Lastutettu A4 AEB ja mystinen vika

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

V.A.G
-
Viestit: 15
Liittynyt: 13.1.2004 14:18

Lastutettu A4 AEB ja mystinen vika

ViestiKirjoittaja V.A.G » 28.4.2004 9:33

Esimerkki tilanne:

Vitosvaihteella(5) ajettaessa kierrokset n.1300-1500 rpm kaasu pohjaan,
auto alkaa kiihtymään "huojuen".
Tämä "huojunta" loppuu,kun kierrokset nousevat n.3000.
Huojunnan aikana ahtopaine aaltoilee noin 0.7-1.0 välillä.
Muilla vaihteilla kiihdyttäessä en vastaavaa ole huomannut.


Olisin erittäin kiitollinen kaikista neuvoista/ehdotuksista,jolla saisin autoni kuntoon.

PKo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 23.7.2003 15:14

ViestiKirjoittaja PKo » 28.4.2004 10:26

[OT] Olet ilmeisesti mittailut painetta VAG-COMilla. Osaisitko neuvoa, miten tuon mittaaminen tapahtuu? [/OT]

V.A.G
-
Viestit: 15
Liittynyt: 13.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja V.A.G » 28.4.2004 11:49

Mulla on autossa ahtopainemittari ja siitä mä olen noita paineita seuraillut.
Hankin äskettäin vag-com:in ja kaipaisin itsekkin tietoa miten siitä voi seurata esim. ahtopainetta tai ilmamäärämittarin toimintaa.

miisalo
-
Viestit: 169
Liittynyt: 23.7.2003 22:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 3.5.2004 2:22

Olisko measuring block 115 pyydetty ahtopaine, saatu ahtopaine, kierrosluku ja joku neljäs arvo.

tuukka
-
Viestit: 27
Liittynyt: 12.9.2003 9:00

ViestiKirjoittaja tuukka » 3.5.2004 9:05

Ja toi block 115 löytyy ymmärtääkseni ainoastaan uudemmista 99-> malleista, joissa ei ole kaasuvaijeria. Vanhemmissa ei ahtopainetta vag-commilla näe.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 26.5.2004 22:43

Joko herkesi huojumasta?

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 26.5.2004 23:30

Ei ole tullut mieleen painaa kaasua pohjaan 5-vaihteella kun kierroksia on alle 1500 1/min.

Ajotilanne on niin erikoinen että voi olla ohjelmastakin johtuva juttu.

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 28.5.2004 2:49

asia ei nyt oikeen tähän liity mutta kuinka paljon painetta parhaimmillaan. mulla on 3000 rmp kohdilla 1.5 ja 5000 rmp 1.2-1.3.

V.A.G
-
Viestit: 15
Liittynyt: 13.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja V.A.G » 28.5.2004 7:59

Ei ole ongelma vielä mihinkään häipynyt.
No nyt kun kesäloma alkaa niin täytyy viedä auto Lehtoselle,jos saisivat siihen jotain apua. Maksimi paine on n. 1-1.1 bar

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 28.5.2004 10:10

Kokeile vaihtaa tankin korkki(!?)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.5.2004 11:31

Käsittääkseni A4:n tankki ei hengitä korkin kautta vaan aktiivihiilisäiliön kautta molempiin suutiin. Tämä ei ole 100 pros fakta.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 28.5.2004 21:36

Mulla tuo AEB lopetti toistaiseksi nyhtämisen ja huojumisen kun vaihdoin etummaisen ylätukivarren ja tankin korkin. Tein juuri testin vanhalla korkilla ja täysillä kiihdytettäessä ahtopaine huojuu noin 0, 15 bar. Uudella korkilla kaasu pohjassa käyttää paineita 0,95:ssä ja pudottaa heti 0,9 baarin kohdalle mutta ei vispaa yhtään.

Tietenkin asiaan oli vaikutusta Rollen korjauksella, ahtovuoto poistettiin suuttimien alta ja muovisesta huohotintötteröstä imusarjan alla.

V.A.G
-
Viestit: 15
Liittynyt: 13.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja V.A.G » 30.5.2004 14:16

vr6: Minä kiitän ja kumarran,olen sulle kahvit munkin kera velkaa.
Mä hiukan modifioin tota korkkia ja huojunta häipyi :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.5.2004 15:45

Oho. Tuo sama "vika" on useimmissa 95 - 96 mallisissa 1,8T A4:sissa

lordoffisters
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.10.2003 23:16

ViestiKirjoittaja lordoffisters » 2.6.2004 21:15

Vai korkissa se vika piilee. Mulla on ruvennut kiihtymään huojuen noin 3-4 viikkoa sitten. Ennen kiihtyi ihan tasaiseen. Huojumisen huomaa 3 ja 5 vaihteilla pienillä nopeuksilla ja kierroksilla lähtiessä kovaan kiihdytykseen.

Miten muuten modifioit sitä korkkia A4TQ?

V.A.G
-
Viestit: 15
Liittynyt: 13.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja V.A.G » 3.6.2004 7:15

Korkin tiiviste oli painunut ilmareikien päälle.
Tein siihen tiivisteeseen sopivat "kolot",ja liimasin sen paikoilleen(lähtee muuten liikkumaan).

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 4.6.2004 11:37

Oliskohan tuosta tankin tuuletusjärjestelmästä "kytkentäkaaviota" saatavana? Googlella olen aikani kelaillut, mutta ei ole sopivaa näkynyt. Amerikan mallin vuodontunnistuspumppuja tulee vaan vastaan. Pitääköhän siellä tankissa olla joku tietty alipaine? Korkki auki ei toimi eikä liian tiiviillä korkilla.

anselmi

ViestiKirjoittaja anselmi » 16.6.2004 0:15

Jäi nyt epäselväksi saako tankissa olla yhtään alipainetta. Minulla kun avaa korkin kone käynnissä, kuuluu selvä imaisu. kun sulkee korkin ja avaa 5 sek. päästä, niin taas imaisee. Korkin tiiviste ei tuki reikiä (laitoin o-renkaan) Siis A4 1.8tq-95.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 6.12.2004 13:02

4 päivää takana Audilla ja yksi asia kummastuttaa. Tankkiin syntyy reilu alipaine ja tyhjäkäynnillä on kuultavissa selvä imuääni/suhina tankin suunnalta. En ensin tajunnut että ääni muodostuu alipaineesta ja epäilin polttoainepumppua vialliseksi, epäilyjä vahvisti ensimmäisellä pidemmällä matkalla palanut 15A polttoainepumpun sulake. Kävin näyttämässä autoa huollossa ja asentaja kuunteli ääntä epäillen sen johtuvan pumpusta, uusi pumppu 270e joten kokeeksi ei viitsi vaihtaa. Nyt jälkeenpäin rupesin kuuntelemaan ääntä uudestaan ja huomasin että ääni häviää lähes kokonaan polttoainekorkin avaamalla. Voiko alipaine todella aiheuttaa pumpulle niin suuren rasituksen että polttaisi sulakkeen, saman sulakkeen takana ei ole muuta kuormaa kun asia sähkökaaviosta tarkastettiin. Auto on siis A4 vm.97 1.8T AEB-moottorityypillä ja ABT:n lastulla piristettynä. Muuten auto toimii loistavasti ja veto on tasaista ja reippaankin puoleista.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 6.12.2004 13:15

Yksi paikka, jota kannattaisi rassata olisi aktiivihiilipönttö vänkärin etulokasuojan sisällä. Siihen tulee bensahöyryn imuputki tankin korkin juuresta, yksi poistoputki kynnyskotelon alta, yksi lokarin sisältä ja viimeinen magneettiventtiilin kautta imusarjaan. Sisälokarin irrottamalla pääsee avaamaan kaksi torxiruuvia, lattiasta kaksi putken kiinnikettä ja pönttö on irti.
Seuraavaksi kaksi ristipääruuvia auki purkin pohjasta ja sieltähän löytyykin kaikkea hiekkatien sontaa. Pohjasta irtoavassa osassa on kaksi eri suuntiin toimivaa takaiskuventtiliä jotka on syytä puhdistaa. Hiilipöntön alaosa on myös täynnä savea, puhdistus siilekin.
Tämä savi tekee liian suuren alipaineen tankkiin, josta voi tulla toimintahäiriöitä.
Aktiivihiilisäiliön sisäinen toiminta on selvittämättä.

Coupe32V
ffp jäsen
Viestit: 343
Liittynyt: 22.7.2003 16:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Coupe32V » 7.12.2004 12:34

Jos tankkiin tuntuu tulevan kova alipaine voi syynä olla aktiivihiilisäiliön magneettiventtiili joka ei sulkeudu kunnolla. Tällöin imusarjan paine menee suoraan tankkiin ja pahimmillaan tankkikin lommahtaa, näkee bensamittarissa.

Venttiilin voi tarkastaa ihan puhaltamalla/imemällä ja sehän sijaitsee ilmanputsarin päällä. Virrattomana se on kiinni. Tankissa ei juuri alipainetta pitäis koskaan olla, painetta sen sijaan voi bensan höyrystyessä syntyä.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 7.12.2004 12:53

Hetkinen hetkinen. Puhuit tankin lommahtamisesta, tuli mieleen että polttoaine mittari elää hieman levotonta elämää. Jos auto käy tyhjäkäynnillä pidempää mittari nousee ja ajossa havaittavissa selvää epävakautta ja liikehdintää. Tämä voisi kertoa ilmeisesti kyseisestä oireesta tai paineen vaihteluista tankissa?

Täytyy tutkia tuo magneettiventtiili, saako pelkkää venttiiliä hommattua erikseen jos se osoittautuu vialliseksi? Auto on sen verran uusi mulle että vielä en tuollaista venttiliä ole huomannut mutta ilmeisesti vänkärin puolelta ilmanputsarikoteloa purkamalla se löytyy, vai pitäskö olla näkyvissä ilman purkutöitä?

edit. Tuollahan olikin jo osasta juttua kuten muistelin: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=25072

On laitettu pienelle venttiilille hinta kohalleen mutta vaihdettavahan se on jos vian aiheutajaksi paljastuu. Ilmeisesti ton vois yrittää irroittaa ja putsata ensi hätään, mahdollisesti rikkoa samallakin?

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 7.12.2004 15:19

^asiasta mitään tietämättömänä.
järki sanoo että jos tankki menee alipaineesta kasaan niin mittari nousee.

JiiP
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 12.8.2004 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiP » 8.12.2004 8:42

Pitää alkaa itekin tuota mahdollisuutta tutkimaan :P
Kirjoittelinkin jo tuosta kolahduksesta. Jos se olisi sittenkin bensatankki, joka aiheuttaa tuon äänen mäessä, kun auto on eri asennossa ja bensa "syöksyy" tankin laidalle...
Bensamittari ainakin elää omaa elämäänsä: Mentiin sunnuntaina Losaan, ja tankkasin tankin täyteen. Paimion kohtaa oli enää mittarin mukaan 3/4 löpöä jäljellä, ja takaisin kotiin päästyä puolet :) On meinaan huima kulutus, jos vie vähän yli 100km matkalla n. 30 litraa!
Ja kun auton sammuttaa, ja käynnistää, on bensaa taas "normaalisti" eli melkeinpä täynnä.
Bensavalokin palaa, vaikka tankkiin ei mene kuin 40 litraa, mistähän moinen?

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 8.12.2004 9:08

Mulla kanssa toi mittari täyteen tankkaamisen jälkeen näyttää hieman vajaata kun hetken ajelee. Mittari elää myös hieman. Tankkasin kun tankkissa oli 1/3 jäljellä ja 40 litraa sain sopimaan sinne.

Eilen etsin sitä magneettiventtiiliä ja löytyihän se sieltä suojamuovin alta mutta hämärässä en purkanut enempää. Pitää joku ilta mennä porukoiden luokse lämpöseen talliin purkamaan niin pienempi mahdollisuus hajottaa muoviosia. Kuuntelin ja tunnustelin ventiiliä mutta 5min tyhjäkäynnillä ja välillä kierroksia nostamalla ei venttiilissä ole havaittavissa mitään eloa. Pystyykö VAG-COM:lla tai muulla testerillä toteamaan venttiilin toiminnan vai onko purkaminen ainut vaihtoehto. Olen myös huomannut että lyhyemmässä ajossa tankkiin ei synny alipainetta mutta kun ajan 200km niin alipainetta löytyy. Torstaina taas lähdettävä pidempää reissuun ja pääsee seuraamaan tuota alipaineen kertymistä.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 8.12.2004 10:09

Vaggicommilla voi naksutella venttiiliä, tai vaikka porakoneen akulla (mielummin ei yli 14V).

Bensamittarin anturi, eli potikka saattaa irrota sitä pitelevästä muovista ja oma elämä alkaa tankin sisällä johtojen varassa.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 8.12.2004 10:25

Täytyy tänään kaverin kanssa tutkia VAG-COMilla lisää.

Tyhmiä kysymyksiä:
-Mistä Audista löytyy tuo pistoke?
-Mistä ikkunasta/valinnasta VAG-COMilla pääsee napsuttelemaan tuota venttiiliä?
-Pääseekö takakontin kautta polttoainepumppuun ja anturiin käsiksi, jos anturi on irrallaan saako sen kotikonstein kiinni vai onko tankin purkaminen ainut vaihtoehto?

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 8.12.2004 11:37

Pistoke on keskikonsolin takaosassa, luukkua taaksepäin vetämällä löytyy.
Pa-Pumppuun pääsee käsiksi kontin kautta. Verhouksen alta löytyy musta luukku, jonka alla pumppu/anturi.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 25.11.2005 23:05

kävin hallilla muokkaamas bensakorkkia, enää ei kuulunut suhahdusta, ku avasi korkin ja otin aktiivihiili säiliön pohjassa olevat ruuvit auki ja putsasin pa**at pois, muttä 2000-3000 huojunta täyskaasulla ei muuttunut miksikään? mitähän vois vielä tehdä???

olisiko siille aktiivihiili jutulle pitänyt tehdä jotain muutakin ku vaan avata pohjasta? olisi tosi mukava päästä tosta ahtojen vatkaamisesta eroon ...

edit:
nyt on otettu huohotin linja irti ja tarkastettu (ehjä oli), lisäksi kaikki ap-putket otettu irti ja tarkistettu (ehjät oli), kaasuläppä puhdistettu. ja evap venttiilikin näyttäisi toimivan kun rupeaa raksuttamaan tyhjällä käynnillä, maf ja n75 vaihdettu 3kk sitten (pitäis olla ehjät)

ainoa mitä huomasin on että kun by passin painepuolen putkeen puhaltaa tarpeeksi lujaa niin vuotaa läpi (ainoa vaihtoehto nykimiseen enää?)

pitäis tarkistaa vielä ettei suutimien alla ole ilmavuotoja, luin jostain, että
ROLLE oli jollekkin sieltä vuodot korjannu. vaihdoitteko vaan uudet o-renkaat? vai mitä teitte?

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 26.11.2005 20:28

Suuttimen holkit tiivistettiin ihan jollain tiivistesilikonilla. Kannattaa tietenkin kokeilla löytää ahtovuotoja pienellä paineistuksella hiljaisessa huoneessa muualtakin. Esimerkiksi imusarjan alla lohkossa sijaitseva huohotusmuovipurkki saattaa olla murentunut. Toimiiko ne takaiskuvenat siinä hiilipöntön pohjassa, nekin voi olla täynnä paschaa.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 27.11.2005 13:18

kyllä se takaiskuventtiili näytti pienellä puhallus kokeella toimivan ja huohotin linja vaikutti ehjältä, suuttimien ympäriltä hieman kostean näköistä oli, että täytyy ne vielä tiivistää... olen paineistanut, mutta en huomannut suhinoita...

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 5.7.2006 17:09

vr6 kirjoitti:Tietenkin asiaan oli vaikutusta Rollen korjauksella, ahtovuoto poistettiin suuttimien alta ja muovisesta huohotintötteröstä imusarjan alla.


Koeponnistin tuossa A4:sen ahtoputket. Imusarjan alta kuuluu selkeä suhina.
Sen mitä sain kättä sinne ujutettua, niin vaikutti olevan kahden muoviputken(?) liitoskohta...ilmeisesti sama kuin tuossa yllä? Miten tuohon pääsee kätevästi käsiksi...myös vinkkejä korjauksesta? Rolle?

Ahdoista puuttuu vedossa n. 0.1 bar, ahtopaine huojuu osakaasulla (nyhtää) eikä paineistettaessa paineet mallanneetkaan pysyä putkissa.

Johto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2004 23:24

ViestiKirjoittaja Johto » 5.7.2006 19:40

soon kampikammion huohotinputki. Ite oon vaihtanu vuoden sisällä sen kahteen kertaan, vahvaa tekoa näemmä :) vähän ahdastahan sitä on vaihtaa, kun ei pääse kunnolla kuin yhdellä kädellä käsiks. Nestesäiliö kiinnityksistään irti ja kääntää sen sivuun pois tieltä. Kauiten saa taistella sen pitkän suoran pään kanssa että saa irti. Koneen kyljessä oleva pää lähtee helposti irti, kunhan ensin muistaa ottaa sitä paikallaan pitävän soka irti. Ja kannattaa huomata että siinä päässä on o-rengas tiivisteenä.

Edit:
Tässä kuva letkusta, varaosanumeronkin näkee tuosta :) hintaa on ~40e

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 6.7.2006 11:20

Jep, juurikin kuvassa numerolla 2 oleva putki ja vieläpä tuosta liitoksesta jossa osat 3 ja 4. Pitääpä tutkia miten tuonne minun lapiokäsi mahtuu...pitää ensihätään kokeilla fiksata pahimpia vuotoja vaikka vulkanisoivalla teipillä. Thänkjuu...!

kansanvaunu
-
Viestit: 52
Liittynyt: 3.11.2008 11:47

ViestiKirjoittaja kansanvaunu » 25.8.2011 20:10

Vieläköhän ihmisillä noita huojuntaongelmia? Minulla on kyl ainakin:)
Kiihdyttäessä veto huojuu, tuntee aivan selvästi. voikohan tuo aktiivihiilisäiliö systeemi vaikuttaa sitten polttoaineen saantiin? Bensasuodatin vaihdettu, N75 vaihdettu, ei vikakoodeja. Täysillä vedättäessä noin kierroksilla 5700+ rupeaa veto ontumaan ja ei meinaa jaksaa viedä kierroksia loppuun. Hetkellisen vedon loppumisen huomaa aivan selvästi, katkaisookohan polttoaineen syöttöä vai sytytystä... sitä tässä yritän miettiä ja narisin tästä jo toisellekkin topicille, mut sama kai se on koittaa tätäkin... Kone käy nätisti ja tyhjäkäynnillä menee normaalisti rajoittajalle...
Moottorityyppi AEB.

Vielä jos joku tietää Itä-Suomesta 1.8T velhoja joilla on hyvät logitusvehkeet ja tietotaitoa/halua vianetsintää illman älyttömiä osien arvuutteluvaihtoja, niin olisin siitäkin kiitollinen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa