RH Porsche Turbot Audi A4:een.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

RH Porsche Turbot Audi A4:een.

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 29.7.2009 18:34

Mistä adapterit 5x112 -> 5x130 jaolle kohtuuhintaan? Vanne on kooltaan 8,5x19" ja ET 52. Autona Audi A4 Avant 1,8T -99. Mitä mittoja pitää ottaa huomioon tilatessa? "Nätti istuvuus" ois toivottavaa. Alusta ei ole kivireki, joten ihan reunaan ei kumia voi lokasuojissa tuoda. Ideoita otetaan vastaan enemmän kuin mielellään. =)

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 30.7.2009 22:25

Noniin. Tänään kokeilin vanteita vanhoilla adaptereilla alle. Pultteja en luonnollisesti saanu paikalleen, mutta keskiön varassa vanne pysyi silmämääräisen mittauksen ajan autossa kiinni.

Tuloksena, että etupäähän olisi optimaalinen 5mm ja takapäähän 15mm spaceri.. Saas nähä kuinka lituskan uskaltaa eteen laittaa, että kestää vielä rasitustakin..

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 31.7.2009 10:32

siis 5mm ja 15mm niiden vanhojen lättyjen lisäksi??

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.7.2009 11:57

vai tarkoittiko aloittaja että vanne oli paikallaan keskiösovitteen varassa?

taitaa tuo 15mm olla melkolailla minimi, mitä voi ajatella jakoa muuttavaa adapteria...

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 31.7.2009 13:12

Vanhoja lättyjä ei siis saa pultattua tuohon autoon, joten tarvin 4 uutta lättyä.

Eilen mallasin vanteita niin, että laitoin vanhat adapterit vanteeseen kiinni ja nostin vaan keskiön varaan paikalleen. Sitten arvioin sivuprofiilista miten istuisi kun auton laskee alas. Kun laitoin 20mm:n kiekon paikalleen, niin rengas tuli melkolailla ulos kaaresta (myös kulutuspinta). Sitten otin adapterin kokonaan pois ja setti ois periaatteessa näyttäny jo sillai ihan buenolta..-mut kun ton adapterin tarvii väliin.. =/ Eli sillon mennään varmaan ohuimmalla mahdollisella lätyllä. Saakohan noista vanteista vielä jotain sorvattua veke jos ei muuten onnistu.. -hmm..

p.s. miten saan lisättyä kuvalinkin tähän kirjotukseen?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 31.7.2009 13:34

Taitaa olla tuo 15-20mm aika lähellä minimiä, kun on kerran kyse pulttijaon muuttavista osista.

Kuva täytyy ensin ladata johonkin nettiin, esim. www.photobucket.com ja sen jälkeen vaan linkkiä tänne...

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 31.7.2009 14:11

8mm kuulemma minimi teräspalikalla, jotta kestää vielä. Radalle en ole menossa, mutta tommosta "sporttista seka-ajoa" saa kyl luvan kestää. Katsastukseen en oo noilla menossa. :D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.7.2009 14:18

8mm... siihen saa kyllä ottaa jo jonkin verran pulteista pois matskua...

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 31.7.2009 14:27

Mietinpä vaan, että mitähän kustantaisi ja minkälainen lopputulos tulisi jos sorvais vanteiden ET:tä isommaksi. Kokemuksia?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 31.7.2009 18:25

kyllähän siihen melkoiso sorvi tarvitaan, mutta kannattaako hyviä vanteita nyt alkaa sorvailee??

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 31.7.2009 20:32

Sorvaus nyt on viimeinen vaihtoehto jokatapauksessa. Mut kyl ne ois kiva saada pyörimäänkin. Adapterin tarttee väliin, joten vaihtoehdot on vähissä. =/

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.8.2009 5:39

Onhan noita pojat laittanu Audeihin ihan 20mm adaptereillakin.. Tuossa ainakin eräällä jannulla oli 8,5x18 RH:t ET:llä 52 ja 20mm lätyillä B5-koppasessa quattro-aanelosessa. Siitä en sitten tiedä, että raapiko ne ikinä mihinkään tai että minkä verran autoa oli madallettu/kärsii madaltaa...

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 2.8.2009 3:04

En sit tiedä, että kuinka paljon raideleveydessä on etupäässä eroa kun on etuvetorimpula tää vehje.. Takapäässähän meneekin 15-20mm lätty ihan asiallisesti.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.8.2009 5:20

Kokeile, se on spekuloimista huomattavasti tehokkaampi tutkintaväline! ;)

Golfissa kans mietin, et meneeköhän eteen 15mm lätty ja taakse 20mm lätty. Laskin ja mietin ja lopulta ostin semmoset ja kiinnilaittaessa kirosin, et ois pitäny ostaa 5-10mm paksummat.. :D

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 2.8.2009 13:16

Hitto ku sais jostain lainaan läpyskät jolla kestäis laskee auto alaskin. Näkis sitten, että miten se istuu alhaalla. Kyllä mä niitä mallasin, mut auto oli tunkilla ku ei pultteja saa kiinni. Kallista teettää liian paksu läpyskä kokeilua varten. ;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.8.2009 15:05

Kallista teettää, halpa sorvata ohuemmaksi.. ;)

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 2.8.2009 15:38

Niin. Samantien teettää oikeankokoisen, eikä maksa turhasta. Olen siis kokeillut jo 25 ja 20mm läpyskää kinni ja niillä tuli liian ulos. Sanoohan se lakikin jo, ettei renkaan kulutuspinta saa lokasuojan reunan yli tulla..

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 2.8.2009 16:38

Kannattaa tietysti huomioida että pyörä kallistuu sisäänpäin kun auton laskee alas, eli vaikka yläasennossa näyttäisikin tulevan kaarista ulos, saattaa totuus olla toinen.

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 2.8.2009 16:49

Joo, tota vähän pelkäänkin. hmm.. pitäsköhän se tolla talvirenkaalla sitten verrata.. Kattoa, että paljonko tulee sisäänpäin. -joo, niinpä teen.

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 2.8.2009 17:41

Kellään tietoa mitä koneistamot ottaa vanteiden sorvaamisesta? Mietin, että jos 10mm ottais etuvanteista veke, niin sais 15m adapterin kans nätisti istumaan ympäriinsä.

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 4.8.2009 15:58

Kukaan ei siis ole koskaan sorvauttanut vanteidensa ET:tä isommaksi?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.8.2009 17:11

Varmasti on, mutta hinta riippuu niin paljon koneistamosta ja pärstäkertoimesta. Kossupullosta - sataseen alkaa olemaan varmaan käyvän korvauksen summat.

Lisäksi kaikista vanteista ei voi ottaa milliäkään pois, saako noista tosiaan 10mm lastua irti niin että ne vielä pysyy luotettavasti kiinni?

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 4.8.2009 17:53

Mulla ei oo kyllä mitään kokemusta asiasta, mut se on kyllä vihonviimeinen keino alkaa sorvailemaan noita. Pitää varmaan tilata niin ohuet läpyskät ku turvallisesti mahdollista ja kattoo siitä sitten, että miten saa toimimaan.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 4.8.2009 23:12

itse olen kohdannut jarrulevyn sorvaukseen. tosi kyse oli 2mm

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 5.8.2009 14:31

Eli siis mitä? =D

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 5.8.2009 20:39

jarrulevystä tavaraa pois siitä mihin tulee vanne :))

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 25.8.2009 21:50

En mä kyllä jarrulevyjä ala ohentamaan.

Tilasin 12mm ja 15mm custom-lätyt ja tulivat tänään. Huomenna pääsee mallailemaan.. B)

Kiinnitys tapahtuu pulteilla, molempiin suuntiin. Edellisissä adaptereissa vanteen kiinnitys tapahtui kierretankoon mutterilla.. Hyvä siitä tulee.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 71 vierailijaa