1,9 TDi polttoaineenkulutus pompsahti
Valvoja: ffp jäsenet
1,9 TDi polttoaineenkulutus pompsahti
Mikähän voisi olla syynä, kun polttoaineenkulutus kasvoi n. kahdella litralla/100km? Ennen päästiin maantiellä n. 4,9 l/100km ja nyt kulutus on tuon pari litraa enempi. Toki alle on vaihtunut viime kesästä hieman leveämpi rengas, mutta kuitenkin. Voiko leveyden kasvu 205:sta 225:n vaikuttaa noin paljon. Ilmastoinninkin laitoin econ-asentoon, joten kompurakaan ei vahingossakaan pyöri mukana, mutta ei vaikutusta asiaan. Jotenkin tuo 6,9 l/100km maantiellä on hiukka liikaa Golfin tötterölle.
Kone on siis tuo 1,9 TDi (ahf)
Kone on siis tuo 1,9 TDi (ahf)
Leveämpi rengas on myös korkeampi
Ai on vai? Minä kun luulin, että tuota renkaan profiilia pienentämällä saadaan se renkaan kokonaiskorkeus pysymään samana. Entinen 205/50 R17 vs. nykyinen 225/45 R17
Että silleen. Oikein osasin jo odottaa jotain tämän suuntaista vastausta. Vaan olisikohan jollain ihan oikeasti jotain ajatuksia mistä kulutuksen kasvu voi johtua.
Ei nyt ihan asiaan liittyen, mut itellä kävi juuri toisinpäin eli pieneni kulutus noin 2 litralla kuin salama kirkkaalta taivaalta. Mulla koko talven periaatteessa pelkkää 5km suuntaansa kaupunkiajoa ja kulutusmittari näytti 8.5L/100km. Nyt kun tuli plussakelit niin yhtäkkiä rupesin kuuntelemaan et takajarru rohisee silloin tällöin ja kulutus putosi tosiaan noin 6.5 litraan. Mulla oli ollut varmaan jarru jumissa takaata.
Ei tuo rengas koko 2 litraa ehkä selitä ja halkaisijahan nuilla on sama. Omia huomioita renkaiden vaikutuksesta kulutukseen on että yhden koon levempi rengas vie sen 2-4dl enemmän matka ajossa. Tietenkin riippuu renkaistakin. Itellakin tuo 1.9tdi atd golf meni 195/65 15 matka ajossa alle 5l mutta nyt 205/50 17 nokian z runflatit vie sen litran enemmän tosin 225/45 17 nexenit ei vieny sen enemmän.
Kyllä tuo 2l nousu kuulostaa muusta kuin renkaista johtuvalle, itsellä ei ole edes kuukausittainen keskikulutus ollut 2 vuoteen noin suuri.
Kyllä tuo 2l nousu kuulostaa muusta kuin renkaista johtuvalle, itsellä ei ole edes kuukausittainen keskikulutus ollut 2 vuoteen noin suuri.
Itellä nousee kulutus noin 0.5-0.8l kun vaihtaa kesärenkaat alle.
Talvirenkaat on 195/65/15 ja kesärenkaat 215/50/17. Joka tapauksessa koskaan ei oo mennyt keskikulutus vielä yli 6l ja kyseessä vain laskennalliset tulokset, ei ajotietokoneen arpomat.
Talvirenkailla kulutus melko tarkkaan 5l pinnassa, kesärenkailla sitten yleenä 5.6-5-7l paikkeilla.
Ja kyseessä ihan vakio 74kw avb kone ja mittaris alkaa lähennellä 290tkm
Talvirenkaat on 195/65/15 ja kesärenkaat 215/50/17. Joka tapauksessa koskaan ei oo mennyt keskikulutus vielä yli 6l ja kyseessä vain laskennalliset tulokset, ei ajotietokoneen arpomat.
Talvirenkailla kulutus melko tarkkaan 5l pinnassa, kesärenkailla sitten yleenä 5.6-5-7l paikkeilla.
Ja kyseessä ihan vakio 74kw avb kone ja mittaris alkaa lähennellä 290tkm
Kannattaa esittää kysymys niin, ettei tarvitse odottaa tuollaisten perusasioiden kyseenalaistamista =)
Yleensä olen vaan huomannut, että täällä tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus kyseenalaistaa kaikki mitä ei ole huomannut kysymyksessä jo esittää/kirjoittaa. Jos kaiken mahdollisen ja mahdottoman olisin tuohon kysymyksen yhteyteen kirjoittanut niin tuskinpa sitä kukaan olisi jaksanut lukea. Enkä olisi kyllä jaksanut kirjoittaakaan.
Ei kai tuo mikään kyseenalaistus ollut? Jos et noinkin perustavaa laatua olevaa seikkaa huomannut aloituspostissa mainita, niin ihan perustellusti kulutuksen nousun voisi epäillä johtuneen osaksi profiilin muuttumisesta. Ei vastaaja voi ennustaa asioita, joita aloituspostaaja ei huomaa/jaksa kirjottaa.
Suuri osa forumeiden viestiketjuista käsittelee jonkinmoisia ongelmia. Jos jo lähtötiedot ovat puutteelliset, niin ihan hyvä että erinäisiä kohteita heitellään ilmoille, vaikkakin sitten osa niistä olisikin kunnossa. Toisilla forumeilla ei sitten saa minkään sortin vastausta, vaikka mitä ja miten kysyisi.
Ja aiheesta: Oletko vikakoodit tsekannu?
Suuri osa forumeiden viestiketjuista käsittelee jonkinmoisia ongelmia. Jos jo lähtötiedot ovat puutteelliset, niin ihan hyvä että erinäisiä kohteita heitellään ilmoille, vaikkakin sitten osa niistä olisikin kunnossa. Toisilla forumeilla ei sitten saa minkään sortin vastausta, vaikka mitä ja miten kysyisi.
ihan perustellusti kulutuksen nousun voisi epäillä johtuneen osaksi profiilin muuttumisesta.
mutta mutta... Äkkiseltään oletan, että kaikki, jotka puljaa rengaskokoja milloin isompaan ja milloin pienempään tekee sen kuitenkin niin, että renkaan halkaisija pysyy samana. Toki jos joku on olettanut, että renkaan halkaisija on muuttunut niin sille en sitten mitään mahda. Luulisi tuon nyt kuitenkin olevan päivän selvä juttu, että se halkaisija pidetään samana.
Enpä ole kerennyt. Huomenna olisi tarkoitus. Vien auton dieseleihin erikoistuneeseen korjaamoon. Eiköhän tuo vikakin siellä sitten selviä.
Kaikki seikat mitä olettaa, niin mitä todennäköisimmin niistä myös tulee näitä "turhia neuvoja". Tosin kuten Rehto jo sanokin, se on hyvä keino pitää aihe pinnalla.
Miksi se renkaan halkaisijan pitäisi pysyä samana? Itse olen monestikin muuttanut renkaan halkaisijaa uusien renkaiden ja/tai vanteiden yhteydessä. Ei mua ainakaan jännitä näyttääkö se mittari pari km/h vähemmän tai enemmän kun olen kumeja ostamassa. Enemmän on merkitystä auton/maavaran korkeudella, ajomukavuudella sekä kurakaaren väliin jäävän tyhjän tilan koolla. Tällä hetkellä olen miettinyt halkaisijan kasvattamista, jotta nuo kaksi ensimmäistä hieman kasvaisivat ja tuo viimeinen pienenisi.
Miksi se renkaan halkaisijan pitäisi pysyä samana? Itse olen monestikin muuttanut renkaan halkaisijaa uusien renkaiden ja/tai vanteiden yhteydessä. Ei mua ainakaan jännitä näyttääkö se mittari pari km/h vähemmän tai enemmän kun olen kumeja ostamassa. Enemmän on merkitystä auton/maavaran korkeudella, ajomukavuudella sekä kurakaaren väliin jäävän tyhjän tilan koolla. Tällä hetkellä olen miettinyt halkaisijan kasvattamista, jotta nuo kaksi ensimmäistä hieman kasvaisivat ja tuo viimeinen pienenisi.
Miksi se renkaan halkaisijan pitäisi pysyä samana?
Ei kait sen tarviakkaan, mutta pysyy toi maavara suht samana niinkuin tulikin jo mainittua. Tuon 225/45 R17 tilalle ei kovin paljoa isompaa ainakaan tuossa mahdu laittamaan madallussarjasta johtuen ja taasen siitä matalampi johtaa pohjakosketuksiin ja mittarivirheeseen, jota itse en ainakaan halua.
Sitten takaisin aiheeseen. Tänään vikamuisti luettu, josta ei löytynyt vikaa. Turbo ahtaa kuten pitää, kaikki anturit ym. kunnossa, ajoitus kohdallaan ym. ym. Eli suomeksi; eipä löytynyt mitään järjellistä selitystä. Joten nyt sitten vaan tulemaan ideoita jos niitä on.
Vanteet on samat kuin viime kesänä. Renkaat on ihan uudet, ilmanpaineet ok. Lämmöt oli kuulemma ihan ok. Korjaamon heppu istui kone sylissä kyydissä ja minä annoin hanaa. Nyt kun tarkemmin mietin niin minusta tuo polttoaineen kulutus kasvoi jo talvirenkailla hieman. Viimeisen 1000km aikana se on kuitenkin pompsahtanut tuonne huippuunsa. Talvirenkaina oli Hakkapeliitan kitkat kokoa 195/65 R15 (ihan sillä vaan, ettei tarvii profiilista mainita) Tuossa tänään ajelin ja seurasin silmä kovana auton omaa kulutusmittaria. Vauhdin ko pudottaa satasesta 80-90 niin kulutus putoaa myös n. 1 litran. Ei oo vielä kesälaatua tankissa. Eli talvilaadulla mennään.
Kyllä minä tuon polttoaineen kulutus muutoksen pistäsin renkaiden piikkiin.Tosin 2l/100km on aika paljon.Itellä nous kulutus noin 0,6-0,8l/100km, kun siirryin kesärengas kauteen. Ajelen reilut 200km/päivä. Talvigummit Nokian R kitkat 195/65/15 ja kesällä jotki Roadstonet 205/55/16 mitkä ei pelkästään lisää kulutusta, vaan kuluvat ihan silmissä.
Tiedä siitä ahtimesta sitten? Ahtaa ainakin niinkuin kuuluu. Tietokoneella tarkistettu sekin. Alkaa olemaan nuo vaihtoehdot aika vähissä. Täytyy varmaan puljata noiden renkaiden kanssa vielä ja käyttää kitkarenkaat alla. Katsoo sitten miten kulutus muuttuu vai muuttuuko ollenkaan. Selviääpähän ainakin, että johtuuko noista kiinalaisista renkaista.
-
- -
nikolai kopeloi käynyt aikaisemmin lappoamassa tankkias
muuten tuokin olis vaihtoehto, mutta ajotietokone näytti samaa kulutusta kuin tankatessa (kuiteista laskemalla)
polttoaineen lämpötila-anturi.
vaan tässä ei moista vikakoodia ollut. Ei sitten ensimmäistäkään. No jos tämä ei sitten ollutkaan vika vaan merkin mukana ostettu ominaisuus :)
Täältäkin löytyy sama ongelma samanlaisesta autosta, 1,9 TDI 85 kW -00, ajettu 290 tkm.
Meni hienosti alle 5l/ 100 km maantieajossa.
Kulutus nousi reilulla litralla/ 100 km kun vaihdatin jakopään ja vesipumpun ei-merkkikorjaamolla. Kun asiaa kyselin sitten merkkikorjaamolta, niin kertoivat että olisiko jako mennyt hampaalla pieleen? No, se tarkastettiin ja oli kunnossa.
Sitten vaihdettiin molemmat takasatulat uusiin kun toinen laahasi, eikä mennyt muutenkaan katsatuksesta läpi. No, ei auttanut sekään.
Sitten seuraava diagnoosi oli että pakokaasun takaisinkierrätysventtiili vuotaa ja se nostaa kulutusta. Ei ole vaihdettu koska maksaa vähän liikaa naisautoilijalle.
Ja minä en ole vaihdellut renkaita isompiin enkä pienempiin. Ja tehoakin vielä löytyy ettei turbo ole ainakaan kaput. Mielenkiintoinen dilemma tämä kulutus mutta varmaan helpommalla pääsisi kun laittaisi koko keksinnön paalaimeen...
Meni hienosti alle 5l/ 100 km maantieajossa.
Kulutus nousi reilulla litralla/ 100 km kun vaihdatin jakopään ja vesipumpun ei-merkkikorjaamolla. Kun asiaa kyselin sitten merkkikorjaamolta, niin kertoivat että olisiko jako mennyt hampaalla pieleen? No, se tarkastettiin ja oli kunnossa.
Sitten vaihdettiin molemmat takasatulat uusiin kun toinen laahasi, eikä mennyt muutenkaan katsatuksesta läpi. No, ei auttanut sekään.
Sitten seuraava diagnoosi oli että pakokaasun takaisinkierrätysventtiili vuotaa ja se nostaa kulutusta. Ei ole vaihdettu koska maksaa vähän liikaa naisautoilijalle.
Ja minä en ole vaihdellut renkaita isompiin enkä pienempiin. Ja tehoakin vielä löytyy ettei turbo ole ainakaan kaput. Mielenkiintoinen dilemma tämä kulutus mutta varmaan helpommalla pääsisi kun laittaisi koko keksinnön paalaimeen...
Siis... auto pitäisi laittaa romuttamolle sen takia että ei jaksa tukkia egr:ää ? On kyllä niin perinteistä merkkikorjaamon tietämättömyyttä jälleen, että luulevat jaon olleen pykälän pielessä tuollaisilla oireilla. Käytännössähän tuo on täysi mahdottomuus että auto toimisi lainkaan jos jako olisi pielessä pykälällä, mutta tapahan se on rahastaa tuokin.
Varmaan omassakin tuo egr joka aiheuttaa noita erikoislaatuisia heittelyjä kulutukseen... Vajaa 230tkm ajettu AJM siis alla aanelosen muodossa. Normaalisti kulkee 5,6l/100km mutta jotenkin kummassa renkaanvaihtojen yhteydessä (?) kulutus nousee aina n.1-1,5l/100km hetkeksi. Tämä kestää siis noin pari tankillista (2000tkm) ja sitten kulutus tasaantuu taas 5,6l/100km tienoille. Rengaskoonkaan ei pitäisi sen kummempia asiaan vaikuttaa kun talvella mennään 225/45 R17 Continentalin nastoilla ja kesällä tuntuman tuo 225/40 R18 Goodyearit. Taitaa tämän kesän rakentelulistalle päätyä egr:n laippaus... :) Eikös noissa periaatteessa riitä jos ottaa egr:n alipaineletkun irti ja tulppaa sen?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”