Pakki rusahtaa, ykkönen meinaa hypätä vapaalle.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

Pakki rusahtaa, ykkönen meinaa hypätä vapaalle.

ViestiKirjoittaja Madbull » 7.11.2009 13:08

Eli autona on ykköskorinen caddy jossa 1.6TD tekniikka ja jälkeenpäin laitettuna 020 4S 5 lovinen laatikko. Kytkin vaijerilla ja vaihteisto vivustolla.

Pohjustukseksi sanon että vivusto on itse rakenneltu ja kaikki nivelet on vaihdettu kepiltä laatikolle asti uusiin.

Itse ongelmaan: Moottori sammutettuna kaikki vaihteet pelaa aivan normisti, mutta kun moottorin käynnistää niin pakki menee rusahtaen päälle. Myös ykkönen menee huonosti päälle. Ei sentään rusahda, mutta saa painaa isommalla voimalla. Välillä meinaa pompata ykköseltä vapaalle.. Auto seisoi käyttämättömänä n 1.5kk jonka jälkeen oireet alkoivat. Ennen tätä seisontaa toimi normisti.

Kytkinpaketti on uusittu 100km sitten. Myös laatikon öljyt on vaihdettu stefojen vaihdon yhteydessä vag orkkis öljyihin.

Kelasin ensin että jos kytkilevy olisi alkanut takertelemaan akselilla seisonnan jälkeen. Kaikki muut vaihteet kyllä toimii täysin normisti. Toisena mietin että joku vivuston tanko olisi taipunut ja tätä selvitän vielä lisää. Silmämääräisesti kaikki näyttää normilta.

Kepiltä tulevan tangon päässä oleva vipu ei ole päässyt liikkumaan. Hitsasin sen pienellä pisteellä kiinni. Kytkinvaijeri on uusi ja säädetty niin että kytkin ei jää kantamaan. Koneen kannakkeet on ehjät ja tukikumit uudet.

Pahimpana pelkona että laatikko olisi hajoamassa.

Mikä yleensä aiheuttaa tuollaista rusahtelua? Kertokaa jotain vinkkejä josta lähtisin seuraavaksi vikaa hakemaan. Jonkun aikaa jo tuota pähkäillyt.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 7.11.2009 18:18

mutta kun moottorin käynnistää niin pakki menee rusahtaen päälle.

Pakki rusahtaa, koska siinä ei oo synkronointia ja se on suorahampainen ratas.

Mitä sä tarkoitat sillä, että meinaa pompata pois. Vedon aikana putoaa pykälä vai kun keppiä hipasee niin putoaa? Katos ensin vaihdelaatikon ja moottorin kannakkeiden kunto, ennenkuin sitä askia rupeet puljaamaan.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 7.11.2009 19:53

Saattahan se olla,että kytkinlevy takertelee,jos vielä seisonnan jälkeen ilmeni.
Laitoitko kytkinakselin booreihin ohuelti rasvaa?
Oireet on kyllä ihan semmoset,että ei irrottaisi kunnolla.

Pakki rusahtaa, koska siinä ei oo synkronointia ja se on suorahampainen ratas.


Ei muuten kuulu rusahtaa.Eihän siellä laatikossa mikään pyöri,jos kytkin irrottaa kunnolla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.11.2009 21:52

Kestää hetken kun liike lakkaa kytkimen painalluksen jälkeen. Kiireinen saa rusahtamaan.

Eikö kytkin vapauta pakosti jos poljin menee pohjaan?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 7.11.2009 23:39

Ei se kytkin aina irroita vaikka kuinka polkisi poljinta lattiaan.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 8.11.2009 0:32

Ei kait se aina vapauta kun se kytkinlevy liikkuu vapaasti siinä akselissa. Jos akseli on ruosteessa niin se varmaan jää vähän takertelemaan vauhtipyörälle. Hätäinen en ole tuon pakin kanssa ollut.


Tuo ykkönen on välillä sellainen että keppiä joutuu pitämään paikoillaan niin kauan kunnen veto on päällä jolloin vaihde pysyy silmässä. Jos päästää ennen tätä irti niin pomppaa vapaalle.

Tuota juuri muistelin että pistinkö rasvaa kytkinakseliin vai en :) Harjasin sen kyllä puhtaaksi teräsharjalla. Kait se on pakko irroittaa laatikko ja rasvata akseli. Moottori sammutettuna toimii vaihteet loistavasti joten vivustossa ei varmaan vikaa ole.

Yhdellä tutulla oli vaihdelaatikon kannake pettänyt ja vaihteet eivät enää yllättäen menneet silmään. Omassa caddyssa oli kannakkeet vielä ehjänä.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 11.2.2010 12:34

Vastaan itselleni vanhaan ketjuun. Ehkä jollain on samanlaisia ongelmia joskus..

Ongelman aiheutti vänkkärin vetari, joka oli varmaan jostain kakkoskoppaisesta tjs. Eli ainakin sentin liian pitkä. Vetarissa ei ollut liikevaraa mihinkään suuntaan. Tämä oli aiheuttanut sen että vetarin stefan "rasvakuppi" oli sorvautunut rikki ja vaseliinia mennyt laatikkoöljyn sekaan. Huomasin kun irroitin laatikkoa ja toisen vetarin laipasta ryöppysi vaseliini-vaihdeöljy seosta :D.

Uusi tiivistesarja, lyhempi vetari ja uudet lootaöljyt ja johan menee pykälät silmään. Tuli rasvattua varmuudeksi kytkinakseli ja tarkistettua kytkinpaketin kunto. Vivusto tuli tehtyä uusiksi samalla. Nyt uskaltaa antaa naisenkin ajaa caddylla kun on pykälät oikeilla paikoillaan. Pitää vielä myöhemmin vaihtaa öljyt että vaseliinin rippeet tulisivat laatikosta
ulos. Varmaan laatikon huuhteluunkin on omia aineita. pitää selvitellä

Älkää kysykö miten on mahtunut väärä vetari :) Onneksi ei tullut ajeltua kuin 100km tuolla kokoonpanolla. Näin tällä kertaa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 14.2.2010 12:50

Laatikon voi huuhdetta vaikkapa moottoriöljyllä (vastaa GL4, mutta sisältää enemmän peseviä aineita)
Kovat jätkät huuhtelee laatikon naftalla ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa