Passatin jarrulevyt

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

pekkala
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.3.2009 9:23

Passatin jarrulevyt

ViestiKirjoittaja pekkala » 20.3.2009 14:20

Hei,
Katsastus mies käski vaihtaa jarrulevyt sekä etee, -että taakse. Onko jarrulevyjen
vaihto taakse vaikea homma ? eteenhän ne on aika helppo vaihtaa. (eihän jarrupaloja tässä yhteydessä tarvi vaihtaa jos niissä on vielä pintaa?) Kiitos sinulle joka vaivaudut vastaamaan ! Auto siis WV -Passat 1.9 tdi - 98 automatic.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.3.2009 14:33

Periaatteessa sama homma edessä ja takana kun laakeri ei tuu levyn mukana.

Jos ei oo ikinä vaihtanu levyjä niin kyllä siinä joitain asioita voi tehdä väärin, mutta ei muista kun menee vähän jo rutiinilla tuollaiset... Jotain huoltomanuaalia kannattais vilkaista että vähän saa kuvaa mitä on tekemässä. Jumittava pultti tollasessa yleensä hommaa hidastaa jos joku.

Se satulan männän sisäänpainaminen on ärsyttävää ilman kunnollista puristinta, mutta aina niihin joku tilapäistyökalu löytyy. Tarviikohan tuossakin takajarrun mäntää pyörittää samalla?

Palat on yleensä halvemmat kun levyt ja jos ne ei oo tasaiseksi pinnaltaan kuluneet niin ne alkaa urittamaan uutta levyä jo alusta alkaen ja ilmiö vähän kuin ruokkii itse itseään. Laihialainen ehkä hioo kivellä tasaiseksi?

Teräsharjalla putsailee paikat että ei mee heti jumiin.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.3.2009 14:38

Hei,
Katsastus mies käski vaihtaa jarrulevyt sekä etee, -että taakse. Onko jarrulevyjen
vaihto taakse vaikea homma ? eteenhän ne on aika helppo vaihtaa. (eihän jarrupaloja tässä yhteydessä tarvi vaihtaa jos niissä on vielä pintaa?) Kiitos sinulle joka vaivaudut vastaamaan ! Auto siis WV -Passat 1.9 tdi - 98 automatic.

Auto on varmaankin VW -Passat ;)
Ei oe vaikea.
Palat kannattaa vaihtaa samalla, ei siitä konkurssi tule ;)
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=111817&highlight=
Tuolla on oma tarinani, jossa on mainittu tarvittavat työkalut.
Edit
Tarviikohan tuossakin takajarrun mäntää pyörittää samalla?

Pitää.
/Edit

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 20.3.2009 14:39

Lähes, ehdottomasti uudet palat uusille levyille.

Muuten menee ihan periaatteella, -wanhat poijes ja uuvet tilaalle:)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.3.2009 15:58

Ja -98 Passatti ei enää ole uusi, itse tsekkaisin kaikki jarruihin liittyvät kumiosat tarkalla syynillä, tai uusisin ne suosiolla..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.3.2009 21:42

Kannattaa hommata sellainen takajarrumäntäpuristin, maksaa parikolmekymppiä ja helpottaa elämää aivan helvetisti :D Noita myy jokainen kunnollinen varaosaliike.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.3.2009 23:22

Kuva

Ihan ehdoton jos jarruja joskus toistekin aikoo laittaa. Tuo on niitä ostoksia joka olisi pitänyt itsekin hankkia jo vuosia sitten. Pari vuotta tuota käyttänyt lähisuvun autoihin ja vieläkin melkein naurattaa kun on männän puristaminen helppoa. Etujarruihinkin tuota käyttää oikein mielikseen vaikkei tarvikaan kiertää samalla.

Tuo on sen verran tukevaa tekoa että vähän jumittavatkin männät lähtevät liikkeelle mikä ei pihdeillä aina ihan tostanoinvaan onnistu. Tosin onhan se vähän omaan punttiin kusemista jos ruosteisia mäntiä yrittää käyttää...

Biltsussa 13,49 €. Motonetissä myytävä työkalu näyttää kyllä ihan hirveältä rimpulalta eikä sillä saa pyöritettyä samalla mitä nää meidän autot vaatii. Ennen sieltäkin sai muistaakseni tuota samaa.

Niksa
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.11.2007 2:44

ViestiKirjoittaja Niksa » 21.3.2009 10:30

^ Kyllä Motonetistä vieläkin löytyy myös vastaava jarrumäntätyökalu hintaan 13,50e.

Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.3.2009 15:24

Hintakartelli :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.3.2009 16:10

pekkala kirjoitti:Hei,
Auto tunkin nokassa ja jarrulevyn vaihto käynnissä taakse. Jarrulevy itse lähti kyllä kun otti satulan käteen (samoin kuin edessä)mutta uusia paloja laitettaessa, ei sylinteri mene millään sisään ?? yritin painaa ja pyörittää vai ei. Sievästi painon jarrua ja sylinteri ei kuitenkaa ole ruostunut. Pitäiskö auot olla käynnissä vai miten saan sylinterin sisään. Odottelen vastausta, todella tarpeeseen menee jonkun apu. Suur kiitokset jo nyt.
Onko sulla kunnollinen työkalu nyt tuohon?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 26.3.2009 22:33

Mulla samanikäisessä audissa osa männistä pyörii ja osa vain painetaan alas tuolla työkalulla. En muista kumpi oli edessä ja kumpi takana.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.3.2009 22:53

Takana pyöritetään käsijarrumekanismin takia.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 27.3.2009 7:44

Takana pyöritetään käsijarrumekanismin takia.

Juuri näin.
Ex kolfilla jarruttelin männällä, kun pala loppui, joutui antaa vauhtia papukaijapihdeillä, että sai männän palautettua, kun hioutui nystyt siitä männänpäästä, eikä oikein ottanut tuo työkalu.

Ei kuitenkaan tarvi mitään korkeakoulu opintoja tuohon hommaan.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 28.3.2009 19:57

Jeesuksen leuat (papukaijapihdit) ja liimapuristin toimii kans ihan kiitettävästi takasylintereihin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa