'89 Umpikeula, 16v tyhjäkäyntiongelmaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

'89 Umpikeula, 16v tyhjäkäyntiongelmaa

ViestiKirjoittaja mkm » 31.5.2010 18:03

Eli otsikon mukainen farkku passatti, 16 venttiilisellä koneella ja ABS:lla varustettuna.
Ohjaustehostin tehostaa ~1500rpm:n ehkä 0-100% asteikolla 10%, enemmän kierroksia = enemmän tehostusta. Tyhjäkäynnillä siis kasvattaa hauista ratin kääntely.

Mutta mistä vikaa etsimään, pumpun hihna on kireällä, ei luista ei äännä mutta letkuja en kyllä ole vielä käyttänyt irti jotta tuoton näkisin ja nestettä tuhlaisin.

Myös kone käy hieman töksähtelevästi, hieman kuin saisi ilmaa jostain. Voiko tällä olla kytköstä myös tehostin ongelmaan?
Koitin äkkiseltään kurkkia ja etsiä 35ifaceliftistä tuttua jarrutehostin ja sitä kuuluisaa letkua joka valskaa, no se yksilö oli AAZ ja ilman abseja niin konehuone on _hieman_ erilainen.

Vinkkejä otetaan vastaan, ei tässä rantakuntoon pelkkää rattia kääntelemällä kuitenkaan, on tuota mahaa sen verran kerääntynyt :-)

Käyntiongelmana ilmeisesti rikkinäinen bensapumppu, saako muualta kuin marmorilta? Kannattaako laittaa alkuperäinen, vastaava vai jostain parempi tarvikeosa?
Viimeksi muokannut mkm, 30.7.2010 15:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 1.6.2010 22:14

Tehostin ongelma elää vielä, käyntihäröilyt / sammuilut paikallistettu _ilmeisesti_ rikkinäiseen tankinsisäiseen pumppuun?
(jos tässä on kaksi, toinen sisällä esipumppuna ja toinen ulkona varsinaisena siirtopumppuna, näin kertoi setä-tarvike kun soittelin ja kyselin uusia hiluja) Voiko tankin sisäinen pumppu aiheuttaa sitä että vajaalla tankillisella hörppii ilmaa, kakoo ja sammuu sitten bensan puutteeseen? About puolitankillista kun on ainetta, ei ongelmaa vaikkakin pumppu kyllä ääntää välillä, lähinnä siinä vaiheessa kun alkaa se kriittinen raja lähestymään sammuilua, ehkäpä 5-10litraa ennen sitä?
Tai maalaisjärkeä käyttäen, mikäli kahdella pumpulla, niin luulisi ulkopuolisen toimiessa heikosti toimivan auto kokoajan huonosti/kakovan/tms, ja nyt ilmeisesti saa ainetta kun sitä riittävästi on tankissa.
^ puhdasta mutuilua sen perusteella mitä tänään yhden puhelun jälkeen kuulin.

Pitää huomenna nostaa helmaa sen verran ylös että näkee onko siellä todellakin ulkoinenkin pumppu, kokemusta kun ei tosiaan ole kuin ABS ja AAZ -koneisista kapistuksista, näistäkin AAZ oli facelifti.
Enkä todellakaan muista miten aikoinaan KR-koneisessa Jetassa tuo homma oli tehty, tosin sekin oli tv-vekotin (ei sillä, toimi hyvin kunnes myin elimenlahjoittajaksi korin lahottua siihen pisteeseen..kesässä..).

ffp - Golf mk2 16v FAQ <-- tuota tutkailtu mutta ei apua tällä kertaa, tai sitten käyntioptikolla parantaisi mahdollisuuksia.
Muuten, miten erotan että onko tuo passat edes KR koneella vai PL? Pelkästä katista ja lamdasta, tai siis niiden olemassa olosta vai ei?

edit: jaa katos täällä on tämmöinenkin.. :) http://www.ffp-motorsport.com/index.php?mid=2&pid=96
Eli jos löytyy kaksi pumppua niin kyseessä KR-kone.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.6.2010 23:39

Kyllähän sielä kaks pumppua on ja kuvailemasi oireet sopii oikein mainiosti vialliseen nostopumppuun. Ei muutaku mätänetistä uutta pumppua ja matka jatkuu. Maksaa muutaman kympin.


KR:n ja PL:n erotat erilleen juuri noin.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 2.6.2010 13:40

jos ei kattia niin on 1.8-16V KR ja jos katilla niin 2.0-16V 9A

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 2.6.2010 14:28

Pitää tänään kurkkia alle ja ihmetellä, nykyiset otteet kun on niin hanurista ettei mitään tärkeää niistä näe vaikka haluaisi, kaiken tarpeettoman ne niihin kyllä tunkee ;) Helpottaahan se viankin etsintää jos tietäisi edes mikä kone huoneessa majailee, tarkemmin kuin suurinpiirtein..

Ja onko GTi-Perttu tosiaan niin että tuollainen motonetin perus 1.6-1.8 -koneille tarkoitettu tankin sisäinen pumppu passaa tuonne heittämällä paikalleen, tai edes pienellä ja järkevällä sovittamisella?

edit: iskutilavuus otteessa 1780cm3, ja väittäisin kovasti ettei kattia alla ole (tuossa parkkipaikalla koitin kurkkia alle). Koivusen putki-kirja ei tuntenut laisinkaan ei-katti -mallin putkistoa mutta ensimmäinen pönttö koneen jälkeen on samanlainen kuin se seuraavakin sylinterin mallinen, ei laisinkaan 'normaalin' katalysaattorin mallinen. Ja kirjassa oli himmennettynä vastaava pakosarja->sylinterin mallinen vaimennin -paketti. Siitä vain koitin päätellä.

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 13.6.2010 21:45

eikös se selviä mikä siinä on jos katsoo sen lätkän takaluukusta mistä se asia ilmenee.. pieni tarra luukun reunassa.. sisäpuolella.. mnistä selviä värikoodit ja moottorikoodin jne...??

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 14.6.2010 10:48

Ja eikös lohkossakin pitäs olla tyyppimerkintä?
Kyllähän tuo vahvasti KR-moottorilta vaikuttaa.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 30.7.2010 15:50

Eipä ole tullut lätkiä katsottua mistä asian saisi selvitettyä mutta KR-kone tuossa nyt havaintojen perusteella on.

Bensapumppu tuli vaihdettua tankkiin, se siirtäjäpumppu siis, ja sammumisongelmat hävisivät. Harmi vain että tyhjäkäynti edelleen prakaa, ja käy hiton rikkaalla bensan kärystä päätellen, kylmällä koneella siis. Lämpimänä toimii ja kierrokset ehkä inan liian alhaalla, n. 900-950rpm kun sietäisivät kai olla siellä 1000rpm paikkeilla.
98e:tä tankkaan aina koska 95:lla ongelmat korostuivat selkeästi.
Mutta mistä lähdetään seuraavaksi ongelmaa tutkimaan, voisiko vika olla bensanpaine-anturissa, motonettihan tarjoaa moista anturia mk2 GTI Golffiin. Vai mistä pitäisi lähteä perkaamaan seuraavaksi, eihän tuo nyt haittaa muuten paitsi että ottaa sydänalasta kun pata käy töksähtelemällä ja selvästi liian rikkaalla sen ensimmäiset 30-90sek käynnistyksestä, sen jälkeen ongelmia ei ole.
Miten näissä on toteutettu tuo kylmäkäynnistys, onko siellä itsenäinen suutin tälle vai ohjataanko sitäkin tuolla jakajapumpulla ja aineen määrällä kunnes lämpötila-anturi kertoo motin olevan lämmin? Ei viitsisi ihan summamutikassa kuitenkaan noita antureitakaan ostella, lämpötila-anturithan nyt ei kalliita ole mutta kun nekin on vaihdettu alta vuosi sitten edellisen omistajan toimesta (tuntuu että koko pata on uusittu letkuineen ja hiluineen melko hyvin, siltä ainakin näyttää).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa