Kulutus nousi reilusti, missä vika?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Kulutus nousi reilusti, missä vika?

ViestiKirjoittaja kupukka » 8.12.2010 9:15

Profiilin kottero vienyt tasaiseen tahtiin +7l/100km.

Talvirenkaat tuli laitettua alle ja tottakai kulutus nousi siedettävästi tasoon 7,5l/100km.


Kiitoksena seuraava keskikulutus nousi 8,5l/100km, mikä on kohtuuttoman paljon!

No tuohon edelliseen keskikulutuslukeman ja seuraavan aikana tuli tehtyä seuraavaa:
*Öljyt ja suodattimet vaihdettu
*Sytytysennakon perusennakko (ilman alipainetta) myöhäisemmälle eli ohjearvoon 5 astetta EYKK
*Kiihdytyspumppua säädetty minimille, että ruikkaa heti polkimeen koskettaessa, koska muuten nykii liikkeelle lähtiessä


Auto starttaa hyvin ja käy hyvin. Hieman laiskalta tuntuu, ettei vedä kunnolla (80km/h vauhdilla saa kaasuttaa saman verran kuin kesällä 100km/h) eli kitkaako nastat vai sytytys.


*Paljonko tuota perusennakkoa tulisi lisätä nyky sooseilla?
*Mieleen tuli, että onkohan hitusen liikaa öljyä... (pitää tsekata kun auto pääsee tasaiselle pinnalle)
*sytkä pitäisi muuten olla kunnossa, koska käy hyvin...?
*Kaasarin välilaippa pitää käydä vielä läpi kunnolla, jos on revennyt. Imuvuoto?


Mutta voiko ohjearvo olla liian myöhäisellä nyt ja täten kulutus nousee?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 8.12.2010 14:04

Voiko olla, että ympäristön olosuhteet ovat muuttuneet sen verran että kulutus nousi hieman. Noihin kulutuslukemiin nyt ei kannat hirveesti aikaansa tuhlata, jos ajoreitissä on edes vähän muutoksia, niin voi se näkyä kulutuksessa aika isonakin muutoksena. Jos nyt ahdistaa ylitsepääsemättömästi, ni teet noi tekemäsi muutokset takaisin ja katot mitä tapahtuu.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 8.12.2010 14:25

Tuo on kyllä totta.

Eniten mietityttää tuo perusennakon määrä. Kesällä, kun ei ollut sytkä säädöissä, niin perusennakkoa taisi olla likemmas 15-20 astetta nykyisen 5 sijaan. Tiputin ennakon siksi, että en tiedä onko kokonaisennakko tällöin liian suuri.

Voisihan tuota perusennakkoa laittaa 10 asteeseen ja tarkistella tilanne. Perusennakko ilmeisesti vaikuttaa vain pienille kierroksille? Lisäennakko siis lisännee sitkeyttä alakierroksilla?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 8.12.2010 15:50

perusennakko vaikuttaa ihan kaikilla kierroksilla,
alipaine-ennakko säätää sytkän aikaselle pienellä kaasulla.
eli tarkistappa alipainesäädin

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 8.12.2010 16:01

Paljonko se lisää ennakkoa ja millä kierrosalueilla? Varmaan helpointa todeta ajoituslampulla jossa ennakkosäätö 0-40 -astetta?

Kuinkas keskipakosäätimet säätävät tässä kotterossa ennakot? Kun kerta toi ajoituslamppu on, niin voisi samalla tarkistaa, ettei ne puntit jumita. Ennakkoarvot on vain kateissa...

Ainakin alipainesäätimen pitäisi jotenkin toimia, koska perusennakkoa säätäessäni en huomannut ottaa alipaineletkua irti ja täten en meinannut saada perusennakoa millään 5-asteeseen (loppui jakajasta säätövara). Ja tietty kun alipainesäätimen letkun ottaa irti, niin tuppaa auto heti sammumaan. Letkun tulppaamalla sain sitten perusennakon 5-asteeseen ja näinhän sen kuulu tehdäkkin.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.12.2010 16:22

Mites rengaskoko, muuttuiko oleellisesti kesärenkaisiin verrattuna? Rengaspaineet oikeat?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 8.12.2010 16:37

Kesärenkaat ovat muistaakseni 165/65(70) ja 13"
Talvirenkaat ovat 155/75? ja 13"

Joka tapauksessa kapeammat ja korkeammat. Paineita laitoin 2,2 bar joka nurkkaan. Oikeasta paineesta ei ole tietoa, pitääkö sen olla tasan 2 vai yli tuon 2,2...

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.12.2010 17:11

Noilla rengasmitoilla ei juurikaan tuu eroa (n.3%) eli tuskin sieltä mitään selitystä löytyy, paineista en tiedä kun ei oo missään autossa ollut moisia rengaskokoja, mut eiköhän ne aika hyvät oo.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 8.12.2010 20:15

Joo, taidanpa vkoloppuna lisätä hieman perusennakkoa ja seuraavalla tankilla näkee auttoiko. Kyllä toi 7,5-->8,5 tekee jo tankillisella -100km, joten kuntoon kannattaa laittaa. 7-->7,5 eli noin 7% lisäys selittyisi talvirenkailla ja olosuhteilla.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 8.12.2010 21:10

Alipainesäätimen toimimattomuus ainakin tosiaan nostaa monesti kulutusta rajusti. -imaiseppa siitä letkusta kokeeksi...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 11.12.2010 11:09

Alipaine-ennakko toimii. Hienosti oli tyhjäkäynnillä enemmän ennakkoa verrattuna, kun letkun otti irti. Nostin noin kolmisen astetta perusennakkoa lisää, samaan missä kesällä oli.

Yksi syy ehkä löytyi kulutuksen nousuun. No ne rengaspaineet... Oli ainakin edessä hävinnyt paineita. Oli muistaakseni tippunut lukemiin 1,5 bar ja 1,8 bar. Eli tuo ainakin on nostanut kulutusta jonkin verran. Renkaiden koko oli niinkin koominen kuin 165/80 13".

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.12.2010 11:19

165/80x13 talvirenkaasi on reilusti isompi halkaisijaltaan kuin 165/70x13 kesäpyöräsi joten kokonaisvälitys on nyt pidempi kuin ennen. Jos ajelet nopeusmittarin mukaan samaa nopeutta kuin ennenkin esim pitkäämatkaa 100km/h niin todellinen nopeus on noussut ja kulutus luonnollisesti sen mukana.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 11.12.2010 11:44

Piti käydä oikein tarkistamassa mitkä ne kesärenkaat oli. Itse asiassa juuri samankokoiset kuin talvirenkaat. Muistin aiemmin väärin. Eli kesä- ja talvirenkaiden koko on 165/80x13.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 11.12.2010 14:17

Vanha ohje-ennakko on varmaan 91- oktaaniselle tai jopa huonommalle. Nykybensalla voit varmaan huoletta lisätä jonkun asteen ennakkoa, olen antanut kertoa itselleni että ennakkoa saisi olla melkein minkäverran hyvänsä kunhan moottori ei pääse nakuttamaan. Ja kulutuksen suhteen nimenomaan alipainesäätimen toiminta on tärkeä.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 11.12.2010 16:33

Tuo ohjearvot 91-oktaaniselle pitää varmaankin paikkansa. No ennakkoa lisättiin, eikä tuolla pitäisi vielä nakuttaa. Ei tyhjäkäyntikierroksetkaan lähtenyt nousemaan vielä tuolla ennakon lisäyksellä.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 11.12.2010 16:59

no jos ennakkoa nostaa liikaa, niin tehot vaan laskee ja moottorin mekaanisten osien kuormitus lisääntyy. eikä tarvii edes nakuttaa vielä.

eli kokeilemaan vähän kerrallaan nostaa ja kokeilla miten toimii parhaiten.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 11.12.2010 17:19

Jep, nyt on kesänaikaisessa merkissä ennakko. Silloin tuntui vetävän mukavasti.

Muistaakseni aloin muuttamaan ennakkoa, kun ei meinannut käynnistyä syksyllä kunnolla. Eli menin säätämään myöhäisemmälle tuohon ohjearvoon. Säädön jälkeen lämpöisenä lähti erittäin hyvin käyntiin ja kylmänä sai startata aiempaa kauemmin.

Kulutuksesta kun puhutaan, niin pieruburgista (2e3) varmistus, etteihän sen ryyppy varsinaisesti lisää bensankulutusta, vaan se rajoittaa ilman saantia ensiökurkulle, jolloin seos on rikkaampaa?

Piti tehdä sellainen temppu nyt, että poistin automaattiryypyn kellolta sen vastuslämmityksen. Ryyppy kun lähti liian aikaisin pois päältä, jolloin seuraaviin valoihin moottori sammui melko varmasti koska boooaasi (tai sammahti heti pintakaasulla). Nyt kello lämpenee vedellä, jolloin ryyppy on hieman kauemmin päällä, eikä ole nykinyt. Tuo nykiminen on tapahtunut aina nimenomaan ryypyn loppuvaiheessa, jolloin kurkku on jo auki kokonaan... Ja ryypyn aika on säädetty maksimiin, joten sillä ei voi pelailla enään.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 11.12.2010 18:09

Jaa-a. Tulikohan liikaa ennakkoa, kun kylmällä kiihdyttäessä yrittää ja yrittää mennä muttei mee? Pintakaasulla toimi jotenki. Lämpösenä suht. ok mutta liikkeellelähtiessä tuntui rykivän enemmän....? Vai aukeeko kurkun ryyppyläppä liikaa vai liian vähän. Eli liian laiha vai rikas seos tollaiseen tunkkaiseen kiihtymiseen. Tuntui, että teho nousi mutta vauhti ei.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 11.12.2010 18:21

kannattaa melkeen purkaa ja putsata kokonaan se kaasari, jos ei oo tehty vähään aikaan,
ja tarkista myös bensasuodatin ja pumppu.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 20.12.2010 20:20

Kulutus tippui viime tankilla kohtuulliseksi lukemaksi 7,78 l/100km. Tuon nyt ymmärtää talviolosuhteiden ja vanhojen nastarenkaiden kustannuksella.

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 23.12.2010 9:11

*Kaasarin välilaippa pitää käydä vielä läpi kunnolla, jos on revennyt. Imuvuoto?


Eikös tuo ole kakkisessa tyyppivika siis ainakin 1,6 koneessa. Nimenomaan alkutalvesta pakkasilla menee rikki kun tuo kumillaippa vanhemmiten kovettuu ja tärinä rikkoo sen. Saattaa olla vain pieni halkeama, mitä ei välttämättä näe ennenkuin irottaa kaasarin . Taisi olla jo 150tkm kohdalla tyyppivika. Muistaakseni n 40e oli tuo välilaippa ad - liikkeestä.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 23.12.2010 11:10

Joo näin taitaa olla. Pitää lämpöisemmillä keleillä vielä ottaa kaasari irti ja tutkia laippa kunnolla. Nyt reunoista päätellen totesin sen olevan ok. Laippa ei tosiaan ole häävin hintainen, mutta ei se näköjään kestäväkään ole :) 2007 viimeksi uusittu. Orkkis laipalla oli ~210tkm takana.

Kesäkuun katsastuksessa oli happiarvot korkeat. Ihmeellisesti nousi testin aikana 4 %-->6 %. Katsastussetä kaksinkäsin roikkui ilmanputsarissa, mutta eivät arvot muuttuneet, joten kaippa se pakoputki vuotaa hieman... taas...

Tässä kotteron kulutus. Eka piikki 225 tkm kohdalla johtui nimenomaan välilaipasta. 234 tkm kohdalla taas meni kannentiiviste hajalle.
Kuva

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 25.2.2011 13:36

Nyt ollaan ilosesti tankattu 98e5:sta ja kulutukset ovat olleet kolmella viime tankilla:
7,5 l / 100km
7,8 l / 100km
ja 8,5 l / 100km

Kärkiväli asetettu 0,4mm:ään ja ennakko on 5 astetta tyhjäkäynnillä ilman alipainesäädintä.

En nyt keksi muuta tuohon kulutuksen nousuun kuin kelit ja vanhat talvirenkaat... 1,5 l / 100 km on vain aika maukas nousu. Lähtee käyntiin hyvin, ei röpötä, ei haise bensalle ja ryyppy lähtee pois 1/4 lämmöillä.

Auto oli pari päivää lämpöisessä tallissa ja ainakin tuntui sen jälkeen rullaavaan mukavammin, joten kaippa siellä on kovemmilla pakkasilla sitten rasvat vähän jäykemmät...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.2.2011 14:32

Pistä toi Y-akseli alkamaan nollasta niin tolla kuvalla alkaa olla suhteellisuuden tuntua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa