Golf IV ja metallinen kolaus etupäästä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

oltsik
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.2.2009 6:41

Golf IV ja metallinen kolaus etupäästä

ViestiKirjoittaja oltsik » 6.1.2010 22:23

Seuraavanalainen ongelma on ilmaantunu IV 1.6 golffiin.

Eli kun käännyn oikealle niin mielestäni vasemman etupyörän tuntumasta kuuluu metallinen kolaus/klonksahdus. Äänen saa aikaiseksi esim niin että ajan moottoritien ramppia kaartaen oikealla 2/3 vaihde silmässä ja pumppaan kaasua, niin joka kerta kun auto kiihtyy/moottorijarruttaa kuuluu tuo ääni. Tai esim kaartaessa vaihdan kolmoselta kakkoselle ja kun nostan kytkintä kuuluu tuo kolahdus. Ääni ei ole jatkuvaa naputusta vaan vaatii juuri tuon kuvailemani rivakan kiihdytyksen tai moottorijarrutuksen.

Äänen saa aikaiseksi vain pitävällä alustalla, ei jos pyörä pääsee sutimaan. Samoin ääntä en ole saanut aikaiseksi suoraan ajettaessa/vasemmalle kaartaessa.

Itse epäilin aluksi vetoniveltä, mutta pajalla käyttäessäni korjaaja ei uskonut vetarin olevan paskana koeajon/nosturilla käytön jälkeen. Todettiin alatukivarren korin puoleinen taaempi pusla väljäksi ja vaihdettin se. Vika ei kuitenkaan hävinnyt.

Onko arvailuja mikä päästää metallisen kolahduksen? Voiko vetari oireilla noin.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.1.2010 22:28

Mulla pitää aivan samanlaista ääntä 1.9tdi octavia! Ois kiva saada selville tuo vian aiheuttaja.
Mietin tossa että oisko koneen korvake?

oltsik
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.2.2009 6:41

ViestiKirjoittaja oltsik » 6.1.2010 22:31

Koneen kiinnitystä siinä myös vähän epäiltiin, mutta siinä nosturilla jarrupohjassa härkättäessä kone kyllä saatiin liikkumaan kunnolla mutta ei se ääntä pitänyt

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 6.1.2010 22:45

Miltäs kuskin edessä oleva koneenkorva näyttää kun autoa pitävällä alustalla vaihde päällä ja moottori sammuksissa nytkyttää edestakaisin? Liikkuuko se sen näköisesti että voisi kolahtaa? Tuntuuko vedolta moottorijarrulle siirto siltä että jossain olisi välys?

Itsellä oli pientä ongelmaa koneenkorvakon löysyyden suhteen omassa Golfissa, kun autossa ilmeni muitakin nykimisongelmia jolloinka se korostui. Vaihdoin korvakon ja tuntui kuin välys olisi merkittävästi pienentynyt, mutta koska ostin motonetin korvikeosan se ei kokonaan poistunut. Tuolla yllämainitulla "testimenetelmällä" kone liikkui aika merkittävästi juuri tuosta kuskin edestä korvakosta kun kokeilin ennen vaihtoa. Käsittääkseni tuohon kelpaisi myös jämäkämpi GTI:n tai TDI:n korvakko, mutta viisaammat korjatkoot mikä on just sopiva malli nuista muista.

oltsik
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.2.2009 6:41

ViestiKirjoittaja oltsik » 6.1.2010 22:51

Pitää tuota tutkia, vedolta moottorijarrulle siirto tuntuu samalta kuin se on minulla aina tuntunut, olen ajanut itse 40 tkm autolla ja mittarissa 240 tkm. selvä pykälä,ehkä jopa välys siinä on aina tuntunut.

Mutta mikä selittää kun tämä ei tule kuin pienemmillä vaihteilla/taajamanopeuksissa ja vain oikealle kaarrettaessa?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 7.1.2010 7:53

En toki varmaksi osaa sanoa, mutta pienemmillä vaihteilla moottorin vääntömomentti on vaihteistolla tien suhteen välitetty suuremmaksi jolloin tuo liike saattaisi päästä tapahtumaan kolahdukseen asti.

Käsittääkseni näistä "pikkumoottoreista" on nuita korvakoita mennyt, joten ei se mikään mahdottomuus olisi.

SSa
-
Viestit: 15
Liittynyt: 8.10.2009 23:24

Golffilaisen laatikko

ViestiKirjoittaja SSa » 7.1.2010 15:56

olen ajanut itse 40 tkm autolla ja mittarissa 240 tkm. selvä pykälä,ehkä jopa välys siinä on aina tuntunut. olisikohan kytkinlevyt finaalissa kun noin paljon temmelletty moottori? itsellä oli a3sessa dlp + akl yhdistelmässä levyt loppu jo 165tkm jälkeen. Vaihdettiin samalla kytkinasetelma kun tasayspyörästön tappi tuli lohkosta läpi... Noh onneksi hitsi oli keksitty ja 11.8 pultteja löytyi läheisestä liiikkeestä hieman halvemmalla kuin tuo marmoritiskin 118e. Samantien meni vaihtoon myös ykkös ja kakkosrattaan syncrot sekä stefat ja laakerit laatikkoon! Uusiahan tuollaiset viat VAG-konsernin 96-00 laitteisiin eivät ole...

Tasauspyörästöhän on laatikon takaosassa oikeessa reunassa. Mitenkään erityisen ihmeellistä ei olisi jos esim puolet niiteistä olisi lähtenyt kävelemään ja tasauspyörästö lähtisi lonksumaan paikallaan... Toimiiko kytkin normaalisti vai onko saanut jo itseensä öljyä ja alkanut luistamaan?

pumppaan kaasua, niin joka kerta kun auto kiihtyy/moottorijarruttaa kuuluu tuo ääni.
moottorijarrutushan ei ole mitenkään suositeltavaa tuolle pikkukoneiselle autolle, sillä siellä suurimmalle rasitukselle joutuu tasauspyörästö ei esim kytkin. Itseltäni moottorijarruttaessa 60sta 30 kilsaan tunnissa kuului kolahdus ja parin kilsan jälkeen lähdin ohittamaan rekkaa... niiinhän siinä sitten kävi että noin 4000 kierroksessa kytkin alkoi luistamaan ja hissukseen ajellen pääsi tallille. Noh laatikko auki ja vika löytyi yllätättävän helposti.

onnea vian metsästykseen
-SSa-

oltsik
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.2.2009 6:41

ViestiKirjoittaja oltsik » 7.1.2010 16:50

Niin moottori on akl ja vaihteisto oli joko dlp tai dus auton vm -98. Kytkin toimii kyllä ihan normaalisti, ei luista. ja siis tarkoitin että kaasulta moottorijarrutukselle siirtyminen on terävä.

kytkimeen pääsee kurkkaamaan sen tarkastusreiän kautta mutta pääseekö tasauspyörästöön muuten kattomaani kuin purkamalla vaihteistoa?

Mutta kuinka niittien katkeaminen selittää että ääntä ei saa kuulumaan kuin käännettäessä?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 7.1.2010 17:55

Itellä on 3B -98 1.8T oireillut samankaltaisesti. Ääni on siis samanlainen lonksahdus mutta ei ole väliä mihin suuntaan ajaa. Kuuluu kuin renkaasta(akselista/nivelistä/laakerista) ottaisi väljät pois. Saman äänen saa myös jarrutettaessa, siis silloin kun on jarruttanut ja jarrun vapauttaa, naks. Kuljettajan puolelta tuntuu tulevan, koitettu on tutkia.
Vasemman puolen navan pultin kiristin kesällä kun ihmettelin tuota ääntä, tiukassahan sen pitäisi olla mutta sain sitä "kevyesti" kiristettyä vajaa 90*, silloin äänet hiljentyivät hetkeksi, mutta palasivat muutaman päivän jälkeen jolloin enää ei navan pultti kiristäytynytkään.
Jarrunesteet vaihdoin kesällä enkä muista onko ennen sitä kulunut ääntä. Ilmaa ei tuolloin pitänyt mennä jarrupääsylinteriin, muttei se kait mahdotontakaan ole. Se selittäisi kait jarrutustilanteen. Hieman jarruissa vielä ilmaa on, mutta kyllä niillä auton pysäyttää.
Mikä oli tuo koneen korvake? siis tukityyny/ kannakettako sillä tarkoitetaan?

oltsik
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.2.2009 6:41

ViestiKirjoittaja oltsik » 8.1.2010 23:27

Tänään kun ajelin kotiin niin huomasin että tarpeeks hitaasti, siis käytännössä ykkösellä lähes tyhjäkäynnillä, saa äänen kuulumaan vaikka ajaa suoraan tai kääntää vasemmalle. kakkosella vähä n kovempaa ajaessa ääntä ei edelleenkään saa kuulumaan kuin oikealle käännettäessä.

Uskoisin että kohta on vika ulkona, pitää ens viikolla taas lähtee johonkin näyttämään.

Jos nuo niitit on menossa tasauspyörästöstä niin sitähän ei saa muuten tutkimalla kuin purkamalla vaihteiston? Onko kukaan kuullu että olis oireillu jotenkin näin enne hajoamistaan tuo tasasupyörästö?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 9.1.2010 0:21

liikkuukos vaihdekeppi jos ajossa pumppaa kaasua? Jos liikkuu niin tukikumit on entiset.

oltsik
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.2.2009 6:41

ViestiKirjoittaja oltsik » 9.1.2010 0:26

Liikkuu, jotain 5-10 mm siitä päästä mitattuna. On kyllä liikkunu koko tuon 40 tkm mitä minä olen autolla ajanut...

Oltsu
-
Viestit: 37
Liittynyt: 2.11.2006 18:51

ViestiKirjoittaja Oltsu » 19.1.2010 19:11

Itselläni ongelma ratkesi Kolmiotukivarren puslien vaihtdolla. Ääni johtuu nimenomaan taaemmasta kun se on revennyt tai muuten vaan väljä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa