Vaihdelaatikon irroitus Seat Ibiza 1,6 -98

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

Vaihdelaatikon irroitus Seat Ibiza 1,6 -98

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 21.6.2010 11:45

Eli laatikko pamahti ja rahaa ei ole opiskelijalla viedä korjaamolle, joten itse pitää tehdä jälleen kerran. Lähteekö nää laatikot ihan sivusta vetämällä pois? Entä löytäisikö joku jostain räjäytyskuvaa tai kuvaa laatikon kiinnityspisteistä, koska pultin päitä näkyy valtava määrä, joten vaikea arpoa mitä aukoo.

Olen jo purkanut renkaan kuskinpuolelta ripustuksineen, etupuskurin ottanut pois, akun, vesiletkuja, ym koneen päässä ollutta roinaa yläpuolelta. Mitä kaikkea vielä?

vw golffinkin räjäytyskuva varmaan täysin sama.

Apu olisi tervetullutta.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 22.6.2010 6:32

En tiedä Seatista, mutta Golfissa se meni suunnilleen näin (sikäli kun enää muistan viime kesästä):

-Vetarit irti
-Vaihteensiirtäjän vaijerit irti laatikosta
-Nopeusanturin johto irti laatikosta
-Startti irti
-Moottorin ja apurungon välinen kannake irti
-Kytkimelta laatikolle tuleva nesteputki irti (+ tulppa heti perään ko. putkeen, ettei se valu tyhjäksi, näin siis jos ei ole vaijerilla oleva kytkin, muutoin vaan vaijeri irti)

-Laatikon pulttien hahmottaminen (joku vajaa 10 kpl:tta, 17-19 mm kantoja tais olla, ei siellä muita tämän kokoisia juuri pitäisi olla siinä ympyräkehällä), osa saattoi olla mutterilla, osassa kierteet suoraan lohkossa (pakosarjan takana/alapuolella oli yksi hieman ahtaassa paikassa)
-Laatikon pulttien löysääminen (poislukien 1-2 pulttia yläpuolelta, jos ei ole vielä moottoria+laatikkoa tuettu.
-Laatikon ja rungon välisen kannakkeen löysääminen

-Moottorin alle tunkki (ei suoraan öljypohjasta, vaan jotain rotia väliin niin ei mene öljypohja rikki, esim. kakkosnelosen pätkä)
-Joku nosturi tai vaijeriviritelmä vaihdelaatikon ympärille, niin että kannattelee laatikkoa

-Laatikon ja rungon välinen kannake irti
-Loputkin laatikon ja moottorin väliset pultit pois

-Kokeile tuntuuko laatikko olevan irti moottorista, jos ei niin jossain on vielä pultti. Tässä vaiheessa laatikon kuuluu roikkua siitä tukivaijeristaan, eikä olla sen akselinsa varassa.

-Moottori-laatikko -paketin pieni laskeminen tunkilla (muista katsoa minkä verran pakoputkisto antaa periksi/mahtuu liikkumaan) ja samanaikaisesti laatikkoa alemmaksi nosturilla/vaijeriviritelmällä.

-Kun moottoria ei voi enää laskea, vedä laatikko suoraan irti. Todennäköisesti joudut kääntämään sitä ~45 astetta vastapäivään, jotta kuskin puolen vetarin laippa mahtuu tulemaan apurungon ohi (näin ainakin omassa Golfissa, Seatissa pikkukoneella voi olla paljon kivuttomampi)

-Laske laatikko lattialle (ehjänä) ja ota kalja sen kunniaksi.

-Kasaa käänteisessä järjestyksessä + kytkimen ilmaus lopuksi.

Voi olla että unohdin jotain, muut voi täydentää.

Kaveri on tosi jees tuossa hommassa!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa