Sytytystulpat tiukassa..
Valvoja: ffp jäsenet
Sytytystulpat tiukassa..
Mitenkä kannattaisi menetellä kun on sytytystulpat niin tiukassa että ei usko riitä aukeamiseen ilman kierteiden korkkausta. Tulpat pyörii muutamia millejä edestakaisin mutta ei löystynyt pienten auki/kiinni nitkuttelujen jälkeen sillain että kehtais vääntää auki. Nelos golffin lohko kyseessä. Onko jotain pro-tulpanvaihtajia tiedossa ongelmatapauksiin ?
Niinhän ne kai lähtee... mutta tahtois vaan minimoida riskit. Auto kun oli huollossa ja ne ei uskaltanut vääntää auki kun pelkäsivät kansiremonttia. Itsekin kokeilin mutta alitajunnassa jyskytti kansiremontti joten odottelen viisaampia kun ei varsinaisesti tulpissa vielä vikaa ole. Olivat kuulemma huollossa käyttäneet irrottajaa ja itsekin ruiskautin vielä perään wd-40:stä, täytyypi koittaa vetää motti kuumaks ja herkistellä sitten uudestaan. Jos olisin ite vaihtanut tulppia niin en ois kyllä ajatellut asiaa sen kummemmin vaan vääntänyt auki, mutta nyt kun ammattilainenkin perääntyi niin alkoi pelottaa. :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sytytystulpat tiukassa..
Kuten todettua, iskevä vääntäminen on varteenotettavampi vaihtoehto kuin varsinainen voimavääntö. Kokeilee esim. Würthin Rost Off Ice -spraytä tai tuota kuumentamista ja iskee auki ja kiinni vuoronperään.
Itsellänikin tuntui kyllä melko tahmeilta noi golffin tulpat pyörimään auki. Melkein pahaa teki käännellä, mutta sieltä ne vaan nousi, kun riittävästi antoi vääntöjä. Kierteet säilyi 100% ehjinä, tulppien kierteissäkään ei ollut merkkiäkään alumiinista. Kai se on vaan, että alumiini + rauta, vielä hieman lämmiteltynä ja jäähdyteltynä = melko suuri kitka..?
Ite vaihdoin tuossa 230 tkm ajettuun diisseliin suuttimet. Ei varmasti ruosteen määrästä päätellen ollu irrotettu koskaan. Ruiskuttelin useana päivänä peräkkäin rost offia aika rutakasti noin viikon ajan. Helposti lähti. Luulis tähän toimivan myös. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, mut älkää ihmeessä laittako kuparitahnaa jos kansi on alumiinia ja tulpan kierre rautaa, ne hitsaa kiinni kemiallisesti toisiinsa. Jos kannessa on teräksiset kierteet niin sitten tuo kuparitahna on erinomaista.
Dieselin suuttimissa taitaa vielä olla hieman isompi momentti kuin tulpissa.
Tuli mieleeni, että yhdestä 1.6 ykkösgolfista olen hajottanut nelospytyn kierteen suutinta kiinni kiertäessäni. Siinä vaiheessa otti hieman pattiin, kun käynnissä ollessa lohjenneesta kierteestä pulppusi ilman ja polttoaineen seosta. No, taitava hitsari korjasi lohkeaman kantta irrottamatta.
Tuli mieleeni, että yhdestä 1.6 ykkösgolfista olen hajottanut nelospytyn kierteen suutinta kiinni kiertäessäni. Siinä vaiheessa otti hieman pattiin, kun käynnissä ollessa lohjenneesta kierteestä pulppusi ilman ja polttoaineen seosta. No, taitava hitsari korjasi lohkeaman kantta irrottamatta.
Tulppien valmistajat kieltävät ehdottomasti kuparitahnan käytön, koska lämmetessään kuparitahnasta valahtaa nestemäiset ainesosat keskielektrodin ja kärjen tienoille. Tästä syystä tulppa saattaa vaurioitua ja näin on useamman kerran käynytkin. Näin siis, koska kuparitahnassa on muitakin ainesosia kuin kuparia.
Ammattilaista pelotti, jos jotain sattuu, mokoma ammattilainen kun todennäköisesti asiakkaan mielestä olisi velvollinen maksamaan koko kansirempan..
Arvostin kyllä korjaajan toiminnan korkealle, mielummin rikon itse kuin maksan jollekkin että rikkoo. Jos olisi tylympi kaveri ollut niin ois säälimättä vedelly riskillä ja periaattella että saadaan lisää laskutettavaa kansiremontista..
Noh kuitenkin näyttäs nyt siltä että tähän on tulossa onnellinen loppu , kokeilin tulikuumana tulppiin tuota rost off ice:a pitkän napin painalluksen ja pienen odottelun jälkeen lähti liikkeelle suht helposti, pyörittelin puoleen väliin jengat pikkuhiljaan nitkutelle, ja toistin saman kaikkiin tulppiin. En vielä aukassut loppuun asti yhtäkään kun ei ollut tulppiakaan valmiina. Mutta en epäile enää ettei aukeis vaikka onkin ihmeen jäykkiä loppuun asti.
Eli kannattaako tuonne uusien tulppienkierteisiin nyt sit laittaa mitään? Vaihtaa vain hieman useammin tulpat niin ei jumahda.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olikos nää muuten jotenkin erikoisen pitkään olleet paikoillaan?
Itse vaihdellu tulppia joihinkin autoihin jossa melkein kymmenen vuotta ja yli 100 tkm samat tulpat eikä vielä ongelmia.
Jos itse laittaisin jotain ainetta niin yksi pisara moottoriöljyä, mutten muuta. Estäisi mahdolliset kosteuden tuomat ilmiöt muttei aine lähtisi palotilaan.
Itse vaihdellu tulppia joihinkin autoihin jossa melkein kymmenen vuotta ja yli 100 tkm samat tulpat eikä vielä ongelmia.
Jos itse laittaisin jotain ainetta niin yksi pisara moottoriöljyä, mutten muuta. Estäisi mahdolliset kosteuden tuomat ilmiöt muttei aine lähtisi palotilaan.
Ite oon oppinu ton että aina kannattaa laittaa kuparitahnaa kierteisiin yhdeltä asentajalta. Sanoi että seuraava asentaja kiittää kun on tahnat välissä eikä oo jämähtäny kiinni..
Ei liity oikeastaan tähän kun ei merkkikään täsmää tälle foorumille mutta eilen vaihdeltiin tulppia yhteen vm. 94 Citroen Xantiaan eikä meinannu uskaltaa kiertää kiinni asti kun tuntu ettei ne kierteet ikinä lopu ja aattelin että pyöriikö se siellä vaan vai miksei ala kiristyyn.. Maailmanlopun vehkeitä noi citikat...
Ei liity oikeastaan tähän kun ei merkkikään täsmää tälle foorumille mutta eilen vaihdeltiin tulppia yhteen vm. 94 Citroen Xantiaan eikä meinannu uskaltaa kiertää kiinni asti kun tuntu ettei ne kierteet ikinä lopu ja aattelin että pyöriikö se siellä vaan vai miksei ala kiristyyn.. Maailmanlopun vehkeitä noi citikat...
No huoh. Kyllä sitä merkkihuollossaki würthin kuparitahnaa on tullu laitettua jokaseen tulppaan minkä oon vaihtanu. Ja ihan vakkariasentajat näin neuvoi tekemään. Ja kyllä muuten lähtee varmasti auki myöhemminkin jos vaan oikeaan momenttiin on kiristetty.
Ja mitä tuohon sähkökemialliseen puoleen tulee niin kupari (+2) ja alumiini (+3) on hapetusluvuiltaan niin lähellä toisiaan että siellä ei juuri mitään tapahdu. Taitaa sitäpaitsi olla se kupari mikä sieltä häipyy. Näyttäisi muuten moni kuparispray/tahnavalmiste olevan nimenomaan tuohon käyttöön suositeltukin.
Ja mitä tuohon sähkökemialliseen puoleen tulee niin kupari (+2) ja alumiini (+3) on hapetusluvuiltaan niin lähellä toisiaan että siellä ei juuri mitään tapahdu. Taitaa sitäpaitsi olla se kupari mikä sieltä häipyy. Näyttäisi muuten moni kuparispray/tahnavalmiste olevan nimenomaan tuohon käyttöön suositeltukin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Voihan sekin olla että tulpan kierre on hivenen liian pitkä kannen kierteisiin nähden, jolloin tulpan kierteen pää on saattanut hieman palaa tms jolloin aukaisu tekee tiukkaa. Mut jos kerran merkkihuollossa ovat tulpat vaihtaneet, niin ei luulis että tämmöistä "kämmähdystä" olisi tapahtunut...
Omassa golffissa oli toisinpäin, merkkihuollon jäljiltä, kaikki tulpat oli löysässä, ja olipa mukavat mömmöt tulpanhatuissa... eipä ollu onneksi polttanu reikää kannen ja tulpan väliin..
Omassa golffissa oli toisinpäin, merkkihuollon jäljiltä, kaikki tulpat oli löysässä, ja olipa mukavat mömmöt tulpanhatuissa... eipä ollu onneksi polttanu reikää kannen ja tulpan väliin..
Niksipirkkavinkki: Jos kierre hiemankin kanittaa, niin kannattaa putsata kierteet aina vaihdon yhteydessä. Vanhasta tulpasta saa hyvän työkalun kun hioo kahdelle sivulle tulpan suuntaiset urat kierretapin tapaan.
Kun golfin kannen kierteet alkoivat tuntumaan niin nihkeiltä ettei enää uskaltanut kiertää tulppaa paikoilleen, putsasin ne em. konstilla. Tuon jälkeen tulppa pyöri sormin tiivistepintaan asti.
Jos taas kierteet hajoaa niin korjaussarjoja löytyy vaikka Biltemasta, ei tarvitse kantta rempata.
Kun golfin kannen kierteet alkoivat tuntumaan niin nihkeiltä ettei enää uskaltanut kiertää tulppaa paikoilleen, putsasin ne em. konstilla. Tuon jälkeen tulppa pyöri sormin tiivistepintaan asti.
Jos taas kierteet hajoaa niin korjaussarjoja löytyy vaikka Biltemasta, ei tarvitse kantta rempata.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 55 vierailijaa