1.8T kojelaudan lämpömittari heiluu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

macrom
-
Viestit: 69
Liittynyt: 6.7.2007 12:50

1.8T kojelaudan lämpömittari heiluu

ViestiKirjoittaja macrom » 5.2.2010 16:54

Moi,

Tällainen ongelma ilmeni pari päivää sitten.

Kun lähden ajamaan pysyy mittari pohjassa aika kauan (vaikka auto on ollut tolpassa 1h-1,5h). Sitten yht'äkkiä se pompsahtaa esim. 75C asteeseen, hetken kuluttua se saattaa taas pudota melkein pohjaan ja taas kohta nousee esim. 90C asteeseen. Sitten taas jonkin ajan kuluttua se putoaa aika nopeasti 75C asteeseen ja taas nousee ja jää pitkäksi aikaa hieman alle 90C. Pidemmän ajorupeaman (20-30min) jälkeen se asettuu tuohon 90C mutta putoaa välillä kuitenkin hieman sen alle (eli ei pysy vakaana).

Missä vika? Termarissa? Jossain muussa lämptilaan liittyvässä anturissa?

Moottori ei annan mitään vikakoodia (ainakaan toistaisesksi).

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.2.2010 17:24

Eiköhän vika ole niinkin eksoottinen, kuin mittaristo. Mk4-sukuisissa autoissa nuo mittaristoviat on enemmän ominaisuus, kuin vika.

macrom
-
Viestit: 69
Liittynyt: 6.7.2007 12:50

ViestiKirjoittaja macrom » 7.2.2010 20:03

No johan on, uuteen mittaristoon en kyllä viitsi panostaa.
Pitää varmaan VAG-COM:lla seurata boksin antamia lämpötiloja ihan varmistuksen vuoksi... pitää vaan tutkia miten tuo onnistuu.

Minä kun toivoin, että jollain pikku anturinvaihdolla tuon saisi kuntoon.

shrteam
-
Viestit: 51
Liittynyt: 4.12.2008 15:28

ViestiKirjoittaja shrteam » 7.2.2010 20:41

eiköhän tuo korjaannu lämpötila-anturin vaihdolla

sniiki
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.7.2007 13:34

ViestiKirjoittaja sniiki » 8.2.2010 12:01

Itsellä teki 3B pasuunassa tuota kun laitoin Motonetin tarvikeanturin veden lämpöä mittaamaan. Heilui miten sattuu. Vaihdoin sitten orkkisosaan jonka jälkeen neula jäpitti taas kiltisti 90 asteessa.
VW mittaristohan on tosin tuunattu kuskin mieliksi näyttämään 90 astetta vaikka todellinen lämpötila olisi jotain väliltä 75-105 tjsp, mutta käsittääkseni tämä on hoidettu mittariston elektroniikalla, ei itse anturista (voin olla väärässä). Jopatapauksessa tarvikeanturin lukemat heitteli kuvaamallasi tavalla.

Kaiketi myös mahdollista että termari jumittelee ja lämmöt menee miten sattuu.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.2.2010 12:42

Ei muuta ku VAG COM kiinni ja katselemaan, mitä lämpötiloja se anturi antaa..?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 8.2.2010 13:16

Todennäköisesti lämpötila-anturi vetelee viimeisiään. Anturista 2 pinniä antaa tietoa moottorilla ja 2 pinniä mittaristolle. Eli jos VAG COM:ia käytät, niin täytyy nimenomaan katsoa mittariston puolen LT tietoa.

Tosin alkuperäinen anturi maksaa parikymppiä, joten eipä kokeilulle ihan mahdotonta hintaa kerry.

Toisaalta mittaristo on siten rakennettu, että kun lämpö on jossain 75 - 105 niin viisari jököttää aina 90:ssä. Jos autossa on orastava termarivika, tai diiseli ei muuten pysy lämpimänä, niin mittaristo voi heitellä hassusti aina nopeastikin 90 ja 70 välillä vaikkei anturitieto muuttuisi kuin muutaman asteen.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 8.2.2010 14:52

Jos autossa on Climatronic -ilmastointi niin sen näytön diagnostiikkatilasta näkyy muistaakseni kohdasta 7 veden läpötila...
(Kai, myös Skodissa... :D )

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 8.2.2010 15:25

Se tieto tullee Climan omasta anturista, joten siitä vikaa on hieman hankala diagnosoida.

napero
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.8.2008 23:40

ViestiKirjoittaja napero » 17.2.2010 12:28

Lähtisin kyllä vaihtamaan termostaattia 99 % varmuudella. . Juuri yhteen paskattiin vaihdoin jossa oli aivan samat oireet ja kuntoon tuli .


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa