Passat sanoo UU...UUU ...UUU. Tehostin vai laakeri?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 20.9.2010 16:16

jos tehostin ulisee niin paikallaan kun pyörittää renkaita niin pitäis ulista kovasti koska pumppu otta eniten kuormaa silloin.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 20.9.2010 16:36

Ujeltaisko jarrut? Levy pikkasen kiero ja jostain kohtaa hipoo paloja sen verran, että ulahtaa.

kumita
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2009 19:46

ViestiKirjoittaja kumita » 20.9.2010 16:52

Ei ulise kun pyörittää paikallaan. Vain kun rengas pyörii.

Jarrulevyt ja -palat on aika uudet ja se ujellus on minusta sen verran kova että ei se pelkästään jarrulevyistä kuulu. ...tai mistä sen tietää. Kokeilin vaihtaakkin jarrulevyjen asentoa ja tarkistin pultit oikeisiin kireyksiin mutta ei vaikuttanu mitenkään.

...ja nyt kun mietin, muistaakseni ensimmäiset äänet alkoi jo ennen kuin vaihoin uudet levyt ja palat. Vanhat oli kierot ku korkkiruuvit

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 20.9.2010 16:55

Semmonen peruskysymys; onko motonetin (tai jotkut muut halppis) levyt ja/tai palat? ;)
ja onko kitinäpellit varmasti asennettu oikein? palahan kumminkin hitusen ottaa levyyn kokoajan vaikka et jarrua painaisikkaan

kumita
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2009 19:46

ViestiKirjoittaja kumita » 20.9.2010 17:28

Levyt ja palat on Bosch. Eli ei huonot?

Kitinäpellit? Erillisiä kitinäjuttuja näihin paloihin ei käsittääkseni asenneta. Näin mulle kerrottiin :)

Palat ottaa kyllä minusta normaalisti kiinni levyihin kun pyörittää rengas ilmassa. Silleen vähän "hinkkaamalla". Tosin jos tarkkoja ollaan niin joissakin kohdissa levyä ihan hieman hinkkaa enemmän mutta sitä se teki uudesta alkaen ja en vaivannu päätä sen enenpää sillä

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 21.9.2010 11:56

juu no jos boschin hilut niin ei sitten siitä sen enempää, vaan tuli mieleen et noilla motonetin osilla on saanu jos jonkinlaista vikaa aikaseksi :)
ja jos kitinäpeltejä ei kuulu noihin laittaa niin sekin vika pois laskuista.. siis näillä puheilla vois olettaa että jarruista se ei ainakaan tule....
ei sinne paljo jää kun pyöränlaakeri tai onko tos toisen puolen vetarille kannatinlaakeria? ikinä en oo kyl kuullu et se ois menny mut ideat loppuu ;)

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 21.9.2010 18:12

Niinku edellisessä viestissä sanottua, pyöränlaakerihan se siellä ulisee, vaihtoon vain.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 21.9.2010 21:21

Tai helpompi vaihtoehto tarkistaa ensin eli että jarrulevyn suojakilpi ottaa levyyn välillä kiinni.

kumita
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2009 19:46

ViestiKirjoittaja kumita » 21.9.2010 21:34

Joo pitää ensin tarkastaa ja herkistellä nuo jarruosat ja kattoa vaikuttaako se mitenkään

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 22.9.2010 16:35

Tai helpompi vaihtoehto tarkistaa ensin eli että jarrulevyn suojakilpi ottaa levyyn välillä kiinni.


tuntuu aika kaukaa haetulta; a) ääni kuuluis kokoajan b)mitenkä jarruttaminen vaikuttais jarrulevyn suojakilpeen?

kumita
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2009 19:46

ViestiKirjoittaja kumita » 23.9.2010 22:04

Nyt on jarrut herkistelty ja tarkasteltu. Ääni jatkuu mutta pehmeämpänä. ...ja pehmeämpi ääni taitaa johtua vain sateisesta kelistä. Rengasta pyöritellessä huomasin että onhan siinä oikeassa eturenkaassa väljää.

Rengas lonksuu vaakasuuntaa, ei pystysuunnassa (ainakaan käsivoimin) Eli se vaikuttaa pikkusen auraukseen. Väljyys löytyi etummaisen ylätukivarren ulommasta päästä, kolisee ku biljardipallot taskussa mutta se ei taida kuitenkaan tehdä tuota UU ääntä :) Menee siis laakereiden lisäksi myös ainaki yks tukivarsi uusiksi

Voiko vajaatoiminen laakeri tärisyttää tukivartta rikki? Tai rikkinäinen tukivarsi laakereita?

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 25.9.2010 15:32

ei voi särkee toinen toistaan, laakeri ei niin paljoa "täristä" että tukivarsi kuluisi, ja taas tukivarren välistyminen ei voi/saa tehdä laakeriin vauriota, sen pitää kestää paaaaaaljon enemmän :)

kumita
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2009 19:46

ViestiKirjoittaja kumita » 17.10.2010 10:05

tukivarsien vaihdon jälkeen huomasin että renkaat heiluu vieläkin vaakatasossa, mutta nyt molemmilta puolilta! Ja välys vaikuttaa löytyvän raidetangosta. Molemmilla puolilla tuntuu olevan sama välys.

laakerit on menossa molemmilta puolilta vaihtoon mutta ei ihan vielä, katsotaan ensin muut korjaukset loppuun. Ulina ei ole ainakaan pahentunut.

Miten hammastangossa voi olla molemmilla puolilla välystä? Voiko sitä korjata helposti esim kiristämällä (ilmeisesti alakautta löytyvällä) kiristysmutterista?

RHead
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.6.2004 2:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja RHead » 17.10.2010 10:20

Itellä ainakin ohjaustehostin pitää tuota ääntä kun renkaat ovat jommassa kummassa ääriasennossa..

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 17.10.2010 11:00

Sama ulina kuului ja kuuluu satunnaisesti vieläkin takaa, Ferodon palat ja tarvikelevyt. Ääni häviää jarruttaessa. Alkoi melkeen heti asennuksen jälkeen joku vuos sitten. Sittemmin eteen vaihdettiin alkuperäisosana levyt ja palat, ne toimii loistavasti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa