VNT:n irroittamiseen vinkkejä
Valvoja: ffp jäsenet
VNT:n irroittamiseen vinkkejä
Olen silmäillyt turboa ja siellä se nököttää. Onko irroitukseen jossain ohjeita/vinkkejä, ku näyttäis olevan aika kakka irroittaa. Kannattaako auto ajaa ennen purkamista semmoselle korokkeelle jotta alta pääsee kans ruuvaamaan?
Auto on passat -97 tdi 81Kw, VNT15 on ilmeisesti ahtimena(muuttuvasiipinen ja jumissa).
Turbo sijaitsee nokkapellin avattua vasemmalla puolella. Auton mallista en tiiä muutaku että ilmeisesti 3B se edellee.
Auto on passat -97 tdi 81Kw, VNT15 on ilmeisesti ahtimena(muuttuvasiipinen ja jumissa).
Turbo sijaitsee nokkapellin avattua vasemmalla puolella. Auton mallista en tiiä muutaku että ilmeisesti 3B se edellee.
Ei tarvi ajaa ylös, lähtee ihan nätisti yläpuolelta. Öljyn paluu putki ja turbon alla oleva tuki kannake on vaan vähä ahtaat ottaa irti. Sitte ku ahdin on muuten irti niin joutuu vähän rautakangella kampeaan konetta että mahtuu pyörähtään välistä pois, siinä ahtimen laipassa on yks pinnapultti kiinni joka pistää hanttiin, sen ku irrottaa ja laittaa vaan pakosarjan puolelta pultilla kiinni niin ei tarvi enää rautakankea seuraavalla irroituksellakaan.
Ite katoin kans samaa, sit kuitenkin jätin ajatuksen nimittäin näyttäis pultit tulevan niin pitkälle lohkosta ettei onnistuis katsomalla ainakaan sitä kautta.. Voin olla täysin väärässä, mut mielestäni silloin tarttis 30mm liikkumavaraa ja alaalla on varmaan sentti. Pakosarjan mukana se oiskin nanna ja helpoin kyllä ainakin irrottaa. Jokatapauksessa irroitettava on öljyn paluuputki ja se Janssonin mainittema alakannatin joita ees näy.
öljyputken kanssa voi sitten päreet kärytä, jos et pääse sinne kunnolla käsiksi. Voithan senkin ottaa alhaalta irti ja toivoa, että se tulee ilmastoinnin kompressorin vierestä ahtimen mukana pois. Alakannakkeeseen pääsee käsiksi, kun ottaa pakoputken irti ja kopeloi kannaketta. Siinä on 13mm kannalla oleva pultti ja se on takaapäin kiinni.
Mitä myrkkyjä olette käyttäneet ton turbon pakopuolen putsaukseen? Jossain oli ainakin jotain mainintaa ettei hioa ainakaan kannata jostai kohtaa. WD-40 on tähän asti ollu hyvä aines ruostuneisiin pultteihi.
Ilmeisesti bensassa uitattaa päivän pari ja hammasharjaa käyttöön, oisko ideaa?
Tossa ois tommonen turboa koskeva apu muillekki jos kiinnostaa. Laitan vaiks sen tohon sekasi olevien sivujen alle jakoon nyt tähän hätään:
VNT:n pdf-ohje
Ilmeisesti bensassa uitattaa päivän pari ja hammasharjaa käyttöön, oisko ideaa?
Tossa ois tommonen turboa koskeva apu muillekki jos kiinnostaa. Laitan vaiks sen tohon sekasi olevien sivujen alle jakoon nyt tähän hätään:
VNT:n pdf-ohje
Kyllä ne öljynpaluuputken pultit (2kpl torx/10mm) paikalleen saa ku on vaan pikkuräikkään pitkä hylsy, tiiviste on hankaleempi saaha pysymään paikallaan vaikka laittaaki tiivisteliimatipalla sen hönölleen. Kyllä ainaki itellä on ollu työkalut että saa ne ahtimen laipan mutterit ihan vittuilematta irti, en vaan muista millä otin.
Jep Janssoni, turbo pöydällä purettuna ja siivet ja se kehä harjottelee bensassa uintia. Muut pyrin putsailemaan ihan sparylitkuilla&renttuyhdistelmillä ja pieni talttapäämeisseli on passeli joihinki kohtii.
Karstaahan siellä, sitä kuitenkaan nyt niin mahottomasti, mutta olettasin jot riittävästi. Ainakin mitä ennen turbon aukasua vipua siinä testiks vääntelin, olettaisin jot alipainekello ois saanut tehdä tosissaan töitä siipien liikuttamiseks.
Miten, onko pieni sivuttaisvälys paha asia? Sillälailla kun reilusti otti pakopuolen turbiinin mutterista kiinni ja kokeili välyksiä, niin pikkasen olevinaan olis sivuttaissuunnas välystä.
Pakosarjasta jouduin poraamaan yhden turbon pultin poikki ku ei lähtenyt. Kun pakosarjan ruuvasin sit irti, ajettiin pienellä poralla pakosarjan pultinloppuun reikä ja niin sai sen verran tilaa jot parin mutterin viritelmällä sai pyöriteltyä pois. 8MM jengavehjettä joutu käyttämään kylläkin vielä jengojen putsaukseen, nimittäin jotain liimaa ilmeisesti asennuksessa käytetty sen verta paljon.
Semmosta tällä hetkellä
nii joo ja uudet ruuvit kävin hakemassa tohon siipihässäkän kasassa pitelijään, meinas olla siinä ja siinä ettei yks kuuskulmanen korkannu ...se ois ollu vittumaisempi homma
Karstaahan siellä, sitä kuitenkaan nyt niin mahottomasti, mutta olettasin jot riittävästi. Ainakin mitä ennen turbon aukasua vipua siinä testiks vääntelin, olettaisin jot alipainekello ois saanut tehdä tosissaan töitä siipien liikuttamiseks.
Miten, onko pieni sivuttaisvälys paha asia? Sillälailla kun reilusti otti pakopuolen turbiinin mutterista kiinni ja kokeili välyksiä, niin pikkasen olevinaan olis sivuttaissuunnas välystä.
Pakosarjasta jouduin poraamaan yhden turbon pultin poikki ku ei lähtenyt. Kun pakosarjan ruuvasin sit irti, ajettiin pienellä poralla pakosarjan pultinloppuun reikä ja niin sai sen verran tilaa jot parin mutterin viritelmällä sai pyöriteltyä pois. 8MM jengavehjettä joutu käyttämään kylläkin vielä jengojen putsaukseen, nimittäin jotain liimaa ilmeisesti asennuksessa käytetty sen verta paljon.
Semmosta tällä hetkellä
nii joo ja uudet ruuvit kävin hakemassa tohon siipihässäkän kasassa pitelijään, meinas olla siinä ja siinä ettei yks kuuskulmanen korkannu ...se ois ollu vittumaisempi homma
Laitoin eilen koko turbon rautamöykyn uimaan kans bensaan. Jännästi "peruskarstan" alta paljastui jotai vielä kovempaa ja vanhempaa karstaa. Se kyllä nähdäkseni estää siipien liikkumisen, ilmeisesti kuitenkin siivet käytännössä ovat kiinni tossa pakosarjan raudassa turbo koottuna? Niin ja tota ei ilmeisesti oikein passannu hioakkaa ainakaan ton PDF-ohjee mukaa, mikäli huonolla englannillani ymmärsin oikein?
Toi PDF-ohje on mielestäni aikasta sekavaa hömppäpömppää (nuolia sinne ja tänne). Kattelee vaan ohjeesta olennaiset, niillä pärjää ..kait? Jotai anti-rasvoja käskee ruuvie alle pistää kootessa, löysin jarruihin käytettävää 1400°C astetta kestävää rasvaa 50centin annospussis, saa kelvata.
Toi PDF-ohje on mielestäni aikasta sekavaa hömppäpömppää (nuolia sinne ja tänne). Kattelee vaan ohjeesta olennaiset, niillä pärjää ..kait? Jotai anti-rasvoja käskee ruuvie alle pistää kootessa, löysin jarruihin käytettävää 1400°C astetta kestävää rasvaa 50centin annospussis, saa kelvata.
Turbo kasassa ja paikallaan. Imusarjan laitoin likoon vielä yöks, tänään loput kasaan. Saa kokeilla lähteekö vielä käyntiin rempan jälkeen.
Ei tarvittu irroituksessa taikka kokoamisessa sorkkarautaa, syy varmaankin tää turbon laipan vaihdettu erillinen pultti. Pahin hommassa oli saada alakannattimen pultti takas paikalleen, kun torboa paikalleen laitettaessa alatuki toki pikkasen liikkui. Öljynputken sai nätisti paikalleen näillä nakkisormilla, eikä tiivistekkään ryppyillyt kun laitoin toisen ruuvin paikalleen öljyletkuun ja tiivisteen siihen suoraa sit nököttämään. Ekalla kerralla onnistui se. Muutamia kuviakin otin, kamera vaan on nyt jossain hukkateillä, katotaan mistä se löytyy jos löytyy?
Ei tarvittu irroituksessa taikka kokoamisessa sorkkarautaa, syy varmaankin tää turbon laipan vaihdettu erillinen pultti. Pahin hommassa oli saada alakannattimen pultti takas paikalleen, kun torboa paikalleen laitettaessa alatuki toki pikkasen liikkui. Öljynputken sai nätisti paikalleen näillä nakkisormilla, eikä tiivistekkään ryppyillyt kun laitoin toisen ruuvin paikalleen öljyletkuun ja tiivisteen siihen suoraa sit nököttämään. Ekalla kerralla onnistui se. Muutamia kuviakin otin, kamera vaan on nyt jossain hukkateillä, katotaan mistä se löytyy jos löytyy?
Auto käynnistyi, kävi hienosti tyhjäkäyntiä ½h, sitten painoin kerran hiukan kaasua ja alkoi kolokutus, sellanen ylimääräinen nokivasaran ääni ilmestyi ylläriks.
Päivä taukoa, vaihdettu suuttimet, auto uudestaan käyntiin. Napakammat äänet antavat nämä suuttimet, mutta ylimääräinen nokivasaran ääni katos. Yksi suutin päätti tehdä siis tänät vielä kaiken päälle. Toinen mahdollisuus saattaa olla imukanavasta irronnut paska jälkikäteen, joka suunnannut 4 suuttimen luo. Lliottelin yön bensassa imusarjaa ja sit mitä sai rentuil ja meisselil imukanavia putsattua. Tiedä minkämoisia kakkakokkareita päättänyt vielä lähteä matkustamaan?
Irrottaessa suutin oli aivan karsean näkönen, itseasiassa kaikki suuttimet. Mene nyt ja tiedä tähänkään tarkkaa vastausta??
Turbon remontti on nyt plakkarissa, kiitokset kaikille auttaneille.
Päivä taukoa, vaihdettu suuttimet, auto uudestaan käyntiin. Napakammat äänet antavat nämä suuttimet, mutta ylimääräinen nokivasaran ääni katos. Yksi suutin päätti tehdä siis tänät vielä kaiken päälle. Toinen mahdollisuus saattaa olla imukanavasta irronnut paska jälkikäteen, joka suunnannut 4 suuttimen luo. Lliottelin yön bensassa imusarjaa ja sit mitä sai rentuil ja meisselil imukanavia putsattua. Tiedä minkämoisia kakkakokkareita päättänyt vielä lähteä matkustamaan?
Irrottaessa suutin oli aivan karsean näkönen, itseasiassa kaikki suuttimet. Mene nyt ja tiedä tähänkään tarkkaa vastausta??
Turbon remontti on nyt plakkarissa, kiitokset kaikille auttaneille.
Pittää vielä muuten sanoa jot hinnaks tuli: 50cent rasva + 1,50€ pikkasen erikoisempia jotai pulttei ja muttereita + 2,50euroa tiiviste turbon ja pakosarjan väliin, joka puuttui siis tykkänää.
Ynnätääs:
50+150+250= 450 4,5€ tiivisteen kera
+ 5 litraa bensaa joka makso aivan vitusti! 6,5€!
Bensan suodatuksen jälkeen noin 4 litraa jäi käyttökelposeks moottorisahaan ym.
6,5/5 = 1,3€ l
elikkästä 6,5€/5l = 1,3*4=5,2€ + 4,5€ = 9,70 euroa suurinpiirtein, ei paha jos toimaa nyt vuoden
****************************************
muokattu viel:
Ja sen viimesen bensalitran kohtalo. Viimeinen litra kunniakkaasti päätyi talon stokerin lämmityskeskukseen, jossa stokeri sillä hetkellä ilmeisesti imi turve- hake- jyvä- hässäkkää niinku monena muunakin päivänä. Siihen 400l säiliön päälle päälle bensaa kaikkine lisukkeineen, jami mikä hot-pompom!
Elikkästä Volkwagen kuskit on ekoilijoita myös nyt ja huomennakin, eiks juu :)
Ynnätääs:
50+150+250= 450 4,5€ tiivisteen kera
+ 5 litraa bensaa joka makso aivan vitusti! 6,5€!
Bensan suodatuksen jälkeen noin 4 litraa jäi käyttökelposeks moottorisahaan ym.
6,5/5 = 1,3€ l
elikkästä 6,5€/5l = 1,3*4=5,2€ + 4,5€ = 9,70 euroa suurinpiirtein, ei paha jos toimaa nyt vuoden
****************************************
muokattu viel:
Ja sen viimesen bensalitran kohtalo. Viimeinen litra kunniakkaasti päätyi talon stokerin lämmityskeskukseen, jossa stokeri sillä hetkellä ilmeisesti imi turve- hake- jyvä- hässäkkää niinku monena muunakin päivänä. Siihen 400l säiliön päälle päälle bensaa kaikkine lisukkeineen, jami mikä hot-pompom!
Elikkästä Volkwagen kuskit on ekoilijoita myös nyt ja huomennakin, eiks juu :)
Jotai kuvia löytyy VNT15 operaatiosta ja midien&diskanttien asennuksesta takaoviin. Molemmista ollaan täällä FFP:ssä keskusteltu jotai. Kattoo ketä kiinnostaa. Nii ja joo, kaikkien kuvien laatu ei ole priima ja salamakin ois voinu olla poissa jossain kohtaa, en jaksanu nyt erotella kuiteskaa
http://koti.kapsi.fi/panttinet/aiheet/passat/
http://koti.kapsi.fi/panttinet/aiheet/passat/
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa