Onkohan mitään lakipykäläistä estettä moiselle idealle?
Ajatuksena
a) kiinteä terassi, eli vesikouruihin hitsaisi vahviketta, esim. teräsputkea ja siitä katon yli vaikkapa 4 putkea joiden päälle sitten painekyllästettyä lautaa
b) irrotettava terassi, 6-9 taakkatelinettä, tekisi vaikkapa kolmeen osaan jotka olisi helppo nostaa paikalleen katolle. Yhteen palaan tulisi siis 2-3 taakkatelinettä joiden päälle painekyllästettyä lautaa.
Eli a-vaihtoehto tulisi luultavasti halvemmaksi mutta painavammaksi ja b-vaihtoehto päinvastoin.
Ja ei muutakun festareille terassi pystyyn.
Jos tuo nyt saa tuulta alleen eikä kaadu rahanpuutteeseen niin mitä sanoo poliisisetä jos sattuu pysäyttämään ja jos päädyn tuohon kiinteään (taakkatelineet aika kalliita/kpl) niin mitäpä sanoo katsastussetä?
Kiinteä/irrotettava terassi -89 Caravelle:n katolle
Valvoja: ffp jäsenet
Valmistajan ilmoittama MAX kattokuormahan on mitoitettu silmälläpitäen tieliikennekäyttöä ja se on yleensä se (henkilöautoissa) n.100kg. Uskoisinkin, että terassin tulisi telineineen pysyä tässä rajassa. Tuollainen terasssikäyttö (jos siellä ei hypitä ja heiluta, eihän? :D), aiheuttaa enemmänkin staattista kuin dynaamista kuormaa, niin voihan sitä kokeilla mitä ne rakenteet kestää ja katsoa vain niitä taakkatelineisiin kohdistuvia painoja. En sitten ota kantaa miksi noihin huoltoautoihin on laitettu varoitus MAX henkilömäärästä, oisko jotain vakuutus/mitoitusjuttuja sitten. Jos Caravelleja pinoaa, niin eihän se alimman katto heti kasaan painu :D
Tein tuossa huvikseni SolidWorksilla yhden kappaleen tuosta terassista teräskehikolla, painoa tulisi noin 35 kiloa tuolla rakenteella joka on kyllä ihan hatusta vedetty..
Mäntylautoja 17 vierekkäin, 1500mm pitkiä, 95mm leveitä ja 21mm korkeita.
Kehikko on 30x20x3 rhs-suorakaideterästä. 2 kpl 1500mm ja 3 kpl 1800mm.
Painoa saa kyllä tippumaan helposti erikokoisilla teräsputkilla, ei ainakaan menisi sitten tuo 100 kg yli..
Toi kuormitus kyllä on pahin juttu, saattahan siellä joku pomppia vahingossa, taipuu pian vesikourut autossa :P
Jos kolme taakkatelinettä yhden osan alle laittaisi niin reilu 200 kiloa pitäisi kestää, riippuu tietenkin kuinka laadukkaat telineet rahapussi kestää..
Vähän alustavia laskeskelin niin jos pitää kaupasta laudat ostaa, niidee hinnaksi tulisi 100-150e, Biltemasta (halvin?) taakkatelin 20e/kpl = 180e ja rautaa menisi 25,2 metriä hintaa en tiedä mutta eiköhän romuttamolta löydy halvalla
Mäntylautoja 17 vierekkäin, 1500mm pitkiä, 95mm leveitä ja 21mm korkeita.
Kehikko on 30x20x3 rhs-suorakaideterästä. 2 kpl 1500mm ja 3 kpl 1800mm.

Painoa saa kyllä tippumaan helposti erikokoisilla teräsputkilla, ei ainakaan menisi sitten tuo 100 kg yli..
Toi kuormitus kyllä on pahin juttu, saattahan siellä joku pomppia vahingossa, taipuu pian vesikourut autossa :P
Jos kolme taakkatelinettä yhden osan alle laittaisi niin reilu 200 kiloa pitäisi kestää, riippuu tietenkin kuinka laadukkaat telineet rahapussi kestää..
Vähän alustavia laskeskelin niin jos pitää kaupasta laudat ostaa, niidee hinnaksi tulisi 100-150e, Biltemasta (halvin?) taakkatelin 20e/kpl = 180e ja rautaa menisi 25,2 metriä hintaa en tiedä mutta eiköhän romuttamolta löydy halvalla
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa