Lämmöt laskee puhaltimen ollessa täysillä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

pacifig
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 21.12.2010 16:40

Lämmöt laskee puhaltimen ollessa täysillä

ViestiKirjoittaja pacifig » 21.12.2010 16:51

Moro,

Elikkäs ongelma(t) seuraavanlaisia::
Huomasin tuossa, että mottorin lämmöt on alkaneet nousemaan hitaammin kuin normaalisti. Näillä keleillä (-10 astetta) varsinkin 80 -> 90 asteen väli kestää todella kauan.
Jos puhaltimen kääntää täysille niin lämmöt ei edes nouse 90 asteeseen vaan jää n. 80 tasolle. Puhallin pienemmällä kuin asennossa 2 lämmöt jaksaa kiriä ylös asti.

Normaalia? Termostaatti sökö (paljon vaihtotyö maksaa)? Joku muu sökö? Muuta? Nesteet jostain vähissä/jäässä?

Ei kai vaikuta mutta auto oli juuri vuosihuollossa jossa vaihdettiin (muun lisäksi) raikasilmasuodatin Puhaltimesta ilmeisesti jotain muutakin vikaa sillä se rahisee kuin jotain olisi välissä. Rahina pahenee kun kääntää ruoria.

Kiitoksia.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 21.12.2010 17:40

tuo lämmoön lasku puhaltimen ollessa täysillä taitaa olla normaalia

termostaatin voit testata silleen et ajat koneen "puolilämpimäks" eli jotain 50-70 astetta, ja kokeile kädellä syyläriä ja sen vesiletkuja, jos tuntuu lämpimältä niin termari vuotaa tai aukeaa liian aikaisin.

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 21.12.2010 18:03

Termostaatti alkaa oleen tiensä päässä. Osana melko halpa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 21.12.2010 19:24

Kannattaa myös huomioida että se lämpömittari näyttää tasan 90 kun moottorin todellinen käyntilämpötila on välillä ~70-100 'C

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 21.12.2010 20:57

Kannattaa myös huomioida että se lämpömittari näyttää tasan 90 kun moottorin todellinen käyntilämpötila on välillä ~70-100 'C


Nusnus -> Käyntilämpötila? Moottorin todellinen käyntilämpötila on kyllä ihan jotain muuta kuin 100*C, tarkoitit varmaankin jäähdytysnesteen lämpötilaa.

tuo lämmoön lasku puhaltimen ollessa täysillä taitaa olla normaalia


Eipä ole vielä missään omassa autossa (toistakymmentä erilaista omien käsien kautta kulkenut tähän mennessä) laskenut lämpöjä, jos pelkästään puhaltimen nopeus on ollut täysillä, vaan lämpötilasäätö on täytynyt olla myös kuumimmalla. Tähän on pätenyt myös se, ettei lämmöt ole laskeneet normaalista, vaan jäähdytinnesteen lämpötilaa on saanut laskettua em. tavalla ainoastaan silloin, kun nesteen lämmöt on nousseet normaalin yläpuolelle.

Dieselissä ilman lisälämmityksiä voi ollakin ihan normaalia, muttei jäähdytinnesteen lämpöjen tulisi Passatissa laskea sisätilän lämmityslaitetta käyttäessä, ainakaan siten, että sen näkee mittarista.

Normaalia? Termostaatti sökö (paljon vaihtotyö maksaa)? Joku muu sökö? Muuta? Nesteet jostain vähissä/jäässä?


Termostaatilta tuo vaikuttaisi, muistelisin että maksoi alle 20 € marmoritiskiltä omaan pasuunaan, vaihtotyön hinta riippuu paikasta ja vaihdetaanko jäähdytinnesteet samalla (ulos ne pitää ottaa kuitenkin). Karkea arvio joku 150 €, merkkiliikkeessä enemmän? Itse vaihdoin j-nesteet ja moottoriöljyt viime kesänä pihalla, aikaa meni tunnin verran tunkin esilleottamisesta sen viemiseen takaisin varastoon.

Puhaltimesta ilmeisesti jotain muutakin vikaa sillä se rahisee kuin jotain olisi välissä. Rahina pahenee kun kääntää ruoria.


Kitisee / vikisee? Moottorin laakereille vahva veikkaus. Toki voi olla jotain roskaa moottorissa. Hanskalokero irti ja puhallin lähtee irroittamalla kolme torx-pulttia.[/quote]


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa