisat pari tupakkaa tai keksi muuta vaihtoehtoista tekemistä

2. kaasuläppä itoaapi neljällä ruuvilla imusarjasta, ota toki EGR:n putki ja sähköliitin vek.

3. Tämän jälkeen pajan/vast pöydällä aloittaa rapsuttamaan karstaa läpän alapuolelta. Läppää voi kääntää sormivoimin siihen oikeaan suuntaan. Siihen suuntaan se pyörii moottoria ja jousta vasten, vaatii vähän näppiä muttei mahdottomasti. CRC:n perus puhdistusspray oli kanssa aika hyvin tuota karstaa liottavaa. Hankaamista... hankaamista...

4. Tarvittaessa läpän alapuolelta, siitä pyöreästä akselista voi irroittaa kaksi pientä ruuvia, jonka jälkeen pyöreän levyn saa keploteltua akseliltaan pois. Tämän jälkeen sen levyn, akselin ja itse sen kaasuläppärungon voi puhdistaa ns. täydellisesti. Takaisinlaitto sitten käänteisesti levystä, akselista ja ruuveista aloittaen. Minun läppä oli tämän jälkeen kuin uudennäköinen läpän alapuoleltakin.

5. Asennus autoon, jos et käyttänyt akkua irti voi moottorin EPC valo loistaa, ja kierrokset humpaa 500-2500 ja kierrokset aina laskee röpöttäen. Tämä korjaantuu VCDS:llä kaasuläppä sopeuttamalla. Lie järkevää muutenkin puhdistuksen jälkeen. Ohje siihen Ross Tech Wikissä

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 27.3.2011 11:30

Onko tuo prosessi BCB moottorissa samanlainen? Joskus sitä yritin tuolla V-checkerillä tehdä mutta ei antanu auto sitä jostain syystä tehdä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 27.3.2011 11:47

Kyllä tuo on jokseenkin samanmoinen kaikissa sähköisellä kaasuläpällä varustetuissa 1.4 ja 1.6 16v koneissa. Ross-techin ohjehan ei sellaisenaan V-checkerin kanssa ole kurantti, joten suosittelen että etsit VCDS:n omaavan henkilön kaveriksi jos ei onnistu itsellä.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 27.3.2011 13:12

Tuo kaasuläpän sopeutushan ei onnistu rekisteröimättömällä vcds softalla, eli ilmaisversiolla? Pystyykö tuon tekemään jotenkin muuten (eroa vaijeri/sähkö)? Itsellä vaijeri.

VWWWV
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.12.2010 16:45

ViestiKirjoittaja VWWWV » 29.3.2011 20:26

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110086

Tuossa irrotettuna AZD kaasuläppäkotelo.

poloboy
-
Viestit: 192
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 21.7.2011 22:30

Irroitin ja puhdistin tuon kaasuläpän, näytti ylhäältä päin suht' puhtaalta, mutta läpän alapuolelta oli aivan karstassa. Käytin CRC Precison Cleaneria, sillä karsta lähti melko hyvin. Kuitenkin, auto ei heti käynnistynyt operaation jälkeen, vaan pakokaasun merkkivalo palaa edelleenkin, sitten kun sain sen käyntiin, kierrokset humppasivat 500- 1000 kierroksen välillä, eikä auto vastannut edes sen vertaa kaasuun että olisin saanut sen siirrettyä pari metriä pois korjauspaikalta. Herjaa 'Abgasfehler:iä' ja 'Motorstörung:ia'. Pitäisi tsekata vikamuistia VCDS:llä mutta ei ole sellaista mahdollisuutta. Mitäköhän neuvoksi? Odotin että auto lähtisi ainakin heti käyntiin tämän korjauksen jälkeen mutta kun ei niin ei, nyt piti aina odottaa kymmenisen minsaa käynnistysyritysten välillä. Olisiko sittenkin EGR joka on niin tukossa että pakokaasun merkkivalo palaa sen takia? Kokeilin kyllä irroittaa EGR:n pistokkeenkin mutta ei auttanut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa