Lastutettu A4 AEB ja mystinen vika
Valvoja: ffp jäsenet
Lastutettu A4 AEB ja mystinen vika
Esimerkki tilanne:
Vitosvaihteella(5) ajettaessa kierrokset n.1300-1500 rpm kaasu pohjaan,
auto alkaa kiihtymään "huojuen".
Tämä "huojunta" loppuu,kun kierrokset nousevat n.3000.
Huojunnan aikana ahtopaine aaltoilee noin 0.7-1.0 välillä.
Muilla vaihteilla kiihdyttäessä en vastaavaa ole huomannut.
Olisin erittäin kiitollinen kaikista neuvoista/ehdotuksista,jolla saisin autoni kuntoon.
Vitosvaihteella(5) ajettaessa kierrokset n.1300-1500 rpm kaasu pohjaan,
auto alkaa kiihtymään "huojuen".
Tämä "huojunta" loppuu,kun kierrokset nousevat n.3000.
Huojunnan aikana ahtopaine aaltoilee noin 0.7-1.0 välillä.
Muilla vaihteilla kiihdyttäessä en vastaavaa ole huomannut.
Olisin erittäin kiitollinen kaikista neuvoista/ehdotuksista,jolla saisin autoni kuntoon.
Mulla tuo AEB lopetti toistaiseksi nyhtämisen ja huojumisen kun vaihdoin etummaisen ylätukivarren ja tankin korkin. Tein juuri testin vanhalla korkilla ja täysillä kiihdytettäessä ahtopaine huojuu noin 0, 15 bar. Uudella korkilla kaasu pohjassa käyttää paineita 0,95:ssä ja pudottaa heti 0,9 baarin kohdalle mutta ei vispaa yhtään.
Tietenkin asiaan oli vaikutusta Rollen korjauksella, ahtovuoto poistettiin suuttimien alta ja muovisesta huohotintötteröstä imusarjan alla.
Tietenkin asiaan oli vaikutusta Rollen korjauksella, ahtovuoto poistettiin suuttimien alta ja muovisesta huohotintötteröstä imusarjan alla.
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 14.10.2003 23:16
Oliskohan tuosta tankin tuuletusjärjestelmästä "kytkentäkaaviota" saatavana? Googlella olen aikani kelaillut, mutta ei ole sopivaa näkynyt. Amerikan mallin vuodontunnistuspumppuja tulee vaan vastaan. Pitääköhän siellä tankissa olla joku tietty alipaine? Korkki auki ei toimi eikä liian tiiviillä korkilla.
4 päivää takana Audilla ja yksi asia kummastuttaa. Tankkiin syntyy reilu alipaine ja tyhjäkäynnillä on kuultavissa selvä imuääni/suhina tankin suunnalta. En ensin tajunnut että ääni muodostuu alipaineesta ja epäilin polttoainepumppua vialliseksi, epäilyjä vahvisti ensimmäisellä pidemmällä matkalla palanut 15A polttoainepumpun sulake. Kävin näyttämässä autoa huollossa ja asentaja kuunteli ääntä epäillen sen johtuvan pumpusta, uusi pumppu 270e joten kokeeksi ei viitsi vaihtaa. Nyt jälkeenpäin rupesin kuuntelemaan ääntä uudestaan ja huomasin että ääni häviää lähes kokonaan polttoainekorkin avaamalla. Voiko alipaine todella aiheuttaa pumpulle niin suuren rasituksen että polttaisi sulakkeen, saman sulakkeen takana ei ole muuta kuormaa kun asia sähkökaaviosta tarkastettiin. Auto on siis A4 vm.97 1.8T AEB-moottorityypillä ja ABT:n lastulla piristettynä. Muuten auto toimii loistavasti ja veto on tasaista ja reippaankin puoleista.
Yksi paikka, jota kannattaisi rassata olisi aktiivihiilipönttö vänkärin etulokasuojan sisällä. Siihen tulee bensahöyryn imuputki tankin korkin juuresta, yksi poistoputki kynnyskotelon alta, yksi lokarin sisältä ja viimeinen magneettiventtiilin kautta imusarjaan. Sisälokarin irrottamalla pääsee avaamaan kaksi torxiruuvia, lattiasta kaksi putken kiinnikettä ja pönttö on irti.
Seuraavaksi kaksi ristipääruuvia auki purkin pohjasta ja sieltähän löytyykin kaikkea hiekkatien sontaa. Pohjasta irtoavassa osassa on kaksi eri suuntiin toimivaa takaiskuventtiliä jotka on syytä puhdistaa. Hiilipöntön alaosa on myös täynnä savea, puhdistus siilekin.
Tämä savi tekee liian suuren alipaineen tankkiin, josta voi tulla toimintahäiriöitä.
Aktiivihiilisäiliön sisäinen toiminta on selvittämättä.
Seuraavaksi kaksi ristipääruuvia auki purkin pohjasta ja sieltähän löytyykin kaikkea hiekkatien sontaa. Pohjasta irtoavassa osassa on kaksi eri suuntiin toimivaa takaiskuventtiliä jotka on syytä puhdistaa. Hiilipöntön alaosa on myös täynnä savea, puhdistus siilekin.
Tämä savi tekee liian suuren alipaineen tankkiin, josta voi tulla toimintahäiriöitä.
Aktiivihiilisäiliön sisäinen toiminta on selvittämättä.
Jos tankkiin tuntuu tulevan kova alipaine voi syynä olla aktiivihiilisäiliön magneettiventtiili joka ei sulkeudu kunnolla. Tällöin imusarjan paine menee suoraan tankkiin ja pahimmillaan tankkikin lommahtaa, näkee bensamittarissa.
Venttiilin voi tarkastaa ihan puhaltamalla/imemällä ja sehän sijaitsee ilmanputsarin päällä. Virrattomana se on kiinni. Tankissa ei juuri alipainetta pitäis koskaan olla, painetta sen sijaan voi bensan höyrystyessä syntyä.
Venttiilin voi tarkastaa ihan puhaltamalla/imemällä ja sehän sijaitsee ilmanputsarin päällä. Virrattomana se on kiinni. Tankissa ei juuri alipainetta pitäis koskaan olla, painetta sen sijaan voi bensan höyrystyessä syntyä.
Hetkinen hetkinen. Puhuit tankin lommahtamisesta, tuli mieleen että polttoaine mittari elää hieman levotonta elämää. Jos auto käy tyhjäkäynnillä pidempää mittari nousee ja ajossa havaittavissa selvää epävakautta ja liikehdintää. Tämä voisi kertoa ilmeisesti kyseisestä oireesta tai paineen vaihteluista tankissa?
Täytyy tutkia tuo magneettiventtiili, saako pelkkää venttiiliä hommattua erikseen jos se osoittautuu vialliseksi? Auto on sen verran uusi mulle että vielä en tuollaista venttiliä ole huomannut mutta ilmeisesti vänkärin puolelta ilmanputsarikoteloa purkamalla se löytyy, vai pitäskö olla näkyvissä ilman purkutöitä?
edit. Tuollahan olikin jo osasta juttua kuten muistelin: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=25072
On laitettu pienelle venttiilille hinta kohalleen mutta vaihdettavahan se on jos vian aiheutajaksi paljastuu. Ilmeisesti ton vois yrittää irroittaa ja putsata ensi hätään, mahdollisesti rikkoa samallakin?
Täytyy tutkia tuo magneettiventtiili, saako pelkkää venttiiliä hommattua erikseen jos se osoittautuu vialliseksi? Auto on sen verran uusi mulle että vielä en tuollaista venttiliä ole huomannut mutta ilmeisesti vänkärin puolelta ilmanputsarikoteloa purkamalla se löytyy, vai pitäskö olla näkyvissä ilman purkutöitä?
edit. Tuollahan olikin jo osasta juttua kuten muistelin: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=25072
On laitettu pienelle venttiilille hinta kohalleen mutta vaihdettavahan se on jos vian aiheutajaksi paljastuu. Ilmeisesti ton vois yrittää irroittaa ja putsata ensi hätään, mahdollisesti rikkoa samallakin?
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Pitää alkaa itekin tuota mahdollisuutta tutkimaan :P
Kirjoittelinkin jo tuosta kolahduksesta. Jos se olisi sittenkin bensatankki, joka aiheuttaa tuon äänen mäessä, kun auto on eri asennossa ja bensa "syöksyy" tankin laidalle...
Bensamittari ainakin elää omaa elämäänsä: Mentiin sunnuntaina Losaan, ja tankkasin tankin täyteen. Paimion kohtaa oli enää mittarin mukaan 3/4 löpöä jäljellä, ja takaisin kotiin päästyä puolet :) On meinaan huima kulutus, jos vie vähän yli 100km matkalla n. 30 litraa!
Ja kun auton sammuttaa, ja käynnistää, on bensaa taas "normaalisti" eli melkeinpä täynnä.
Bensavalokin palaa, vaikka tankkiin ei mene kuin 40 litraa, mistähän moinen?
Kirjoittelinkin jo tuosta kolahduksesta. Jos se olisi sittenkin bensatankki, joka aiheuttaa tuon äänen mäessä, kun auto on eri asennossa ja bensa "syöksyy" tankin laidalle...
Bensamittari ainakin elää omaa elämäänsä: Mentiin sunnuntaina Losaan, ja tankkasin tankin täyteen. Paimion kohtaa oli enää mittarin mukaan 3/4 löpöä jäljellä, ja takaisin kotiin päästyä puolet :) On meinaan huima kulutus, jos vie vähän yli 100km matkalla n. 30 litraa!
Ja kun auton sammuttaa, ja käynnistää, on bensaa taas "normaalisti" eli melkeinpä täynnä.
Bensavalokin palaa, vaikka tankkiin ei mene kuin 40 litraa, mistähän moinen?
Mulla kanssa toi mittari täyteen tankkaamisen jälkeen näyttää hieman vajaata kun hetken ajelee. Mittari elää myös hieman. Tankkasin kun tankkissa oli 1/3 jäljellä ja 40 litraa sain sopimaan sinne.
Eilen etsin sitä magneettiventtiiliä ja löytyihän se sieltä suojamuovin alta mutta hämärässä en purkanut enempää. Pitää joku ilta mennä porukoiden luokse lämpöseen talliin purkamaan niin pienempi mahdollisuus hajottaa muoviosia. Kuuntelin ja tunnustelin ventiiliä mutta 5min tyhjäkäynnillä ja välillä kierroksia nostamalla ei venttiilissä ole havaittavissa mitään eloa. Pystyykö VAG-COM:lla tai muulla testerillä toteamaan venttiilin toiminnan vai onko purkaminen ainut vaihtoehto. Olen myös huomannut että lyhyemmässä ajossa tankkiin ei synny alipainetta mutta kun ajan 200km niin alipainetta löytyy. Torstaina taas lähdettävä pidempää reissuun ja pääsee seuraamaan tuota alipaineen kertymistä.
Eilen etsin sitä magneettiventtiiliä ja löytyihän se sieltä suojamuovin alta mutta hämärässä en purkanut enempää. Pitää joku ilta mennä porukoiden luokse lämpöseen talliin purkamaan niin pienempi mahdollisuus hajottaa muoviosia. Kuuntelin ja tunnustelin ventiiliä mutta 5min tyhjäkäynnillä ja välillä kierroksia nostamalla ei venttiilissä ole havaittavissa mitään eloa. Pystyykö VAG-COM:lla tai muulla testerillä toteamaan venttiilin toiminnan vai onko purkaminen ainut vaihtoehto. Olen myös huomannut että lyhyemmässä ajossa tankkiin ei synny alipainetta mutta kun ajan 200km niin alipainetta löytyy. Torstaina taas lähdettävä pidempää reissuun ja pääsee seuraamaan tuota alipaineen kertymistä.
Täytyy tänään kaverin kanssa tutkia VAG-COMilla lisää.
Tyhmiä kysymyksiä:
-Mistä Audista löytyy tuo pistoke?
-Mistä ikkunasta/valinnasta VAG-COMilla pääsee napsuttelemaan tuota venttiiliä?
-Pääseekö takakontin kautta polttoainepumppuun ja anturiin käsiksi, jos anturi on irrallaan saako sen kotikonstein kiinni vai onko tankin purkaminen ainut vaihtoehto?
Tyhmiä kysymyksiä:
-Mistä Audista löytyy tuo pistoke?
-Mistä ikkunasta/valinnasta VAG-COMilla pääsee napsuttelemaan tuota venttiiliä?
-Pääseekö takakontin kautta polttoainepumppuun ja anturiin käsiksi, jos anturi on irrallaan saako sen kotikonstein kiinni vai onko tankin purkaminen ainut vaihtoehto?
kävin hallilla muokkaamas bensakorkkia, enää ei kuulunut suhahdusta, ku avasi korkin ja otin aktiivihiili säiliön pohjassa olevat ruuvit auki ja putsasin pa**at pois, muttä 2000-3000 huojunta täyskaasulla ei muuttunut miksikään? mitähän vois vielä tehdä???
olisiko siille aktiivihiili jutulle pitänyt tehdä jotain muutakin ku vaan avata pohjasta? olisi tosi mukava päästä tosta ahtojen vatkaamisesta eroon ...
edit:
nyt on otettu huohotin linja irti ja tarkastettu (ehjä oli), lisäksi kaikki ap-putket otettu irti ja tarkistettu (ehjät oli), kaasuläppä puhdistettu. ja evap venttiilikin näyttäisi toimivan kun rupeaa raksuttamaan tyhjällä käynnillä, maf ja n75 vaihdettu 3kk sitten (pitäis olla ehjät)
ainoa mitä huomasin on että kun by passin painepuolen putkeen puhaltaa tarpeeksi lujaa niin vuotaa läpi (ainoa vaihtoehto nykimiseen enää?)
pitäis tarkistaa vielä ettei suutimien alla ole ilmavuotoja, luin jostain, että
ROLLE oli jollekkin sieltä vuodot korjannu. vaihdoitteko vaan uudet o-renkaat? vai mitä teitte?
olisiko siille aktiivihiili jutulle pitänyt tehdä jotain muutakin ku vaan avata pohjasta? olisi tosi mukava päästä tosta ahtojen vatkaamisesta eroon ...
edit:
nyt on otettu huohotin linja irti ja tarkastettu (ehjä oli), lisäksi kaikki ap-putket otettu irti ja tarkistettu (ehjät oli), kaasuläppä puhdistettu. ja evap venttiilikin näyttäisi toimivan kun rupeaa raksuttamaan tyhjällä käynnillä, maf ja n75 vaihdettu 3kk sitten (pitäis olla ehjät)
ainoa mitä huomasin on että kun by passin painepuolen putkeen puhaltaa tarpeeksi lujaa niin vuotaa läpi (ainoa vaihtoehto nykimiseen enää?)
pitäis tarkistaa vielä ettei suutimien alla ole ilmavuotoja, luin jostain, että
ROLLE oli jollekkin sieltä vuodot korjannu. vaihdoitteko vaan uudet o-renkaat? vai mitä teitte?
Suuttimen holkit tiivistettiin ihan jollain tiivistesilikonilla. Kannattaa tietenkin kokeilla löytää ahtovuotoja pienellä paineistuksella hiljaisessa huoneessa muualtakin. Esimerkiksi imusarjan alla lohkossa sijaitseva huohotusmuovipurkki saattaa olla murentunut. Toimiiko ne takaiskuvenat siinä hiilipöntön pohjassa, nekin voi olla täynnä paschaa.
vr6 kirjoitti:Tietenkin asiaan oli vaikutusta Rollen korjauksella, ahtovuoto poistettiin suuttimien alta ja muovisesta huohotintötteröstä imusarjan alla.
Koeponnistin tuossa A4:sen ahtoputket. Imusarjan alta kuuluu selkeä suhina.
Sen mitä sain kättä sinne ujutettua, niin vaikutti olevan kahden muoviputken(?) liitoskohta...ilmeisesti sama kuin tuossa yllä? Miten tuohon pääsee kätevästi käsiksi...myös vinkkejä korjauksesta? Rolle?
Ahdoista puuttuu vedossa n. 0.1 bar, ahtopaine huojuu osakaasulla (nyhtää) eikä paineistettaessa paineet mallanneetkaan pysyä putkissa.
soon kampikammion huohotinputki. Ite oon vaihtanu vuoden sisällä sen kahteen kertaan, vahvaa tekoa näemmä :) vähän ahdastahan sitä on vaihtaa, kun ei pääse kunnolla kuin yhdellä kädellä käsiks. Nestesäiliö kiinnityksistään irti ja kääntää sen sivuun pois tieltä. Kauiten saa taistella sen pitkän suoran pään kanssa että saa irti. Koneen kyljessä oleva pää lähtee helposti irti, kunhan ensin muistaa ottaa sitä paikallaan pitävän soka irti. Ja kannattaa huomata että siinä päässä on o-rengas tiivisteenä.
Edit:
Tässä kuva letkusta, varaosanumeronkin näkee tuosta :) hintaa on ~40e
Edit:
Tässä kuva letkusta, varaosanumeronkin näkee tuosta :) hintaa on ~40e
-
- -
- Viestit: 52
- Liittynyt: 3.11.2008 11:47
Vieläköhän ihmisillä noita huojuntaongelmia? Minulla on kyl ainakin:)
Kiihdyttäessä veto huojuu, tuntee aivan selvästi. voikohan tuo aktiivihiilisäiliö systeemi vaikuttaa sitten polttoaineen saantiin? Bensasuodatin vaihdettu, N75 vaihdettu, ei vikakoodeja. Täysillä vedättäessä noin kierroksilla 5700+ rupeaa veto ontumaan ja ei meinaa jaksaa viedä kierroksia loppuun. Hetkellisen vedon loppumisen huomaa aivan selvästi, katkaisookohan polttoaineen syöttöä vai sytytystä... sitä tässä yritän miettiä ja narisin tästä jo toisellekkin topicille, mut sama kai se on koittaa tätäkin... Kone käy nätisti ja tyhjäkäynnillä menee normaalisti rajoittajalle...
Moottorityyppi AEB.
Vielä jos joku tietää Itä-Suomesta 1.8T velhoja joilla on hyvät logitusvehkeet ja tietotaitoa/halua vianetsintää illman älyttömiä osien arvuutteluvaihtoja, niin olisin siitäkin kiitollinen.
Kiihdyttäessä veto huojuu, tuntee aivan selvästi. voikohan tuo aktiivihiilisäiliö systeemi vaikuttaa sitten polttoaineen saantiin? Bensasuodatin vaihdettu, N75 vaihdettu, ei vikakoodeja. Täysillä vedättäessä noin kierroksilla 5700+ rupeaa veto ontumaan ja ei meinaa jaksaa viedä kierroksia loppuun. Hetkellisen vedon loppumisen huomaa aivan selvästi, katkaisookohan polttoaineen syöttöä vai sytytystä... sitä tässä yritän miettiä ja narisin tästä jo toisellekkin topicille, mut sama kai se on koittaa tätäkin... Kone käy nätisti ja tyhjäkäynnillä menee normaalisti rajoittajalle...
Moottorityyppi AEB.
Vielä jos joku tietää Itä-Suomesta 1.8T velhoja joilla on hyvät logitusvehkeet ja tietotaitoa/halua vianetsintää illman älyttömiä osien arvuutteluvaihtoja, niin olisin siitäkin kiitollinen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa