Miten estää kondensivedenpääsy sylinteriin ja sen jäätyminen
Valvoja: ffp jäsenet
Miten estää kondensivedenpääsy sylinteriin ja sen jäätyminen
Kuningaskuluttajassa eilen illalla nähdyssä pätkässä kerrottiin vag diesel moottoreiden moottoririkko vaarasta.
Kondensivesi joutuu sylinteriin ajon lopetettua ja pakkasella vedet jäätyy männän päälle.
käynnistyksen seurauksena jää palikka puristuu juuri ensi iskuilla sylintereissä jonka ansiosta se särkee venttiilit ja muut osat kun ylimääräistä rakoa männän ja muiden osien välissä ei jäälle ole.
pätkässä myös kerrottiin että vettä muodostuu jotenkin myös välijäähdyttimeen josta se vesi sitten kulkeutuu sieltä käsin pyttyihin...
Kuinka siis estää kondensiovedenmuodostuminen
itseäni ei vielä tässä vaiheessa huoleta ongelma sillä takuuta on vielä pasatissa jäljellä. 1.9 tdi 77kw 2008 luxline
Kondensivesi joutuu sylinteriin ajon lopetettua ja pakkasella vedet jäätyy männän päälle.
käynnistyksen seurauksena jää palikka puristuu juuri ensi iskuilla sylintereissä jonka ansiosta se särkee venttiilit ja muut osat kun ylimääräistä rakoa männän ja muiden osien välissä ei jäälle ole.
pätkässä myös kerrottiin että vettä muodostuu jotenkin myös välijäähdyttimeen josta se vesi sitten kulkeutuu sieltä käsin pyttyihin...
Kuinka siis estää kondensiovedenmuodostuminen
itseäni ei vielä tässä vaiheessa huoleta ongelma sillä takuuta on vielä pasatissa jäljellä. 1.9 tdi 77kw 2008 luxline
Ei se jää sieltä mihinkään pääse, vaan sen sulaessa se vesi sieltä hulahtaa pyttyyn ja kun neste ei tunnetusti puristu, niin sitten onkin täystuho edessä, kun kiertokanki katkeaa ja tulee lohkosta ulos. Mulla meni vedet onneksi starttauskierroksilla ja kone jumiin, mutta hetken ododttelun jälkeen se sitten läksi rumalla äänellä käyntiin, kunnes tasoittui. Kysessä oli 2. 0 TDI Golffi v, 2008.
Nokkapeitto kuuluisi olla jokaisen VAG-dieselin vakiovaruste Suomen talveen.
Aika ylimileinen oli Volkkarin ukko telkkarissa. Tämä vika on todella yleinen, eikä koske pelkästään Suomea! Minun saksalaisella kaverilla hajos Audi A 4:n 2 litranen TDI just nuin. Sielläkin paikallinen verstas oli sanonu, että ei näitä yleensä mee.
Taitaa olla VAG:lla laajempikin asenneonglema, kun tyrkkää nuita markkinoille.
Minun moottoriexpertti sanoi, että välijäähdytin on mitoitettu etelän kuumiin olosushteisiin ja on siten liian tehokas aidossa talvikelissä ja se olisi syynä. Sekin sanoi, että nokkapeiton käyttö pakakskelissä pakollinen.
Ja onhan tästä oikein maahantuojan korjaustiedotekkin olemassa, eli se,.että porataan se pieni reikä sinne putken alanurkkaan, että kyllä ne sen ongleman tietää!
Nokkapeitto kuuluisi olla jokaisen VAG-dieselin vakiovaruste Suomen talveen.
Aika ylimileinen oli Volkkarin ukko telkkarissa. Tämä vika on todella yleinen, eikä koske pelkästään Suomea! Minun saksalaisella kaverilla hajos Audi A 4:n 2 litranen TDI just nuin. Sielläkin paikallinen verstas oli sanonu, että ei näitä yleensä mee.
Taitaa olla VAG:lla laajempikin asenneonglema, kun tyrkkää nuita markkinoille.
Minun moottoriexpertti sanoi, että välijäähdytin on mitoitettu etelän kuumiin olosushteisiin ja on siten liian tehokas aidossa talvikelissä ja se olisi syynä. Sekin sanoi, että nokkapeiton käyttö pakakskelissä pakollinen.
Ja onhan tästä oikein maahantuojan korjaustiedotekkin olemassa, eli se,.että porataan se pieni reikä sinne putken alanurkkaan, että kyllä ne sen ongleman tietää!
niin melekosta paskaa vw.n suomen tuonti porukalta ja myynin edustajilta.
joojoo siis mihin kohtaan porata reikä tarkalleen ottaen, siis siitä vedet valuu ulos..
niin siis eiköse se vesi jäädy sylinterin sisään jos sitä sinne joutuu niinkuin täälä kainuussa oli viime viikolla vielä -35 pakkasta...
ja edelleen kysyn sitä että tulisiko pahvittaa auton keula kokonaan myös välijäähytin.
joojoo siis mihin kohtaan porata reikä tarkalleen ottaen, siis siitä vedet valuu ulos..
niin siis eiköse se vesi jäädy sylinterin sisään jos sitä sinne joutuu niinkuin täälä kainuussa oli viime viikolla vielä -35 pakkasta...
ja edelleen kysyn sitä että tulisiko pahvittaa auton keula kokonaan myös välijäähytin.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ahtoilmanjäähdyttimen jälkeen alimpaan kohtaan ahtoputkistoa?joojoo siis mihin kohtaan porata reikä tarkalleen ottaen, siis siitä vedet valuu ulos..
Ei kai se pahvi estä vettä tiivistymästä ilmasta eikä veden pääsyä sylinteriin?ja edelleen kysyn sitä että tulisiko pahvittaa auton keula kokonaan myös välijäähytin.
SIis poraillaan reikiä ahtoputkiin? Ihan oikeasti?
Kai se pahvi siellä keulalla estää ajoviiman pääsyä siihen välijäähyyn ja näin ollen estää/vähentää veden kondensoitumista.
Kyllä mun käsityksen mukaan se pahvi pitäisi nimenomaan siihen välijäähyn eteen asentaa, jotta siitä hyötyä olisi ongelmaan.
Eikös noita nokkapeitteitä kannattaisi dieseleissä muutenkin käyttää talvella. Ainakaan porukoiden tdi golffi ei tahdo sitten millään lämmetä ilman mitään peittoa nokalla. Olen antanut itseni ymmärtää, että nykyaikaiset dieselit tahtoo tuottaa niin vähän hukkalämpöä, että talvipakkasilla koneen lämmöt ei meinaa nousta, jos keula on avoin.
Kai se pahvi siellä keulalla estää ajoviiman pääsyä siihen välijäähyyn ja näin ollen estää/vähentää veden kondensoitumista.
Kyllä mun käsityksen mukaan se pahvi pitäisi nimenomaan siihen välijäähyn eteen asentaa, jotta siitä hyötyä olisi ongelmaan.
Eikös noita nokkapeitteitä kannattaisi dieseleissä muutenkin käyttää talvella. Ainakaan porukoiden tdi golffi ei tahdo sitten millään lämmetä ilman mitään peittoa nokalla. Olen antanut itseni ymmärtää, että nykyaikaiset dieselit tahtoo tuottaa niin vähän hukkalämpöä, että talvipakkasilla koneen lämmöt ei meinaa nousta, jos keula on avoin.
Taisi noissa Volvon kuorma-autoissakin olla sitä ongelmaa, että talvella kerääntyy kondensiovettä ahtoputkeen ja jäätyy tukkien sen. Sekin ongelma korjataan poraamalla reikä välijäähdyttimeen, jos en ihan väärin muista taisi olla jopa 4mm reikä. Reiän koko tosiaan pelkkää muistelua, mutta reikä sinne vaan porataan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taisi noissa Volvon kuorma-autoissakin olla sitä ongelmaa, että talvella kerääntyy kondensiovettä ahtoputkeen ja jäätyy tukkien sen. Sekin ongelma korjataan poraamalla reikä välijäähdyttimeen, jos en ihan väärin muista taisi olla jopa 4mm reikä. Reiän koko tosiaan pelkkää muistelua, mutta reikä sinne vaan porataan.
Tuossa -09 F12 Volvo kuormurissa on reikä ahtoputkessa jo tehtaalta tullessaan.. (noin 3mm.) suhisee kyl" koko ajan.
Juu, kuorma-autossa oli samaa vikaa ja se korjattiin tosiaan reikä poraamalla alimpaan nurkkaan, johon vesi kerääntyy. Ei se 4 millin reikä niin paljoa ahtopainetta hukkaa, että sillä olis joku vaikutus tehoihin. En ainakaan tuossa Golffissa huomannu mitään eroa. Ainoa, mikä siitä seurasi oli se, että auto alko merkkaamaan ittensä parkkipaikalla, kun se öljyinen kuravesi valui sieltä pohjamuovien välistä pihalle. Ja reikä tehtiin Volkkariliikkeessä takuuseen, kun kerroin siitä startatessa tapahtuneesta koneen jumittumisesta.
Pahvia ei saa laittaaa välijäähdyttimen eteen, koska se samalla tukkii auton varsinaisen jäähdyttimen (ja myös ilmastoinnin kennon). Nollakelillä tai kovassa ajossa on moottorin kiehumisen riski. Ainoa oikea paikka on nokan ilma-aukkojen tukkiminen, jolloin ajoviima ei pääsee läpi. Tällöin jäähdyttimen puhallin pääsee imemään ilmaa kennojen läpi, jos kone uhkaa kuumentua liikaa.
Pahvia ei saa laittaaa välijäähdyttimen eteen, koska se samalla tukkii auton varsinaisen jäähdyttimen (ja myös ilmastoinnin kennon). Nollakelillä tai kovassa ajossa on moottorin kiehumisen riski. Ainoa oikea paikka on nokan ilma-aukkojen tukkiminen, jolloin ajoviima ei pääsee läpi. Tällöin jäähdyttimen puhallin pääsee imemään ilmaa kennojen läpi, jos kone uhkaa kuumentua liikaa.
No luonnollisestikaan sitä välijäähyä ja syyläriä ei ole tarkoitus paketoida sinne keulalle vaan ne pahvit ym. peitteet pitää olla siellä puskurin aukoissa/maskissa, missä estävät sen ajoviiman pääsyn jäähylle.
Ja ei kai niitä sielläkään tarvitse nollakeleillä vaan nimenomaan kovilla pakkasilla.
Jotenkin tuntuu että nuo kondenssiviat on melko helposti vältettävissä jos vaan viitsitään laittaa sinne ne peitteet ja vähän käytetään oma järkeä miten niitä sinne sijoitellaan ja millon niitä siellä pidetään. Toisaalta olisihan se ehkä ollut paikallaan valmistajan puolelta pikkasen ohjeistaa asiaa, koska ens kesänä varmaan kiikutetaan keittäneitä koneita korjattavaksi. "Noku suomi24:ssa se keula käskettiin paketoida tolla foliolla umpeen, koska muuten sitä vettä menee koneeseen.....on ollut niin sateinen kesäkin että ajattelin pistää monta kerrosta..."
Ja ei kai niitä sielläkään tarvitse nollakeleillä vaan nimenomaan kovilla pakkasilla.
Jotenkin tuntuu että nuo kondenssiviat on melko helposti vältettävissä jos vaan viitsitään laittaa sinne ne peitteet ja vähän käytetään oma järkeä miten niitä sinne sijoitellaan ja millon niitä siellä pidetään. Toisaalta olisihan se ehkä ollut paikallaan valmistajan puolelta pikkasen ohjeistaa asiaa, koska ens kesänä varmaan kiikutetaan keittäneitä koneita korjattavaksi. "Noku suomi24:ssa se keula käskettiin paketoida tolla foliolla umpeen, koska muuten sitä vettä menee koneeseen.....on ollut niin sateinen kesäkin että ajattelin pistää monta kerrosta..."
Viimeksi muokannut Eemeli, 26.2.2010 14:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Voi kai ne olla siellä puskurin sisäpuolellakin kunhan eivät kokonaan estä ilman kiertämistä syylärillä.
Ja luonnollisestikin kun sitä keulaa siellä peittelee niin kannattaa seurailla niitä moottorinlämpöjä. Ja jos näyttää siltä että alkaa kuumana käymään niin muuttaa peitteiden paikkaa/vähentää peitteitä siellä keulalla.
Ja luonnollisestikin kun sitä keulaa siellä peittelee niin kannattaa seurailla niitä moottorinlämpöjä. Ja jos näyttää siltä että alkaa kuumana käymään niin muuttaa peitteiden paikkaa/vähentää peitteitä siellä keulalla.
Minä tein solukumista ne peitot. Vähän rumat, mutta toimii. Syksyllä laitan talvirenkaiden vaihdon yhteydessä sen ala-aukon umpeen ja pakkasten tultua sitten laitan siihen varsinaiseen säleikköön toisen peiton. Pitäis ostaa ABS-muovilevyä ja tehdä siistimmät - sais samalla säätöluukkuja niihin.
Mahtaako Volkkarilla olla edes moisia tarviokkeita?
Mahtaako Volkkarilla olla edes moisia tarviokkeita?
Maahantuoja/valmistaja voisi vaikka jakaa sellaiset merkkikohtaiset suojat näihin ongelma-autoihin. Tai ainakin itse kuvittelen, että kyseessä olisi aika pieni investointi suhteessa mahdollisiin vauriokorjauksiin ja asiakastyytyväisyyteen. Ilmeisesti suomalaiset autonostajat ovat kuitenkin liian hyväuskoisia ja anteeksiantavia, kun asiakastyytyväisyydestä ei tunnuta hirveästi stressaavan, ainakaan VAG-konsernin kohdalla. Totuus on kuitenkin se, että raha ratkaisee, ja maineella on väliä vasta sitten kun se vaikuttaa myyntiin.
Itellä tuota on tullut muissakin autoissa vastaan, kuin vageissa, samaa on yleensä että kaikissa on keulan levyinen matala cooleri ja ilma virtaa vaakassa, vesi kertyy alimpaan kohtaan, ja sopivasti pätkäajossa kun sitä tulee tarpeeksi jää voi tulpata koko coolerin.
AGR ssä ilma virtaa pystyyn, vettä ja öljyä sinnekkin ehkä kertyy mutta sitä saa olla oikeasti paljon(koko cooleri täys) että se blokkaa kokonaan virtauksen.
Tuo lie aika haasteellista simuloida esim- tätäkin talvea ja joka iivarin ajotottumuksia, että tietää miten vettä kondensoituu ja minne..
Tuo valmistajan vastaantulohan on perinteistä vag luokkaa takuun jälkeen...
AGR ssä ilma virtaa pystyyn, vettä ja öljyä sinnekkin ehkä kertyy mutta sitä saa olla oikeasti paljon(koko cooleri täys) että se blokkaa kokonaan virtauksen.
Tuo lie aika haasteellista simuloida esim- tätäkin talvea ja joka iivarin ajotottumuksia, että tietää miten vettä kondensoituu ja minne..
Tuo valmistajan vastaantulohan on perinteistä vag luokkaa takuun jälkeen...
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
Itte painin saman asian kans viime talvena ja ratkaisin ongelman hyvinki yksinkertaisesti. Porailin reikiä pariinki eri kohtaan ja sit menetin hermot sen öljypaskan ja kaiken muun töhnän kans mitä jarjestelmä työntää jatkuvasti pihalle.
Ei kannata porailla yhtään mitään vaan, ostakaa taikka tehkää ite kunnolliset ja ennekaikkea helposti asennettavat suojat maskiin niin pääsee samalla eroon kahdesta ongelmasta. Lakkaa veden tuotanto ku cooleri pysyy edes suurinpiirtein lämpimänä. Mulla on tuossa tohelossa alamaski täysin tukossa ja ylämaskissa on sellainen puolentoista kämmenen kokoinen reikä ja on toiminu hyvin. Auto ei oo rykiny käynnistettäessä kertaakaan viime eikä tämän talven aikana ku suojat on paikallaan ja auto lämpenee huomattavasti paremmin kuin ilman suojia. Wälly oy:stä kannattaa kysäistä valmiita suojia, maksoi muistaakseni 35€ postikuluineen ja kestää isältä pojalle.
Ei kannata porailla yhtään mitään vaan, ostakaa taikka tehkää ite kunnolliset ja ennekaikkea helposti asennettavat suojat maskiin niin pääsee samalla eroon kahdesta ongelmasta. Lakkaa veden tuotanto ku cooleri pysyy edes suurinpiirtein lämpimänä. Mulla on tuossa tohelossa alamaski täysin tukossa ja ylämaskissa on sellainen puolentoista kämmenen kokoinen reikä ja on toiminu hyvin. Auto ei oo rykiny käynnistettäessä kertaakaan viime eikä tämän talven aikana ku suojat on paikallaan ja auto lämpenee huomattavasti paremmin kuin ilman suojia. Wälly oy:stä kannattaa kysäistä valmiita suojia, maksoi muistaakseni 35€ postikuluineen ja kestää isältä pojalle.
Nyt kun muistelen niin onhan mullakin ollut pari kertaa mitä ilmeisimmin tästä johtuvia häiriöitä. Pari kertaa pakkaskaudella on hallista lähtiessä ilmennyt pientä rykimistä, heti ensimmäisessä kiihdytyksessä..
Joulun jälkeen en ole havainnut kakostelua, koska laitoin kilven alapuolella olevaan "isoon aukkoon, tarkalleen aukon muotoisen muovin. Tällainen oli IV-korisessakin joka talvi. Maskin ripojen välit on auki, mutta ne ei varmasti ole tuosta reikäpinta-alasta kuin 10%.
Mutta kyllä se veden poisto toisi mielenrauhan.
Miten olisi jos tuikkaisi reijän putkeen, heti coolerin jälkeen ja laittaa vaikka kesäksi tulpan siihen, niin ei sotke turhaan paikkoja?
Joulun jälkeen en ole havainnut kakostelua, koska laitoin kilven alapuolella olevaan "isoon aukkoon, tarkalleen aukon muotoisen muovin. Tällainen oli IV-korisessakin joka talvi. Maskin ripojen välit on auki, mutta ne ei varmasti ole tuosta reikäpinta-alasta kuin 10%.
Mutta kyllä se veden poisto toisi mielenrauhan.
Miten olisi jos tuikkaisi reijän putkeen, heti coolerin jälkeen ja laittaa vaikka kesäksi tulpan siihen, niin ei sotke turhaan paikkoja?
Kondenssivedestä tuli mieleen, kun joskus 2003 asensin k-jet Audiin vapaavirtaussuodattimen. Noin kymmenen asteen pakkasilla auto hyytyi toistuvasti noin kymmenen minuutin ajon jälkeen ja käynnistyi pitkällä sahauksella vasta noin tunnin kuluttua. Kun ilmat sitten lauhtuivat nollan tienoille, aloin selvittää asiaa: ilmansuodattimen alkuperäisessä kotelossa oli runsaasti jäätä ja kaasuläpän tienoo suorastaan lainehti vedestä. Kuivattelin paikat ja heivasin vv-suodattimen mäkeen. Otin takaisin käyttöön imuilman esilämmityksen eikä ongelmaa sen jälkeen esiintynyt.
Hieman näitä tapauksia lueskellessa mietityttää, mitä koneeseen imuilman mukana kulkeutuva vesi olisi voinut saada aikaan.
Hieman näitä tapauksia lueskellessa mietityttää, mitä koneeseen imuilman mukana kulkeutuva vesi olisi voinut saada aikaan.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 19.8.2011 19:38
kondensio vesi on helpoin vättää poraamalla pikku reikä välijäähyttimen jälkeen 0.5 -1.0mm . ei vaikuta mitenkään auton suoritus kykyyn. ollut jo vuosia vag autojen riesana. mitä isompi väli jäähdytin sen enempi kondenssio vettä . ei ole tehty täne pohjosen pakkasiin ..
kuulema ollu vag laisissa tehtaan ohje että annetaan koneiden räjähdellä ei tehdä mitään.
kuulema ollu vag laisissa tehtaan ohje että annetaan koneiden räjähdellä ei tehdä mitään.
kylmän kelin suodatin
joissain tdi vageissa käytettävä talvella kylmemmän kelin ilmansuodatinta jossa lisänä vanukerros estämässä kosteuden pääsyä, eivät toimi talvella muuten.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
Eipä auttanut poraamiset kun oli ilmeisesti jäätänyt 4mm reiän tukkoon.
Auto oli ollut päivän kuivumassa ja sulamassa jolloin jo muuallekin kuin cooleriin kertynyt jää suli ja löysi tiensä nelospytyn männän päälle... ja kankihan sieltä nöyrtyi.
Liekkö männät miten vahvaa tekoa tämmöisissä tapauksissa jos ajelee menemään vain muuan viikon kunnes ehtii auto korjattavaksi.
Käy kolmen ja neljän rajamailla tällä hetkellä ja kyseessä 3c ja 1,9 pumppari.
Auto oli ollut päivän kuivumassa ja sulamassa jolloin jo muuallekin kuin cooleriin kertynyt jää suli ja löysi tiensä nelospytyn männän päälle... ja kankihan sieltä nöyrtyi.
Liekkö männät miten vahvaa tekoa tämmöisissä tapauksissa jos ajelee menemään vain muuan viikon kunnes ehtii auto korjattavaksi.
Käy kolmen ja neljän rajamailla tällä hetkellä ja kyseessä 3c ja 1,9 pumppari.
Kyllähän se tosi on niin, että kaasujalan keveys aiheuttaa eniten näitä ongelmia -huolehtii siitä että ahtolämmöt saadaan mahdollisimman usein useita kymmeniä asteita lämpösen puolelle niin pysyy koneet kunnossa.
Kyllähän ne männät yleensä tuollaisen tapahtuman kestää, mutta voihan tuollanen vaurio joissakin tapauksissa aiheuttaa yhä käytettäessä aina lisävaurioitakin.
Tuota kolme vuotta sitten mainittua vanua itsekin nähnyt joissakin suodattimissa, mutta äkkisiltään en keksi kyllä miten se estäisi kosteuden pääsemisen moottoriin, saatika kun siitä vähäisestä kosteudesta nyt ei oikealla käytöllä varsinaisesti haittaakaan ole.
Kyllähän ne männät yleensä tuollaisen tapahtuman kestää, mutta voihan tuollanen vaurio joissakin tapauksissa aiheuttaa yhä käytettäessä aina lisävaurioitakin.
Tuota kolme vuotta sitten mainittua vanua itsekin nähnyt joissakin suodattimissa, mutta äkkisiltään en keksi kyllä miten se estäisi kosteuden pääsemisen moottoriin, saatika kun siitä vähäisestä kosteudesta nyt ei oikealla käytöllä varsinaisesti haittaakaan ole.
Reiän poraaminen
Mitenkä onko näitä reikiä nyt joku täällä todellakin porannut vai ihan ajatuksia vain?
Jos on niin olisiko mahdollista saada tarkkaa koordinaattia mihin kohti ja minkä kokoinen?
Sekä jos on sattunut kuvia tallentumaan kyseisestä operaatiosta?
Itsellä on kyllä keula tulpattuna ollut syksystä saakka mutta silti tästä lukeneena miettynyt jos tällä keinolla mielenrauhaa vähän saisi lisää. Siis Passat 3C kyseessä.
Jos on niin olisiko mahdollista saada tarkkaa koordinaattia mihin kohti ja minkä kokoinen?
Sekä jos on sattunut kuvia tallentumaan kyseisestä operaatiosta?
Itsellä on kyllä keula tulpattuna ollut syksystä saakka mutta silti tästä lukeneena miettynyt jos tällä keinolla mielenrauhaa vähän saisi lisää. Siis Passat 3C kyseessä.
On niitä reikiä aikanaan porailtu, ja sitten uusittu letkuja öljyvuotojen takia.
Maskinpeite on paras ja toimiva apu, kunhan sen muistaa laittaa keulaan ajoissa ja ottaa pois vasta kevätkeleillä.
Tehtaan miehet kehittivät aikanaan välijäähdyttimen ohivirtauskanavalla, mutta maskinpeiton sekin vaati.
Maskinpeite on paras ja toimiva apu, kunhan sen muistaa laittaa keulaan ajoissa ja ottaa pois vasta kevätkeleillä.
Tehtaan miehet kehittivät aikanaan välijäähdyttimen ohivirtauskanavalla, mutta maskinpeiton sekin vaati.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taisi olla ihan valmistajan ohje että millin reikä jäähdyttimen lähtöpuolelle alimpaan kohtaan. Jos löytyy puolen millin terä, niin sekin luulisi riittävän kun eihän sitä vettä tuu niinkun hanasta.Mitenkä onko näitä reikiä nyt joku täällä todellakin porannut vai ihan ajatuksia vain?
Jos on niin olisiko mahdollista saada tarkkaa koordinaattia mihin kohti ja minkä kokoinen?
E: Katos vaan, oon jo neljä vuotta sitten kertoillu samaa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa