Golf IV 1.6 jäähdyttimen tuuletin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

Golf IV 1.6 jäähdyttimen tuuletin

ViestiKirjoittaja Sparco » 27.4.2009 20:43

Kuuluuko jäähdyttimen tuuletin pyöriä kokoaikaa? Miten voin testata toimiiko tuuletin? Itse en ole kertaakaan huomannut että se pyörisi vaikka lämmöt ovat 90 asteessa, lämmöt eivät ole kuitenkaan ikinä nousseet yli 90 asteen.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 27.4.2009 20:51

Ei kuulu pyöriä, se saa käskynsä moottorinohjainlaitteelta/lämpötila-anturilta milloin lähteä pyörimään. Nykyään ovat sen verta hiljaisia ettet ajaessa kuule sen pyörivän.
Paikallaan kun lähtee pyörimään niin yleensä kuulee huminan kohtuu selvästi.
Helppo konsti testata on että jätät auton käymään tyhjäkäyntiä ja odottelet vieressä milloin hurahtaa päälle (tietty katot lämpömittaria ettei lähde keittämään jos ei toimikaan)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 27.4.2009 20:55

Kokeileppas semmoista että käy ajaan pikku lenkki autolla et saat sen lämpimäksi. Sitten parkkiin tuulettomaan paikkaan auto tyhjäkäynnillä tai korotetulla tyhjäkäynnillä. Mulla rupesi ~5min käyttelyn jälkeen tänään flekti huutamaan hetkeksi. Sen äänen kyllä erottaa selkeästi kun se käynnistyy.

Tuuskasin vag-comia just tuollon ja katoin et lämmöt oli 94 astetta kun flekti alkoi puhaltamaan. Mittariston lämpömittarihan sanoo 90 astetta kun lämmöt on jotain 70-110 välillä (villi veikkaus muistista). Eli se mittariston mittari ei ole absoluuttinen astearvo!

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 27.4.2009 21:05

Tuuskasin vag-comia just tuollon ja katoin et lämmöt oli 94 astetta kun flekti alkoi puhaltamaan. Mittariston lämpömittarihan sanoo 90 astetta kun lämmöt on jotain 70-110 välillä (villi veikkaus muistista). Eli se mittariston mittari ei ole absoluuttinen astearvo!


Heh.. joskus tuli tota mietittyä että miten dieselkonekkin voi käydä samoilla lämmöillä kuin bensakonekin, vieläpä reilummalla pakkasellakin.. No nyt on sekin sitte selvinny. :D
Itellä rupes pöhiseen mittarin mukaan n. 110 C:ssa tuuletin (kone 1.6 azd)

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 27.4.2009 22:35

kiitoksia hyvistä vastauksista. Pitänee huomenna jättää auto pyörimään tyhjäkäynnille ja kattoo jospa se alkais pyörimään.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 27.4.2009 22:37

Volkkari käyttää jotain hemmetin juttua että se näyttää koneen lämmöksi sen 90astetta vaikka kone olisi kylmempi, joku muu asiasta enemmän tietävä voisi tarkentaa.

Joku lämpömittari kompensointi tjsp. Tuli tuo käsite esiin kun eräs toinen automerkki tuumasi ettei heidän autoissaa käytetä tuota kuten VW käyttää.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

Golfin lämpämittari

ViestiKirjoittaja KKI » 28.4.2009 9:33

helppiä tarvitaan yleiseen "ongelmaan".

Onko joku alan ihminen perehtyny Golfin lämpömittarin sielunelämään?
Miten sen sais näyttämään todellista,senhetkistä lämpöä?
Mitä muutoksia pitäis tehdä? Anturi? Mittari? Jotain??

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 28.4.2009 9:40

Liekö helpompaa asentaa erillinen mittari joka mittaa todellisen lämpötilan?

Voi sitten tarpeen tullen purkaa pois ja jättää seuraavalle omistajalle (?) mielenrauhan mittarista joka ei pelottele.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa