Caddy työjuhtana, pientä pintaremonttia
Valvoja: ffp jäsenet
Caddy työjuhtana, pientä pintaremonttia
Laitetaanpas tarinaa taas yhdestä Cäddystä, tarinoita on monia mutta tästäkin autosta tulee omistajansa näköinen. Tässä tapauksessa lähtökohdan ulkokuori on lievästi sanottuna rujo, pojat tuumas että ei oo muuta selitystä kun että junan alle on jäänyt. Pakkelia on paikoin jopa sentin verran, ei oo metallia paljoo jaksettu oikoa..
Pohjat oli hitsattu kaikki kuntoon, ainoastaan lavan pohjaan oon muutaman paikan laittanu. Pohjassa massaa vähintäänkin riittävästi.
Hytti ikkunalinjaan asti äänieristetty sentin vaahtomuovilla, "suhteellisen" hiljainen. Hifit jonkinmoiset, musan pitää tarvittaessa kuulua..hyvin..
Tekniikka vielä vakio 1.6dsl, tarkoitus alustan ja ulkokuoren jälkeen paneutua moottorin päivitykseen. Pähkäilen 1.6td:n ja 1.9td:n vaihtoehtoja.
Tehty mm. :
- Edessä coiloverit
- Alusta hitsattu lavaa myöten
- paremmat penkin asenneltu
- Hifit
- Sähköt selvitelty toimiviksi
- Uudet etuvalot
Tulossa mm. :
- Takalautaan jokin muutos
- Lavan pohjaan jyväpeltiä
- Uusi maali pintaan, jotain mattaa muttei mustaa
- Lavakatteeksi paksu vaneri nostomekanismilla
Hankittu, odottaa asennusta :
- Häly kekuslukkoineen
- ATS CUP 15'' + 195/55-15
- Akseliflippitarvikkeet
Työt ja harrastukset hidastaa pikkasen tätä projektia mutta kyllä jotain välillä kerkee tekemäänkin. Päivittelen kunhan jotain merkittävää tapahtuu..
Kuva luonnollisesti kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, tässä ois KUVA mistä lähettiin. Kuvassa Kädi ihan orkkis kunnossa mulle tullessa, lukuun ottamatta poikiitten peräkärrin etupyörällä duunaamaa taka-akselin korotusta ;-D !!
Pohjat oli hitsattu kaikki kuntoon, ainoastaan lavan pohjaan oon muutaman paikan laittanu. Pohjassa massaa vähintäänkin riittävästi.
Hytti ikkunalinjaan asti äänieristetty sentin vaahtomuovilla, "suhteellisen" hiljainen. Hifit jonkinmoiset, musan pitää tarvittaessa kuulua..hyvin..
Tekniikka vielä vakio 1.6dsl, tarkoitus alustan ja ulkokuoren jälkeen paneutua moottorin päivitykseen. Pähkäilen 1.6td:n ja 1.9td:n vaihtoehtoja.
Tehty mm. :
- Edessä coiloverit
- Alusta hitsattu lavaa myöten
- paremmat penkin asenneltu
- Hifit
- Sähköt selvitelty toimiviksi
- Uudet etuvalot
Tulossa mm. :
- Takalautaan jokin muutos
- Lavan pohjaan jyväpeltiä
- Uusi maali pintaan, jotain mattaa muttei mustaa
- Lavakatteeksi paksu vaneri nostomekanismilla
Hankittu, odottaa asennusta :
- Häly kekuslukkoineen
- ATS CUP 15'' + 195/55-15
- Akseliflippitarvikkeet
Työt ja harrastukset hidastaa pikkasen tätä projektia mutta kyllä jotain välillä kerkee tekemäänkin. Päivittelen kunhan jotain merkittävää tapahtuu..
Kuva luonnollisesti kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, tässä ois KUVA mistä lähettiin. Kuvassa Kädi ihan orkkis kunnossa mulle tullessa, lukuun ottamatta poikiitten peräkärrin etupyörällä duunaamaa taka-akselin korotusta ;-D !!
Jo vain ostin, kaikki Kuopion varaosaliikkeet kiertelin läpi ku EI OOta kauppasivat. Sitten nöyränä lompsin Laakkoselle kauhulla odottaen merkkiliikkeen hintoja. Eipä menny kauhistelut hukkaan, merkkiliike myi tavoilleen uskollisena ORGINAALIOSAA erittäin halvalla, 16€/pultti joten halvaks tuli !! Oli kuulemma viimeset koko suomessa yrityksen kirjanpidon mukaan, mene ja tiedä..
Ei muuten ollut BOLT-ON-homma tuo flippi, oikea termi lienee SAW OFF-WELD ON ;-D !! 26 vuotta kun pultit muhii niin ompahan vaan aika herkkiä katkeemaan. Kaikki pultit uusiks, lehtijousien kannakkeen rälläkällä irti rungosta ja prässillä vanhat romut pois jne jne..
Kuvia seuraa kunhan illan aikaan saan romut läjään..
Niin ja saa kommentoida, rakentavaa kritiikkiä otetaan mielellään vastaan !!
Ei muuten ollut BOLT-ON-homma tuo flippi, oikea termi lienee SAW OFF-WELD ON ;-D !! 26 vuotta kun pultit muhii niin ompahan vaan aika herkkiä katkeemaan. Kaikki pultit uusiks, lehtijousien kannakkeen rälläkällä irti rungosta ja prässillä vanhat romut pois jne jne..
Kuvia seuraa kunhan illan aikaan saan romut läjään..
Niin ja saa kommentoida, rakentavaa kritiikkiä otetaan mielellään vastaan !!
Aika levoton ilta takana tallilla, meinas usko loppua akseliflippiä sepittäessä. Niin oli jumissa kaikki alustan osat että hiomiselle,öljyömiselle ja herkistelylle ei tahtonut millään saada pistettä. Noh, lopulta sain osat kasaan ja Kädin takas pyörilleen. Koeajot jäi tekemättä ku perheellisen tehtävät alko painaa päälle..
Kuvia rojektista :
Epätoivon hetkiä
Lääke nro 1
Lääke nro 2
Asettu viimein
Vanteiden asennus tänään ja koeajot siihe perään, pikkusen jänskättää millainen rytinä ja pauke kuuluu alustasta ;-) .. I cross my fingers..
Kuvia rojektista :
Epätoivon hetkiä
Lääke nro 1
Lääke nro 2
Asettu viimein
Vanteiden asennus tänään ja koeajot siihe perään, pikkusen jänskättää millainen rytinä ja pauke kuuluu alustasta ;-) .. I cross my fingers..
Pahimmat ongelmat, mistähän alottas :-D !?!? Ensimmäinen ongelma oli edellisen omistajan perusteellisuus. Oli meinaan ainaki 5mm kunnon alustamassalla vuorattu ihan joka paikka alustassa. Yhden pultin kaivelin puukolla esille, meni puol tuntia et sain kiintoavaimen siihen kiinni ja NAPS, pultti poikki !! Siitä eteenpäin kaikki pultinkannat teräslankalaikalla puhtaaks ja rällyllä poikki, mulle ei V....LLA !! Uudet pultit tilalle, kannattaa kattoo mitä vanhat on, mulla meinaan oli 10 ja 12 milliä sopivasti sekasin.
Lehtijousien kumitiivisteiden sisällä olevat holkit luonnollisesti tajuttoman kiinni ruostuneet, niistä prässäsin pultit pois. Takapäästä riipun kumit piti rälläköidä irti, muuten niistä ei ois pultteja saanu prässättyä. Vahvikkeet tuli sinne sit samalla hitsattua lisäks.
Iskarit motonetista, otin ne kalliimmat peräkärryn iskarit ku halvemmat tuntu jotenki rihveleiltä. Kiinnityksessä sepittämistä, iskarin reikä 12mm, korissa ala12mm/ylä10mm. Soviteholkin joutu tekemään.
Ne halvemmat on muuten motonetissa samalla koodilla ku tälläki palstalla mainostetut kuplan korvaavat iskarit. Kuplan iskarit on jotain 35€ kpl , ne peräkärryn iskarit 15€/kpl ! Oli hetken hauskaa myyjän kanssa ku tätä pähkäiltiin !!
Lehtijousien kumitiivisteiden sisällä olevat holkit luonnollisesti tajuttoman kiinni ruostuneet, niistä prässäsin pultit pois. Takapäästä riipun kumit piti rälläköidä irti, muuten niistä ei ois pultteja saanu prässättyä. Vahvikkeet tuli sinne sit samalla hitsattua lisäks.
Iskarit motonetista, otin ne kalliimmat peräkärryn iskarit ku halvemmat tuntu jotenki rihveleiltä. Kiinnityksessä sepittämistä, iskarin reikä 12mm, korissa ala12mm/ylä10mm. Soviteholkin joutu tekemään.
Ne halvemmat on muuten motonetissa samalla koodilla ku tälläki palstalla mainostetut kuplan korvaavat iskarit. Kuplan iskarit on jotain 35€ kpl , ne peräkärryn iskarit 15€/kpl ! Oli hetken hauskaa myyjän kanssa ku tätä pähkäiltiin !!
No nyt on pyöriä soviteltu ja alustaa rassattu huolella mieleiseks, aikaa otti mutta mieleinen tuli. Luonnollisesti vanteet paikallaan tajusin puutteita mitkä tulee korjata ennen ku ajoon otan :
Raidetangon päät. Edellinen omistaja on hieronut noihin jotain epämääräsiä patentteja, pyörät harittaa ihan päin persuuksia. Uutta osaa tilalle..
Takarummut jarruineen ja laakerineen. Rummut halki, rohinaa sisältä ja laakerissa liikaa klappia, uusiks kaikki.
Tästä oli keskustelua palstalla mutten Cadyyn vastausta löytäny, millainen olikaan Caddyn pyörän laakerin vaihto/keskimutterin kiristys ??
Kuvia :
Mieluinen alusta
Katsastus??
Oisko arvauksia mitä sanoo katastusmies viimesen kuvan kokoonpanosta ??
Raidetangon päät. Edellinen omistaja on hieronut noihin jotain epämääräsiä patentteja, pyörät harittaa ihan päin persuuksia. Uutta osaa tilalle..
Takarummut jarruineen ja laakerineen. Rummut halki, rohinaa sisältä ja laakerissa liikaa klappia, uusiks kaikki.
Tästä oli keskustelua palstalla mutten Cadyyn vastausta löytäny, millainen olikaan Caddyn pyörän laakerin vaihto/keskimutterin kiristys ??
Kuvia :
Mieluinen alusta
Katsastus??
Oisko arvauksia mitä sanoo katastusmies viimesen kuvan kokoonpanosta ??
En tiedä, onko asetus muuttunut, mutta aiemmin tuollainen ns. kova kate muutti avolavan veroperustetta ja pahimmillaan tuollaisesta sai sanktioksi tuhansien eurojen mätkyt.- Lavakatteeksi paksu vaneri nostomekanismilla
Takapyörän laakerin kireyden säätöohjeena olen itse käyttänyt:
- mutteri niin kireälle kuin menee, koolia rikkomatta.
- kahdeksasosa kierros takaisin niin että prikka alla liikkuu ruuvarilla liikutellen, kampeamatta. Aivan pieni välys saa olla.
Ahaa, täytynee konttorilta selvittää ton lavakatteen säännöksiä ennen asennusta.
Mulla on myös paikoin reilusti pakkelia, alta on paljastunut peltipaikkoja joita ei oo kummemmin linjailtu asennusvaiheessa, pakkelilla korjattu linjat kuntoon. Näiden kimppuun ryntään kunhan saan ajettavuuden ja ennen kaikkea turvallisuuden kuntoon..
Eteenkin on laakerit ja hilppet hankittu, jäi vaan asentamatta ku oli poijjaat vääntäny jarrusatulan pultit pyöreeks. Vinkkejä otetaan vastaan millainen olisi savotta jos jarruiksi asentas isommat/paremmat. Mistä mallista vois ottaa korvaavat ja helposti soviteltavat tarvikkeet ??
Mulla on myös paikoin reilusti pakkelia, alta on paljastunut peltipaikkoja joita ei oo kummemmin linjailtu asennusvaiheessa, pakkelilla korjattu linjat kuntoon. Näiden kimppuun ryntään kunhan saan ajettavuuden ja ennen kaikkea turvallisuuden kuntoon..
Eteenkin on laakerit ja hilppet hankittu, jäi vaan asentamatta ku oli poijjaat vääntäny jarrusatulan pultit pyöreeks. Vinkkejä otetaan vastaan millainen olisi savotta jos jarruiksi asentas isommat/paremmat. Mistä mallista vois ottaa korvaavat ja helposti soviteltavat tarvikkeet ??
Olipahan vaan homma takajarrujen vaihto, tuli sitten opeteltua moinen homma ihan perusteellisesti. Melkoinen sepittäminen oli kun ei meinannu mahtua millään rojut rummun sisään. Samassa rytäkässä kun murtuu vielä jarruputket niin jopas vaan tuli uuta osaa perään..
Kysymys, onko seuraavan kuvan pystyjousen päässä oleva liukupala miten tarpeellinen jarrujen toiminnalle ? Sen kanssa ei millään mahtunu uudet osat rumpuun..
Kuva jarruista
Kysymys, onko seuraavan kuvan pystyjousen päässä oleva liukupala miten tarpeellinen jarrujen toiminnalle ? Sen kanssa ei millään mahtunu uudet osat rumpuun..
Kuva jarruista
Kyl mulla ainakin on mahtunut ilman ongelmia ykkösgolfiin, mutta caddyssä tosin on isommat jarrut... Jotain hämärää on kyllä tekeillä jos ei nippuun kerta mahdu säädön kanssa. :O
edit: Ettei vaan olis käsijarruvaijeri jäänyt liian tiukalle. Koitas löysätä. Jotkun kun tuntuu kehivän jarruja käsijarruvaijerin säädöstä, joka ei ole oikea tapa.
edit: Ettei vaan olis käsijarruvaijeri jäänyt liian tiukalle. Koitas löysätä. Jotkun kun tuntuu kehivän jarruja käsijarruvaijerin säädöstä, joka ei ole oikea tapa.
Juu, siihen tulokseen mäki tulin et automaattisäätö sen täytyy olla.
Käsijarruvaijerit löysäsin luonnollisesti ihan ekaks aivan lerpaks, ei mitään vaikutusta. Vaijerin kunto ei vakuuttanu, menee vaihtoon.
Kaikki pinnat vanhoista puhdistelin ettei ota mihinkään kiinni, ei vaikutusta.
Automaattisäätöä pikkasen työstin ohuemmaksi, ei vaikutusta.
Lopuksi kun tempasin automaattisäädön veke ni joha mahtu. Täytynee mehtuureissujen jälkeen ostaa uudet kässärivaijerit ja avata noi RUMMUT uusiks, kattoo sieltä miten ne hihnat on sinne asettunu.
Semmonen huomio vielä että pikkasen oli jarrut lopussa kun vanhoja tarkastelin. Oli meinaan RUMPU KULUNU PUHKI ulkokehältä ja toisesta oli reuna puoliksi halki. Pikkasen meni kylmät väreet ku aattelin seurauksia jos ois motarilla antautunu noi :-/ ..
Käsijarruvaijerit löysäsin luonnollisesti ihan ekaks aivan lerpaks, ei mitään vaikutusta. Vaijerin kunto ei vakuuttanu, menee vaihtoon.
Kaikki pinnat vanhoista puhdistelin ettei ota mihinkään kiinni, ei vaikutusta.
Automaattisäätöä pikkasen työstin ohuemmaksi, ei vaikutusta.
Lopuksi kun tempasin automaattisäädön veke ni joha mahtu. Täytynee mehtuureissujen jälkeen ostaa uudet kässärivaijerit ja avata noi RUMMUT uusiks, kattoo sieltä miten ne hihnat on sinne asettunu.
Semmonen huomio vielä että pikkasen oli jarrut lopussa kun vanhoja tarkastelin. Oli meinaan RUMPU KULUNU PUHKI ulkokehältä ja toisesta oli reuna puoliksi halki. Pikkasen meni kylmät väreet ku aattelin seurauksia jos ois motarilla antautunu noi :-/ ..
No huh... olisin veikannut, että rummun kehällä on hartia, joka ottaa vastaan, sen voi rälläköidä pois.
Kuvassa automaattisäätö on ok, ei pitäisi hannata vastaan. Käsärin vaijeri on aika pinkeällä.
Kokemuksesta suosittelen kädin takajarruremontissa vaihtamaan samoin tein kenkien, sylinterien, vaijerien ym. kanssa myös laakerit ja rummut , koska ne ovat yleensä niin kuluneet, että käyttöjarrun voi saada toimimaan (sylintereissä pidempi työntövara), mutta käsäriä ei (käsäri liikuttaa kenkiä vähemmän).
Ainoa huono puoli asiassa on se, että kädin rummut ovat aika kalliit.
Kuvassa automaattisäätö on ok, ei pitäisi hannata vastaan. Käsärin vaijeri on aika pinkeällä.
Kokemuksesta suosittelen kädin takajarruremontissa vaihtamaan samoin tein kenkien, sylinterien, vaijerien ym. kanssa myös laakerit ja rummut , koska ne ovat yleensä niin kuluneet, että käyttöjarrun voi saada toimimaan (sylintereissä pidempi työntövara), mutta käsäriä ei (käsäri liikuttaa kenkiä vähemmän).
Ainoa huono puoli asiassa on se, että kädin rummut ovat aika kalliit.
Vois melkein sanoo et keskimäärästä rankempi työviikko takana. Autoilun arki kolahti muutamaan otteeseen oikein olan takaa, heti maanantaiaamusta lähtien oli selvää ettei tää viikko luovuta helpolla..
Viikkoon mahtui mm.
- 4 erittäin läheltä mennyttä hirveä
- maitoauton väistö penkalle, pakoputki poikki 2 kohtaa
- Mummo peruutti kylkeen, ainut ehjä ovi aiva sisässä
- Tuulilasin tiivisteet repes, vedet sisään ja sähköt sekasi
- Stereot tilttas, ei soita levyjä
Noitten episoidien jälkeen aion viettää viikonlopun tekemättä Cädille yhtään mitään. Korityöt saa odottaa, katellaan jos sais katastettua katiskan...
Viikkoon mahtui mm.
- 4 erittäin läheltä mennyttä hirveä
- maitoauton väistö penkalle, pakoputki poikki 2 kohtaa
- Mummo peruutti kylkeen, ainut ehjä ovi aiva sisässä
- Tuulilasin tiivisteet repes, vedet sisään ja sähköt sekasi
- Stereot tilttas, ei soita levyjä
Noitten episoidien jälkeen aion viettää viikonlopun tekemättä Cädille yhtään mitään. Korityöt saa odottaa, katellaan jos sais katastettua katiskan...
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa