A4 1.8T viritys ja kytkimen kesto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

A4 1.8T viritys ja kytkimen kesto

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 23.4.2004 8:13

Auto tuli vaihdettua ja nyt haluaisin lisää tehoa siihen. Lastun vaihto on tiestysti selvä, mutta olen kuullut huhua että kytkin olisi liian heikko virittämiseen. Pitääkö paikkansa?

Ja auto oli A4 1.8T quattro -02

osmoosi
-
Viestit: 95
Liittynyt: 23.7.2003 10:12

ViestiKirjoittaja osmoosi » 23.4.2004 9:02

Koskee sitten IV Golffia 1.8T, mutta ei kai tuossa audissa ainakaan heikompaa kytkintä ole (arvaus). Jabbasportin sivulla väitetiin, että vakio kytkin kestää 270 lb ft, joka on ilmeisesti 366,12 Nm. 1 lbf ft = 1,356 Nm.
Tossa linkki sivuille. Siellä on kaikkea "kivaa" noihin T-moottoriseen VAG:hin. [/url]http://www.jabbasport.com/tech.html

audiTT

ViestiKirjoittaja audiTT » 23.4.2004 9:13

Kyllä sen vakiokytkimen pitäisi kestää ainakin 1-tason chipit, eli n.190-200hp ja n.300Nm. Seuraavissa viritysasteissa taitaa ensin tulla eteen suuttimien vaihto ennen kuin täytyy kytkintä rukata...

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 23.4.2004 9:16

Toivotaan että se kestää.

Kiitoksia näistä rohkaisevista vastauksista!

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 23.4.2004 10:15

E...Eeeiii. ÄLÄ lastuta. Vaihda ohjelma. Jooko jooko joo? www.turbotec.com, www.pro-mo.info tai öh toi revo eli doc-powerilta.

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 23.4.2004 10:27

Eikös toi turbotec ole just lastutus?

lainaus nettisivulta:
"ALT-Control Oy - Digitaalitekniikan sovellukset ajoneuvokäyttöön. Virityslastut useimpiin autoihin"

Koska asun jyväskylässä niin lähimpänä on Karalan Mika eli turbotec. Joten sinne taidan audin viedä.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 23.4.2004 12:44

Pinkki vinkki!!! myös Her Karala harrastaa nykyään kaapeli ohjelmointia, vaikka niin vähä sanainen onkin. Eikö nottas olekin hienoa.

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 23.4.2004 14:14

Täytyy kysellä kumpaa Karala suosittelee.

Mikä siinä kaapeli ohjelmoinnissa on parempaa? Onko siinä muuta eroa lastu viritykseen kuin se ettei konepeltiä tarvi avata? (tuota keskustelua on varmasti käyty aiemminkin)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 23.4.2004 14:49

Lopputuloksella ei mitään eroa. Samat tehot, väännöt ja käyttäytyminen lopputuotteella. Plussaa kaapeli ohjelmoinnissa luonnollisesti on sellain seikka notta tuo motor ohjain laite pysyy rakenteellisesti alkuperäisenä ja koskemattomana.

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 23.4.2004 16:06

Eli ei muuta kuin rahatukko kädessä Karalan luo ja kaapelit kiinni.

Kiitos vielä kerran.

jsalo
-
Viestit: 20
Liittynyt: 18.1.2004 13:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsalo » 26.4.2004 12:06

Tuossa erästä MTM-lastutettua golffia diagnostoitaessa tuli ilmi, että lastu (siis ainakin kyseinen, upsolutella lastutettu S3 antaa mitata) blokkaa tiedot ahtopaineista yms.

Ohjelmoiduista en niin tiedä.

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 11.7.2004 21:15

Osui silmään tämä keskustelu Triple A:n ansiosta.

Eli autoon lopulta vaihdettiin Karalalla lastu kun ohjelman vaihto ei jostain syystä onnistunut. Tehoja ja vääntöä tuli kivasti lisää :) (noin 200hv/300Nm) mutta kytkin alkaa hieman luistamaan joissain tilanteissa. Esim vitosella kun painaa kaasua reilummin alle satasen vauhdista on luistoa jo selvästi havaittavissa.
Tästä Karala jo varoittelikin ja kertoi että tehoja olisi mahdollisuus nostaa enemmänkin mutta kytkin ei sitä enään kestäisi. Joten seuraavaksi ostoslistaan menee vahvempi kytkin ja se maksaa noin 1500 euroo.

Lepa
-
Viestit: 37
Liittynyt: 17.8.2003 23:13

ViestiKirjoittaja Lepa » 12.7.2004 1:38

Kallis on kytkin.. :o

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 12.7.2004 12:35

Se on siis asennettuna tohon hintaan...

Repe
-
Viestit: 625
Liittynyt: 4.7.2004 17:03

ViestiKirjoittaja Repe » 13.7.2004 18:24

1500€ ohan se silti kallis, mutt orggis kytkinkin on varmaan 500 hujakoilla niin ei toi mikään hirveen kallis oo.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.7.2004 18:27

Mikä kytkin sulle on tulossa?

Janis Petke
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.7.2003 12:37

ViestiKirjoittaja Janis Petke » 13.7.2004 20:07

Königiltä olen ajatellut sen hommata. Sieltä löytyi tuohon malliin "sport kytkin" sen pitäisi kestää vääntöä paremmin heidän kertoman mukaan. Sieltä oli myös saatavilla pidempi viides vaihde, joka taas nosti paketin hintaa 1.000 eurolla.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 16.7.2004 23:25

voi hyvät immeiset. 1.9 TDI 110hv. A4 kestää vääntöä mallinen kytkin maksaa alle 250 eur. Sachs:lta. Itellä kestää noin 50tkm. Tehoja ollu koko tuon ajan yli 250hv. Viimeks hajoks ku oikeesti kiusasin vempelettä.

Berber0z

ViestiKirjoittaja Berber0z » 4.10.2004 12:04

Soitin tuonne Turbotecille ja tarjosivat tuohon Audiin ohjelmaa 600 eurolla... Siihen pitää kuulemma vaihtaa jotain, koska se on valmistettu vuoden -95 puolella :S. Mitähän siihen asennukseen nyt sitten kuuluu ja kuinka laadukas tuo Digital Racing-ohjelma on?

Hinta ainakin on hyvin alhainen verrattuna muihin ohjelmiin. Turbotechän sijaitsee Jyväskylän tienoilla, joten sinne ei olisi mahdottoman pitkä matkakaan...

atte
-
Viestit: 104
Liittynyt: 23.7.2003 11:32

ViestiKirjoittaja atte » 4.10.2004 14:26

mulla on kanssa tuo tdi:n kytkin ja g60 vauhtipyörä itsellä kestänyt yli 300hv ihan hyvin. yli 350hv kannattaa siirtyä eurospectiin.

puerco
-
Viestit: 1641
Liittynyt: 7.10.2003 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja puerco » 4.10.2004 14:27

Kyllä Karalan softat on arvostettuja.. (emännän auto huomenna siellä.. säädössä)

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 5.10.2004 8:07

kylläpä tuossa kylällä pyörii (tutulla) 1.8t golffi johon on nyt vaihdettu 2.5" putkisto, ahdot piikkiin ja lastu (voipi olla jotain josta en oo tietonen)viimeksi penkitetty 230hv(muistaakseni?) ja hyvin se ny on ensimmäisen kesänsä kestänyt, ja on saanut runtuakin aina välillä. (renkaita näyttäs menevän?) :)

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 5.10.2004 11:32

Jos ton TDI:n kytkimen pistää, ni täytyykö poikittaiskoneessa vaihtaa vauhtipyörä? Mitä hyötyä tosta G60:sen vauhtipyörästä on? Onks se kevyempi?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 5.10.2004 11:55

Sitäkin, G60 on tavallinen vauhtipyörä kun AGUssa on kaksoismassa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 5.10.2004 12:44

Oon aina luullu, et vaan noissa pitkittäisissä on kaksoismassavp...no hyvä tietää. Meneekö toi G60:n vp suoraan vakion tilalle? Täytyykö kytkinasetelmaki ottaa sitten G60:stä vai voiko käyttää AGU:n omaa?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 5.10.2004 13:24

Asetelma ja levy myös G60:stä: saa isomman kytkimen (228mm > 220mm).

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 5.10.2004 13:28

mikä tollasen G60:n väännönkesto on?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.8.2005 5:19

Niin meneekö tuo G60:n vautipyörä ja kytkinasennelma suoraan paikalle, ilman säätämistä...?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 21.8.2005 14:17

Menee, äskolmoseen se ei käy täysin erilaisen vaihdelaatikon takia. Toisaalta äskolmosen vakiokytkin kunnossa olevana toimii vallan hyvin alle 450 Nm väännöillä.

Turbox2
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 25.11.2005 10:04

ViestiKirjoittaja Turbox2 » 25.11.2005 10:22

Kuis A4:seen AEB koneeseen toi DTI-kytkin? Mitä kytkintä olette käyttäneet, ne jotka tietää?

Pitääkö paikkaansa tuo DTI-kytkimen parempi väännönkestävyys ja kestävyys muutenkin. Yllättäen ne on kuitenkin halvempia (~50€, Sachs) kuin AEB (1.8T) kytkinpaketti. Istuuko paikalleen ilman kummempia temppuja?

Onko tähän kommentteja ja tietoa.

T

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 26.11.2005 1:53

Mul on aeb:issa 110hv tdin kytkin (Sachs).
Paha sanoa kytkimen kestosta mitään ku on 1000km vasta takana ja motti sökönä `huoh´.

Jusu
-
Viestit: 136
Liittynyt: 25.7.2003 11:25

ViestiKirjoittaja Jusu » 3.1.2006 7:55

Sopiiko tuo 110hv:n tdi:n kytkin suoraan tohon aeb:hen.
Alko tosa A4:ssa kans kytkin tekeen kuolemaa.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 3.1.2006 15:52

Sopiiko tuo G60 vauhtipyörä ja kytkinasetelma suoraan ilman mitään säätämistä A4 B5 vm.-00, moottori on APU ? Vai kuinka on tuon A4 TDi kytkin laita sitten ?
Välillä kun tuppaa tuo kytkin luistaa vaikka on ajettu vain 70tkm ja viimeset 10tkm piristettynä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 20.2.2006 23:47

itte vaihdoin pekan suosituksesta g60 vauhtipyörän ja 3 koppasen tdi:n powerdiskin (sachs), (AHF koneeseen 1.9tdi 110hp vakiona) ku kytkinlevystä meni rihlat! tuli seki sitte nähtyy et sillainki voi käydä :D .... muuten suoraa paikoilleen mutta vauhtipyrän pultit eri mittasia ja kantasia, samoin kytkinasetelman pultit eri kokosia, vanhat tais olla 6 millin ja uudet oli 7mm, millin nousulla ja pituus muistaakseni 26mm, vanhat hilut oli 6 ja 12 mm 12-kulmasilla kiinni (AZX vai mikälie , urosavain kumminki :P) ny ei täristele ainakaan ku sai 2-massavauhtipyörän pois... mut ny sitte levis laturi ... mun tuuria :D en tiä kuinka paljo meni ophi aiheen mutta aivan sama saimpahan kirjotettua tänne pitkästä aikaa jotain :D

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 21.2.2006 8:44

12-kulmainen on XZN.

Turok
-
Viestit: 12
Liittynyt: 22.3.2006 22:30

ViestiKirjoittaja Turok » 8.4.2006 23:11

Omistan audi a4 1.8 turbo quattron -95, näillä näppämillä pitäisi tulla vanteet / renkaat ja FK high sport alustasarja. ruuvasin K&N kartio suodattimen kiinni tuossa ja seuraavaksi olen miettinyt lastun hankkimista. kyseisesta aiheesta on paljon puhetta joka puolella, mutta joku voisi infota viellä kerran mistä moinen kannattaa hommata ja mitä sen asentaminen / säädöt tulevat noin palttiarallaa maksamaan?

vw marko
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.12.2006 0:19

ViestiKirjoittaja vw marko » 21.1.2007 0:00

kannattaako laitattaa 97 1.8T passattiin upsoluten virilastua/ohjelmaa ja kannattaako kumota vanha ohjelma vai vaihtaa uusi piiri tilalle ja säästää vanha piiri lipastonlaatikossa? hinta on suht sopiva 399€ ilman penkityksiä. Penkityksenkin saa ilmeisesti pirkanmaan taitokeskuksessa halvalla.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 14.3.2007 0:23

Kaverilla on 1.8t audi a4 quattro,saako mistään kestävempää kytkintä(ei splitteri kytkintä)meinas käyttää lastulla ens kesänä vakio kytkin reistaa vähän jo nyt
et millanen kytkin kannatas laittaa?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 14.3.2007 18:10

Splitteri?? Mut saahan noihin kytkimiä search:lla pitäisi löytyä kyllä aiheesta.
Ja Us-Parts:lta pitäisi löytyä valmiita paketteja.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 15.3.2007 10:44

viitiskö joku laittaa linkkiä,en lyödä keskustelua aiheesta Haullakaan.


-JUPE-
-
Viestit: 93
Liittynyt: 18.12.2006 14:00

ViestiKirjoittaja -JUPE- » 20.3.2007 12:03

Saako noihin menemään 150hp tdi-golffin kytkimen? Jos saa niin mitä kaikkea joutuu vaihtamaan ja mitä suurinpiirtein maksaa?

vesap
-
Viestit: 96
Liittynyt: 29.1.2004 23:28
Viesti:

ViestiKirjoittaja vesap » 23.4.2007 8:51

---
Viimeksi muokannut vesap, 8.5.2007 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 6.5.2007 20:10

"SRE" => Sachs Race Engineering

Tuotteita myy esim Pro-Mo, MD-Comprex, US-Parts jne jne...

Eikös Audi S2:n teräsvauhtipyörä esim kelpaa tuohon suoraan vakion tilalle?!?

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 7.5.2007 22:51

S2:n vauhtipyörä ei kyllä sovi.
Laitat esim. Audi 80:n kiinteän vauhtipyörän joka tarkoitettu 228mm levylle. Sovitat tuohon vauhtipyörään Audi S2:n 240mm kytkinpaketin, siis asetelman ja levyn.
Tuo limppu koneen perään niin ajettavuus on hyvä ja kytkin pitää n. 500Nm.

vesap
-
Viestit: 96
Liittynyt: 29.1.2004 23:28
Viesti:

ViestiKirjoittaja vesap » 8.5.2007 16:44

Tämä paketti käy suoraan Vw/Audi pitkittäismoottoreihin ja 5-vaihteiseen laatikkoon. Teräsvauhtipyörä, S2 massalevy + S2 paineasetelma, hammaskehä otetaan alkuperäisestä vauhtipyörästä.
Ajettavuus on hyvä, SRE paineasetelmakin löytyy jollei 500nm riitä.
800.00
http://koti.mbnet.fi/vpl/_Vauhtipkytkin18T-S2/myynti%20017.jpg

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.5.2007 17:05

S2:n vauhtipyörä ei kyllä sovi.

Hyvä, että korjasit asian :)

Tommi.L
-
Viestit: 46
Liittynyt: 14.4.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Tommi.L » 8.5.2007 18:23

Mutta mites 6-vaihteiseen askiin? Tuo ei ilmeisesti aivan suoraan käy? Ainakin Karala tarjosi samaan hintaan vastaavaa, mutta ei ollut vielä varma sopivuudesta 6-vaihteiseen..

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 29.9.2007 11:35

itellä on gti golffissa diesel golffin kytkin ja hyvin on toiminu eikä ole luistanut:) tehoa autossa on ihan vähän päälle 250hp:)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 30.9.2007 8:33

Tuo väännönkesto ei ole niin yksinkertainen asia kuin luulette, tdi puolellekin voidaan vakiokytkin saada pitämään oikein hyvin vaikka 160hv/350Nm asti.
Se mikä noissa ratkaisee tuon keston, on ne kierrokset millä tuo vääntö alkaa tulemaan.
Alhaisilla (Dieselissä vaikka alle 2500rpm) kierroksilla tuleva vääntö saa vakio kytkimen luistamaan jo pelkällä evry modilla huonolla tuurilla, mutta jos vääntöä aletaan ottaa vaikkapa vähän korkeammilla kierroksilla esim. 2800rpm/350nm, niin mitään luisto ongelmaa ei yleensä ilmesty.

Kaikki voimansiirron osat saadaan helposti rikki tekemällä voimakkaasti alakierroksilla vääntävä moottori, eipä ole kovin erikoinen juttu tuolla V8-puolella että vääntöjä joudutaan rajaamaan alakierroksilla että saadaan palikat kestämään.

"Autovalmistajat ilmoittavat malliensa moottorien tehon suurimpana tehona. Suurin teho saavutetaan vain tietyllä moottorin kierrosluvulla, joka on polttomoottorissa lähes poikkeuksetta korkea. Normaalissa ajossa suurin teho saavutetaan harvoin. Suurin teho voidaan saada esimerkiksi äärimmäisen nopeassa kiihdytyksessä ja vain hetkellisesti juuri ennen kuin vaihdetaan vaihdetta suuremmalle.

Auton käytännön suorituskyky ei ole riippuvainen sen ilmoitetusta teholukemasta. Kuten sanottu, se on vain suurin teho, joka saavutetaan tietyllä moottorin kierrosluvulla. Suurin teho ei kerro sitä, millainen auton suorituskyky on silloin kun tiettyä kierroslukua ei voida käyttää.

Kiihdytettäessä vaihdetta vaihtamatta suurin hetkellinen kiihtyvyys saavutetaan sillä nopeudella, jolla moottori tuottaa suurimman vääntömomentin. Kuitenkin samalla nopeudella saavutettaisiin suurempi kiihtyvyys, jos käytössä olisi välitys, jota käytettäessä moottori toimisi parhaan tehon kierrosluvulla. Parhaan tehon kierrosluvulla vääntö on moottorin kampiakselilla pienempi, mutta tiheämmän välityksen ansiosta taka-akselilla suurempi. Paras kiihtyvyys saavutetaan siksi moottorin toimiessa suurimmalla tehollaan, koska silloin myös renkaiden tiehen välittämä voima on suurin mahdollinen auton senhetkisellä nopeudella. Kaikilla nopeuksilla paras kiihtyvyys saadaan vaihteella, jolla moottori toimii suurimman tehon alueella, eikä suurimman väännön alue. Samalla renkaiden vääntömomentti on suurin, vaikka moottorin ei olekaan.

Tämä voidaan osoittaa paikkansapitäväksi laskemallakiihtyvyydet jäljempänä olevan tehokäyrän arvojen perusteella. Aluksi tehdään oletus, että autolla kiihdytetään taydellä kaasulla nopeudella 80km/h kahdella eri vaihteella. Vaihteiden välityssuhteet ovat sellaiset, että käytettäessä suurempaa vaihdetta moottorin kierrosluku on 80km/h nopeudessa 5000r/min, jolloin moottorista saadaan suurin vääntömomentti. Pienempää vaihdetta käytettäessä moottorin kierrosluku on 80km/h nopeudessa 6500r/min, jolloin moottorista saadaan suurin teho. Auton massaksi m oletetaan 1200kg. "

Wikipediasta lainattu teksti.

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 30.9.2007 18:39

eli.. mulla oli audi a4 1.8t q vm01 b5 korinen.. laitatin siihen juuri edellä kirjoitetuissa jutuissa olevan teräs vp ja s2 asetelman ja levyn.. paketti käy muuten suoraan paitsi asetelmalle joutuu teettämään uudet kiinnitys kohdat"maksoi30e" koko paketti oli 580e ja asennus pikkusen yli 500e .. tossa linkki josta löytää lisää faktaa asiasta..http://www.audiclub.fi/phpBB2/showthread.php?t=45568 paketti oli erittäin kevyt ja hyvä käyttää ja ei varmasti luista... turbotec myy samaa pakettia valmiiksi koneistetulla vp:llä 800e


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa